maar je mag dus ook zeggen ALTIJD 2 of natuurlijk altijd 1, de vorige keer gingen we voor bovenstaande optie maar nu voor altijd 2.
Hoi Meriam, Wij lopen ook bij het EMC voor de terugplaatsing van onze Emmy('s). De rest van de behandeling hebben wij het Maasstadziekenhuis in R'dam. Wij vonden persoonlijjk het EMC te groot (masief/kolosaal) voor onze IVF, en Maasstad werkt wel samen met EMC, dus dat ging prima. Mijn gevoel zegt me meestal 'ga in de wachtkamer zitten, ga het gesprek aan en luister naar je "onderbuikgevoel"'. Hihi, volgens mij weten de meeste meiden dan wel wat ik bedoel. Luister naar je gevoel en houd je uiteindelijke doel voor ogen. Volgens mij moet het dan wel goed komen. Succes! Liefs Lena
@ josien, ja ik weet het, misschien ben je nog helemaal niet zover, maar ik ben ZO benieuwd hoe je TP van je eskimootje(s) is geweest? Vertel vertel vertel! Enne, hoe ging je examen? liefs Lena
[quote=" Linda: Ik had vanmorgen nog discussie na de echo. Wij willen ook graag 2 embryo's terug laten plaatsen, maar de gyn is daar tegen. Het mag wel maar het is niet hun keuze. Wat zeggen ze bij jou in het zhuis over 2?[/quote] @ Merel Hoi, Wij hebben van gyn ook vrije hand gekregen in onze keuze voor 1 of 2 terugplaatsingen. Tuurlijk heeft hij wel eerlijk alle voor- en nadelen van de beidde keuzes verteld en gezegd dat hij meestal voor de 1e keer adviseerd om er 1 te laten terugplaatsen. Dan kun je altijd bij de 2e keer een nieuwe/andere beslissing nemen. Maar keuze blijft hoe dan ook bij ons. Ze zijn verplicht om er 2 terug te plaatsen hoor als jullie dat willen. 3 terug laten plaatsen is niet meer gebruikelijk in Nederland; wel in Belgie geloof ik. Succes met het opkomen waar je voor wilt gaan. Volg je gevoel! Liefs Lena
hey hallo, kent iemand een chromosonenonderzoek. heb net zitten lezen wat je bij een intake in het ziekenhuis kunt verwachten en dit stond er ook bij. dat als de man slechte kwaliteit sperma heeft er dan een onderzoek plaats vind? is dit ook zo ? groetjes meriam
ja hoor, dat mag je best vragen; vragen staat immers vrij toch? Wij hebben voor onze 1e tp gekozen voor 1 Emmy. De reden hiervoor is dat het onze 1e poging was en we nog relatief jong zijn in en voor dit proces. Bij volgende tp twijfel ik nog een beetje. Als het meerdere goede Emmy's zijn, dan 1 tp en de rest als Eskimootje. Als de andere Emmy's niet goed genoeg zijn als eskimo, dan misschien nu wel 2 laten terugplaatsen. Ik weet niet of je dat op het laatste moment nog zo kunt aangeven namelijk. Ik weet wel dat je van tevoren in het gesprek zo'n formulier moet invullen waarop je je keuze moet aankruizen.....hmmmm...... mooi een vraagje voor als we de 22e weer op gesprek bij de gyn moeten verschijnen. Ben jij/jullie er al een beetje uit wat je wilt? Liefs Lena
hoi Meriam, Tegen ons werd het als volgt uitgelegd (wij hebben IVF/ICSI). Als de zwemmers zelf goed genoeg zijn voor gewone IVF dan vind er een soort natuurlijke selectie plaats waarbij de sterkste overwint (degene met de sterkte kern/chromosomen en genenstructuur). Bij ISCI is er geen natuurlijke selectie omdat het lab de zwemmer handmatig in de eicel aanbrengt. Helaas kan het lab aan de buitenkant van de zwemmer niet zien of hij chromosoom- en gentechnisch gezien sterk genoeg is om een gezond kindje te verwekken. Hiervoor is het noodzakelijk om voorafgaand aan de ICSSI behandeling buiten de reguliere sperma en bloedtesten oof een gen- en chromosoomonderzoek in te zetten. Hierin wordt o.a. getest op de 'afwijking' taaislijmziekte enzo. Mocht er uit de chromosoom/gen onderzoeken blijken dat er inderdaad afwijkingen gevonden worden, dan zal ook de vrouw deze testen moeten ondergaan. Als beide partners de aandoening hebben of drager zijn hiervan, dan is de kans zeer groot dat het kindje de aandoening overneemt met alle gevolgen van dien. Maar dan nog is de gyn verplicht om jullie alle voor- en nadelen van een zwangerschap met zo'n hoog risico te vertellen maar wel met jullie mee te denken voor de keuze die je wilt/kunt maken. 'slechte' genen hoeft niet gelijk te betekenen geen kindje, maar kan misschein je keuze voor een kindje wel beinvloeden (nog een bewustere keuze maken voor een kindje wel of niet dus). Ik hoop dat je hier wat wijzer van bent geworden. Anders weet je me te vinden! hihi. Liefs Lena
pfff dat is heftig zeg. had eigenlijk gewoon gehoopt dat het riddeltje van testen en zo nu gewoon klaar zou zijn en dat ik gelijk kon beginnen met spuiten. valt weer vies tegen dan. zo een onderzoek duurt 6 tot 12 weken. weer 1,5 tot 3 maanden verder. ik vind dit al moeilijk vol te houden laat staan iemand die al veel langer bezig zijn dan wij. groetjes Meriam
Merel, succes! Wij gaan bij goede kwaliteit er 1 terug laten plaatsen en bij gemiddelde/mindere 2...wij hebben de keuze in overleg met de gyn gemaakt.
vorige keer hadden wij ook deze keuze gemaakt (dat kan dus lena!) toen heb ik er dus ook 2 teruggeplaatst gekregen (1 gemiddelde en 1 ondergemiddeld) en nu gaan we voor altijd 2 dus ook bij toppers (als we die dit keer krijgen).
@meriam; is het al zeker dat jullie voor ICSI gaan dan? Bij IVF zijn die testen namelijk niet nodig hoor. Aan de andere kant (wij zijn nu iets meer dan 3 jaar bezig) kunnen dan die 2 maanden extra er ook nog wel bij, als je dan wel bepaalde zekerheden heb gekregen is het het wel weer waard. Maar inderdaad, toen ik de tijdduur hoorde was ik ook wel even teneergeslagen hoor. Je hoopt toch altijd weer anders he? Succes. liefs lena. p.s. enne, als je vragen hebt aan je gyn, hoe gek of raar ook, gewoon stellen hoor. Daar zit hij/zij voor!
@ linda, spannend hoor, weer beginnen met het hele riedeltje. Hoe gaat het nu met prikken? je bent gister weer gestart met Puregon las ik? Success ermee. ps. ik ga je idee meenemen in ons gesprek. liefs lena
hey Lena, ja we gaan voor Icsi. voor ivf is mijn man zijn zaad niet goed genoeg. Icsi is nog onze enige optie. dus idd vandaar. maar aangezien wij best snel door de molen zijn gegaan hoop je toch ook dat de rest snel gaat. gisteren by de gynacoloog hoorde we dat er wachttijden waren van 3 maanden nou we stonden al gelijk bijna allebei te huilen we waren maar wat blij dat we nu 3 feb terecht kunnen. en hoe regel je dit eigenlijk met je verzekering moet je bellen en het doorgeven of ? groetjes meriam
@ meriam. mijn man heeft wel even naar de verzekering gebeld om te vragen hoe wij nou precies verzekerd zijn. Volgens mij hebben ze toen geen aanteningen gemaakt met dat wij zouden gaan beginnen met IVF. Als je gewoon verzekerd bent dan krijgt je verzekering vanzelf bericht van het ziekenhuis of ze willen gaan betalen. Ik moest alleen wel een keer bij de apotheek zelf bijbetalen (4 euro ofzoiets), maar die hebben we ook gewoon gedeclareerd. Het is wel slim om voor de zekerheid even contact op te nemen met je verzekering. Ik weet ook niet of jullie alletwee bij dezelfde verzekering zitten of dat jij en je partner apart zijn verzekerd en of dat dan uitmaakt. liefs lena
Hoi Lena, Ik verwacht de punctie over een kleine twee weken, spannend weer he, vanaf volgende week vrijdag wordt het echt spannend want dan is de 1e echo, hopelijk heb ik dan een beetje zicht op wanneer de punctie zal zijn.
Lena, Linda en de anderen, Wij hebben de 1e keer ook 1 tp gedaan, alleen toen waren alle embryo's gemiddeld en 1 wat beter. Nu wil ik eigenlijk zowieso 2 embryo's terug laten plaatsen, maar ze vinden me nog jong etc. Ik snap het advies wel, maar ja, ik denk aan de andere kant ook weer: juist als je jong bent, kan je een tweeling toch heel goed aan! De gyn zei vanmorgen dat de kwaliteit van de embryo's er volgens het lab niet zo toe doet, je weet het nooit. Ze spreken elkaar daar af en toe ook tegen hoor! Net wat uitkomt heb ik het idee!
Daar heeft Lena gelijk in, dat het EMC heel kolossaal is en ik weet niet hoe het in andere zhuizen is maar wij hebben vanaf de intake ongeveer iedere afspraak een andere arts gehad. Behalve tijdens de IUI, want dat was in het weekend. Ik weet echt niet hoe ze allemaal heten. Het is best onpersoonlijk, maar toch is het IVF team echt lief en zeker de IVF verpleegkundigen zijn heel meelevend.
We lopen echt weer heel erg gelijk op he! Ik denk dat ik ong. rond 19/1 de punctie heb, als het zo gaat als vorige keer, maar heb nu ander schema. Kunnen we elkaar mooi weer door de wachtweken heen slepen!