IVF/ ICSI-behandeling in de gemodificeerde natuurlijke cyclus (MNC-IVF) bij UMCG

Discussie in 'MMM clubs' gestart door Saulyte, 4 mrt 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Saulyte

    Saulyte Lid

    3 mrt 2023
    18
    2
    3
    Vrouw
    Hallo allemaal,

    Ik ben hier nieuw en kan nergens wat vinden over de ervaringen met de behandeling in de gemodificeerde natuurlijke cyclus (MNC-IVF) bij UMCG.

    Helaas vorig jaar te horen gekregen dat mijn vriend onvoldoende zaad heeft waardoor ICSI enige oplossing is. Hij zit zo rond 1 miljoen. Aangezien ik geen problemen heb, is ons geadviseerd om 6x in de gemodificeerde natuurlijke cyclus te proberen. Dat telt als een gestimuleerde poging.

    In december een mooie tp gehad van een 7 cellige embryo, helaas niet ingenesteld. In februari weer een tp van een 8 cellige embryo en helaas weer niet ingenesteld. Beide keren op de dag van testen ongesteld geworden.
    Vandaag op dag 10 naar de gynaecoloog geweest voor de nieuwe ronde, werd helaas een cyste ontdekt van 4 cm op de linker eierstok. Waar de punctie vorige maand plaats vond, dus helaas sws een maand moeten we skippen. En de tijd tikt verder door, dus enorm teleurgesteld.

    Waar ik vooral naar benieuwd ben zijn er meer vrouwen die een icsi in de natuurlijke cyclus hebben gehad en zijn daar succes verhalen? Op internet heb ik letterlijk maar bij 2 andere vrouwen hierover gelezen. Meeste vrouwen kennen deze optie niet.
    Ik weet dat de kansen kleiner zijn dan bij hyperstimulatie, maar ik hoop niet dat ik voor niets dit allemaal doe. Ik hoor daarom graag jullie ervaring, mits er mensen zijn die dat hebben natuurlijk.
     
  2. Splitijsje

    Splitijsje Fanatiek lid

    21 nov 2020
    2.969
    3.059
    113
    Vrouw
    Uit mijn hoofd is er minimaal een iemand hier op het forum die dit nu ook doet, maar weet niet wie? Wat maakt dat jullie hebben gekozen voor elke maand maximaal kans op een embryo en niet stimuleren voor meerdere follikels in een maand en mogelijk meerdere embryo's en cryo's uit een poging? Misschien vind je het fijn om aan te sluiten bij een bestaand MMM groepje, daar vind je genoeg dames door de wol geverfd zijn. Heel veel succes!
     
  3. Krv

    Krv Fanatiek lid

    26 mei 2017
    4.421
    4.331
    113
    Vrouw
    Aangezien er bij jou niets aan de hand is, zou ik hier niet zo snel voor kiezen. Je hebt kans op meer eicellen als je voor hyperstimulatie gaat. Het wordt ook niet vaak aangeboden dus vandaar dat je er waarschijnlijk weinig over kan vinden. Volgens mij biedt mijn ziekenhuis het alleen aan als je vrijwel niet tot heel slecht reageert op de hormonen bij hyperstimulatie. Ik draai helaas al heel wat jaren mee in de MMM en heb in diverse groepjes meegeschreven maar ik ken vrijwel niemand die dit heeft gedaan. Veel succes, hopelijk is de cyste gauw weg en mag jullie wens snel vervuld worden.
     
  4. Splitijsje

    Splitijsje Fanatiek lid

    21 nov 2020
    2.969
    3.059
    113
    Vrouw
    Eens met @Krv zou ook per poging kiezen voor een keer meer follikels dan steeds een per ronde...
    Of het je voor niets doet zal moeten blijken. De ene dame raakt van de allereerste verse terugplaatsing zwanger en de andere dame staat na 15 terugplaatsingen nog steeds met lege handen...
     
  5. Saulyte

    Saulyte Lid

    3 mrt 2023
    18
    2
    3
    Vrouw
    Bedankt voor de reactie! De reden waarom wij er niet voor gekozen hebben is omdat de arts vindt onnodig om mij vol te spuiten met alle hormonen en medicatie. Ook omdat dit veel minder ingrijpend is, maar slechts een punctie per keer. Is fysiek te doen.. Verder zijn het er dus 6 pogingen. UMCG is tevens het enige ziekenhuis die dat biedt. Maar ik wil eerst dit proberen voordat ik toch voor een veel heftigere traject ga. Vooral omdat ik helemaal geen problemen heb en het probleem bij mijn vriend ligt.
     
  6. Saulyte

    Saulyte Lid

    3 mrt 2023
    18
    2
    3
    Vrouw

    Bedankt voor de reactie! De reden waarom wij er niet voor gekozen hebben is omdat de arts vindt onnodig om mij vol te spuiten met alle hormonen en medicatie. Ook omdat dit veel minder ingrijpend is, maar slechts een punctie per keer. Is fysiek te doen.. Verder zijn het er dus 6 pogingen. UMCG is tevens het enige ziekenhuis die dat biedt. Maar ik wil eerst dit proberen voordat ik toch voor een veel heftigere traject ga. Vooral omdat ik helemaal geen problemen heb en het probleem bij mijn vriend ligt.
     
  7. Saulyte

    Saulyte Lid

    3 mrt 2023
    18
    2
    3
    Vrouw

    Bedankt voor de reactie! Ook de arts vindt onnodig om mij vol te spuiten met alle hormonen en medicatie. Tevens minder zwaar, maar wel veel gedoe met steeds nieuwe rondes. Het zijn er dus 6 pogingen. UMCG is tevens het enige ziekenhuis die dat biedt. Weet niet of het misschien heel ver is waardoor meeste ziekenhuizen dan niet doorsturen. Dankjewel, afwachten hoe de cyste zich zal ontwikkelen. Het liefst zsm verdwijnen natuurlijk.
     
    Krv vindt dit leuk.
  8. Saulyte

    Saulyte Lid

    3 mrt 2023
    18
    2
    3
    Vrouw
    Ook wil ik iedereen heel veel succes wensen en dat de wens uiteindelijk toch in vervulling mag gaan. Het is een hele zware tijd en om dit te begrijpen moet men zelf meemaken. Een buitenstaander zal het niet gemakkelijk begrijpen wat “wij” doorstaan.
    Ook vind ik erg lastig de keuze van de zorgverzekeraar om slechts 3 pogingen te vergoeden. Je voelt de druk en beperkt aantal mogelijkheden op je afkomen. Stress is ook niet bevorderend…
     
    Krv vindt dit leuk.
  9. Wijntje31

    Wijntje31 Actief lid

    12 mei 2022
    141
    65
    28
    Vrouw
    @Saulyte Wij hebben 6x mnc ICSI gedaan in Groningen. Helaas voor ons uiteindelijk niet succesvol maar dat lag denk ik aan de zaadkwaliteit van mijn man (per poging maar een paar zaadcellen). Daarna hyperstimulatie ICSI gedaan ook in Groningen, uit 14 eicellen, 7 bevruchtingen kwam 1 verse terugplaatsing op dan 3 (niet succesvol) en een maand later een cryo (dag 5) in natuurlijke cyclus teruggeplaatst waarvan ik inmiddels bijna 39 weken zwanger ben.

    Welke vragen heb je allemaal? Dan kan ik wat specifieker antwoorden / mijn ervaring delen :)
     
    Saulyte vindt dit leuk.
  10. Saulyte

    Saulyte Lid

    3 mrt 2023
    18
    2
    3
    Vrouw
    Hoi Wijntje 31, bedankt voor je reactie. Ten eerste gefeliciteerd met de zwangerschap!Wat super dag het nu gelukt is.
    Je geeft aan dat het aan de zaadkwaliteit van je partner lag? Werden de eicellen dan niet bevrucht? Of innestelen ging niet goed?
    Ik heb nu nog 4 pogingen over, mits die cyste volgende maand verdwijnt. De laatste keer was de punctie erg pijnlijk omdat ze meerdere wilden aanprikken, die waren helaas net te klein waardoor ook erg stug. Helse pijn en ik denk dat het uiteraard resulteerde in die cyste.. maar verder wat ik vooral erg vaag vindt, is dat in wachtweek 2 krijg ik krampen, ontzettend pijnlijke borsten en vroeg me af of dat betekend dat het eigenlijk niet gelukt is. Aangezien afgelopen 2 pogingen deze klachten tot geen resultaat hebben geleid. Hoe heb jij de klachten ervaren? Waren opvallende zaken die anders verliepen toen het wel raak was? Het is zo ontzettend spannend!!
    Ik was 34 toen we ermee begonnen in december en in januari 35 geworden. De behandeling mag ook alleen tot 35 (starten).. dus hoop ergens wel geluk te hebben als het zo zou lukken maar heb de verwachtingen niet zo hoog want ken verder niemand die daarvan zwanger is geworden.
    Alvast bedankt voor je antwoorden.
     
  11. Wijntje31

    Wijntje31 Actief lid

    12 mei 2022
    141
    65
    28
    Vrouw
    Dank je wel! Ik weet niet of de zaadkwaliteit zelf niet goed was of dat het door de hoeveelheid kwam. Normaal gesproken zijn er miljoenen zaadcellen maar bij mijn man ging het om een paar zaadcellen per zaadlozing. Heeft eerder ook een TESE laten doen (toen hij nog in Canada woonde) omdat ze eerder geen zaadcellen konden vinden. In Groningen hebben ze toen een proefbewerking gedaan na het inleveren van zaad, toen bleken er toch een aantal beweeglijke zaadcellen te zijn waarmee ze een MNC IcSI aandurfden. Dan heb je natuurlijk per keer maar 1 zaadcel nodig. Een hyperstimulatie kon uiteindelijk ook maar dan was er wel het risico dat we bijv 12 eicellen zouden hebben en geen 12 zaadcellen. Vandaar dat wij, naast het feit dat ik minder lang en minder hormonen hoefde te spuiten, gekozen voor MNC.

    Ik ken overigens wel iemand bij wie het in Groningen gelukt is, al na de 2e of 3e poging geloof ik.

    Ik heb het MNC traject als niet heel belastend ervaren qua hormonen. Vond vooral de onzekerheid iedere keer (wanneer is de follikel groot genoeg, is er een eicel, is er een zaadcel, is er een bevruchting, hoe is het embryo op dag 3 gedeeld, hebben we een TP, zijn we zwanger) lastig! En bij ons was er nog een factor reistijd (2,5-3u per keer) dus dat was verre van ideaal.

    Uiteindelijk was de laatste poging (enige cryo) van de hyperstimulatie pas een succes bij ons. Heb toen niks anders gemerkt, behalve misselijkheid al heel vroeg. (Dacht toen dat het mentaal was maar bleek toen toch echt zwanger te zijn) Maar je kunt er zo weinig over zeggen door alle hormonen die je toegediend krijgt.
     
  12. Saulyte

    Saulyte Lid

    3 mrt 2023
    18
    2
    3
    Vrouw
    Ook een heftig verhaal zeg! Gelukkig dat het nu toch gelukt is. En ook fijn om te horen dat je iemand kent die wel met MNS traject gelukt is. Geeft toch weer een sparkle of hope!
    Wij wonen niet zo ver, 30 minuten rijden vanaf UMCG dus daar toch wel wat geluk mee gehad. Begrijpelijk dat de reistijd voor jullie ook al best moeilijk was. En toch alle moeite voor gedaan.

    Ja de wachtweken zijn mentaal slopend. Je voelt alles, je let overal op en legt meteen een link met wel of geen zwangerschap. En steeds bang zijn dat de menstruatie toch door gaat breken. Ik heb na beide TP’s krampen gehad en vooral hele pijnlijke borsten. Zelfs ademen deed zeer. Dus dacht ik steeds komt dat door Ovitrelle? Of toch een goed teken? Omdat Ovitrelle maar zo weinig gespoten heb hoopte ik toch meer op een wonder dan bijwerking van de hormonen, maar dat maakt je juist gek.

    Succes met de laatste loodjes en geniet straks van de kleine!
     

Deel Deze Pagina