Wel of niet PGT?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Hopelijkeenkeer, 30 mrt 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hopelijkeenkeer

13 jan 2022
    6
    5
    3
    Vrouw
    Heeft iemand hier ervaring met pre-implantatie genetische test (pgt) bij IVF in geval er niet sprake is van erfelijke ziekten in de familie? Bij ons is sprake van herhaalde miskramen en een tikkende klok. Ik ben inmiddels 39. Ons probleem is dat het niet lukt om op een natuurlijke manier zwager te worden en dat we na twee IVF-rondes, 7 terugplaatsingen en 3 miskramen nog steeds zonder resultaat zijn.

In Brussel adviseren ze ons om dit te doen, aangezien wij drie herhaalde miskramen hebben gehad en elke terugplaatsing toch ook weer tijdsverlies betekent.

In Gent adviseren ze juist niet om pgt te doen, aangezien uit recente onderzoeken is gebleken dat dit niet evidence based is, en je foutief embryo's uit kan sluiten. Dat vinden wij ook wel een punt, aangezien het aantal embryo's mogelijk niet groot is gezien mijn leeftijd en amh-waarde.

Voor ons is dit eigenlijk het meest bepalend in onze keuze voor UZ Gent of UZ Brussel, dus ik ben benieuwd naar jullie ervaringen. Er is geen sprake van erfelijke ziekten, het gaat puur om de selectie van gezonde embryo's om een grotere kans te maken op een zwangerschap en minder tijd te verliezen.

2. DR87

DR87 Fanatiek lid

2 mei 2016
    1.134
    434
    83
    Op Facebook is een besloten groep van vrouwen die in Brussel bezig zijn met vruchtbaarheidsbehandelingen. Je zou je vraag daar eens kunnen stellen. Ik heb meerdere mensen voorbij zien komen die PGT hebben gedaan. Als je interesse hebt om lid te worden van de groep moet je me maar even een berichtje sturen.

3. Soof1992

Soof1992 Fanatiek lid

2 jan 2022
    2.577
    3.077
    113
    Vrouw
    Ik vraag me af of een miskraam genetisch is te onderzoeken van te voren. Want daar gaat het precies om: er wordt een test gemaakt op basis van jullie DNA om in de gen ergens een fout op te sporen. Een miskraam hoeft niet meteen een fout in het DNA te betekenen, dus ik vraag me af of dat überhaupt mogelijk is.

Zelf doe ik PGT i.v.m. erfelijkheid van mijn syndroom wat ik niet wil doorgeven.

4. Sophy

Sophy VIP lid

28 aug 2011
    5.879
    2.882
    113
    Noord-Holland
    Ik verwacht eerder dat er aan jouw kant iets niet goed gaat (zonder beschuldiging) dan aan de embryonale kant. Is er goed bloedonderzoek gedaan? Heb je naast een onvervulde kinderwens meer klachten? Ik denk vooral aan vermoeidheid, bleke huid, wazig zicht of andere oogklachten, korte menstruatie.. of een combi van kouwelijkheid, veel plassen, rugpijn, vermoeidheid?

Soof1992 vindt dit leuk.
  5. willow1988

willow1988 Bekend lid

27 sep 2021
    711
    675
    93
    Vrouw
    Sorry, ik drop er zomaar in, maar ben even benieuwd waarom je dit lijstje symptomen opsomt! Ik herken er wel wat, dus vandaar :)

6. Hopelijkeenkeer

13 jan 2022
    6
    5
    3
    Vrouw
    Dank voor jullie reacties. Ik ben meerdere keren helemaal onderzocht op herhaalde miskramen. Zowel bloedonderzoek in Nl als in Gent. Er is niks te vinden. Enige verklaring is mijn leeftijd. Brussel stelt PGT voor om te voorkomen dat we tijd verliezen. Gent is juist kritisch. Heel lastig om zelf een afweging te maken.

7. Sophy

Sophy VIP lid

28 aug 2011
    5.879
    2.882
    113
    Noord-Holland
    @willow1988 ik zie nu je reactie pas. Ik ben acupuncturiste dus wij kijken op de Chinese manier. Die eerste opsomming staat voor bloedleegte, waarbij het goed is om te weten dat dat niet hetzelfde is als een hb tekort in de westerse geneeskunde. Dan krijg je naast infertiliteit of miskramen dus ook die andere symptomen die ik opnoem.
    Die tweede serie is een nier yang leegte, waarbij de nieren niet voldoende warmte/vuur meer hebben om een embryo goed vast te houden en te laten groeien.
    Beide zijn trouwens Chinees goed te behandelen maar westers vrij onbekend en onbegrepen.

Soof1992 en willow1988 vinden dit leuk.
  8. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.028
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis

Deel Deze Pagina