IVF/ICSI icm. borstvoeding?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Kaila, 5 mrt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kaila

Kaila Fanatiek lid

7 mrt 2014
    1.593
    215
    63
    Allereerst wil ik even zeggen dat ik hiermee niemand voor het hoofd wil stoten. Ik besef me heel goed dat wat ik aankaart eigenlijk een soort 'luxepositie' is binnen alle fertiliteitsbehandelingen, zeker aangezien ik dus al gezegend ben met een kindje. Sorry als het wel zo overkomt!

Afgelopen week zijn we eens gaan peilen wat onze artsen adviseren mbt het krijgen van nog een kindje. We zijn gebonden aan ICSI, dus willen eigenlijk zo snel mogelijk weer door.
    Maar nu bleek dat we eigenlijk wel meteen door mogen, als we dat zelf zouden willen. Daar had ik helemaal niet op gerekend! Ik ging uit van wachten tot ons zoontje 1 is, wachten tot mijn 1e menstruatie komt, wachten op de wachtlijst.... maar niets is dus minder waar.
    Maarrr... ik geef dus nog borstvoeding. En ik zou er heel erg van balen als ik daar nu 'al' mee moet stoppen.

Nu gaf mijn arts aan dat borstvoeding icm ICSI eigenlijk best kan, maar dat veel vrouwen het niet doen omdat het fysiek gewoon te veel van je vraagt. Voor ons zoontje zou het geen schade aanrichten, behalve dat hij door de overdaad aan oestrogenen kan gaan lacteren (!!!:$!!)

Maar nu keek ik op internet, en daar staat bijvoorbeeld op borstvoeding.nl een artikel met heel andere adviezen. ( https://www.borstvoeding.com/aanverwant/vruchtbaarheid/ivf.html )

Zijn hier vrouwen die het wél of juist bewust níet hebben gedaan? IVF in combinatie met borstvoeding? En waarom?

Ik moet voor mijn gevoel echt kiezen tussen 2 kwaden: stoppen met borstvoeding, het allerbest voor mijn zoontje, en wachten met de nieuwe behandeling, waardoor het allemaal weer nog langer duurt en het leeftijdsverschil alleen maar groter wordt.

2. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.811
    4.453
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Heb ik gedaan!
    Ff abo zodat ik dit topic niet vergeet en morgen kan reageren (het is nu te laat ;))

3. Kaila

Kaila Fanatiek lid

7 mrt 2014
    1.593
    215
    63
    Ik ben benieuwd naar je ervaring!

4. NCM

NCM Bekend lid

1 nov 2012
    707
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hai! Wij hebben via Gent ons zoontje mogen krijgen en toen wij op gesprek kwamen voor een nieuwe ICSI ronde gaf ik ook nog borstvoeding. Gent wilde in ons geval absoluut geen ICSI opstarten omdat de hormonen dan via de borstvoeding naar ons zoontje zouden gaan. Ik moest minimaal 1 maand gestopt zijn voordat we mochten starten. Uiteindelijk heb ik 16 maanden borstvoeding gegeven zijn zijn we 2 ICSI's verder en hebben we 2 cryootjes in de diepvries...

5. Kaila

Kaila Fanatiek lid

7 mrt 2014
    1.593
    215
    63
    Nou wat suf! Ik ben ook onder behandeling in Gent, en mijn arts zei dus dat het wel mag, maar dat veel vrouwen ervoor kiezen om het niet te doen ivm met de hormonen die je kindje dan dus binnen krijgt.
    Het voelt ook niet zo goed om te doen, dus ik neig nu wel naar stoppen.
    Waarschijnlijk ga ik nog een paar maanden door tot hij (bijna) 1 is, en dan daarna de ICSI opstarten.

Sterkte met alles NCM, ik hoop dat een 2e kindje jullie gegund is!

6. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.811
    4.453
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Ik heb een paar jaar terug prof de Sutter de volgende vraag gesteld per mail:

Ik heb een vraag over het onderzoek: ,,Gaat IVF en borstvoeding samen?''
    Uw naam werd ook genoemd in dit onderzoek. Mijn vraag is als volgt: staat u nog steeds achter uw in dit onderzoek ( http://www.borstvoeding.com/files/dreumes_ivf.pdf )genoemde visie? Dat IVF en borstvoeding samen gaat?

Ik kreeg de volgende reactie:

Geachte mevrouw,
    Het is geen probleem om te starten met de voorbereidingen voor een IVF behandeling indien de cyclus stilligt tijdens borstvoeding, dus als uw cyclus alweer regelmatig is, is dat zeker geen probleem. De slaagkansen van IVF zullen ook niet verminderen. Het opstarten van een IVF behandeling kan echter wel leiden tot het stilvallen van de melkproductie, waardoor de borstvoeding vanzelf zal verminderen.
    Ik hoop dat dit u verder helpt,
    Mvg,

Ik ben vervolgens - zonder dat mijn ivf arts het wist - doorgegaan met de borstvoeding. Ik kolfde wel grotendeels de voedingen af en gaf tijdens de stimulatiefase de eerder al afgekolfde melk. De melk die ik toen kolfde gooide ik weg. In de ochtend voedde ik wel live. Zo had ik wel veel tijd tussen de injecties en de voeding. Mijn dochter is geen melk gaan lacteren.

7. Kaila

Kaila Fanatiek lid

7 mrt 2014
    1.593
    215
    63

Dank je voor je reactie!
    Wel een slimme oplossing; kolven en live voeden afwisselen. Daar ga ik dan nog wel even over na denken. :)

8. Mieksel

Mieksel Fanatiek lid

15 okt 2013
    1.712
    188
    63
    Ik ben er destijds daarom mee gestopt...
    Ik heb ruim 13 maanden bv gegeven en had nog langer willen voeden, maar wilde niet dat het m'n kindje of IVF-poging negatief zou beïnvloeden. Twijfel, twijfel, maar uiteindelijk heeft die twijfel me juist over de streep getrokken. Zolang er twijfel is, ga ik voor zekerheid en ben ik gestopt. Ondanks dat ik het heel, heel naar vond om niet uit mezelf te stoppen, maar vanwege de IVF, zou ik het zo weer doen.

Je zou ook nog iets langer kunnen doorgaan met voeden, ik ben ondertussen bijna twee jaar verder en nog geen brusje. Dus als het fijn voelt om nog een paar maanden te voeden, zou ik dat zeker doen...

Succes!

Deel Deze Pagina