IVF/ICSI Deel III

Discussion in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' started by Sabrien, Jan 21, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Coni

Coni Actief lid

Hoi, werkte dat een beetje,

gr. Nicole

2. Mama-in-love

Mama-in-love VIP lid

May 11, 2010
    7,354
    158
    63
    Female
    Verpleegkundige
    Klinkt mss gek maar ik heb zo goed als nergens last van gehad...
    Toen ze klaar waren dacht ik dat ie nog maar net gestart was...

3. Coni

Coni Actief lid

Dat klinkt goed ... ik heb dus de eerste keer Dormicum gehad nou ik heb alles vanaf het begin tot aan het eind mee gemaakt en gevoeld. Nu heeft de gyn beloofd dat ik andere medicatie krijg namelijk Rapifen dit is ook een morfine .. en ik hoop dat ik jou ervaring dan mag delen,

gr. Nicole

4. Babii

Babii VIP lid

Jun 10, 2009
    11,520
    3
    38
    Poe, de punctie lijkt me echt geen pretje! Waarschijnlijk moeten wij ook eerst op de wachtlijst... Dus nog even rust :).

5. daffie76

daffie76 Fanatiek lid

Meiden, wat kletsen jullie rap zeg hahaha.

2 jaar geleden had ik ook een IVF-poging zonder bevruchting en TP en heb ik mijn verzekering aangeschreven (IZZ). Die tellen de poging ook alleen als er een TP is geweest. Er moet idd aan 4 voorwaardes voldaan zijn bij een poging...
    1 follikels kweken
    2 follikels puncteren
    3 bevruchten met het zaad
    4 terugplaatsen in de baarmoeder.

als er niet aan alle 4 is voldaan, dan geldt de poging niet! Gewoon even bij je eigen verzekering navragen en dan zwart op wit laten zetten.

een IVF poging ligt geloof ik rond de 3000 euro en een ICSI op 3500 euro, incl. alle medicatie/echo's en andere klinische handelingen. Is dus echt een bam met geld;)

Als pijnstilling kreeg ik paracetamol en voltarenzetpillen. Heb nu in totaal 3 puncties gehad en de volgende doe ik niet meer zonder extra pijnstilling en dan krijg ik dus ook rapifen (kortdurende morfine).

Vandaag over 2 weken weer starten met spuiten. Ben nu 2 dagen aan de pil, dus zelfs spontaan zwanger kan ik niet worden deze maand....blijft vreemd maar goed!

Timon; welk verhaal bedoel je van de wachttijd? Heb deze poging sinds september op de wachtlijst gestaan, op een gegeven moment gaan bellen of er al zich was op eerder beginnen als na 6 maanden. Toen was die miep ziek idd en kon blijkbaar niemand het overnemen. Dan wordt je eindelijk opgeroepen en duurt het nog een paar weken voor je je planningsafsraak krijgt. Ivm een onderzoek waaraan ik meedeed kon ik toch plotseling in maart starten ipv in april/mei. Na de mislukte poging van maart zou ik eigenlijk weer hebben moeten wachten tot ik op 31 mei eindelijk bij een gyn. terecht kon, maar doordat ik de gyn. gewoon gemaild heb en gezegd had dat ik het vreemd vond dat ze de recepten/planning niet gewoon op konden sturen, mocht ik op het tel. spreekuur en kon ik toch deze maand nog starten. Anders was het wrs juli geworden ofzo en dus weer maanden weggewacht....Ik heb natuurlijk alle medicijnen al een keer gesproken en zag het nut van een afspraak met de gyn. niet zo in hahaha. Wat ging er verkeerd....slechte emmy's en geen innesteling...nou dat kan ik mezelf ook wel vertellen:D Dus gewoon alles over de post gekregen...helemaal super!

6. zeehondje

zeehondje VIP lid

Oct 30, 2007
    5,754
    0
    36
    Leerkracht
    Zuid-Holland
    Dank jullie wel voor de antwoorden.
    Ik zie wel verschil per verzekering volgens mij. Bij de ene telt de poging al als de punctie is geweest en bij de andere pas als er ook daadwerkelijk een terugplaatsing is geweest.
    Ik heb een mail gestuurd naar mijn zorgverkeraar met daarin de vraag of ik duidelijk zwart-op-wit kon krijgen wat wel en niet vergoed wordt en wanneer een eerste poging is afgerond zeg maar. Ben benieuwd. Hoop natuurlijk dat we maar één poging nodig hebben...

7. Coni

Coni Actief lid

Hoi, ik ben onder behandeling bij Geertgen in Elsendorp ... toen ik mijn gyn vertelde dat de eerste IVF poging niet als poging telde stond hij daar echt van te kijken dit heeft hij nog nooit mee gemaakt ... ik vertelde ook dat ik dit zwart op wit heb staan en heb hem vervolgens de email toe gestuurd ben benieuwd of we daar nog een reactie op krijgen als we weer voor behandeling moeten komen.

Als ik dit ook niet had nagevraagd na een tip van iemand op een forum had ik ook niet beter geweten dan dat ik mijn eerste poging kwijt zou zijn .. gelukkig was dit dus niet het geval en hebben we dus nog alle drie de pogingen over ....

gr. Nicole

8. zeehondje

zeehondje VIP lid

Oct 30, 2007
    5,754
    0
    36
    Leerkracht
    Zuid-Holland
    Antwoord terug gekregen; als de behandeling voor de punctie wordt gestopt telt het niet als poging. Als het pas stopt na de punctie dan telt het wel als poging, ookal vindt er geen terugplaatsing plaats. Ik zit trouwens bij de ohra.

9. Coni

Coni Actief lid

@Zeehondje ... dus na de punctie ben jij een poging kwijt!!?? Zonde hoor ... zo zie je maar weer hoe verschillende verzekeraars zijn ... ben nu dan wel blij met die van mij ...

gr. Nicole

10. Babii

Babii VIP lid

Jun 10, 2009
    11,520
    3
    38
    @ zeehondje, dat klopt niet meis. Dit is landelijk zo geregeld in de basisverzekeringen en niemand die mag sleutelen en zijn eigen regels mag opstellen in de basisverzekering. Het klopt dus niet wat je verzekering zegt.

Op Freya staat dit en dat klopt ook, mocht je er niet uit komen met je verzekeirng, schakel dan Freya in! Sommige callcenter medewerkers van verzekeringen snappen er zelf niks van. Zo had ik een vraag of mijn injecties vergoed werden voor OI, neeeeee max. 3x (ze bedoelde dus IVF) en ik had al tig keer aangegeven dat het om OI ging.

Wat wordt onder een IVF-poging verstaan?

Er is een definitie vastgesteld door de overheid. Deze definitie wordt gebruikt in de basisverzekering.
    In vitro fertilisatie:
    Omschrijving: voor vrouwelijke verzekerden het buiten het lichaam tot stand brengen van menselijke embryo's volgens de in vitro fertilisatie methode (IVF), inhoudende de fasen:
    a. het door hormonale behandeling bevorderen van de rijping van eicellen in het lichaam van de vrouw;
    b. het afnemen van eicellen;
    c. de bevruchting van eicellen en het kweken van embryo's in het laboratorium;
    d. het een of meer keren implanteren van een of twee embryo's in de baarmoederholte teneinde zwangerschap te doen ontstaan.
    Een IVF-poging kan tevens een intracytoplasmatische sperma-injectie omvatten (ICSI).

FAQ, Vergoeding en kosten van hulp

En inderdaad je ziet ook staan dat een afgebroken poging telt, maar als jouw verzekering de DSB nog niet afgesloten heeft, telt dit als poging 1 ;). Je kan dus met je ziekenhuis afspreken dat als de poging mislukt ze dit op IUI afschrijven of ovulatie inductie! Veel ziekenhuizen doen dit ook trouwens.

11. Babii

Babii VIP lid

Jun 10, 2009
    11,520
    3
    38
    O ja! Iemand enig idee dat als ik om 14.10 een afspraak heb (intake IVF) in het UMCU of ze dan giga uitlopen, of werken hun echt op tijd?

12. zeehondje

zeehondje VIP lid

Oct 30, 2007
    5,754
    0
    36
    Leerkracht
    Zuid-Holland
    Babii, helaas geen antwoord op je bovenstaande vraag. Bij ons liepen ze een half uurtje uit.

Maar even over die vergoeding. Jij zegt dat het niet klopt wat mijn verz. Zegt. Maar er staat toch precies hetzelfde op de freya site? Of snap ik iets niet goed?
    Je kan idd wel met het ziekenhuis overleggen of zij het af willen schrijven als oi ofzo.

13. Babii

Babii VIP lid

Jun 10, 2009
    11,520
    3
    38
    Ja, maar je moet wel lezen wat er staat.... PAs bij TP is het een poging. Ja sommige verzekeringen doen het zo, maar het hoort niet!

Poe ene half uur uitloop, dat gaan wij nooit redden. Laten we hopen dat ze niet uitlopen!

14. Mama-in-love

Mama-in-love VIP lid

May 11, 2010
    7,354
    158
    63
    Female
    Verpleegkundige
    Gevonden op freya:
    "De basis verzekering hoeft niet meer dan 3 IVF behandelingen per doorgaande zwangerschap te vergoeden.Daarbij telt ook een afgebroken behandeling als een behandeling. De telling gaat in bij de afgifte van medicatie. Overleg daarom met de arts of er misschien een manier is om een afgebroken behandeling zelf te betalen, om vergoeding van een volgende behandeling veilig te stellen. Een doorgaande zwangerschap duurt tenminste 12 weken na de TP van het embryo. Na een doorgaande zwangerschap begint de telling overnieuw.

Een cryo behandeling, dat wil zeggen een cyclus waarin een ingevroren embryo wordt teruggeplaatst, wordt gezien als onderdeel van de IVF behandeling waarin het embryo is ontstaan. Binnen 1 poging kunnen dus meerdere embryotransfers plaatsvinden, van embryo's die uit dezelfde IVF poging in het laboratorium zijn ontstaan, zonder dat er sprake is van een nieuwe poging."

15. Sandra1987

Sandra1987 Bekend lid

Nov 28, 2008
    588
    0
    16
    s6 babii vanmiddag:D hopen dat je gauw aan de beurt bent.

16. Babii

Babii VIP lid

Jun 10, 2009
    11,520
    3
    38
    @ Joekie, oooo jawel! Weet zeker dat ze dat moeten :p. Staat zelfs in de basisvoorwaarden. Denk trouwens dat die versie verouderd is, want ik heb een hele andere mail van Freya gehad.

Dit staat er zo op de basisverzekeringen, check je verzekering maar eens op die site ;). Ga naar de dekkingen, het staat er letterlijk. Weet het ook omdat een lief dinnetje van het forum haar teller weer op 0 staat :D. Ze is nu 15 weken!!

Vruchtbaarheidsbehandelingen (IVF, ICSI, KI, OI en IUI) Basisdekking gecontracteerd
    OI, KI en IUI: 100%; IVF en ICSI: 100%, max. 3 pogingen per zwangerschap (dus daarna gaat ie weer op 0)
    Basisdekking ongecontracteerd
    Conform gecontracteerde zorg, gemaximeerd tot 80% van gemiddelde gecontracteerde tarieven 1

Thanks meiden dat jullie aan me dachten! Super lief. Manlief is niet te harden zeg :(. Zal wat worden straks in de wachtkamer en de auto whahaha.

17. Mama-in-love

Mama-in-love VIP lid

May 11, 2010
    7,354
    158
    63
    Female
    Verpleegkundige
    Babii ik geloof niet dat je goed leest want in mijn stukje staat dat je 3 IVF pogingen hebt PER DOORGAANDE ZWANGERSCHAP.
    Een doorgaande zwangerschap is tot 12 weken na de TP

18. Babii

Babii VIP lid

Jun 10, 2009
    11,520
    3
    38
    Oeps, sorry Joekie :p. Dat bedoelde ik zelf dus ook inderdaad aan te geven....

Hadden we het over hetzelfde!

Nou ik ga me klaarmaken met een chagrijn de auto in, gezellig!!!!

19. daffie76

daffie76 Fanatiek lid

Babii; waarom is je man zo sjacherijnig dan? Wil hij het proces niet of is er een andere reden?

Ik mag vanmiddag weer werken, heb nu al geen zin hahaha.:D

20. Babii

Babii VIP lid

Jun 10, 2009
    11,520
    3
    38
    Ga je naar het ziekenhuis, omdat je cyclus gewoonweg niet werkt, het zaad van manlief niet goed is en je eigenlijk IVF moet. Potjandozie nog aan toe!

Eenmaal aangekomen waren we in dat allemachtige grote ziekenhuis compleet de weg kwijt, daar weg gelaten dat manlief de hele autorit heeft lopen tieren, zuchten en schelden. Uiteindelijk de poli gevonden, maar het spreekuur was uitgelopen (was er al bang voor). Zit meneer daar te zuchten en te steunen, geduld is een schone zaak damnit [​IMG].

Eenmaal binnen geroepen had ik een hele lieve vrouwelijke FA, maar ook IVF-arts. Alle uitslagen bekeken, dossier doorgenomen en ja hoor, daar kwamen de vragen!

We hebben een half uur lang allerlei vragen m.b.t. onze gezondheid moesten beantwoorden incl. allerlei vragen m.b.t. het verleden etc. etc. Ze hoeven nog net je pincode niet te weten [​IMG].

Uiteindelijk heb ik gezegd dat ik een twijfelende ovulatietest had, had hem meegenomen en ze wilden toch een echo maken. Ze zag iets zitten wat 2 mm groot was, het kon een follikel zijn die aan het groeien was of een follikel die net gesprongen was. Baarmoederslijmvlies was verdorie 3 mm, echt flinterdun weer.

Ze gaf aan dat IVF geen garantie geeft voor het verdikken van het slijmvlies en dat ze eerst allerlei onderzoeken wilde doen. Ik moet nu dus een afspraak maken voor een COLA onderzoek (Cyclusstoornissen, OLigo- en Amenorrhoe = onregelmatig of niet ongesteld).

Dan gaan ze bloed afnemen en moet ik nuchter komen op de vroege ochtend. Ze gaan meer als 20 buisjes bloed afnemen en alle hormonen in mijn lichaam onderzoeken. Het duurt ruim een maand voordat die onderzoeksresultaten binnen zijn. Zodra die resultaten binnen zijn krijg ik een B-afspraak, dus ik zeg heel bijdehand ooo een bel afspraak. Zij lachen, nee dat is een afspraak dat we in een heel team jou bespreken en kijken wat de opties voor je zijn.

Ook moet manlief weer zaad inleveren en ik zeg nog oooo nee dat is echt shit. Dus hij zegt heel bijdehand: ach, het boeit me niet doe het wel hoor. Dus die vrouw keek ons aan en ik hem…. Maar goed… Voor het zaadonderzoek moeten we nog een afspraak maken evenals het COLA onderzoek.

Daarna moeten we op het spreekuur komen om te kijken of ze ook maar iets in mijn bloed hebben gevonden wat dat te dunne slijmvlies veroorzaakt en de geen eisprong. Ze denkt zelf dat het echt nog steeds met die verdomde prikpil te maken heeft, maar dat zal de bloedtest uitwijzen. Ze zegt ik vind het raar dat iemand met een prachtige cyclus ineens geen cyclus meer heeft.

Stephan vond het echo onderzoek echt helemaal niks, die vrouw riep hem erbij om mee te kijken, maar zag dat ie het vreselijk vond.

We hebben wel aangegeven dat we al 6x “IUI” hebben gehad en nu echt verder willen. Ze geeft aan dat we dus echt die onderzoeken moeten afwachten en dan als het IVF of ICSI wordt dat we dan met terugwerkende kracht op de IVF/ICSI lijst gaan.

Ze gaf ook aan dat als het zaadonderzoek van Stephan nu wel goed zou zijn en ze een oorzaak vonden m.b.t. geen eisprong en een slecht slijmvlies en ze konden dat verhelpen, dat we dan gewoon verder gingen met OI (Ovulatie-Inductie, dus zelf klussen).

Mocht dit alles vooral het zaad van Stephan weer slecht zijn dan gaan we kijken naar IVF of zelfs ICSI. En we kunnen 1x IVF/ICSI proberen als ze de oorzaak van het geen eigroei en slecht slijmvlies niet vinden om te kijken of het slijmvlies dikker wordt. Indien hij dit niet wordt doen ze toch de punctie, vriezen de embryo’s in en gaan verder met Progynova om zo het slijmvlies dik te krijgen en terug te plaatsen, als de embryo’s goed ontdooien. Ze doen liever een verse terugplaatsing, omdat de kans groot is dat embryo’s het niet redden als ze uit de vriezer komen.
    Ook gaan we in de tussentijd kijken (na de bloedonderzoeken) welke medicatie het beste mijn slijmvlies opbouwt en wat we bij kunnen geven om te zorgen dat het goed wordt. Pas zodra al deze onderzoeken klaar zijn en er een duidelijke goede medicatie is voor mij en mijn slijmvlies, dan pas gaan we over op IVF op ICSI, mits het zaad dus slecht is. Anders gaan we OI doen.

Al met al, geen klap wijzer geworden! Nu maar hopen dat die bloeduitslagen een uitslag geven waar ze iets mee kunnen.

@ Daffie, het lijkt mij gewoon de spanningen ;). Als hij iets niet wil dan doet ie het ook niet :).

Share This Page