Hi girls. Sneeuwmees, als je bloedarmoede hebt en een koperen spiraal draagt kan dat voor best heftige problemen zorgen zoals bloedverlies. Misschien even laten nakijken. IkkeB, ik begrijp je uitleg helemaal. Fijn dat het nu wat meer ongedwongen voelt maar dat jullie ook rekening houden met de keerzijde. Ik verlies al sinds vorige week donderdag bloed. Het begon met weinig en oud bloed (net iets meer dan wat ik steeds al tussentijds verlies) maar naar zondag toe werd het steeds meer terwijl ik donderdag pas ongesteld moet worden. Inlegkruisjes waren niet afdoende dus loop nu met maandverbandjes i.p.v. tampons omdat ik niet weet wat het bloedverlies veroorzaakt. Nu vandaag lijkt het wel weer wat minder te zijn maar heb ook al dagen buikpijn. Ik wacht nu af, als het morgen weg is dan ga ik er vanuit dat mijn cyclus van slag was maar als ik eind van de week nog steeds bloed verlies ga ik wel naar het zhuis. Weird.
@Jordan: vervelend dat je weer meer bloedverlies hebt. Gebruik je nu al die bloedverdunners of ga je dat pas na een tp gebruiken? Mocht je die al gebruiken dan kan het misschien verklaren dat je makkelijker bloed verliest. Hoop dan maar, hoe vervelend ook, dat je cyclus wat van slag is en je eerder dan bedoeld ongesteld geworden bent. Ik mag dus morgen naar de huisarts. Heb nu sterk de neiging om in ieder geval het spiraaltje maar te laten verwijderen en zien of het dan minder wordt. De lol gaat er wel vanaf zo. Het was bedoeld als anticonceptie, maar als je onderhand het merendeel van de maand bloedverlies hebt, komt er van vrijen ook uberhaupt niets.
Ben bij de huisarts geweest. Lijkt toch erg op 'opstartproblemen' na het plaatsen van een koperspiraal. Ze zag geen aanleiding, gezien de klachten, verder te onderzoeken. Ze stelde voor het nog even 2 maanden aan te zien, omdat die klachten dan vanzelf over zouden moeten gaan. Ze heeft verder even gekeken en volgens haar zit het spiraaltje goed. Dus onverrichter zaken (wel wat meer gerustgesteld) weer naar huis.
Gelukkig dat ze je gerust heeft gesteld. Dat is het meest belangrijk. Anders kun je altijd laten prikken op mogelijk ijzer tekort toch? En ik gebruik nog geen verdunners hoor. Pas bij een tp. Moet eerst dat gesprek met al die artsen nog krijgen. Weet niet wat dat bloedverlies ge-emmer is. De buikpijn liegt er ook niet om. Lastig lijf.
@Jordan: je moest vandaag toch ongesteld worden? Dat zou de buikpijn kunnen verklaren, toch? Snap dat je er moedeloos van wordt van dat bloedverlies. Ik hoorde van Bbibi, die jij ook wel kent, dat het ook zinvol kan zijn om zink te gaan slikken. Dat schijn je ook tekort te kunnen hebben door een koperspiraal. Dus wie weet dat ik dat eens ga proberen. Merk wel dat ik enorm down wordt als ik ongesteld wordt. Dus op een of andere manier heb ik meer last van hormoonschommelingen.
Jordan: wat balen zeg weer!! Bloedverlies en dan ook nog zoveel pijn... Sneeuwmees: blijf goed naar je eigen gevoel luisteren. Mijn nichtje was echt inens zichzelf weer toen dat ding eruit was. Maar als het alleen nu is en daarna stopt is het een questie van doorbijten... Hier een flinke menstruatie. Voor het eerst sinds timo was mijn cysclus langer dan normaal, dus jullie begrijpen, van die stomme valse hoop ontstond. misschien heb ik stiekem wat dagen van jullie cyclus afgepikt. Sorry
@Ikke: hou mijn eigen gevoel inderdaad goed in de gaten. Ikzelf had al een voorkeur om hem nu maar eruit te laten halen. Maar als het nog maar zo kort is voordat de opstartproblemen over zijn, wil ik het nog een kans geven. Maar dan moet het wel met 1-2 cyclussen echt een keer klaar zijn. En jij een heftige menstruatie gehad. Ik snap dat als je later ben dan anders (terwijl dat nooit zo is) toch even een sprankje hoop krijgt. Bij T.imo is dat immers ook al zo spontaan gebeurd, dus het kan. Wie weet heeft het lichaam toch even getwijfeld en overwoog er toch even een embryootje in te gaan nestelen. @Jordan: hoe is het nu? Ongi of nog steeds er tegenaan? Hier al een productief ochtendje, al zeg ik het zelf. We waren allemaal al vroeg uit de veren, dus de boodschappen zijn al in huis en opgeruimd. De jongste slaapt nog even, dus kan ik (hopelijk) nog even werken. Ivm de drukte neem ik wat mee naar huis, wat ik dan later met vrije uren compenseer. Dus dan moet ik het maar hebben van dit soort momentjes van even de handen vrij hebben.
@Jordan: domme vraag misschien. Maar als je contactbloeding hebt na het vrijen, is dat dan gelijk erna? Mijn menstruatie was zaterdag afgelopen, dinsdag gevreeën en nu weer bloedverlies (2 dgn erna). Is dat dan ook contactbloeding?
Sneeuwmees: hoe is het nu met je bloeding. Ik kan je vraag die je aan jordan stellen helaas niet beantwoorden. Al lijkt het mij dat als je 2 dagen na de seks bloedingen hebt dat het dan geen contactbloeding is.. Hoe is het met de andere?
@Ikke: het lijkt me ook geen contactbloeding, maar volgens mij stond mij bij dat het bij de vorige cyclus ook zo'n 2 dagen na het vrijen was en nu dus weer. Het is iedere dag minimaal, maar toch steeds wel iets. Vaak ook voorafgegaan door wat zeurderig gevoel in de buik. Mijn jongste drinkt nu ook wat minder bij mij (ivm meer bijvoeding), dus mogelijk dat het bloedverlies daar ook minder van wordt. Door de bv blijft je bms blijkbaar vrij dun en dat in combinatie met het koperspiraal zorgt dat je makkelijk bloedverlies krijgt (aldus mijn huisarts). We zullen het zien.
Sorry, ik was ziek en het werk is echt mega druk en nog drukker door die vrije dag die ik nu steeds op vrijdag heb dus even niet aan toe gekomen om te schrijven op ZP. Hoofd stond er ff niet naar Sneeuwmees, wat balen ook van die bloedingen. Is het die 2 dagen later veelal oud of vers bloed? Een contactbloeding is eigenlijk direct tot een paar uur na het vrijen en 2 dagen lijkt me ook wat lang, als het oud bloed is zou het nog van het vrijen kunnen komen maar denk toch dat het ergens anders aan ligt. Kan er iets anders zijn? IkkeB, menstruatie doorstaan? Hoop dat 'ie snel heel lang wegblijft hoor Dat bloedverlies van mij 2 weken terug verliep best raar. Het begon met licht verlies een week voor ik ongesteld moest worden. Dat hield aan tot zondag toen brak het los. Tot dinsdag toen ging het weer over op licht verlies tot ongeveer vrijdag. Ik had daarna wat licht verlies verspreid over de weken en nu, ca. 2 en een halve week later heb ik ineens weer rare bloedingen. Oud, roest bruin bloed maar weefsel en stolsels. Het lijkt wel een miskraam. Maar ik heb diverse malen getest (ook omdat die vorige menstruatie zo raar verliep) en die waren negatief. En een buikpijn. Dus ja, een ovulatiebloeding kan dit ook niet zien. Word er soms zo moedeloos van joh. Zou het willen negeren maar sinds dat voorstadium gedoe ben ik toch ook wel bang voor kanker al moet ik niet zo denken maar jaaaaa... zo gaan die dingen Ik kan pas maandag door mijn arts gebeld worden, denk dat ik zo bel dat ik gewoon echt gezien wil worden en wel deze week nog.
@Jordan: geloof graag dat je megadruk bent. Vaak is minder uren werk, niet automatisch ook minder hoeveelheid werk. En las op fb dat je ook nog eens ziek was, dus alle excuus om even niet met zp bezig te zijn. Mijn gedachte bij jou zou ook een soort van mk zijn. Kan me helemaal voorstellen hoe moedeloos je ervan wordt. Ikzelf heb dat ook al en haal me ook van alles in mijn hoofd. Als ik bloedverlies heb is het inderdaad gewoon 'vers' bloed. Een soort van spotting. Ook als het 2 dgn na het vrijen was, was het ook gewoon wat rood bloedverlies. Na de laatste keer vrijen heb ik overigens geen bloedverlies gehad (even afkloppen). Ik hoop voor jou dat je snel gezien kan worden, want die onzekerheid is ook killing. Hangt het bloedverlies van jou ook samen met wanneer je weer een tp kan doen? Dat zou toch aankomende cyclus zijn?
Jordan; volg je en gevoel en ga erop staan dat je gezien wordt. Het lijkt me niet goed en al dat geemmer duurt al veel te lang.. Mijn menstruatie verliep uiteindelijk prima. Al blijf ik hem raar vinden.. Deze maand moet ik temperaturen voor de acupunctuur. Maar mijn temperatuur doet ook nog moet wat het moet doen, ovulatie is er nog niet. Duurt nu al vrij lang. En voor de ovulatie is er normaal gesproken ook een lichte dalen, ook die laat op zich wachten. We zullen zien hoe het loopt. Sneeuwmees: in jou situatie kan ik me je zorgen ook voorstellen, gelukkig lijkt de oorzaak bij jou wel iets helderder. De spiraal is echt een monstertje in je lichaam. Ik hoop dat je lichaam hem snel weet te temmen. Knuffel voor jullie.
Sneeuwmees, ja nu moet ik 5 dagen in 4 dagen proppen. Hihi. Het lukt maar ik maak lange dagen. Die vrijdagen daar en tegen zijn wel heel fijn. Een tp mag ik pas doen als ik op gesprek ben geweest m.b.t. dat zorgpad waarvoor ze me hebben aangemeld. Maar ondertussen nog steeds geen uitnodiging gekregen helaas en ik als ik die uitnodiging krijg zal ik ook nog even geduld moeten hebben want ik word gezien door diverse artsen dus die moeten wel op 1 dag kunnen. Ik wil graag door dus hoop dat ze gaan opschieten maar maandag belt mijn arts, dan is het 4 weken nadat hij me voor het zorgpad heeft aangemeld en het mocht niet langer duren dan 4 weken dus kan hij daar ook meteen achteraan. V.w.b. jouw bloedverlies zou ik toch ook echt als ik jou was laten prikken op evt. ijzer te kort omdat je een koperspiraal hebt. Bloedverlies is gewoon shit! IkkeB, hoe lang duurt je cyclus normaal? Heb je wel getest voor de zekerheid? Niet om je gek te maken maar om uit te sluiten? Ook van mij dikke knuf!
Jordan; nee niet getest, ik denk dat mijn cyclus gewoon wat langer is geworden, de acupunctuur draagt hier misschien aan bij, ik had na mijn zwangerschap steeds een cyclus van of 25 of 28 dagen, voor mijn zwangerschap was het vaak onregelmatig ( wel tussen 25 en 35 dagen) en denk dat dat nu terug komt of zo. Zwanger ben ik iig niet nu.ik voel wel van alles wat kan duiden op de aantocht van een ovulatie. Ff wachten nog dus. Deze maand ook geen hoop op een zwangerschap. Puur gevoel.
@Jordan: was er al bang voor dat je 5 dagen werk in 4 dagen moest proppen. Zo werkt het meestal met minder werken. Heb ik ook last van...hihi.. En ik denk zelf niet dat ik ijzertekort heb, want het bloedverlies is het niet heel veel. Meer spotting? Of zou dat niet uitmaken? Hoop voor jou dat het ook allemaal snel gaat lukken om een afspraak te krijgen. Word je nu dus a.s. maandag gebeld? Ben benieuwd! @Ikke: jammer dat je cyclus weer wat langer wordt. Wie weet heeft de accupunctuur daar toch effect op. En wie weet deze maand? Ik bleek alle 3 de keren zwanger in maanden dat ik er het minst vertrouwen in had dat het wel eens raak kon zijn. Vandaag weer lekker mijn vrije dag. Had nog wel wat werk thuis willen doen, maar na een gesprek gisteren weer met mijn baas, is de zin me helemaal ontnomen. Ik heb nu weer een nieuwe collega die ik in moet werken (de 3e in 9 maanden tijd) en dat kost vreselijk veel tijd. Bovendien is het erg druk nu op het werk, dus ben al blij als ik haar 'bezig' kan houden, zodat ik mijn eigen werk kan doen. Maar het kost toch energie een nieuwe (en dat is logisch, kan ze ook niets aan doen), dus er blijft werk liggen. Ik heb toen aangeboden dat thuis te doen en dan die uren te compenseren. In eerste instantie vond mijn baas dat goed. Dus ik zei dat ik volgende week een dag vrij wilde met de uren die ik extra gewerkt heb. Toen begon ze toch weer moeilijk te doen over dat ik ook nog vakantieuren heb, ik uren thuis werk en dan compenseer en omdat ik ook nog eens tussen de middag naar huis ga om mijn zoontje te voeden. Dat was wel een beetje dubbelop. Ik snap nog steeds niet waarom, want iedere collega compenseert de extra uren. En de meesten zitten in managementsfuncties waarin dat helemaal niet mag. Ik doe dat uit goeiigheid voor mijn werk en dan krijg je toch weer zo'n steek onderwater. Op de een of andere manier stoort ze zich dat ik bv geef en dat ik daarvoor naar huis ga. Gisteren vroeg ze ook weer hoe lang dat nog doorging. Ik zei haar al dat ik de tweede voeding al niet meer kolfde, omdat ik daar toch niet meer aan toe kwam. Maar op de een of andere manier zit het haar dwars dat ik tussen de middag een uurtje naar huis ga om te voeden (en ook te lunchen). Ik ging dus behoorlijk gedrepimeerd weer bij het gesprek weg. Ik kolf al de tweede voeding niet meer, dus scheelt al weer dat ik daardoor minder tijd van mijn werk kwijt ben. Ik mag 2 uur en 15 min. besteden aan het kolven/bv. En ik ben tussen de middag nog niet eens een uur kwijt, waarin ik ook nog eens 10 min. heen en 10 min. terug reistijd heb. Dus heb mezelf voorgenomen om maar geen thuiswerk meer te doen en het dan maar 'vast' te laten lopen (hoe tegen mijn natuur dat ook is).
Sneeuwmees: toen ik zwanger bleek van timo had ik er ook geen rekening mee gehouden. En de langere cyclus heeft denk ik idd met de acupunctuur te maken. En ik eet tengenwoordig geen suiker meer. ( of iig zo min mogelijk) misschien dat dat ook iets doet. Liever lang en goed dan kort en slecht toch?!! Jordan joe voel je je?
Hallo lieve meiden Volgens mij werd het de hoogste tijd dat ik weer iets van me zelf zou laten horen Ik heb al die tijd wel mee gelezen maar echt de fut niet gehad om te reageren, wat eigenlijk wel slecht is... Iedere keer t idee van oh dat doe ik vanavond wel even, maar steeds kwam het er niet van. Nu ben ik er echt speciaal voor achter de pc gekropen @cyclus... het lijkt wel of t in ons topic zit hier loopt ie ook al zo raar. En Sneeuwmees, hier sinds dat ik de spiraal heb ook 1 a 2 dgn na geslachtsgemeenschap last van bloedingen... ik wijt het aan de spiraal... mss het draadje wat over de baarmoedermond schuurt ofzo, ik heb geen idee. Weet alleen wel dat ik hem echt zat ben... ik heb em nu geloof ik sinds februari, maar t is er niet beter op geworden. M'n eisprong voel ik nog steeds, maar t rare is dat ook ik zo af en toe spotting heb. Maar gedurig ook dat ik weer om de 2 weken kleine beetjes bloed verlies. Ha geeft aan dat dit echt bij de spiraal hoort net zoals de rest van al mijn klachten. (het was al bekend dat de troep/hormonen die in de pil en de spiraal zitten dat ik daar niet tegen kan) Ik heb ook enorme last van haaruitval, echt hele bossen komen er uit. last van hoofdhuidschilfers, roos of hoe je het noemen wilt, en ook mn rug is net een grindtegel, nog nooit zo erg gehad. Echt mega verschrikkelijk. Ik wil hem er ook t liefst uit laten halen, maar man lief staat daar nog niet achter. Die wil echt pas weer een poging wagen als J.ayden loopt. Ergens snap ik hem ook wel heel erg goed hoor, maar goed de woordjes; nihil kans blijven natuurlijk wel rondspoken... Dus waarom er niet uit halen en voorzichtig doen, tuurlijk er is blijkbaar altijd een kans van slagen maar toch... Zoals jullie dus al kunnen lezen loopt Jayden nog niet. Hij gaat nu wel in ene met hele grote stappen voor uit maar we hebben nog wel steeds fysio voor hem. In zn koppie wil ie van alles, maar zn lijfje is nog niet zover wat hem gedurig ook wel enorm frustreert mama kan er wel om lachen, hij is net zo eigenwijs als ik Jayden heeft ook pas sinds hij 13 mnd is tandjes, inmiddels komt nu zn 4de tandje door. Al met al is hij dus een latertje. Maar dat geeft absoluut niet, dat komt allemaal vanzelf wel Voor nu zou het enorm lekker zijn, als hij door heeft dat hij ook kan lopen. Hij kruipt en tijgert wel, staat wel etc, maar zn voeten verzetten vind hij nog een beetje eng. Maar we blijven door oefenen. Ergens hoop ik wel dat hij het snel door heeft, want hem tillen wordt voor mij steeds moeilijker, zwaarder en pijnlijker. Ik heb dus nog steeds last van mijn schouder/arm en moet daar dus nu aan geopereerd worden. Wat ook niet niks is. Ik moest niet te makkelijk over de operatie nadenken. Er zit (nog steeds) een mega kalkhaard (tandpasta achtige substantie) in mijn slijmbeurs en pees, die hebben ze voor een goeie 3 maanden terug aangeprikt, op de hoop dat het zou oplossen en door mijn lichaam opgenomen zou worden, echter heeft dit dus niet gewerkt, en wordt het nu alleen maar erger. In mn dossier stond ook dat er een rotator cuff repair gedaan moest worden, wat inhoud dat mijn pees/spier gescheurd zou zijn. Operatie houd in dat ze de kalkhaard operatief verwijderen, verder zullen ze hier en daar wat van mn bot af vrezen zodat er meer ruimte komt voor bewegen, en de spier/pees zullen ze wss gaan hechten/vast zetten... (google er maar eens op ) Na de operatie zal ik tot 6 weken met mn arm in een sling zitten, en pas vanaf de 12de week na de operatie zal ik mijn arm weer deels kunnen bewegen. Totale revalidatie neemt volgens de arts 1 jaar in beslag en volgens de fysio (op dat gebied) 1,5 jaar... Al met al een heel gebeuren, maar goed een andere oplossing is er momenteel gewoon niet, en zo blijven lopen wordt em ook niet. Alles wordt met de dag lastiger zwaarder en pijnlijker, autorijden gaat eigenlijk al niet meer, dus ja. Gelukkig kan man lief zn (kerstvakantie) eerder opnemen en zorgverlof opnemen, dus we gaan er wel komen. De twee oudsten bereiden we al voor op t helpen in de huishouding, wat ze uiteraard niet altijd even leuk vinden Voor de grote klussen in huis heb ik al een tijd een goede hulp aan een goede vriendin van me, die 2x in de week 2 uurtjes komt poetsen, en man lief houd de boel buiten lekker op orde, en nu nog iemand vinden die kan en wil koken Want als ik dat aan man lief moet over laten eten we iedere dag patat of shoarma hmmm dat wordt em niet hoor Sneeuwmees, wat betreft t kolven onder werktijd, de tijd die daar voor staat, staan daar ook kleine lettertjes voor? bijv dat dit echt op je werk zou moeten o.i.d? Zo niet, zou ik daar even grof gezegd schijt aan hebben, en desnoods eens een klacht hogerop neer leggen. Deze tijd staat er nou eenmaal voor en als er geen kleine lettertjes zijn, heeft zij daar verder weinig over te zeggen, en dat ze het vervelend vind is dan lekker haar probleem.
Jordan, inmiddels al wat vernomen van t zorgpad?? Noekie, hoe is het bij jullie? Ikke, tempen voor de accupunctuur las ik ergens? Mag ik vragen waar dat voor is? Mss heb ik er over heen gelezen hoor...
@Bianca: fijn dat je er weer bent. Ja, de puf om te reageren ontbreekt me ook wel eens. Ik lees altijd wel, maar het typen op de telefoon is toch niet zo handig. Jij dus ook al ellende van het spiraaltje. Ik dacht dat jij een mirena had of niet? Ik heb een koperspiraaltje in ieder geval. Heb hem twee keer gehad zonder enig probleem, behalve nu. Overigens nu al dagen geen bloedverlies meer gehad, dus even afkloppen. Ik was laatst ook al bij de huisarts met het idee om hem eruit te laten halen, maar ze heeft me toch overgehaald het nog 1-2 maanden aan te zien omdat het volgens haar erbij hoorde en toch echt snel beter zou moeten gaan. We zullen zien, anders meld ik me weer en gaat hij er alsnog uit. Ik had zelf ook het liefst niets gebruikt en dan gewoon voorzichtig gedaan, maar mijn man is daar ook niet echt een voorstander van. Op zich is het bij mij nog dubbel. De kans op een kleine is bijna nihil en heb zoiets als het komt, dan komt het ook goed en groot. Dus op zich zou ik er wel voor open staan de natuur de gang te laten gaan, aan de andere kant is het best pittig met ons werk, de kinderen die qua leeftijd in heel verschillende fases zitten, de kans op een mk of afwijkingen die op mijn leeftijd heel reëel zijn. Dus heel dubbel. Heb toch zoiets van dat ik het lot misschien niet moet tarten. Ik heb nu immers 2 gezonde kinderen, al meer dan ik ooit had durven dromen. Maar ja, als ik dan weer een zwangere buik zie... En wat heftig van je schouder. Vervelend dat je nu ook echt eraan geopereerd moet worden. Maar ja, het is helaas niet anders, want zo doorgaan is ook geen optie. Hoe kom je eigenlijk aan zoiets? Gelukkig kun je het aan zien komen en al tijdig voldoende dingen regelen, zoals jullie nu al bezig zijn. Maar een moeder die in de lappenmand zit is toch wel een ding, want volgens mij doe jij ook meer als dat anderen doorhebben en zien (zoals bij de meeste moeders) . Misschien is het nu een mooi moment om je te laten opereren, dan loopt de kleine ondertussen ook en dan kun je straks fris en fruitig voor een vierde kindje gaan, toch? En ja, dat bv-gezeik op mijn werk. Ik sta met alles compleet in mijn recht. Je mag een kwart van je werktijd besteden aan het kolven of je kindje thuis of op het kinderdagverblijf te voeden. Ik mag dus 2 uur en 15 min. per dag hieraan besteden. Ik ben max. 1 uurtje weg tussen de middag, dus snap haar gewoon niet. Het is ook nog eens de lunchpauze voor velen, dus niemand heeft er last van (behalve zijzelf). @Ikke: inderdaad een goede lange cyclus is beter dan een te korte. Ik kan me overigens die test van jou nog wel herinneren. Volgens mij waren jullie net op vakantie of nog onderweg. Wat een verrassing was dat toen, zeg. Ik las overigens in een ander topic dat Tori ook weer zwanger is. Erg leuk voor haar! Hier gaat alles z'n gangetje. Mijn man moest eigenlijk afgelopen nacht werken, maar omdat zijn baas ziek was, werd gevraagd of hij zondag een dagdienst wilde ipv zaterdagnacht. Dus dat was wel lekker, want met zo'n nachtdienst heb je eigenlijk 2 gebroken dagen waarop je weinig tot niets kunt doen. We wilden al langer een keer een dagje weg en hadden kortingskaartjes voor Madurodam. Omdat het zo'n heerlijk weer was, zijn we gisteren dus gegaan. Een heel gedoe want het prins clausplein was afgesloten en we moesten omrijden met de nodige files. We hebben er achteraf dus ruim 2 uur over gedaan, terwijl we er met 5 kwartier hadden kunnen zijn. Bij Madurodam was het vreselijk druk, maar we konden toch overal doorheen lopen. Om 5 uur zijn we nog doorgereden naar Scheveningen, waar mijn oudste nog even lekker op het strand heeft gerend en gespeeld. Hij is zelfs de zee even in geweest, die lauw was. Daarna nog pizza gegeten op de boulevard met een bandje op de achtergrond. Het leek wel vakantie. In ieder geval moe maar voldaan thuis gekomen en niet lang erna ben ik ook al naar bed gegaan. Heb mijn man niet in bed horen komen en ook niet eruit horen gaan. De zeelucht heeft me blijkbaar goed gedaan.