ivf/icsi en vergoeding: 2 vragen

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door nana1980, 10 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nana1980

nana1980 Fanatiek lid

27 aug 2010
    1.044
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb even jullie hulp nodig over het volgende: ik sta op wachtlijst voor ISCI en ik heb 2 vragen over de vergoeding:

1) per 1-1-2013 wordt er nog maar 1 poging vergoed. Stel dat ik dit jaar (2012) maar 2 pogingen kan doen, zal de derde poging die in 2013 valt dan niet vergoed worden of geldt de nieuwe regeling alleen voor mensen die per 1-1-2013 in de MMM terecht komen??

2) ik erger me nu al een beetje aan mijn nieuwe verzekeraar (Ditzo). Ik zou schriftelijk toestemming moeten vragen voor IVF. Feitelijk onzin, want ze mogen me niet weigeren omdat het in de basisverzekering zit. Na wat belletjes is het advies vanuit Ditzo dat het ziekenhuis een verklaring moet toevoegen bij de eerste facturen. Alsof de factuur niet voldoende bewijs is dat ik IVF krijg, maar goed, ik doe het maar braaf. Nijmegen reageerde wel wat verrast toen ik erover belde: ''oh, dat komt echt bijna nooit voor''....Kortom: overbodige administratieve rompslom. Is dit voor jullie bekend en zo ja, leidde het tot problemen??

dank jullie!

2. sjak

sjak Niet meer actief

Is het er al helemaal door dat in 2013 nog maar één behandeling vergoed wordt? Volgens mij zijn ze daar nog hard over bezig. of loop ik achter??

Voor de IVF zijn wij (bewust) van verzekering geswitched naar het 4*pakket van zilveren kruis om dit soort dingen te voorkomen. Wel duurder, maar ook veel voordelen.

Succes met je behandelingen!

3. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    1. Is nog niets over bekend.
    Je kunt het beste de website van Freya in de gaten houden. Bij freya zijn ze op de hoogte van de meest actuele stand van zaken. Freya vecht trouwens ook om de pogingen wel in het pakket te houden. Mocht je nog niet lid zijn( kost een euro of 30 per jaar en is in veel gevallen te delareren bij je zorgverzekering) dan zou je eventueel lid kunnen worden. Dan krijg je het freya megazine waar ook regelmatig wat over dit onderwerp in staat. Bovendien: hoe meer leden freya heeft, hoe serieuzer freya wordt genomen in de omderhandelingen.

2. Is idd niet nodig van je verzekering. Misschien kun je nog overstappen? Ik heb wel eens gehoord dat er verzekeraars zijn die tot eind januari nieuwe leden aannemen, maar weet het precieze van het overstappen niet.

4. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Zoals het er nu uitziet gaat het idd door, al strijdt freya er dus nog volop tegen.

Er wordt ook gesproken dat je in aanvullende verzekeringen nog wel meerder ivf's zou hebben, maar dat is speculatie. Verzekeraars mogen zelf de aanvullende pakketten samenstellen en hoeven pas in oktober/november de pakketten bekend te maken.

Ga er voor nu dus maar van uit dat de plannen doorgaan, tenzij freya succes krijgt met de onderhandelingen. Freya vecht idd wat mogelijk is!

5. sjak

sjak Niet meer actief

Maartje, ik heb net Freya berichten zitten lezen, ja.
    Het zou schandalig zijn voor alle mensen die deze behandelingen absoluut niet kunnen betalen!!!
    Voorlopig blijf ik bij mijn dure verzekering en hopen dat ze het wel in de aanvullende verzekering houden. Wij zijn er nl nog niet over uit of we ooit voor een tweede willen gaan... Alle hormonen en behandelingen zijn me best zwaar gevallen, en we zijn erg gelukkig dat er ons een kindje gegund is!

Groetjes Sjak

6. nana1980

nana1980 Fanatiek lid

27 aug 2010
    1.044
    1
    0
    NULL
    NULL
    dank jullie wel!! Wij hebben waarschijnlijk geen kans op meer dan 3 pogingen ICSI omdat zaad van man maar beperkt is (2 buisjes na een TESE operatie). Kortom: ik denk dat wij het noodgewongen bij 3 keer moeten houden. Aanvullend verzekeren is dus dan niet zo slim. Ik wil ook voorkomen dat ik eindeloos in de MMM blijf zitten; dus na 3x wil ik eigenlijk een punt er achter zetten. Zeg ik nu...:)

Ik dacht eigenlijk dat 2013 definitief was qua vergoeding, maar blijkbaar niet

Ik zat al langer te dubben over lidmaatschap Freya maar jouw argumenten, Maartje,hebben me over de streep getrokken. Ik ga me morgen aanmelden!!!

7. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Goedzo van aanmelden!! :)

Ehh niet om je te overtuigen dat je langer zou moeten doorgaan maar ehhh volgens mij kan er eventueel nog een keer een TESE gedaan worden hoor ;)
    Ik meende dat het niet zo was dat een man dat slechts 1 keer kon ondergaan ;) Maar hopelijk komt het niet zo ver en is het straks hartstikke RAAK!! :)

8. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

29 nov 2011
    4.414
    0
    0
    Dit lees ik vandaag op de site :

Uit het Freya magazine

Ook in 2012 worden er nog 3 IVF-behandelingen vergoed. De voorgenomen bezuiniging om nog maar 1 IVF-behandeling vergoeden, gaat per 2013 in. Freya werkt samen met de NVOG (de Nederlandse Vereniging van Obstetrie en Gynaecologie) aan een alternatief bezuinigingsplan om dit te voorkomen.

9. Babii

Babii VIP lid

10 jun 2009
    11.520
    3
    38
    In 2012 worden er inderdaad nog 3 behandelingen vergoed. Maar als je dus in 2012 al 2 behandelingen hebt gehad, en je volgende in 2013 zou moeten krijgen, dan krijg je poging 3 dus niet in 2013, dus maar 2 pogingen.

Zelf heb ik mijn laatste punctie waarschijnlijk in 2012, maar voor alle anderen die nog moeten beginnen zijn deze plannen ronduit walgelijk! En net wat Maartje schrijft; Freya vecht er keihard voor.

10. vasca

vasca Fanatiek lid

3 feb 2011
    1.489
    0
    36
    o help, wordt er al helemaal zenuwachtig van :(. We zijn nog net begonnen met iui en natuurlijk moeten we het positief in zien, maar vind dit soort plannen echt eng! Ik hoop nog maar heel hard dat onze wel vrij sjieke aanvullende verzekering dan nog extra pogingen gaat vergoeden of dat ze bv weer zoiets doen dat je verplicht overal geaccepteerd moet worden. Maar vind het niet goed klinken.

Ik heb geprobeerd om over te stappen naar onvz in december (die vergoeden ivf nu onbeperkt), met het oog op deze bezuinigingen, maar das dus niet gelukt. Afgewezen omdat we al met iui bezig zijn... Vind het zo oneerlijk dat je dus ook al niet eens meer de vrijheid hebt om je bij te verzekeren omdat je dus al in het traject zit. Mocht je er nog niet in zitten, kun je evt nog rekening houden met de plannen en je verzekering erop aanpassen voor je de mmm in gaat. Maar wij die er allemaal al inzitten en gerekend hebben op 3 pogingen, kunnen dat gewoon niet.
    Er zijn dus ook geen plannen voor een overgangsregeling of iets voor mensen in de mmm?

brrr... ga ook maar gauw lid worden van freya. Net ook al de petitie getekend tegen dit plan (via freya site).

11. vasca

vasca Fanatiek lid

3 feb 2011
    1.489
    0
    36
    zouden ziekenhuizen misschien nog iets gaan doen voor mensen door bv dit jaar nog 3 verse pogingen te doen, zonder bv de cryo's eerst op te maken? Dan kun je in 2013 daar nog mee door.
    Maar dat zal wel niet he? das niet echt verantwoord lijkt me.
    Weet dat ze in de GGZ wel nog heel gauw heel veel mensen in 2011 hebben ingeschreven omdat voor hun de nieuwe verhoogde eigen bijdrage nog niet geldt.

12. Melief

Melief Niet meer actief

pff wat is dit vreselijk zeg... Hier nog niet zeker dat we ivf moeten doen maar helaas wel problemen bij zowel mijn man als mij. Toen we doorgestuurd waren voor ivf was ik ineens toch zwanger dmv chlomid maar dit is mis gegaan.
    Ga me ook maar even aanmelden bij freya.

13. marjolein1984

marjolein1984 Bekend lid

13 dec 2010
    830
    0
    16
    pedagogisch medewerker
    NULL
    Dat doen ze niet. Werd uitgelegd met dat er dan meerdere cryo's in de vriezer liggen, en ze toch met de eerste verse zwanger worden, en dan de vriezers te vol komen. Wat soortgelijk wat ook bij mij op kwam, de A kwaliteit invriezen, en eerst 1 of 2 B's terugplaatsen(omdat die anders worden weggegooid), werd ook al weggeketst. Eerst moeten de goede A's op, voor je aan een B mag beginnen.
    Ik hoop echt dat Freya dit kan omgooien. Tis gewoon belachelijk dat als zwanger worden niet lukt, dat een goede kans (meerdere pogingen) alleen maar voor de elite weggelegd is. *lid van Freya ben ik al :)*

14. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

29 nov 2011
    4.414
    0
    0
    Ik krijg het hier echt spaans benauwd van zeg... :(

Deel Deze Pagina