Hey Maris, bedankt voor je uitleg.. vind het zo spannend.. ik hoop echt dat er een paar embryo's uitkomen, dat is nog wel het meest spannend op dit moment. Kunnen ze ook meteen zeggen hoeveel eicellen ze hebben "gevangen" of komt dat de volgende dag pas als ze alles hebben bevrucht? Hoe lang duurde de ingreep bij jou? en hoeveel follikels had jij toen?
Pff, denk dat ik maar aan de narcose moet , ben altijd zo zenuwachtig voor zulke dingen. Maarja, die narcose gaat denk ik niet door
Dat dacht ik ook doe mij maar narcose, maar das ook niet alles en achteraf denk je ok dat was niet fijn. Maar heb het wel even gedaan Ze zuigen de follikels leeg en die komen in buisjes, deze gaan gelijk naar het hokje ernaast waar het laboratorium zit, daar gaat gelijk iemand aan het zoeken naar de eicellen en dat kun je meekijken met het tvscherm dat bij je bed hangt. Zo kun je nog even bijkomen na de punctie en dan krijg je gelijk de uitslag van hoeveel eicellen ze hebben gevonden. Dan ga je naar huis en wordt je de tweede dag na de punctie gebeld tussen 9 en 10 met het bericht hoeveel embryo´s er zijn en of er 1 goed genoeg is voor een terugplaatsing. Als er een terugplaatsing komt, dan moet je smiddags gelijk komen en krijg je het toppertje terug.
Hier een oud-gebruiker van dit topic die dankzij het UMCG zwanger is geraakt... Kom even kijken hier. @ Narcose: ik had liever helemaal geen verdoving...Klinkt raar, maar ik houd niet van verdoving en dat je dan half van de wereld bent. En narcose vind ik helemaal verschrikkelijk als je dan helemaal onder zeil bent. Vind zoiets heel erg eng. Dus daarom hoop ik ook heel erg dat ik geen keizersnee onder volledige narcose hoef te ondergaan. De punctie vond ik beide keren goed te doen. Ik had ook nog minder verdoving dan normaal (had ik expres om gevraagd). Uiteraard is het niet geheel pijnloos. Maar ik heb beide keren lekker gekletst met de artsen en mijn vriend. Dus: de punctie kan goed meevallen hoor! Even ter geruststelling voor jullie. De tweede keer (ICSI) had ik trouwens overstimulatie. En moesten er dus veel follikels weggehaald worden. Na die tijd moest ik elke dag 4 liter drinken wegwerken (en constant dus naar de WC) en had ik buikklachten. Om de dag moest ik naar het ziekenhuis om mijn bloed te laten controleren (dat was namelijk al stroperig aan het worden.) Die overstimulatie vond ik erger dan die punctie. Qua duur ingreep: Bij mij duurde het geloof ik hooguit een kwartiertje beide keren. Moest na afloop nog wel een ruim half uur blijven liggen. (Meende dat het een half uur was.) Qua opbrengst eicellen: Dat zeggen ze meteen na de punctie. Ze gaan direct in het lab kijken wat de score is. Als die slecht is, komt de arts de uitslag brengen (dat had ik dus de 1e keer bij IVF, een erg lage opbrengst van eicellen, vandaar de tweede keer overgestapt naar ICSI.) Als de uitslag goed is, dan komt de laborante de uitslag vertellen. Bij IVF had ik uiteindelijk 5 eicellen (uit iets van 12 follikels) waarvan er slechts eentje bevrucht was en teruggeplaatst. Bij ICSI had ik iets van 25 follikels waarvan 16 eicellen zijn gevonden. Van die 16 eicellen zijn er 11 bevrucht. Eentje is teruggeplaatst (zwanger!) en 8 waren er goed genoeg voor de vriezer. Iedereen die binnenkort de punctie heeft, een terugplaatsing, in de nare wachtweken zit of aan het begin staat van alle behandelingen: veel succes en geef de moed niet op!
wow wat veel follikels had jij.. ben toch wel bang dat er dan bij mij niet veel overblijft.. snif.. ik duim voor iig 1 toppetje.. die meteen blijft plakken! bedankt voor je verhaal BeHappy!
Nou dames, slecht nieuws.. De 5 embryo's waren allemaal aangedaan door de chromosoomafwijking.. Dus géén terugplaatsing... Best verdrietig nu..
Oh bah, Jeetje Truus. Had zo gehoopt dat er nog 1 bij zou zitten. He. Kan me voorstellen dat je er erg verdrietig om bent. Hele dikke knuffel voor jullie.
damn truuz wat een rotnieuws zeg ! dikke knuf van deze kant.. pff als ik dat lees van die punctie gaan mijn nekharen overeind staan. zal t wel moeten ondergaan, maar ik kijk er nou net bepaald naar uit eigenlijk....
Ach, jeetje....arme Truuz! Wat vind ik dit enorm verdrietig voor jullie zeg! Al die moeite, al die stress...voor niks. Sterkte! Of ik die vraag naar een 3e vervelend vind? Nee hoor Valt me alleen op dat hij vaak gesteld wordt. 6 follikels lijkt niet veel maar als je 1 goede tp hebt en 2 of 3 in de vriezer, is het eindresultaat nog zeer goed (misschien wel boven gemiddeld). Aantallen zeggen niet altijd wat. Bij Stijn had ik volgens mij 23 follikels...daar wordt je ook niet blij van.
Eeyz dames, Sorry dat ik bij jullie binnen kom vallen maar heb niet veel ervaring met forums en er zijn zo verschrikkelijk veel dat ik geen idee heb waar ik nog moet zoeken. Ik heb eigenlijk een vraag of iemand van jullie ervaring heeft met het lifestyle progamma? Wij lopen in het umcg en er is nog zoveel onduidelijk en echt antwoorden krijgen we ook steeds niet... Hoop dat iemand me kan helpen... Liefs
Lifestyle programma? Aan wat voor behandeling of diagnose zit dit gekoppeld? Ik heb er echt nog nooit van gehoord...
Het is onderzoek voor vrouwen met overgewicht die zwanger willen worden/zwanger zijn/ en daarna. Het is een onderzoek met twee groepen, groep 1 houd in dat je niet hoeft af te vallen en ze (wanneer??geen idee) met de behandelingen zullen starten en ze je zullen volgen. Groep 2 moet je een bepaald gewicht af vallen daar heb je dan een half jaar de tijd voor en daarna zullen ze dan met behandelingen starten. Ik voelde me redelijk gedwongen om hieraan mee te doen, want toen ik vroeg aan gyn. wat als ik niet mee wil doen? Dan vragen we je alsnog die kilo's af te vallen dus kan je net zo goed mee doen want heb je nog een kans om in groep 1 terecht te komen.Dus heb me maar aangemeld en het is gelukkig voor mij goeduitgepakt. Ben vandaag naar het ziekenhuis geweest en ben in groep 1 geloot, een hele opluchting want had niet heel veel behoefte om nog een half jaar langer te wachten. Maar heb alsnog een raar gevoel bij dit hele gebeuren vandaar mijn vraag of iemand hiermee bekend is. Liefs
Bedankt voor de uitleg. Nee, geen ervaring, ook niet via anderen. Hier geen overgewicht. Goed dat ze er onderzoek naar doen.
Oké toch bedankt Bij mij 5 kilo teveel, ook daarom de frustratie dat ik hieraan mee moest doen want naar mijn idee is 5 kilo niet zo veel. Vooral omdat de meeste mensen die meedoen gigiantisch veel overgewicht hebben. Wij zullen in de toekomst voor icsi gaan omdat het er heel erg slecht voor staat. Is er bij jullie ook gezegd dat de kans nihil is om te slagen?
Hoi kleinpopje, ik ben er ook niet bekend mee. Wij zijn gelijk gestart met icsi, de artsen konden geen garantie geven maar zeiden wel dat ze het niet somber inzagen. Gezien dat wij nog vrij jong zijn en ik zelf goede cyclussen heb en goed reageerde op de hormonen. Hoezo staat het er slecht voor bij jullie?
Net als bij jullie ziet het er bij mij ook goed uit, en we zijn beide nog jong. Maar bij mijn man ziet het er slecht uit nauwelijks zaadcellen te vinden en als er een enkele in zit heeft ie geen staart. Gyn. heeft ook tegen ons gezegd dat we het gaan proberen maar er niet te veel van moeten uitgaan...
Ok, jeej das wel heftig. Ik neem aan dat ze het niet zo maar zeggen. Zal wel heel zwaar worden voor jullie, maar hoop toch dat het jullie ook iets moois oplevert. Heel veel sterkte
Dank je wel, we gaan wel zien hoe het verder gaat. Ik zie dat het bij jullie gelukt is, super!! Gefeliciteerd, een hele fijne zwangerschap gewenst.