IVF/ICSI

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door ElviraR, 11 dec 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Elmo

Elmo Niet meer actief

Hoi hoi,
    Ik heb altijd begrepen dat een poging telt vanaf de punctie...dus kijk goed uit hoor!
    Soms heb je dus helemaal geen tp en dan telt de poging dus ook.
    Opnieuw tellen doen ze naar mijn weten pas na een zwangerschap van minimaal 12 weken. Vraag Elvira anders nog eens even (of lees haar topic terug). Zij heeft het bij de hand gehad na haar dubbele mk.
    Succes meiden!

2. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Ik ben ook bij CZ en die is juist heel streng. Zelfs als je begonnen bent met de hormonen, en de behandeling wordt nog voor de punctie afgebroken, dan telt de poging wel... Wij hebben bij onze eerste IVF wel de punctie gehad, maar helaas geen terugplaatsing omdat er geen embryootjes waren ontstaan. Ook poging nr 1 kwijt! Dus zoals jij, Angele78, het schrijft klopt het niet. Of ze moeten het recent veranderd hebben, dan zou ik dat heeeeel erg graag willen weten natuurlijk. Misschien dat we dan nog een extra kans hebben. Heb je naar CZ gebeld dan? Of heb je de info op papier? Want ik weet toch zeker dat de regels anders zijn... :rolleyes:

Groetjes,
    Jippie

3. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Hee Angele78,

Ik heb je berichtje nog eens gelezen en ik denk dat je/CZ dit bedoelt
    * Als je bezig bent met een behandeling en die wordt tussentijds afgebroken, dan ziet CZ dit als poging 1. Wat dus zou betekenen dat je de eerste behandeling van de drie kwijt bent.
    * Als het na de tp foutgaat, dan moet je weer met een nieuwe behandeling beginnen. Dus niet weer aan poging 1 beginnen, zoals jij schrijft, maar met een nieuwe poging en dat zou dan behandeling nummer 2 zijn.

Ik weet wel zeker dat CZ dit bedoeld heeft, maar misschien dat jij het niet helemaal begrepen hebt, of misschien wat anders opgeschreven hebt? Want dit komt namelijk wel overeen met de regels van CZ, zoals ik die ken. Je hebt het een beetje wazig omschreven, dus ik begreep eerst ook niet precies wat je bedoelde. Maar ik weet wel vrij zeker dat CZ als je eenmaal aan een behandeling begonnen bent, die gewoon telt. Maakt niet uit hoe het eindigt, helaas. Afgebroken poging = kans minder.

4. Elvira

Elvira VIP lid

6 okt 2005
    7.494
    0
    36
    Hey,

Bij zilveren Kruis is het ook zo, dat als je de stimulatiemedicatie gebruikt en het komt niet tot een punctie, dit toch echt als een poging wordt gerekend. Etters zijn het, maar ja doen we niks aan.

Ik las trouwens pas laatst wel op een ander forum dat bij een verzekeraar de vierde en vijfde poging ook vergoed worden. Wie weet welke verzekraar dit is? Wellicht stap ik in het nieuwe jaar dan toch over, ben er nog niet over uit.

Ap is druk bezig met aangepaste verklaring ziekenhuis, maar heb zo'n idee dat dit hem niet gaat worden.

X

5. Annalise74

Annalise74 Fanatiek lid

6 mei 2006
    2.258
    2
    38
    West Nederland
  6. Elmo

Elmo Niet meer actief

Bij mij (groeneland achmea) is het vanaf de punctie. Ligt trouwens ook aan je ziekenhuis begreep ik bij ons. Of zij declareren of niet.
    Bij ons krijg je de cryo altijd "cadeau". Dit declareren ze gewoon niet...er zijn maatschappijen die je daar ook weer voor laten betalen.
    Het zou inderdaad conform 1 afpsraak moeten zijn, voor iedereen wel zo duidelijk.
    Reken op de minst gunstige regeling..dan valt het altijd mee. Kijk ook of je ziekenhuis je kan helpen he...door dingen anders de formuleren of niet te declareren.

7. Aldonza

Aldonza Fanatiek lid

16 aug 2006
    2.330
    0
    0
    Noord-Brabant
    Wat een gedoe altijd met die verzekering ja...het staat vaak wat lastig omschreven, maar sluit me verder aan bij Elmo. Ook bij Iza wordt de cryo meegerekend met de poging waaruit de emmies komen..wel zo prettig ja.
    Elvira zijn jullie nog steeds aan het stoeien met die brief van het ziekenhuis voor de verzekering? Ik hoop zo dat die aangepast kan worden zodat voor jullie weer een nieuwe telling kan beginnen (waarvan je er dan maar 1 nodig hebt), succes hoor!

Groetjes, Eva.

8. angel1978

angel1978 Actief lid

6 sep 2006
    259
    0
    0
    Callcentermedewerkster
    Neer
    Ik heb gisteren een email gestuurd naar CZ, dit kreeg ik terug.

===============================================
    IVF en ICSI zijn de enige vruchtbaarheidsbevorderende behandelingen die,
    onder bepaalde voorwaarden, voor vergoeding in aanmerking komen.

Er moet sprake zijn van een algemeen geaccepteerde medische indicatie.
    Iedere poging moet door uw gynaecoloog worden aangevraagd met het Landelijk
    aanvraagformulier. U dient hierop zelf aan te geven om welke poging het
    gaat.
    De behandeling dient in een van de ziekenhuizen met een vergunning voor IVF
    plaats te vinden. Dit zijn:
    Academische ziekenhuizen
    Elisabeth ziekenhuis Tilburg
    Isala Klinieken, locatie Sophia Ziekenhuis Zwolle
    Catharina ziekenhuis Eindhoven (Fase 1 en 2 mag ook door Kliniek Geertgen,
    kosten gedeclareerd door Catharina zkh)
    Reinier de Graafgasthuis, locatie Diaconessenhuis Voorburg
    Stichting medisch Centrum voor geboorte regeling Leiden

Fase 1 en 2 mag in elk ziekenhuis plaatsvinden. Fase 3 en 4 moet
    plaatsvinden in een IVF-vergunninghoudend ziekenhuis dat door ons
    gecontracteerd is.

De 1e, 2e en 3e poging vallen volledig (inclusief hormoonpreparaten) onder
    de dekking van de hoofdverzekering.

Een IVF/ICSI behandeling kent 4 fasen:
    stimulatie, mag in een algemeen ziekenhuis dat als Transport IVF Centrum
    bij een vergunninghoudend ziekenhuis hoort.
    punctie, mag in een algemeen ziekenhuis dat als Transport IVF Centrum bij
    een vergunninghoudend ziekenhuis hoort.
    laboratorium: eigenlijke bevruchting, mag alleen in een vergunninghoudend
    ziekenhuis.
    transfer, mag alleen in een vergunninghoudend ziekenhuis.
    Wat is een fase, een poging en een cyclus?
    Deze 4 fasen samen = 1 volledige poging = 1 cyclus.
    Blijft een behandeling steken in fase 1, 2 of 3, dan is weliswaar sprake
    van een onvolledige cyclus, maar die wordt beschouwd als één poging! Met
    andere woorden: als de eerste poging al stopt na fase 2, dan bestaat nog
    recht op 2 behandelcycli of pogingen.
    Een herhaalde fase 4 (embryotransfer en implantatie) geldt niet als een
    volledige poging als hierbij gebruik is gemaakt van embryo’s die bij fase 3
    van een eerdere poging verkregen (ingevroren) zijn.

Wat is een doorgaande zwangerschap?
    Dit is een zwangerschap van minimaal 12 weken vanaf de datum van
    embryo-transfer. Als daarna de zwangerschap eindigt, ontstaat er weer recht
    op 3 behandelingen.

===============================================

Groetjes Angele

9. lot

lot Actief lid

21 feb 2006
    401
    0
    0
    grafisch ontwerper eigen bedrijf
    Brabant
    goed bezig!

10. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Angele78: Dan had ik dus toch gelijk, helaas... Dus als je eenmaal met een poging bent begonnen bij CZ, dan telt die altijd ongeacht of 'ie afgebroken wordt of niet. En dat is best balen, want zo hebben wij een kans verspeeld... :( En inderdaad horen cryo's bij de voorgaande IVF/ICSI.

Wat de cryo's betreft: Ik lees hier vaak op het forum dat cryo's niet vergoed worden? Dat snap ik eigenlijk niet zo, want per 1 januari dit jaar horen cryo's officieel bij de voorgaande behandeling en ze mogen daarom dus ook niet als aparte behandeling gerekend worden! Dat is wettelijk bepaald! Dus verzekeringen mogen daar ook geen onderscheid in maken!

Het is inderdaad Univé die een 4e en 5e poging vergoedt, maar dan moet je de duurste aanvullende verzekering nemen. Je zou per 1 januari volgend jaar kunnen overstappen. Univé was eerst heel gemakkelijk en werd je ook geaccepteerd als je al bezig bent met IVF/ICSI. Alleen heb ik al wel geruchten gehoord dat ze de regels vanaf volgend jaar willen aanscherpen. Dus ik zou even goed informeren overal!

Groetjes,
    Jippie

11. Beeb

Beeb Actief lid

14 mei 2006
    410
    0
    0
    Zo heir ben ik dan ook weer eens,
    Ben inmiddels sinds de "miskraam" voor de 4e keer ongi geworden,
    1e keer van de miskraam 2 x tussetijdse bloedingen en nu weer omdat het weer de tijd was, en ik verlies erg veel bloed en stolsels.
    Pffff Ben doodop van al dat bloedverlies.
    Ik hoop dat het ziekenhuis gelijk krijgt en dat het na deze ongi weer normaal wordt.

Greets Beeb

12. Stienke

Stienke Fanatiek lid

15 feb 2007
    2.424
    0
    0
    Adm.medewerker op verzekeringskantoor
    Assen
    Even op jullie topic snuffelen, wij beginnen in oktober met icsi...vind het heel spannend maar het duurt nog errug lang...daarom lees ik af en toe even jullie verhalen...en ik hoop natuurlijk dat jullie gauw zwanger zijn, en voor diegenen die al zwanger zijn...geniet! of juist;sterkte met de bevalling...

13. ninaVI

ninaVI Fanatiek lid

6 jun 2006
    1.304
    0
    0
    financial manager
    rotterdam
    Hoi Stienke,

lees tijdje met je mee, en ik vroeg me af waarom het oktober is geworden? Hadden ze wachttijden of heeft het met andere zaken te maken?

in ieder geval heb je een beginpunt ik ga voor je duimen!

liefs nina

14. Stienke

Stienke Fanatiek lid

15 feb 2007
    2.424
    0
    0
    Assen
    Dat is lief! Ja, blijkbaar zaten ze in september al vol. We moesten wel vanmiddag bloed laten prikken voor aids en hepatitus B...En in augustus een 2e intake. Eigenlijk had het gesprek van vandaag weinig nut, behalve dan om te vertellen dat het oktober werd. Dus nu mag ik het een tijdje loslaten, wel lastig hoor! Hoe doe jij dat?

15. ninaVI

ninaVI Fanatiek lid

6 jun 2006
    1.304
    0
    0
    financial manager
    rotterdam
    Ik heb de manier helaas nog niet gevonden om het te kunnen loslaten. Sommige dagen gaat het beter dan andere.

Vooral wanneer de angst hoogtij viert heb ik het heel moeilijk maar wanneer ik dan vertrouwen durf te hebben dat we nog zo jong zijn en er meerdere wegen naar Rome leiden kan ik het weer iets beter aan!

Ik ben zelf nu in korte tijd twee keer ziek geweest en de huisarts echt een topwijf gaf me aan dat de stress en spanningen gepaard met angst mijn weerstand dratisch doen verlagen dus helaas ben ik nog niet de beste persoon om advies te geven over het loslaten behalve dat ik deze zin vaak voor mezelf herhaal:

De vraag is niet of we papa en mama worden maar wanneer en op welke manier!

Kus Nina

16. Stienke

Stienke Fanatiek lid

15 feb 2007
    2.424
    0
    0
    Assen
    He bah, ja herkenbaar. Ik krijg nu wel tips van de maatschappelijk werkster die aan onze fert.afdeling is verbonden. Dat scheelt stukken, ik drink af en toe gewoon weer een biertje, heb heel leuke boxershortjes (weer wat strakker) voor mijn mannetje gekocht met bijpassende hemden, en ik ga straks hopelijk ook zonder ovulatietesten op vakantie. Ik wil er even vrij van zijn. Ik hoop dat het jou ook lukt meid!

17. Hannah

Hannah Fanatiek lid

19 nov 2006
    4.137
    5
    38
    NinaVi: dat is heel herkenbaar hoor die wisselende gevoelens.
    Het ene moment hou je voor ogen dat het goed gaat komen, het andere moment zie je het niet zitten... De mmm is echt een emotionele achtbaan wat dat betreft...
    Je durft ook haast niet te vertrouwen bang dat dat onheil over je afroept...

Welkom hier Stienke, helaas voor jou. Oktober jeetje dat klinkt nog ver weg...

Heb vanmiddag bij de apotheek al mijn medicijnen opgehaald, nog heel gedoe heb dik half uur staan wachten omdat ze het niet konden vinden :confused: Nou zo'n grote tas zie je niet over het hoofd....
    Daar liep ik dan die apotheek uit met bijna 3000 euro aan medicijnen..
    Nog ff vraagje over de gonal-f voor diegenen die het gebruikt hebben.
    Klopt het dat ik totdat ik de spuit gebruik/oplos buiten de koelkast kan bewaren? Zo lees ik het op het doosje maar ff voor de zekerheid.

Liefs Hannah

18. schaapie

schaapie Actief lid

24 feb 2007
    427
    0
    0
    noord - holland
    He meiden,

Wat een gedoe allemaal he met al die verzekeringsmaatschappijen a la oplichters!
    Onze verzekeringsmaatschappij werkt net zoals bij Elmo, punctie is maatstaaf van behandeling en cryo's zijn onderdeel van behandeling.

Verder is de MMM inderdaad er moeilijk, inderdaad net een achtbaan!
    Hannah, ik heb gonal-F gebruikt en nog een verpakking in huis (heb direct even gekeken) maar naar mijn weten moet dat in de koelkast bewaard worden. De apotheek heeft er bij ons knaloranje stickers opgeplakt met "koelkast" dus heb het dan ook constant in de koelkast liggen naast me appeltjes!

Wij hebben gisteren evaulatiegesprek gehad, en besloten een extra rustmaand te nemen, dus dan ook direct een heerlijke vakantie naar de Dominicaanse geboekt! Verder is het advies (en die volgen we dan ook op) om de volgende behandeling geen Gonal-F (FSH hormoon)te spuiten maar Menopur (FSH en LH hormoon) wel dezelfde periode en dezelfde hoeveelheid. Om te bekijken of mijn eicellen daar beter op reageren!

Nu zitten we alleen nog met 1 ding, en misschien dat jullie de keuze ook eerder hebben moeten maken. Onze embryo's waren de zorige behandeling niet van goede kwaliteit (dag 3, 4 cellig met fragmentatie) en nu moeten we een keuze maken voor de volgende behandeling of we weer (mochten ze er zijn) 1 embryo teruggeplaatst krijgen of 2?
    Er zitten natuurlijk aardig wat risico's aan meerlingen......... dylemma dylemma........

Ben benieuwd,

Liefs Schaapje

19. schaapie

schaapie Actief lid

24 feb 2007
    427
    0
    0
    noord - holland
    Hoi Hannah,

misschien dat je het wel weet hoor maar toch,

mocht je ook decapeptyl gebruiken die moet ook in de koelkast bewaard worden en de progestan op een droge plek!

Liefs Schaapje

20. Hoi dames,

Ik wilde even laten weten dat ik nog gewoon met jullie mee lees en mee leef, ik zal alleen niet zoveel posten meer denk ik. De volgende poging zal toch pas in nov. zijn en tot die tijd zal ik niet ongesteld worden en dus niet elke maand ermee geconfronteerd worden dat het wéér niet gelukt is. Ik moet wel zeggen dat de volgende poging me ook een beetje angstig maakt hoor. Misschien wel weer 1 stapje dichter bij nooit kinderen krijgen. Klinkt heel pessimistisch, maar snappen jullie een beetje wat ik bedoel? Over wisselende gevoelens gesproken....gisteren was ik er nog heilig van overtuigd dat het goed zal komen......

@hannah: het is nu een kleine apotheek bij je thuis he? Toe ik al mijn medicijnen uitpakte wist ik niet wat ik allemaal zag. Echt niet normaal. Wanneer ga je nu beginnen met spuiten?

Groetjes Ester

Deel Deze Pagina