Wanneer 'weet' je baarmoeder dat je niet zwanger bent?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door MyrtheMyr, 24 feb 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MyrtheMyr

MyrtheMyr Lid

23 nov 2012
    72
    43
    18
    Hallo allemaal,

Ik ben al een tijdlang actief op het forum, maar voornamelijk in besloten clubs. Voor de vraag die ik nu heb, heb ik toch een iets groter bereik nodig denk ik, dus vandaar dat ik hem hier plaats.

Ik vraag mij het volgende af: Wanneer weet je baarmoeder dat je niet zwanger bent en gaat je baarmoeder zich voorbereiden op je menstruatie. Ik heb flink gegoogled op deze vraag maar kan eigenlijk weinig vinden.

Ik heb 9 IUI's gehad (1x zwanger, helaas miskraam) en nu één TP van een IVF poging. Eigenlijk heb ik altijd het gevoel dat mijn lichaam zich 3 dagen na de eisprong al aan het voorbereiden is op de menstruatie. Ik krijg elke maand precies op dezelfde dagen dezelfde kwaaltjes: hoge rugpijn, lage rugpijn, steekjes in mijn baarmoeder, zweetaanvallen na het douchen, etc. Ik weet dan zeker dat mijn menstruatie zich aankondigt, eigenlijk dus al minstens een week van tevoren. Ik vraag mij dan af of een embryo wel de kans krijgt om zich in te nestelen.

Deze maand had ik een TP op dag 2 na de punctie. Op de dag na de TP begonnen de eerste kwaaltjes alweer en die hebben zich precies volgens hetzelfde ritme als alle andere maanden voortgezet. Ik ben nog niet ongesteld, maar ben er nu dus vrij zeker van dat ik het eind van deze maand ongesteld word.

Ik zou zelf denken dat je lichaam pas nadat de periode voorbij is waar binnen een embryo ingenesteld moet zijn weet dat je niet zwanger bent. Dit zou pas een paar dagen voor de menstruatie moeten zijn toch? En weet je baarmoeder bijv. of er een bevruchting is ontstaan? Het lijkt mij dat dat bij een IVF poging anders is. Je lichaam kan dan toch niet weten dat er een bevruchting was aangezien dit buiten het lichaam is gebeurd?

Nou ja, het is een beetje warrig en het zijn ook vrij moeilijke vragen denk ik. Maar wie weet heeft iemand van jullie het ooit uitgezocht of gevraagd aan je fertiliteitsarts?

Alvast bedankt voor eventuele reacties!

2. JJ1980

JJ1980 Niet meer actief

Volgens mij zit het als volgt, na de eisprong (ik vond dit op internet)

De luteale fase: de baarmoeder maakt zich klaar
    De resten van de follikel ondergaan na de eisprong een verandering. Ze vormen zich om tot een geel lichaam (corpus luteum), onder invloed van het luteï̈niserend hormoon. Vandaar de naam luteale fase.
    Het gele lichaam maakt op zijn beurt progesteron aan, een hormoon dat het baarmoederslijmvlies stimuleert om zich klaar te maken voor de innesteling van de bevruchte eicel. Die laatste bereikt de baarmoeder vijf tot zes dagen na de eisprong.
    De menstruatie
    Als de eicel na de eisprong niet werd bevrucht, dan geraakt het gele lichaam snel uitgeput. Rond de 13e dag neemt de progesteronproductie in dat geval sterk af. Hiermee houdt ook de stimulatie van het baarmoederslijmvlies op. Het baarmoederslijmvlies sterft af en wordt afgestoten. Dat is het begin van de vierde grote fase in de cyclus: de menstruatie (maandstonden of regels). Het begin van de menstruatie markeert ook de aanvang van een nieuwe cyclus: er is geen zwangerschap. Het licht staat op groen voor de rijping van een nieuwe eicel.

Ik denk dat jij de schommeling van je hormonen voelt, dit heeft nog niets te maken met het wel of niet zwanger zijn.

3. MyrtheMyr

MyrtheMyr Lid

23 nov 2012
    72
    43
    18
    Dankjewel! Ik las in een ander onderwerp dat jij zwanger bent. Super zeg! Gefeliciteerd!

Uit jouw antwoord blijkt dat eigenlijk pas vlak voor de menstruatie voor het lichaam duidelijk is dat er geen zwangerschap is.
    Misschien is het inderdaad zo dat ik alleen maar de hormoonschommelingen voel maar ik heb echt altijd al dagen van tevoren behoorlijke krampen in mijn baarmoeder. Het voelt alsof het baarmoederslijmvlies dan al wordt afgebroken en het alweer game over is. Ik ben daardoor eigenlijk altijd al een week voordat ik ongesteld ben verdrietig omdat ik dan al denk te weten dat het niet gelukt is. Helaas bleek dit ook altijd het geval. Één keer was het dus wel gelukt en toen had ik ook wel krampen in mijn baarmoeder maar die voelden toen toch anders aan.

Iemand die bovenstaande herkent en dus ook al heel snel het gevoel heeft dat je lichaam al heel snel heeft besloten dat het niet gelukt is? Los van of dit gevoel klopt en of het überhaupt kan dat je lichaam dit al zo snel weet en laat merken?

4. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

#4 Be Happy, 24 feb 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 feb 2014
    Heb jij de TP van het embryo dan in een natuurlijke cyclus? Niet in een kunstmatige cyclus? Is voor ons ook wel belangrijk om te weten.

Overigens zijn er veel vrouwen die zich exact hetzelfde voelen rond NOD en er van uitgaan dus ongesteld te worden. Met andere woorden: ze voelen zich niet anders dan andere maanden. Maar ze blijke toch zwanger.

Conclusie: je kunt er geen peil optrekken.

Ben benieuwd waarom jij in de veronderstelling verkeerd dat je je anders moet voelen als je pril zwanger bent! Want in de meeste gevallen is dat helemaal niet zo. Ik dacht bij Finley ook zwaar ongesteld te worden. Niet dus!

Als jouw stelling zou kloppen en je zou aan je symptomen kunnen herkennen dat je niet zwange bent al halverwege de cyclus, zouden de zwangerschapstesten ook uit de handel gehaald kunnen worden.

Helaas is er maar een manier om erachter te komen of je zwanger zou kunnen zijn: een uitblijvende menstruatie en een posi zwangerschapstest.

5. sita90

sita90 Niet meer actief

Ik herken je verhaal wel.
    Ik kan ook een week van te voren zeggen dat het niet gelukt is. Ook al blijf ik dan toch stiekem hopen en duimen. Ergens weet ik dat het toch niet zo is, omdat ik het voel. Ik heb dat vermoeden ook gehad, en soms denk ik het nog. Maar of we hier ooit achter zullen komen? Geen idee. Of heb uberhaupt kan weet ik ook niet. Maar ik dacht ik reageer even, want ik herken wat je zegt;) Alleen kan ik je niet verder helpen, maar ik lees wel mee.
    PS bij mijn vroege miskraam had ik ook lichte krampjes, maar die voelden duidelijk anders.

6. MyrtheMyr

MyrtheMyr Lid

23 nov 2012
    72
    43
    18
    Be Happy, deze TP was in een half kunstmatige cyclus. Ik doe IVF MNC wat IVF in eigen cyclus inhoudt. Dit betekent dat alleen de eicel die er sowieso groeit per maand weggehaald wordt met de punctie. Ik krijg dus geen hyperstimulatie. Wel heb ik 3 dagen certotride en gonal F gespoten en uiteraard de Pregnyl voor de punctie. Na de TP spuit ik
    op dag 3, 6 en 9 nogmaals 1500 ie Pregnyl. De symptomen die ik nu heb zijn echter precies hetzelfde als wanneer ik mijn eigen cyclus heb.

En Sita, wat fijn dat je reageert. Fijn om te lezen dat ik hierin niet de enige ben! Het is wel heel irritant he, ik wil zelf heel graag 2 weken hoop hebben...

7. JJ1980

JJ1980 Niet meer actief

Dat wilden wij eigenlijk ook doen, maar dat kan alleen in groningen en wij komen uit zuid-holland. Dus wij hebben de normale ivf gedaan.
    Ja, ik ben zwanger, van onze laatste cryo uit de eerste ivf. Maar ik durf nog geen banner, gezien mijn eerdere miskramen.
    Na de eerste echo pas, denk ik.

Trouwens, bij mij zelf merk ik aan mijn lijf 4 dagen voor mijn menstruatie hormoonschommelingen. Maar ook altijd een paar dagen na mijn eisprong heb ik bepaalde kwaaltjes. Die zijn ook tijdens een cyclus waarin ik zwanger was hetzelfde geweest, alleen bleven de kwaaltjes van 4 dagen voor mijn nod weg. Daardoor had ik het idee dat het wel eens raak kon zijn deze keer.

8. MyrtheMyr

MyrtheMyr Lid

23 nov 2012
    72
    43
    18
    JJ1980, snap heel goed dat je nog niet aan de banner durft. Na een of meerdere miskramen is het extra spannend om zwanger te zijn. Zou ik ook hebben. Eerst hoop je om in ieder geval weer zwanger te worden maar dan begint de volgende stress: blijft het dit keer wel?

En Be Happy, ik zie dat je er in jouw post nog een heel verhaal bijgetypt hebt. Uiteraard denk ik niet dat iedereen een week voor de NOD zou moeten kunnen voelen of ze zwanger is en dat testen overbodig zijn. Toen ik zwanger was dacht ik ook dat het niet gelukt was omdat ik weer ongeveer dezelfde kwaaltjes had maar achteraf gezien was het toch anders. Maar misschien was het zoals JJ1980 zegt: wel dezelfde kwaaltjes rond de eisprong maar niet dezelfde kwaaltjes een paar dagen voor de NOD.
    Ik ben door jullie reacties in ieder geval wel wat gerustgesteld dat ik niet meteen hoef te denken dat het niet gelukt is als al 3 dagen na de eisprong de eerste kwaaltjes weer beginnen.

9. nana33

nana33 VIP lid

17 nov 2008
    5.536
    3
    0
    Volgens mij heeft wat jij beschrijft helemaal niets te maken met dat je baarmoeder zou weten dat het niet raak is. Je lichaam maakt gewoon elke maand ongeveer dezelfde hoeveelheid van dezelfde hormonen aan op hetzelfde moment en dat leidt dan tot dezelfde kwaaltjes en - elke keer dat het niet lukt- uiteindelijk tot je menstruatie. Het kan zijn dat als je zwanger bent je kwaaltjes net iets anders zullen zijn, doordat je dan ook HCG aanmaakt en wellicht net wat meer progesteron en oestrogeen (laatste twee hoeven niet), maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Het kan ook zijn dat er toevallig eens een maand tussen zit dat je hormoon niveau's nét even anders zijn en je je dus anders voelt, maar alsnog niet zwanger bent.

Kortom, dat je elke maand hetzelfde voelt op hetzelfde moment betekent helemaal niet dat er iets mis is. Ik snap je zorgen na al die iuis en nu ivf, maar volgens mij zijn ze nergens voor nodig. Heel veel succes, ik hoop dat het nu maar snel raak mag zijn!!

10. MyrtheMyr

MyrtheMyr Lid

23 nov 2012
    72
    43
    18
    Nana jij ook bedankt voor je reactie. Lief dat je er de tijd voor hebt genomen om mijn zorgen een beetje weg te nemen. Conclusie die ik voor mezelf trek: ik hoef niet na een week al te treuren dat het niet gelukt is. Logisch dat ik me elke maand hetzelfde voel want het zijn elke maand dezelfde hormonen die na je eisprong actief zijn (zwanger of niet). Van de symptomen vlak voor de NOD kan ik me iets meer aantrekken, maar zelfs dat zegt niet altijd wat. Einde peptalk aan mezelf.
    Nana, heerlijk dat je momenteel zwanger bent. Jij hebt ook al de nodige ellende meegemaakt. Ik hoop voor je dat het goed blijft gaan en je steeds meer kunt genieten!

11. pippeke

pippeke Niet meer actief

Wat weet ik nou van wachtweken....
    Maar wel zie ik dat je dus pregnyl 5000 krijgt met daarna nog eens 3 x een pregnyl hcg shoot. Ik denk dat je daardoor elke keer dezelfde klachten hebt. Elke keer diezelfde hormonen erna.
    Sterkte met volhouden!

12. MyrtheMyr

MyrtheMyr Lid

23 nov 2012
    72
    43
    18
    Pippeke dit is mijn eerste IVF poging en dus de eerste keer met deze hormoonsamenstelling. Die symptomen heb ik altijd: of het nou een cyclus was zonder hormonen, een IUI cyclus met alleen 1x Pregnyl of een IVF MNC cyclus met dus wat meer hormonen. Ik kan het dus niet op de kunstmatige hormonen gooien.

13. pippeke

pippeke Niet meer actief

Owhhhh in dat geval heb ik niks gezegd...

14. MyrtheMyr

MyrtheMyr Lid

23 nov 2012
    72
    43
    18
    Geeft niets hoor!! Toch bedankt voor de moeite :)

15. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Je kunt het wel op hormonen gooien.

Je zegt het zelf al: het maakt geen moer uit of je HCG (Pregnyl, zwangerschapshormoon) spuit of niet, je voelt je hetzelfde.

Dus ookal heb je zwangerschapshormonen in je lichaam, dan voel je je nog hetzelfde.

Conclusie: je kunt je niet blindstaren op symptomen, want die zeggen totaal helemaal niks. Symptomen van een naderende ongi zijn exact hetzelfde als zwangerschapssymptomen.

Dus wat jij nu voelt, kan wel goed op ee zwangerschap wijzen, net zo goed als dat je ongi zal gaan worden.

Ik heb het al eerder gezegd: het enige symptoom wat op een zwangerschap kan wijzen, is een uitblijvende menstruatie. Voor de rest kan het beide kanten op.

De meeste vrouwen voelen zich niet anders dan anders bij een prille zwangerschap en testen omdat ze overtijd zijn.In de veronderstelling dat het negatief zal zijn omdat ze zich voelen net zoals ze zich elke cyclus voelen. Net als jou dus.

Je hoort en leest echter alleen die verhalen van vrouwen die wat meer reageren op het HCGhormoon en daardoor dingen sterker en eerder voelen.
    Maar wie zegt dat jij wat meer reageert op het HCGhormoon? Kans is zeer groot dat jij een van de vrouwen bent die weinig merkt van een zwangerschap. En het moet hebben van een uitblijvende menstruatie als enigste symptoom.

En wat te denken van vrouwen die zich opeens anders voelen na eisprong......en toch niet zwanger blijken te zijn? Die zijn er ook genoeg!

Je kunt niks aflezen aan symptomen ookal zijn die elke ronde hetzelfde. Of juist niet.

Ik hoop dat je gauw zwanger mag zijn!

16. Niandra

Niandra Actief lid

19 sep 2013
    311
    1
    16
    Vind het wel een goede vraag!
    Een week voordat ik ongesteld moet worden krijg ik altijd al de eerste menstruatiebuikpijn (zo noem ik het tenminste, want zo voelt het). En dan weet ik dus ook al dat het niet is gelukt, ook al hou ik tegen beter in nog een klein beetje hoop totdat ik daadwerkelijk ongesteld word.
    Maar ik voel de menstruatie toch duidelijk al een week van tevoren aankomen, begint met lichte krampjes die elke dag een beetje erger worden, tot ze vrij hevig worden en een dag later word ik dan ongesteld.
    Dus, nou ja... je bent niet de enige die al denkt te voelen dat het niet gelukt is. Ook al zitten we er dan misschien naast en komt het gewoon door hormonale schommelingen.

17. MyrtheMyr

MyrtheMyr Lid

23 nov 2012
    72
    43
    18
    Niandra dat is dus precies wat ik ook voel. Eerst lichte krampjes (en een soort branderig gevoel in mijn baarmoeder) en dan steeds heviger totdat ik ongesteld word. Zodra de lichte krampjes beginnen ben ik er dan alweer van overtuigd dat het dus niet gelukt is. Maar dat is dus misschien een wat te snelle conclusie.

Be Happy, ik snap heel goed dat uiteindelijk alleen het uitblijven van de menstruatie en een positieve test een zwangerschap betekenen. Het gaat mij er meer om dat ik me dus afvraag of je lichaam een week voor je menstruatie al kan 'weten' dat je niet zwanger bent en dus vanaf dan je menstruatie aan het voorbereiden is. Daar was ik benieuwd naar omdat het bij mij dus wel zo voelt elke keer.

18. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.468
    4.920
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Het gevoel dat jullie beschrijven heb ik ook elke maand. Toch heeft dit weinig met het wel/niet lukken te maken denk ik.
    Bij de zwangerschappen van onze beide dochters wist ik zeker (!!!) dat ik ongesteld zou worden. De symptomen waren immers hetzelfde (krampjes, zweten etc precies zoals je beschrijft. Toch werd ik het niet.
    Volgens mij hebben de symptomen juist te maken te het progesteron gehalte dat hoog is in de luteale fase. Dit heb ik ook ergens een keer zo uitgelegd gezien.
    Zou je na je ei ook binnen een week ongesteld worden, dan is het een ander verhaal, maar anders zou ik me niet druk maken.

19. MyrtheMyr

MyrtheMyr Lid

23 nov 2012
    72
    43
    18
    Bedankt Merah, fijn om te lezen dat jij dit ook elke maand zo hebt inclusief de keren dat je zwanger was. Ik ga eens googelen op wat progesteron precies met je lichaam doet. Ik ben inmiddels gelukkig al wel heel wat wijzer geworden door alle reacties!!

20. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.468
    4.920
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Google maar eens op de bijwerkingen van utrogestan.
    Dat is 'pure' progesteron. Dan heb je een beetje een idee van wat progesteron met je lijf kan doen.

Deel Deze Pagina