@Bianca: ja, een mens kan soms rare dingen denken en zichzelf verwijten. Mijn zoontje leek een beetje op dr. Spock met zijn platte hoofd. En ik inderdaad mezelf maar de schuld geven dat ik zo lekker met mijn armen op mijn dikke buik aan het leunen was...hihi.. Merk dat ik het nu ook minder doe (gek, hè?). Jij bent zo te horen lekker op dreef. Kan er zelf ook van genieten als ik lekker aan de poets ben. Vanmorgen een heel gedoe. Mijn man moest naar het zkh om al zijn draadjes te laten ontkoppelen en zou om 10 uur een afspraak hebben met de arts. Ik de hele morgen al in de stress en continue met mijn telefoon binnen handbereik. Maar hoorde maar niets. Durfde hem ook niet zelf te bellen, omdat ik bang was dat hij bij een arts binnen zat en ik hem zou storen. Het liep al tegen half 12 en hij zou ons zoontje om 12 uur uit school moeten halen. Ik maar naar mijn ouders gebeld en hij bleek daarheen gebeld te hebben dat het uitliep en of zij ons zoontje uit school konden halen. Ik was al verbaasd dat hij mij niet gebeld had. Mijn vader wilde ons zoontje lopend op gaan halen wat best een stuk lopen is voor hem. Dus ik heb aangeboden om hem zelf op te halen en hem dan bij hun af te zetten, broodje te eten en dan weer terug naar mijn werk te gaan. Toen ik thuis kwam, bleek mijn man zijn telefoon thuis te hebben liggen (en hij weet mijn werknummers en mobiele nummer niet uit het hoofd). Vandaar dat hij naar mijn ouders blijkbaar gebeld had (en niet naar mij). Maar omdat het inmiddels al over half 1 was (en hij dus om 10 uur al de afspraak met de arts had), zat ik me van alles in mijn kop te halen. Uiteindelijk kwam hij thuis. Bleek het van tevoren enorm uit gelopen te zijn, want ze kregen het registratiekastje niet uitgelezen (en dat was nodig om bij de arts op gesprek te kunnen). Dus de arts bleek eerst anderen geholpen te hebben en mijn man was dus pas tegen half 12 aan de beurt bij de arts. Mijn man had bij zijn eerste slaaponderzoek 67 ademstilstanden in de nacht gehad. En afgelopen nacht had hij er 69 gehad. Daarnaast bleek het zuurstof in zijn bloed 79% te zijn (en dat moest zeker 95% zijn). Doordat hij die ademstilstanden heeft, blijft hij steeds in een fase van in slaapvallen en ontwaken (= wakker schrikken) zitten. En dit kost hem zo'n 2,5-3 uur per nacht aan nachtrust. Effectief slaapt hij dus maar 4 uur per nacht. Dat kun je eventjes volhouden, maar aangezien dit al een kwestie van vele maanden is, kun je nagaan dat hij zijn lichaam helemaal aan het uitputten is. Omdat het lichaam toch naar slaap verlangt/vraagt, verklaart dat waarom hij overdag steeds in slaap valt. Het lichaam probeert dat toch in te halen. Hij krijgt nu toch een zuurstofmasker en volgens de arts zou hij zich aanzienlijk beter en fitter voelen. Hij heeft nog wel gevraagd of het consequenties had voor zijn werk, maar zo ver wilde de arts nog niet gaan. Hij wilde eerst dit proberen en het kon zijn dat doordat hij zich beter en fitter voelt het werk ook beter zou gaan. De komende tijd moet hij zo af en toe nog terug voor een slaaponderzoek (zoals hij nu gehad heeft). Om te zien of het effect heeft en of zo nodig e.e.a. nog bijgesteld moet worden.
Zo sneeuwmees dat is niet mis meid. Maar zo'n masker helpt behoorlijk goed wat ik gehoord heb. Wanneer krijgt hij die? Ben erg benieuwd hoe t bij hem gaat als hij hem eenmaal snachts op heeft. Wat vond hij er zelf van? Je man? Is hij er van geschrokken of had hij het wel een soort van verwacht dat dit er zo uit zo komen?
@Bianca: mijn man is volgens mij wel blij dat er nu wat gaat gebeuren en had zich al ingesteld dat het het masker zou gaan worden. Dus hij heeft er zelf geen problemen mee. Hij is het zelf ook zat om steeds maar in slaap te vallen en ook voelt hij zich erg onzeker in zijn werk en in de auto. De arts had de keuze aan mijn man gelaten of hij wilde blijven werken, maar mijn man heeft toch met zijn baas gebeld en gevraagd of hij de komende 1-2 wkn zijn diensten (zoveel mogelijk) kan laten overnemen door anderen. Mijn man zei dat hij zich erg ongemakkelijk voelde om (met deze wetenschap) achter het stuur te kruipen, vooral als er iets zou gebeuren (en je weet dat je dat had kunnen voorkomen). Daarnaast weten wij ook niet hoe dat verzekeringstechnisch gaat als je een ongeluk veroorzaakt, terwijl je dit wist. Zijn baas was begripvol en zou voor deze week in ieder geval zijn diensten over laten nemen. Rond kerst is het erg druk en dus lastig, dus ze zouden dan nog even contact hebben, in de hoop dat er dan meer bekend was over dat apparaat. De arts had gezegd dat het ongeveer 2 wkn zou duren voordat zo'n apparaat in huis was, maar verwachtte dat dat nu wel wat sneller zou kunnen. Ik weet niet hoe snel dat apparaat zijn werk doet. Maar volgens de arts zou er wel een behoorlijke verbetering zijn. Ik zei al tegen mijn man dat hij nu wel de bodem had bereikt en dat het vanaf nu (met apparaat) alleen maar beter kon worden.
Yeeyyyy, Jippie heeft het extra druk met 2 mini-Jippies BE, hoe ging het met de fysio en hoe waren de pizza's? Sneeuwmees, ook al was gisteren een rare dag je mobiel-loze man, wel fijn dat ze e.e.a. hebben kunnen meten. Heftig dat hij al zo lang dus eigenlijk al zoveel slaap tekort heeft. Eng idee ook dat je ademhaling kapt Hier alles goed. Gister en eergister vol energie (terwijl Utro bij mij vaak tegendraads werkt), wel weer lekker opgefokt door die zooi hahaha. Vanmorgen daarentegen gruwelijke wallen onder m'n ogen (en wel geslapen), gisteravond maagzuur en vanmorgen misselijk. Verder was vandaag een collega naar de arts want ze hadden wat lymfeklieren weg gehaald en die bleek geen kanker te hebben dus die vloog me met tranen in haar ogen om mijn nek. Ben ZO blij voor d'r. Had er niet aan moeten denken dat ze rot nieuws zou hebben gehad! Ik heb zo een belangrijk gesprek (audit) dus ik ga me nog ff voorbereiden!! (Nog maar 4 en een halve dag en dan VAKANTIE, yeey!)
@Jordan: vroeg me al af hoe het met je was. Geen bruinverlies meer gehad, mag ik aannemen? Moet zeggen dat het bij mij ook wel eens verschilde hoe ik op de utro reageerde. De ene keer heel moe, de andere keer hele pijnlijke borsten (en weer niet moe). Maar fijn dat je nog vol energie bent. Dat je opgefokt bent, is minder (vooral voor je man). Ook erg fijn dat de uitslag van je collega goed was. Je zou maar een slechte uitslag krijgen en dan ook nog zo vlak voor de feestdagen. Dus kan me voorstellen dat dat een enorme opluchting was. Ik mag nog vandaag, vrijdag en volgende week twee dagen werken. Bleegghh... Voel me helemaal niet fit. Er zijn al collega's om mij heen ook niet fit of onderuit gegaan met griep. Dus vrees dat ik ook iets heb opgepikt. Moest net de trap op en het leek wel of ik de pyreneeën aan het beklimmen was. Echt ziek om in bed te liggen ben ik ook niet, maar zo'n algeheel bleghh-gevoel en niet fit is ook niet prettig. Morgen mijn vrije dag, maar die staat van voor tot achter volgepland met allemaal afspraken. Dat is normaal al niet prettig, maar mag en kan hoe dan ook helemaal niet omvallen nu.
Meesje, hier geen bruinverlies meer gehad. De spatjes na de tp was het enige. Ik moet nog vandaag en morgen, volgende week maandag en dinsdagochtend werken en dan ben ik vrij. Dus we hebben een beetje dezelfde baaldagen volgende week, ma. en di. Daarna lekker vrijijijij! Ik hou nu ook wat vocht vast in mijn benen. De misselijkheid en de maagzuur heb ik altijd erg snel na innestelling. Inmiddels herken ik de bijhorende kwaaltjes en dingetjes maar al te goed hahaha. Even een nerd vraag maar, mag je nou eigenlijk in bad na een tp? Had het gister zo koud dat ik het gedaan heb maar ik heb ook wel eens gelezen dat de temp. schommeling slecht zou zijn voor een evt. vruchtje. Jullie enig idee?
Ik ben na mijn tp's ook gewoon in bad gegaan hoor. Nooit geen probleem geweest. T is alleen wel bekend dat je idd niet te heet en te lang moet badderen maar dat geld ook voor een vrouw of man die geen tp heeft gehad. Tijdens een zwangerschap raden ze te heet badderen ook af. Nou k heb hele uren in n gloepend warm bad gelegen hoor. 😊 Door de warme temp gaat je bloed sneller stromen dat zou niet helemaal goed zijn... nou mijn kleine man deed t best. Dus... maak je niet al te veel zorgen meid.
Jordan; ook ik moet werken maandag en dinsdag. Als enige van het hele team. Werd net al gebeld dat er bij een gezin crisis is en dat ik daar maandag heen moet. Over het badderen. Het wordt afgeraden ivm themparatuur. De eerste 12 weken ff niet badderen. Let ook op op met bepaalde olien, sommige zijn slecht voor innesteling. Maar het allerslechtst is stress, dus als je door een bad rustiger wordt is het helemaal niet zo erg hoor. Maar ik zal het nu wel ff rustig aan doen met badderen. Ik duim voor je!!!
Thanks BE & IkkeB, dan zal het bij mij ook wel loslopen denk ik. Meestal ga ik echt meerdere keren per week in bad maar na een tp eigenlijk niet. Gister had ik het zo koud dat ik er niet echt bij stil stond en dus in een lekker bad ben gaan zitten (wel beetje warm eigenlijk maar niet dat ik me verbrandde zo heet, gewoon lekker best wel warm zeg maar haha). Maar ja, het zal wel kunnen. Heel veel vrouwen weten in deze periode al HELEMAAL niet of ze wel of niet zwanger zijn en gaan vast ook gewoon in bad bedacht ik mezelf (en een deel van die vrouwen zuipen ook liters alcohol, roken pakjes sigaretten en gaan iedere weekend los in e.o.a. club en daar komt het ook goed mee hihi). IkkeB, wat doe jij dan voor werk? Weet niet of je het al eens hebt verteld maar weet het niet meer. Klinkt als pittig. Donderdag zit er inmiddels ook weer op. Nog maar 2 en een halve dag werken (in mijn geval).
Jordan: nou precies. Vooral belangrijk dat het een lekke bad was, emmy's houden van zwemmen. Ik werk in de jeugdzorg. Ik werk bij de gezinsdagbehandeling. Hier begeleiden we ( multi problem) gezinnen. Erg leuk en afwisselend werk. En tja soms horen daar ook crisissen bij. In dit geval valt het mee, maar wel handig als er voor de kerst nog contact is met deze mensen.
@Jordan: moet zeggen dat ik de meeste dingen die je beter niet kon doen, eigenlijk pas later in het ivf-traject las. Lekker genieten en ontspannen lijkt me ook belangrijk voor een goede innesteling. Ik heb wel eens gelezen dat vooral lekker bewegen goed is, omdat dan de bloeddoorstroming beter is en dat de innesteling zou bevorderen. Terwijl anderen er weer bij zweren om bij wijze van spreken 2 wkn na de tp bijna niets meer te doen. Mijn advies: doen waar je je goed bij voelt, meid! Hier mijn drukke dagje van gisteren overleefd. Moest mijn zoontje naar school helpen, die - toen we al laat waren - ook nog net even moest poepen. Grr.... Achteraf exact op tijd op school, direct daarna door naar de fysio (snel nog even getankt). Na de fysio gelijk mijn vader opgehaald voor zijn halfjaarlijkse controle in het zkh. Daar waren we letterlijk 2-3 min. te laat. Mijn vader moest een blaastest doen voorafgaand aan zijn afspraak met de longarts. Maar we zaten daar al een half uur en hoorden maar niets. Toen is mijn vader eens gaan vragen en zei die assistente dat mijn vader te laat was en dat hij was omgeroepen. Dat kan, want we waren immers 2-3 min. te laat, maar hoeveel jaar we daar al zitten, het gebeurd dat ze iemand wel 4 keer proberen om te roepen. Dus beetje flauw om 1 keer om te roepen en vervolgens niet meer te proberen. Er waren wat 'zwaardere' gevallen met ingewikkelde onderzoeken, dus wij gingen er gewoon vanuit dat het uitgelopen was. Toen mocht mijn vader 'alsnog' blazen en mochten we door naar de longarts. Daar waren we snel aan de beurt en stonden we met 2 min. weer buiten. Daarna naar huis, boodschappen gedaan, zoontje weer opgehaald op school, gegeten en gelijk door naar de kapper. Daarna kerstkaarten zitten schrijven en nog snel even een laatste boodschap gedaan. We waren al enorm laat, dus het was al haasten om ons zoontje op tijd bij het kerstdiner te krijgen. Dus mijn man snel de hapjes klaar aan het maken, die we mee naar school moesten nemen en ik zou mijn zoontje omkleden (natuurlijk nog snel een laatste plooi uit de broek gestreken). Ik had zo'n schattige nieuwe trui (met een rendier erop) voor mijn zoontje gekocht, waar ik helemaal trots op was. Dus snel aangetrokken, want we hadden nog maar 5 min. Hij stond helemaal geweldig, maar mijn zoontje flipte compleet, want de trui was niet stoer (terwijl hij hem de dag ervoor had gezien en hem leuk vond). Drama, huilen, die trui moest uit.:x 'Gelukkig' had ik afgelopen weekend nog een nette blouse met giletje gekocht, omdat het qua levertijd van de trui nog spannend zou worden. Dus toen nog alsnog hem weer omgekleed en snel naar school gebracht (waar we ook weer 3 min. te laat waren ). Mijn man en ik hebben toen snel gegeten omdat we een uur erna al weer naar de kerk moesten voor de kerstviering van de school. Ondanks dat ik honger had, smaakte het eten me niet echt door al het gehaast. Toen naar de kerk. Het duurde een uur, maar het leek een eeuwigheid. We moesten op een harde kerkbank zitten, wat voor mijn bekken niet echt prettig was. Wist dus op een gegeven moment dus ook niet meer hoe ik zitten moest. Gelukkig was het toen eindelijk afgelopen. Was in alle opzichten totall loss toen ik thuiskwam en ben dan ook snel in slaap gevallen. Nu laatste dagje werken voor het weekend. Maar ga me maar niet te druk maken. Breng zo even (voor de zekerheid) mijn urine naar de huisarts. Heb wel vaker wat onverklaarbaar gevoel onder in mijn buik. Zeurderig, soms wat pijnlijk. En ik weet niet wat nu wat kan zijn. Het kan gewoon groeipijn zijn, het kan het litteken zijn van de ks. Maar goed, voor de zekerheid ook maar even de urine laten checken. Dat is tenminste iets wat je uit kan sluiten en af kan vinken dat het in ieder geval dat wel of niet is, de rest valt niet echt te controleren. Afwachten dus!
Sneeuwmees: er is een verschil tussen tp na punctie en zonder punctie, door de punctie moet rust houdej ivm overstimulatie. Maar na een gewone tp is bewegen goed. Je mag alleen je grens niet opzoeken. Dat komt doordat je lichaam de energie nodig heeft voor de emmy. Maar wat je zegt, doen waar je je fijn bij voelt.
@ Jordan: Meis je moet vooral doen waar je je goed bij voelt! Ik heb tussen tp en testdatum eigenlijk alles gedaan wat ik wilde... gewoon gewerkt, alle diensten, dus zelfs de nachtdiensten. Eten heb ik nog even lekker van genoten... geen biefstuk e.d. want ben geen echte vleeseter. Ik duim voor je meis!!!
@BE: hier niet zo druk.... we doen er niet al te veel aan aangezien ik zo verschrikkelijk misselijk ben en nog veel moet vergeven. Werk momenteel 50% omdat meer niet haalbaar is. Morgen precies 16 weken dat is dan wel weer erg leuk! Hoe is t met de rest???
Mmm meisje: wat naar dat je door de misselijkheid en spugen zelfs je werk even moet minder. Bah! Maar wow, al weer 16 weken, geweldig, hoe ervaar je het. ( behalve je misselijkheid)
@Bianca: ook hier (nog) niet zo druk voor de kerst. Maar we houden het dan ook klein. Eerste kerstdag kookt mijn moeder altijd standaard. En tweede kerstdag moet mijn man werken. Nog geen idee hoe laat hij dan moet vertrekken (en of we samen nog kunnen eten), of ik zelf wat moet regelen. Hij zou eerst ook kerstavond moeten werken, maar zijn baas heeft het aantal diensten voor hem nu wat teruggedraaid, zodat hij nu vrij is. We vieren 'kerst' dus maar een beetje op kerstavond, met wat uitgebreider eten of gourmetten met zijn drietjes. Verder moet ik maandag en dinsdag nog werken. Heel gek, want ik ben al wel een beetje in de vakantiestemming. Komt omdat het merendeel van mijn collega's al wel vrij is en iedereen elkaar vorige week al fijne feestdagen aan het toewensen was. Maar goed, skyradio aan en wat vaker een koffiepauze inlassen met de weinig mensen die er nog wel zijn, dan komen we die dagen ook wel weer door! @MMMmeisje: het gaat al weer hard bij jou, al weer 16 wkn. Vervelend dat je nog zo misselijk bent. Als je niet zwanger bent, lijken al die kwaaltjes van boven de pot hangen altijd zo verleidelijk. Ben zelf weinig misselijk geweest, maar de paar dagen dat ik het was, waren echt niet prettig, laat staan als je er ook nog bij moet overgeven. Is accupunctuur niets voor je? Sterkte en ik hoop dat het snel minder wordt.
Mmmmeisje; sneeuwmees vraagt of acupunctuur niks voor je is. Ik was ook mega misselijk en acupunctuur hielp echt goed. Bleef wel misselijk, maar wel minder en spuugde daarom ook minder.
IkkeB, ik hou echt van bad dus heerlijk was het absoluut Hahaha. Sneeuwmees, heb je nog uitslag van de dok? MMMmeisje, 16 weken alweer. Wauw, gaat zo snel. Wel jammer van de misselijkheid, maar...het is het wel dubbel en dwars waard Ik let niet spastisch op wat ik wel of niet mag doen maar sommige dingen zijn makkelijk in te bouwen, geen rood vlees (en zo wel, dan goed doorbakken), geen alcohol, niet teveel cola en niet achter rokende mensen lopen Maar soms sluipt er ineens iets tussendoor waarvan je dan toch denkt, oops. Maar, als je niet weet dat je zwanger bent neem je ook een lekker warm bad BE, hier wel druk gehad op het werk vanwege de kerstsluiting (en nog wel druk mee bezig), het weekend kappertje geweest, kleding gekocht, het huis ff een grote schoonmaakbeurt gegeven na ons ziek zijn, boodschappen ingeslagen. We zijn er klaar voor. We krijgen nu uiteindelijk op kerstavond schoonouders over de vloer voor een fondue. Eerste kerstdag werkt m'n man tot 17:00 uur, dan eten we samen lekker wat de avond, tweede kerst naar moeders. Jij ook alles geregeld? Jippie: ZWAAI! Hoe voel jij je? Hier, lekker druk gehad vorige week maar zeker geen stress gehad. Het weekend was, ondanks het moeten regelen van diverse dingen en zondag naar mijn moeder te zijn gegaan om haar te helpen met de scheidingspapieren die nogal in haar nadeel waren, echt heel leuk en super relaxed. Ik ben wat misselijk, met name de ochtenden, als ik te lang niets eet en rond het avondeten. Ik heb maagzuur en dat was het. I.p.v. de vermoeidheid die ik vorige maand met Utro had ben ik nu een en al energie. Niet normaal. Ik ben vrolijk, hyper en echt weer wat meer mezelf (eindelijk).Geen idee wat dat inhoud. Mijn moeder vond me er verdacht stralend uit zien, nou ja. Ik wacht rustig af tot donderdag dan ga ik er maar een testje aan wagen, weet ik ook of ik de avond wel rood vlees kan eten hahahaha. Alleen nog vandaag en morgenochtend werken en dan relaxen, lekker vakantie