Klopt ook zonnetje, ik merk het ook, men is echt verbaasd wanneer ik zeg dat het zo veel kost. Standaard krijg ik dan te horen, ergens steunend bedoeld 'het is niet eerlijk, elke gek kan kinderen krijgen en jullie moeten er vervolgens zoveel voor betalen en zoveel moeite voor doen'. Lief bedoeld maar ik zeg standaard 'laten we alsjeblieft er wel zorgen dat ook niet elke gek kan adopteren'. Ik kan mij indenken dat KID geen optie is voor jullie als je al zoveel keer IUI hebt gedaan. Ik ben verbaas dat vriendlief er echt open voor staat. Hij zegt dat hij zoveel van mij houdt en als het 50% van mij is dan is het 100% van hem, lief he. Ik wil het nog wel goed uitzoeken hoor, het mag onder geen beding ooit tussen ons in komen te staan, nooit, dus daar wil ik wel echt overtuigd van zijn. Nu ons eerst maar focussen op deze poging en dan kijken we verder, ik probeer met de dag te leven!
Hoi dames, Ik ben nieuw op het forum en wilde graag ook wat kwijt over dit onderwerp. Mijn partner en ik zijn al sinds 2006 aan het proberen zwanger te worden. Wij hebben 8 IUI's achter de rug en 2 IVF's. Je wilt er niet aan denken maar zoals een van de meiden al zei krijg je toch heel sterk het enge gevoel dat het einde daar bijna is. En zijn we dus gaan praten over hoeveel behandelingen wij zelf eventueel nog zouden doen na die 3e. Wat ik heel graag van jullie zou willen weten is of er bij alle ICSI's en IVF's geen cryo's waren? Ik was namelijk zwaar geschokt toen ik op de dag van de terugplaatsing bij beide keren (2 terug geplaatst) te horen kreeg dat er eerst 5 en daarna 13 eitjes niet gelukt waren en dus onbruikbaar. Bij navraag was men op z'n zachts gezegd er vaag!!
Hi Saar, Wat rot zeg! Was het zo dat er slechts heel weinig bevruchtingen waren ontstaan of was het zo dat er best meer bevrucht was maar dat men de rest allemaal had weggegooid omdat de kwaliteit niet goed genoeg zou zijn geweest? Veel ziekenhuizen zijn heel streng in het bewaren van cryo's. Er zijn ziekenhuizen die alleen de zogenaamde A-kwaliteit embryo's wil wil vriezen. De kliniek waar ik liep vroor alles in en haalt daar goede resultaten mee. Ik heb 1 keer cryo's gehad, toen had ik namelijk 5 embryo's. De andere keren had ik geen cryo's omdat ik toen weinig bevruchtingen had en alles in 1 keer liep terug plaatsen. Mocht het zo zijn dat je wel veel bevruchtingen hebt, maar niet A kwaliteit embryo's, dan zou je kunnen overwegen om een ZH of kliniek op te zoeken die wat minder streng zal zijn met invriezen.
Hallo allemaal, Ik mag me hier denk ik ook aan sluiten helaas.. Even ons verhaal.. In het voorjaar van 2007 ben ik gestopt met de pil, in de hoop snel zwanger te worden. Al jaren had ik behoorlijk wat last van mijn menstruatie, maar ach dat hoorde erbij toch?! Maar toen ik eenmaal gestopt was met de pil werd de pijn al snel ondraaglijk, in feb 2008 konden we voor het eerst terecht bij de gyn. En al meteen werd vastgesteld dat het waarschijnlijk endometriose was. Op mijn aandringen hebben ze toen ook meteen een onderzoek bij mijn man gedaan (ik wilde niet eerst al die polonaise aan mijn lijf en er dan achter komen dat het bij mijn man misschien ook wel niet goed was) en ook dat bleek niet goed te zijn. In sept. heb ik toen een kijkoperatie gehad en daarmee werd de endometriose bevestigd. IUI bleek geen optie en tegen het eind van het jaar mochten we een afspraak maken bij een ivf-kliniek. Nog geen twee weken na het maken van de afspraak kwam ik er achter dat ik (spontaan) zwanger was, zelfs onze gyn. kon het eigenlijk niet geloven! In juli 2009 is ons prachtige zoontje geboren, echt een cadeautje!! Inmiddels zijn we weer twee jaar verder en wij zouden graag een tweede kindje willen en omdat het pijnen door de endometriose weer steeds heviger worden hoeft het voor ons niet meer zo lang te duren! In februari dit jaar konden we gelukkig meteen weer terecht bij de ivf-kliniek en in april hebben we onze eerste icsi poging gehad (meteen icsi i.v.m. de zaadkwaliteit... of eigenlijk ''onkwaliteit'') Helaas is deze poging op niets uitgelopen en van de 6 bevruchte eitjes was er verder geen goed genoeg om in te vriezen, dus helaas ook geen cryo's. In augustus hebben we de tweede poging gehad, ook nu helaas mislukt en van de 9 emmy's weer geen goed genoeg om in te vriezen. We gaan nu dus meteen door voor de 3de (en laatste?) poging. Als ik hier zo lees mag ik dus eigenlijk helemaal niet klagen, wij staan niet echt met lege handen, want wij hebben al een prachtig wondertje en daar zijn we absoluut intens gelukkig mee!! Maar ik ben er inmiddels wel achter gekomen dat de wens (en het verdriet als het niet lukt) voor een tweede net zo groot is als voor een eerste... We zitten nu in tilburg en op zich waren we daar heel tevreden over, maar nu zijn we toch aan het twijfelen of we niet toch naar Gent willen gaan. Bij ons is van te voren eigenlijk niet echt meer iets onderzocht in Tilburg, het was duidelijk, ik heb endo, het zit niet op mijn eierstokken (hebben ze gezien bij de kijkoperatie 2 jaar daarvoor!) het zaad van mijn man is van slechte kwaliteit en het kan wel, want we hebben al een zoontje, dus hup meteen icsi...ik ben zo bang dat we iets over het hoofd zien en ik begreep dat ze in Gent na twee pogingen sowieso meer onderzoek gaan doen, of heb ik dat verkeerd begrepen? Nog even een hele onbeschofte vraag hoor, maar ik ga hem toch stellen; ik zie hier meiden die al 8, 9, 10 of meer ivf/icsi pogingen hebben gehad, maar er worden er in Nederland toch maar 3 vergoed, is dat in België anders, of hebben jullie die pogingen dan allemaal zelf betaald? Hoe zit het precies met vergoedingen als je naar België overstapt?
@ Saar, welkom. Ik hoop dat je hier veel steun kunt vinden. Ik heb beide keren ook geen cryo's gehad. Het bevruchtingsaantal was bij ons wel erg goed, 7 uit 10 en 2 uit 2. De eerste keer waren de overige embryo's echter niet goed genoeg om in te vriezen, dus hopla 5 embryo's de vuilnisbak in, de tweede keer hadden we maar 2 embryo's en die zijn allebei teruggeplaatst. Bij ons is de kwaliteit niet super, wel elke keer 1 goede maar nog nooit een topper gehad en ook de rest was matig. @ Mus, ook welkom. Wat een verhaal! Erg heftig allemaal en ik denk dat je je nu extra beseft dat je zoontje een heel groot cadeau is. Frustrerend dat de tweede maar niet wil komen, zelfs niet met icsi. Hier dus ook 2 pogingen achter de rug, met geen enkele cryo. Niks was goed genoeg om in te vriezen. Na poging 2 zijn wij overgestapt naar Gent. Je krijgt gewoon 3 pogingen vergoed, want je bent in Nederland verzekerd. Dit is dus ook onze laatste vergoede poging. Ik ben naar Gent overgestapt omdat ze daar echt meedenken en niet zomaar blind een beleid voeren. De behandeling wordt op jouw persoonlijke situatie afgestemd. Ze kunnen van tevoren dus ook niet zeggen hoe lang je hormonen moet spuiten en welke soort en hoeveel. Bij mij is de vorige keer mijn AMH (eicelreserve) en schildklierhormoon gecontroleerd. Volgende week krijgen wij de uitslag en dan krijgen we te horen wat onze behandeling precies gaat zijn. Sowieso ICSI, maar de hormonen worden afgestemd op mijn AMH-waarde. Ze zijn zo lief in Gent! Echt ongelofelijk. Ik zou iedereen aanraden om over te stappen, maar hou er wel rekening mee dat je met een echo dus wel lang onderweg bent. Ik kom uit omgeving Eindhoven en voor mij is een ritje Gent 3 uur in totaal (als het verkeer lekker loopt) en Gent loopt ook nogal eens uit. Ik trek dus echt een dag uit voor een avontuurtje Gent. Bovendien moet je goed navragen bij je verzekering wat je vergoed krijgt, want soms krijg je niet alles vergoed.
@ Saskia, vind ons verhaal eigenlijk nog wel meevallen bij wat ik hier lees hoor, schrik daar echt een beetje van! En beseffen nu zeker dat wij ons heel gelukkig mogen prijzen met ons mannetje, dat deden we toch al wel hoor! Jullie dus wel een overstap gemaakt naar Gent? Wij zijn er sterk over aan het twijfelen, heb net een onderwerp aangemaakt omdat ik nog met heel veel vragen zit! Maar jij adviseert het wel begrijp ik, mag ik vragen waar je in Nederland zat? @Saar, Bij ons de eerste poging 6 emmy's, 1tje teruggeplaatst, 0 cryo's, bij de tweede poging, 9 emmy's, 1tje teruggeplaatst, 0 cryo's... vond het ook vooral bij de tweede poging zwaar tegenvallen, wij kregen het ongeveer een week na de terugplaatsing via een brief te horen. Volgende week hebben we evaluatie gesprek van de laatste poging, dan wil ik wel even weten of de kwaliteit van onze emmy's echt zo slecht is (en of we daar iets aan kunnen doen) of dat het beleid van het ziekenhuis gewoon zo streng is (tilburg)
Wij zaten eerst in het CZE (Eindhoven). Niet dat we hier slecht behandeld zijn, maar Gent is zoveel menselijker! Echt heel erg fijn. We voelen ons geen nummer en ze leggen alles aan je voor, ook dingen waar zij het nut niet van inzien. Het feit dat je dan zelf je keuze maakt, vinden wij erg fijn. Zo werden ons een aantal onderzoeken voorgesteld. Dat hier echt iets concreets uit gaat komen bij ons, konden zij zich niet voorstellen maar als we het graag uit wilden sluiten konden we ze doen. We moesten ze dan wel zelf betalen. Wij hebben ervoor gekozen om dat (nog) niet te doen, maar ik vond het wel heel fijn dat we zelf die keuze hadden. De volgende poging gaan ze bij ons ook assisted hatching doen. In Nederland doen ze dat niet, maar het vergroot wel de kans op een innesteling.
Dames bedankt voor al jullie berichten. Wat heel moeilijk is te verkroppen is dat de 2 wel bevruchte en teruggeplaatste embryo's helemaal van TOPPIE kwaliteit waren en alle andere helemaal niks waren. En inderdaad elk ziekenhuis en kliniek houdt er een eigen protocol op na. Na heel veel nadenken en praten hebben wij ook besloten om de 3e poging (wordt ICSI), bij een ander ziekenhuis te doen. Nooit gedacht dat toen er in 2008 de diagnose onverklaarbare onvruchtbaarheid werd vastgesteld dat ik bijna 4 jaar later nog zo aan het struggelen ben. Klinkt gek en vind het zelf vreemd te zeggen maar het is fijn om lotgenoten te hebben. Soort wake up call voor mij om niet zielig te zitten zijn maar positief te blijven en door te zetten want net als ik zijn er vele met mij die 1 grote onvervulde wens hebben. Saskia, je had het over assisted hatching. Daar heb ik nog niet eerder aan gedacht en wel stom eigenlijk omdat het daar steeds fout gaat bij mij, ondanks de utrogestan. Maar moet je daarvoor echt uitwijken naar het buitenland? Jammer genoeg is Gent voor mij geen optie omdat ik te ver woon, in het noorden!!
Ik geloof niet dat er in Nederland ergens assisted hatching wordt gedaan. Ik weet het alleen niet 100% zeker... In Gent doen ze het en ik weet dat ze het in Düsseldorf ook doen. Met assisted hatching maken ze met een laser een sneetje in de schil van de embryo waardoor het voor de embryo makkelijker is naar buiten te komen en in te gaan nestelen. Succes is niet gegarandeerd uiteraard en er is ook niet aangetoond dat het echt effectief is maar bij sommige stellen maakte dit wel het verschil. Het kan geen kwaad in ieder geval. Naar welk ziekenhuis willen jullie misschien overstappen?
Welkom Saar en Mus (helaas), kom gezellig hier kletsen want het is inderdaad errug fijn om herkenning en nieuwe inzichten te vinden. @cryos: wij hadden bij de eerste ivf 5 embryos. Hiervan is er toen eentje teruggeplaatst en er bleek er maar één ingevroren te kunnen worden. En dat terwijl de teruggeplaatste een 9 cellige topper was. Die ene cryo heeft later het ontdooi proces niet overleefd. Ik was hier toen behoorlijk ziek van dat ze voor mijn gevoel 3 embryos hadden weggegooid en de ingevroren embryo nooit een kans had gekregen. Terwijl die op de dag van de verse TP ook prachtig was. Dit wilde ik dus bij de tweede poging voorkomen en ik heb toen geheel tegen het protocol in (gezien mijn leeftijd) geregeld gekregen dat ik er twee teruggeplaatst zou krijgen. Bij deze poging hadden we 8 embryos. Op de dag van de TP waren er 3 Top en 5 iets minder van kwaliteit. Ik heb er toen dus twee ge-tpt gekregen en wat bleek; nul cryos!! Ik was toen zo blij met mijn besluit. Enkele dagen later bleek ik ook nog zwanger te zijn, maar helaas ging dit een week later mis. Maar bij mijn volgende poging doe ik het zeker weer zo want in mijn buik hebben ze toch veel meer kans (ongeacht kwaliteit) dan in de prullenbak!! @ander ziekenhuis: Lastig, lastig . Voor ons is dat niet haalbaar i.v.m. werk van guppieman. En daarbij komt nog dat ik tot nu toe over het algemeen (het invriesbeleid daar gelaten) wel het gevoel heb gehad dat er naar mij als individu wordt gekeken.
Guppie, als jullie een goed gevoel bij jullie ziekenhuis hebben dan is er ook helemaal geen reden om over te stappen toch. Lekker doen wat goed voelt.
Maar ja, het gras lijkt ergens anders altijd groener . En ik wil er natuurlijk alles aangedaan hebben om dit "project" te laten slagen!!
@We zijn ons aan het verdiepen in de behandelwijze van het VU in Amsterdam. Volgens alle gepubliceerde cijfers heeft deze ziekenhuis een slagingspercentage van bij 2x meer dan die van ons. Heel erg jammer dat ik hier niet eerder achter ben gekomen maar het ziekenhuis waar ik bij liep had alleen een samenwerkingsovereenkomst met een ander ziekenhuis. Ook besef ik wel dat dit heus geen garantie is voor succes maar wat denk je,bij alle geoogste eitjes wordt gemiddeld 70% ingevroren. En een cryo maakt bij hun evenveel kans als een vers eitje. Terwijl mijn ziekenhuis weer zegt dat cro's veel minder kans maken. en zo zijn er nog enkele reden om toch die stap te maken, hoe moeilijk ook!!
dag dames, Ik heb jullie vreselijk verwaarloosd. Omdat ik vanaf vrijdag veel bloed ben verloren, zat ik de laatste dagen een beetje in mijn eigen wereldje. ik heb geloof ik alles wat met bloedverlies en zwangerschap te maken heeft wel gelezen. Ik probeer het een plekje te geven, maar da vind ik lastig. Mag ik vanaf hier weer met jullie meelezen? Groetjes vriesje
Oh Vriesje wat verschrikkelijk!! Geef jezelf goed de tijd om dit te verwerken want het is niet niks! Ik weet hoe je je voelt. Na mijn tweede ivf ben ik een week zwanger geweest en toen dit mis ging ben ik echt een tijdje flink van de kaart geweest. Doordat ik al het verdriet toen gewoon een tijdje heb toe gelaten (ook al het andere verdriet van de mmm leek er wel uit te komen) kan ik er nu weer goed tegenaan! En je weet je mag hier altijd alles met ons delen!! Dikke knuffel voor jou!
En of het helemaal over is......voor mijn eigen gemoedstoestand is het beter om daar vanuit te gaan. Maar ik heb nog steeds gevoelige borsten en een donker wordende test. Maar goed dat zegt niet zoveel. Ik verloor vrijdag best veel bloed, zaterdag overdag niet en Sabines weer wel veel helder rood. Daarna opgehouden en niet meer terug gekomen. Ik dacht dat je met een miskraam altijd een heftige menstruatie had, maar begrijp van mede zp genoten, dat dat niet hoeft. He ging dat bij jou guppie als ik vragen mag? Ik ben gelukkig een weekje vrij dus daar. Ik lekker van genieten!
@Vriesje; ik had al enkele dagen voor de testdatum heel licht bruinverlies. Dit heb ik ook regelmatig in mijn eigen cyclus en dan weet ik dat ik ongesteld ga worden. Maar het zette niet door en omdat ik bang was dat ik de boel tegen hield met die utro bollen heb ik toen getest en toen bleek ik zwanger ! Die hele volgende week heb ik iedere dag getest en de streep werd steeds wat donkerder, maar het bruinverlies bleef ook aanhouden. Na een week werd de test toen ineens lichter ja, en dan weet je het wel. Het bruinverlies werd toen iets vloeibaarder en wat donkerder. Uiteindelijk heb ik maar 1 dag rood bloed gehad en wat middelmatige krampen. Ik had het erger verwacht. Ook heb ik twee keer mijn Hcg laten bepalen, dat geeft toch de meeste zekerheid. Voor jou is het misschien ook handig om even Hcg te laten prikken en dan volgende week ofzo nog een keer. Bloed is vaak niet goed, maar testen die donkerder worden wel .
@ guppie Mmmmmm dat gaat dus bij iedereen anders begrijp ik. Helaas doet het mck niet aan bloedprikken.