IVF in 2012

Discussie in 'MMM clubs' gestart door ikkeB, 5 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kitty17

Kitty17 Fanatiek lid

31 okt 2010
    2.107
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mooi huisje hoor BE! Die van mij is echt veel kleiner. Ach, woon in een flatje van 50 m2, lekker knus ;).

Jordan, gelukkig, ik schrok al. Hier ook erg druk, maar wel fijn. Wachten duurt lang namelijk....

Noekie, time flies!

Flippo, geen bijzonders met kerst. Ik heb twee weken vrij, verplicht. Ik moet wat dagen opmaken ;). Verplichte nummertjes bij ouders en schoonouders. Eigenlijk heb ik niet zo veel zin in kerst en oud en nieuw. Het is toch weer een teleurstelling dat je weer het jaar kindloos uitgaat.

Sneeuwmees, sorry dat ik niet eerder heb gereageerd, zeker nu je het zo hard nodig hebt! Echt belachelijk dat je na een 3e poging een negatief advies krijgt. Of zeggen ze dit ivm je leeftijd? Ik had gerust een 5e of 6e poging mogen doen. Je betaalt het toch zelf?
    En ik zou zeker DD overwegen. Gewoon een afspraak maken. Je kunt deze altijd afzeggen. Als je eenmaal je intake hebt gehad, mag je vrij snel beginnen! De FM mogen gewoon in NL. Tuurlijk wordt het een grotere belasting ivm je werk, maar je neemt ook bewust even afstand en hopelijk heeft dit ook een positief effect. En als jij menopur wil gebruiken, gewoon doen! Ik zeg, bellen! Bij mij hebben ze gezegd dat meer spuiten dan 225 E geen effect heeft. Je cyslus zou hierdoor alleen maar korter worden. De kwaliteit of hoeveelheid wordt echt niet beter. En het kan trouwens heel goed dat DD al dicht is bedenk ik me net. Staat dat niet op de site? De stap nemen is erg groot, dat vond ik tenminste. En ik heb via het DD forum gehoord dan PNO zorgverzekering in het meest aanvullende pakket een 4e poging vergoed! Ik zit echt te denken om over te stappen. Ik heb een 4e poging gehad, maar dat weten zij toch niet?

En ik heb inderdaag afgelopen vrijdag de resultaten van mn bloedtest gekregen. De amh waarde was veel te laag. 0,24 ipv 3. Deze waarde geeft aan dat ik een lage eicelreserve heb. Precies wat de arts in DD dacht. Dus ik moet nu 6 weken lang DHEA slikken (hormoon dat door bijnier wordt gemaakt). Hopelijk resulteert dit in meer en betere eitjes. Gevolg is dat ik pas eind januari weer mag komen. Op die dag wordt gelijk nog een keer de amh-waarde bepaald. Tevens krijg ik een uitgangsecho en wordt het schema bespoken. Ik denk dat ik nu wel meer dan 225E moet gaan gebruiken, maar dan verspreid over ochtend en avond. Dat wordt een feest. Dus ergens begin februari beginnen. Is nog zo ver weg :S :S.

2. BiancaElisabeth

BiancaElisabeth Fanatiek lid

25 jan 2012
    1.858
    1
    0
    Gelderland
    Wat gaat de tijd snel dan in ene he? Of gaat het voor jouw gevoel langzaam?
    Wat fijn dat je weer een beetje bent opgeknapt...
    Je zal ook wel erg moe geweest zijn de afgelopen dagen denk ik.
    Spannend hoor meid, die laatste paar weken! :D

3. BiancaElisabeth

25 jan 2012
    1.858
    1
    0
    Gelderland
    Links in het hoekje? hahaha ja ja n Senseo :D

4. BiancaElisabeth

25 jan 2012
    1.858
    1
    0
    Gelderland
    Kitty, dank je wel :D
    Wat fijn dat je nu meer weet, en dat de arts gelijk had.
    Ik krijg echt het idee dat ze je in DD echt velen malen beter helpen dan hier, en dat ze je daar ook echt serieus nemen.
    Hoe kan het dat ze zoiets hier in NL missen? Of niet zien? Of erger nog, er niet op testen?
    Ze willen overal op bezuinigen, maar als ze nu eens de juiste testen doen etc, scheelt dat toch juist in de kosten? Als ik even logisch nadenk dan hoor. Zo ie zo voor jouw als patiënt, maar uiteindelijk ook voor het zh.

In het begin zullen de kosten mss wel oplopen, maar uiteindelijk niet meer.

Ik zou denken dat als ze hier de patiënten beter helpen, en serieus nemen en de resultaten beter zijn, ze dan beter hun eigen kas kunnen spekken dan die van DD. Ik kan daar niet bij hoor.
    En dan maar raar staan te kijken dat de duitse economie het relatief beter doet dan de Nederlandse...

Ik hoop dat je een beetje begrijpt wat ik bedoel.
    Als ik het duidelijker moet uitleggen wordt het zo'n mega lang en waarschijnlijk saai verhaal ;)

Maar goed, om weer even terug te komen op je uitslag ;)
    Je moet nu idd nog een poosje wachten, maar je doet het voor een enorm goed doel!
    Hopelijk slaat de DHEA aan, en heb je spoedig ook een mooie test in handen! T is je zo ontzettend gegund meis!

Veel liefs en een hele dikke knuffel!

5. Sneeuwmees

Sneeuwmees VIP lid

11 feb 2010
    11.066
    166
    63
    @Bianca: wat een groot huis heb jij! Als ik een foto maak heb ik gelijk mijn hele woonkamer en keuken erop...hihi... Ik wilde eerst voor de grap nog zeggen dat ik wel een koloniale eethoektafel heb (maar die is veel kleiner dan jij zoekt).
    @Noekie: zo te horen heb je een paar beroerde dagen gehad. Maar fijn dat het beter gaat en dat de kleine er al goed voor ligt. Ja, meid, vanaf nu gaat het heeeeel snel, hoor. Dus geniet nog maar extra.
    @Kitty: ik heb op de site van DD gekeken, maar kon niet vinden dat ze nu dicht zouden zijn. Zal zo nog eens kijken. Ik was al van plan deze week zelf even te bellen. Kan me voorstellen dat ze overladen worden door mails e.d.
    Mijn ferti-arts begon er nu ineens over dat ze geen meerwaarde voor mij zag om verder te gaan met ivf (gezien de teleurstellende resultaten). Dat viel me best rauw op het dak, want na de eerste poging zei ze dat het een prima poging was en kreeg ik zonder problemen het groene licht voor een tweede poging. Die tweede poging hebben we ook een ander middel geprobeerd. Ze zei al dat ze niet kon aantonen dat de teleurstellende resultaten door dit middel kwamen, maar het was natuurlijk wel toevallig (dat gaf ze wel toe). Ik heb toen over een 4e eigen poging gepraat, maar ze zei dat ze daar een negatief besluit over zouden geven. Toen heb ik het nog over de PNO gehad. Ze zei dat ze zich eigenlijk niet verdiept in verzekeringszaken, maar ook daarvoor krijg ik in mijn zkh geen toestemming. Voor mij is het dus niet handig over te stappen, omdat ik toch geen toestemming voor een 4e poging krijg en ik ook niet weet of ik dat in DD uberhaupt wel krijg (en of het geldig is al een arts in het buitenland een indicatie af moet geven). Ik ben nu wel naar Univé overgestapt omdat die een ruimer budget hebben voor alternatieve zorg. En aangezien ik voor ivf (en eigen pogingen) altijd naar de acupunctuur ga, zet ik mijn verzekering daar maar op in komend jaar.
    En jij dus een laag amh? Balen dat je nu iets langer moet wachten. Maar de hormoonwaardes net allemaal iets beter zijn (en meer kans van slagen geven...). Wel fijn dat ze het allemaal zo serieus nemen en ook gelijk actie ondernemen. Ik heb het er ook met mijn arts over gehad, en die zei dat zij het ook steeds vaker prikten, maar dat dat in mijn geval geen zin had, omdat je er toch niets aan kon doen en het alleen maar stress zou opleveren. Omdat op mijn leeftijd die amh-waarde zeker veel te laag zou zijn. Maar als ik ook eerst dhea zou moeten gaan slikken, dan ben ik ook zo maanden verder (en die tijd heb ik niet).:(
    Zo lang ik nog niets van DD heb gehoord, is er nog een hoop onduidelijk. Mocht dat te lang duren, dan heb ik in ieder geval de recepten vast in huis voor een poging hier. Mijn arts zei dat ze vanaf januari verplicht zijn het goedkoopste medicijn te vergoeden en dat dat waarschijnlijk fostimon zou worden. Dus ze heeft alvast een heel ruim recept voor Puregon voorgeschreven, wat wel weer aardig was.

6. BiancaElisabeth

25 jan 2012
    1.858
    1
    0
    Gelderland
    Sneeuwmees;

Wij wonen vrijstaand :)
    En wat betreft het amh en de DHEA, ik zou niet begrijpen waarom jij dat niet zou mogen gebruiken of waarom dat voor jou geen meerwaarde zou geven.
    Als daar nou het probleem zit? En schildklierwaardes heb je die al eens laten onderzoeken? Die zijn zo ontzettend belangrijk voor een zwangerschap.
    Ik snap dat je klokje steeds harder gaat tikken, maar mag ik zo onbeleefd zijn te vragen wanneer je 43 wordt? Want daar ligt de grens toch van verzekeringen en ziekenhuizen?
    Ik denk dat het wel fijn is om te weten wat je waardes zijn, al is het maar voor je eigen gevoel en mss kan er dan toch nog wat aangedaan worden, misschien dan wel niet hier in Ede, maar dan loop je al wel voor op een evt behandeling in DD, en hoef je wss niet nog eens die testen te doorstaan, die dan wéér enorm veel tijd in beslag nemen.

Ik had dat denk ik toch eens aangekaart, en anders via de HA geprobeerd om die bloedonderzoeken te laten doen.
    Ik weet niet hoe goed je met je huisarts kunt? Als je dan ook gelijk aangeeft dat je je niet echt serieus genomen voelt in het ziekenhuis zou dat mss kunnen helpen.

Ik opper alleen mijn ideeën hoor, en hoe ik er naar kijk etc.
    Ik weet niet of je er iets aan hebt, al hoop ik natuurlijk van wel, want ook jullie is het enorm gegund.

Liefs, en ook voor jou een hele dikke knuffel!

7. Sneeuwmees

Sneeuwmees VIP lid

11 feb 2010
    11.066
    166
    63
    @Bianca: ik ben 41,5 (wordt augustus 42). Dus de tijd dringt. Ik weet overigens niet of er een leeftijdsgrens is in DD. Op de site staat alleen maar dat je samen moet wonen of getrouwd moet zijn, maar niets over een leeftijdsgrens.
    Ik zou natuurlijk kunnen vragen of ze inderdaad in Ede vast het amh prikken, dan heb ik dat inderdaad maar vast als ik naar DD ga. Ik neem aan dat ze in DD wel een kopie van mijn dossier willen hebben. Stom dat ik daar zelf niet op kom. :)
    Carolien zei dat het in mijn geval geen meerwaarde had omdat het iets was waar je toch niets aan kon veranderen of doen. Ik heb het met haar ook over dhea gehad, maar zij vond dat allemaal te ver van haar bed en zij had er te weinig resultaten over gelezen om dat te kunnen beoordelen (terwijl ze dat in DD wel voorschrijven).
    Ik zal eens bellen. Goed idee!:)
    @Kitty: nog een vraag. Moet de man ook weer opnieuw zaad laten onderzoeken in DD?

8. BiancaElisabeth

25 jan 2012
    1.858
    1
    0
    Gelderland
    Sneeuwmees, ik ben even zo vrij geweest om even te googlen...

Hier een stukje gevonden wat gepost is op 26-08-2012:

Toevallig heb ik afgelopen dinsdag een gesprekje gehad met dr. Scholtes over mijn kansen en hij raadde me aan 50 mg DHEA per dag te gaan gebruiken. Hij veronderstelde op grond van de resultaten: geen bevruchtingen, van de laatste twee ICSI's (1e en 2e poging voor tweede kind) toch een eicelprobleem. Het was of DHEA of eiceldonatie...

Nu ben ik de veertig ruimschoots gepasseerd, dus het verbaasd me niet als mijn eicelletjes niet meer zo goed zijn. Mijn situatie is ook iets anders dan de jouwe, het lijkt of jij steeds meer opbrengst krijgt, terwijl ik er steeds minder krijg, de laatste keer maar drie eicellen.

Ik heb inderdaad ook niet zo'n zin om weer hormonen te gaan slikken en elke dag een tablet is inderdaad een belasting, maar aangezien het mijn enige en laatste kans is, ga ik het toch proberen. Overigens vertrouwde me hij me toe (en ik plaats het hier met enige voorzichtigheid) dat er 7 patiënten al spontaan zwanger waren geworden tijdens het gebruik van DHEA en dat deze patiënten waren al heel lang bezig waren. Eentje daarvan heeft gereageerd op:http://www.zwangerschapspagina.nl/mmm-clubs/346902-ervaringen-dhea.html. Maar hij zei er natuurlijk niet bij hoeveel het vergeefs gebruikt hebben.

Overigens is de DHEA, in tegenstelling wat ik ergens las, in Nederland niet te krijgen bij de apotheek. Wel in Duitsland geloof ik, bij de apotheek die bij de kliniek in Düsseldorf op de hoek zit. Ik heb het nu in Nederland op het internet besteld en hoop het morgen of overmorgen binnen te krijgen.

9. BiancaElisabeth

25 jan 2012
    1.858
    1
    0
    Gelderland
    Met een AMH onder de 0,4 verdubbelt de kans bij vruchtbaarheidsbehandelingen. Met een AMH tussen 0,41 en 1,05 treden er meer miskramen op. Met een AMH boven de 1,05 verbetert de zwangerschapskans zeer veel en is er een verminderde kans op miskramen.

10. BiancaElisabeth

25 jan 2012
    1.858
    1
    0
    Gelderland
    Zo bijzonder ook dit stukje las ik net;

Ik heb een poosje terug gereageerd op je vraag of DHEA echt werkt. Inmiddels kan ik je vertellen dat het voor mij een wondermiddel bleek te zijn: ik ben spontaan zwanger geraakt! En dat na vier jaar proberen, negen IVF pogingen met maar vijf terugplaatsingen.
    Heb uiteraard nog geen garantie dat het allemaal goed zit en blijft gaan, maar zover zijn we nog nooit gekomen!
    Het is het proberen waard!

11. BiancaElisabeth

25 jan 2012
    1.858
    1
    0
    Gelderland
    Sneeuwmees,
    Dit alles kun je vinden op de site van Freya.. Er staat nog veel meer!

Sorry maar kon het niet laten om niet te googlen...
    Hoop niet dat je het erg vind?

12. Sneeuwmees

Sneeuwmees VIP lid

11 feb 2010
    11.066
    166
    63
    @Bianca: nee, meid! Hartstikke fijn juist (en lief ;)) dat je dit voor me opgezocht hebt. Klinkt toch wel veelbelovend!
    Zo maak je ook in je eigen pogingen tussen een ivf poging in meer kans. Ja het voelt voor mij nu echt even alsof we vol gas moeten geven, omdat het klokje tikt!

13. Kitty17

Kitty17 Fanatiek lid

31 okt 2010
    2.107
    0
    0
    NULL
    NULL
    BE, Thanks voor de info! Dr. S vertelde me oid van de kans op spontane zwangerschap. Des te meer ik baal om aan de pil te zijn. Misschien stop ik wel een paar weken.....

Sneeuwmees, ik had dus mijn dossier mee. Hierbij zaten de uitslagen van het zaad per poging. De getallen zeggen genoeg. Het is pech dat ik gewoon niet menstrueer en een lage AMH heb, anders was de kans op zwangerschap veel groter geweest.

En ik heb net een nieuwe pil gehaald. Normaal de Minerva pil, een variant op de Diane pil. Kreeg ik een of ander vage pil mee. Alleen de stofnaam stond op t doosje. Zal ook wel de goedkope variant zijn.
    En de kosten voor de medicijnen kun je heel goed terug zien. Menopur kost bijv 23 euro per ampul. Echt zo duur! Waarschijnlijk straks 4 per dag nodig... Even googlen. Is puregon hetzelfde als Gonal-f?

14. BiancaElisabeth

25 jan 2012
    1.858
    1
    0
    Gelderland
    Misschien even googlen naar leeftijd voor DD...
    Ik heb nu aardig wat stukjes gelezen over DD met leeftijden van 40+
    Zelf een van een vrouw van 45 die voor der eerste ivf naar DD ging.
    Verder kon ik van haar niets meer terug vinden ook geen datum o.i.d. dat is wel erg jammer.

Carolien zei dat het in mijn geval geen meerwaarde had omdat het iets was waar je toch niets aan kon veranderen of doen.

Maar als ik zo al die stukjes lees wel sneeuwmees!
    Die dokter S heeft ook diverse onderzoeken etc gedaan en daar ook verslagen van uitgebracht. Die zou ik ook eens door lezen, staat echt een hoop informatie in.

15. Kitty17

Kitty17 Fanatiek lid

31 okt 2010
    2.107
    0
    0
    NULL
    NULL
    Volgens mij ook geen leeftijdrestrictie in DD. Ik heb me de afgelopen tijd ook suf gegoogled. Freya is een fijne site!

16. Sneeuwmees

Sneeuwmees VIP lid

11 feb 2010
    11.066
    166
    63
    @Kitty: Puregon is inderdaad hetzelfde als Gonal F. Bij de puregon heb je zo'n handige doseerpen, vandaar dat mijn zkh de voorkeur heeft voor de puregon boven de menopur. Had je mijn pb nog gekregen met die site? Misschien heb je daar nog wat aan.
    Fijn dat de zaaduitslagen zo overgenomen worden uit het dossier. Scheelt weer extra onderzoeken en weer wachten op die uitslagen.
    @Bianca: ik weet dat DHEA inderdaad voor een laag amh-waarde voorgeschreven werd, maar ons zkh wil daar gewoon niets van weten. Dus ben je inderdaad afhankelijk van buitenlandse klinieken.

17. BiancaElisabeth

25 jan 2012
    1.858
    1
    0
    Gelderland
    Kitty;

Humaan of recombinant

Menopur wordt gemaakt van urine van vrouwen in de overgang: is dus humaan (van menselijke oorsprong). Puregon en Gonal F worden gemaakt in de eierstokken van genetisch gemanipuleerde Chinese hamsters (recombinant DNA: het verplaatsen van erfelijk materiaal naar een andere dier- of plantensoort - bijvoorbeeld om menselijke eiwitten te laten maken die als medicijn gebruikt kunnen worden).

Wat is het verschil tussen Puregon en Gonal F?Volgens Dr J.W. van der Slikke, gynaecoloog verbonden aan het VUMC te Amsterdam op Loading... (Loading...) is het verschil is zo minimaal, dat er geen verschil is in de praktijk. Enig verschil is de toedieningsvorm, die met de Puregonpen praktischer is.Naast deze twee is ook nog Menopur beschikbaar, van een derde fabrikant: dit is wel iets anders: wordt in pure vorm uit urine verkregen itt tot de zgn recombinant techniek van de andere twee. Dit natuurlijk verkregen hormoon lijkt in de praktijk het meest effectieve van de drie.

Menopur?

In diverse onderzoeken (http://www.patientplein.nl/content.asp?vsid=2&infoid=16) werden verschillen gevonden in werking tussen Menopur (dat zowel follikelstimulerend hormoon als luteïniserend hormoon bevat) en Gonal F (dat alleen recombinant follikelstimulerend hormoon bevat). Dr. P. Platteau, fertiliteitsarts verbonden aan de Vrije Universiteit in Brussel: 'Er is een dubbele verklaring voor de betere zwangerschapscijfers bij IVF met Menopur: er wordt een beter baarmoederslijmvlies verkregen; daarnaast levert Menopur ook meer topkwaliteit embryo’s per weggenomen eicel.' Ten aanzien van ICSI werd volgens genoemd artikel geen verschil gevonden bij het gebruik van de verschillende soorten hormonen.

Maar... Eerder las ik in een brief van CVZ (http://www.cvz.nl/resources/cfh0514_gonadotrofine-Menopur_brief_tcm28-18046.pdf) dat de slagingskansen juist het grootst zijn bij de nieuwere en duurdere recombinantmiddelen Puregon en Gonal F. 'De Commissie Vergoedingslimieten Geneesmiddelen oordeelde in 1998 dat recombinant gonadotrofine bij kunstmatige voortplantingstechnieken werkzamer is dan een urinair product.'

Thanks Google :D

18. BiancaElisabeth

25 jan 2012
    1.858
    1
    0
    Gelderland
    Als jij wil dat ze daar op prikken moeten ze dat toch gewoon doen? En anders bij je HA erop hameren meid!
    Het is toch zeker je goed recht om te weten van hoe of wat?
    En evt te weten wat je slagings kansen zouden kunnen zijn?!

T is toch eigenlijk te gek voor woorden dat ze in NL zo een loopje nemen met hun patiënten? Wat in feite doen ze dat gewoon! En wij maar ieder jaar meer betalen voor de zorgkosten terwijl je steeds minder krijgt.
    Kom op zeg dat kan toch niet?! Ja sorry hoor, maar ik kan daar echt boos om worden!
    En zeker als het om t zh in Ede gaat, ik heb daar al geen goeie ervaringen mee...Niet zo zeer vanwege me zelf, maar vanwege mn dierbaren...

19. BiancaElisabeth

25 jan 2012
    1.858
    1
    0
    Gelderland
    Dat is grappig...ik begin binnenkort aan de 3e ICSI en ik stap over van 2x Gonal naar Menopur.
    Ik had heel goede scores (eitjes en bevruchtingen)met Gonal, maar omdat het niet tot zwangerschappen heeft geleid, willen ze het nu proberen met Menopur. Ik word nl bijna 43 en ze vermoeden dat bij oudere vrouwen Menopur betere embryo's opleveren.

Mmmm Sneeuwmees?! Klinkt aardig he?

20. Sneeuwmees

Sneeuwmees VIP lid

11 feb 2010
    11.066
    166
    63
    @Bianca: dat was ook de reden dat ik met Carolien over overstap naar Menopur gesproken heb. Ik heb meerdere verhalen gelezen dat menopur bekend staat dat het beter werkt bij moeilijk stimuleerbare vrouwen (zoals ik). Zij wilde het op zich wel proberen, al zag ze er zelf geen meerwaarde in. Volgens haar is het exact hetzelfde, maar claimt de fabrikant dat het beter zou werken.

Deel Deze Pagina