Hoi dames, Ik ben helemaal nieuw in het medische wereldje. Even een korte geschiedenis: Vorig jaar mei voor het eerst geprobeerd om zwanger te worden. Helaas is dit tot op heden nog niet gelukt. Mijn menstruatie wisselt nog enorm. De ene keer is het 38 dagen, dan weer 29, dan weer 35 etc. Ik heb wel wat ovulatietesten gebruikt maar op een gegeven moment zakt daar ook de moed van in de schoenen. Wat mij wel is opgevallen is dat ik nauwelijks een stijgende lijn zie hierin. Het is vrijwel plotseling als ik ineens een knalpositieve test heb. Begin februari ben ik bij de huisarts geweest en hij heeft me eigenlijk meteen doorgestuurd naar de gynaecoloog omdat hij vond dat mijn cyclus, zeker al na de lange tijd zonder anticonceptie, totaal niet goed is. 24 februari zouden we onze eerste afspraak hebben. Eenmaal in het ziekenhuis meldde de secretaresse dat de gynaecoloog ziek was en dat we een verloskundige zouden krijgen. Eerste gesprek met haar gehad. Toevallig zat ik op dag 4 van de cyclus dus ik kon gelijk door bloedprikken. Verder had ze een inwendige echo gemaakt en gevoeld en alles zag er goed uit voor zover. Vervolgafspraak zou 9 maart zijn. Mijn vriend moest zijn zaad gaan inleveren om dat ook te kunnen checken. Helaas kon hij hiervoor pas 16 maart terecht (tussendoor waren we op vakantie). Helaas moesten we de vervolgafspraak dan ook verzetten en die staat nu voor a.s. maandag. Ik ben helaas weer (eerder dan verwacht) ongesteld geworden, dus ik kon vandaag weer langskomen om opnieuw bloed te prikken. Nou ja, heel verhaal.. Nu a.s. maandag dus de uitslagen hiervan en mogelijk een plan van aanpak. Wat kan ik hiervan verwachten? Ik heb werkelijk geen flauw idee. We hebben tegen vrijwel niemand verteld dat we bezig zijn om zwanger te worden. Nu we ook het medische circuit ingaan houden we het nog even voor ons, mogelijk totdat we meer weten. Wie wil haar eigen ervaringen delen? Wat is er bij jullie eerste gesprekken afgesproken / besproken. Ben namelijk wel benieuwd! Alvast bedankt!!
Hallo, Jouw verhaal lijkt zo hard op dat van mij, alleen ben jij iets langer bezig... Mijn cyclussen zijn ook onregelmatig (zie onderschrift) - mijn huisarts vond het ook onregelmatig genoeg om een afspraak te maken bij de gynaecoloog, hij heeft dan ook zelf de telefoon genomen om een afspraak te maken. Er was een wachttijd van 6 weken dus 27 februari kon ik daar terug. In tussentijd had mijn huisarts contact gehad met de gyn en ik mocht bij hem in mijn volgende cyclus bloed laten prikken op dag 3 en dag 23. 27 februari naar de gyn: Ook mijn gyn was ziek dus ik kreeg eentje in opleiding... Deze deed een echo en zei dat ik een cyste had, dus hij ging ervan uit dat mijn ei gesprongen was. Daar in ziekenhuis (dag 19) bloed geprikt maar daaruit bleek dat ei niet gesprongen was, heel raar dus... Maandag 2 maart dan maar naar mijn huisarts opnieuw bloed laten prikken (dag 22 ipv 23) en gebeld voor een afspraak bij een andere gyn. Daar kon ik sneller terecht nl. dinsdag 17 maart. Op 17 maart een heel gekke eerste afspraak gehad: opnieuw inwendige echo, kort gesprekje en ik kreeg Clomid voorgeschreven, die dag moest ik nog starten (was dag 6 in cyclus). Ik kreeg ook onmiddellijk een vervolgafspraak op vandaag om dan te kunnen volgen wat mijn eitjes doen... Ik was zo overweldigd en wist dus niet precies waarom ik Clomid had gekregen. Vandaag dan opnieuw naar de gyn geweest, hem gevraagd waarom ik Clomid had gekregen: omdat je onregelmatig was en je eierstokken zaten vol kleine eitjes dus je hebt PCO. Opnieuw inwendige echo: niet zo goed, mijn eitje is nog maar 11mm dat is vrij klein voor dag 13. Hij wil me pas volgende week dinsdag opnieuw zien, hij denkt niet dat ik eerder mijn eisprong zal hebben. Ik ben dus benieuwd... Succes alvast!
Mijn tip: schrijf de vragen die je nu al hebt zeker op! Ik stond na die eerste echte afspraak buiten op 10 minuten met een voorschrift maar zonder uitleg...
Dankje voor je antwoord! Het lijkt inderdaad erg op elkaar! Hoeft jou man niet voor zaadonderzoek? Dat wilden ze bij ons namelijk meteen meenemen want ze vonden het zonde als we alles bij mij zouden onderzoeken terwijl het mogelijk ook bij mijn vriend zou kunnen liggen (of een combi). Ik ben heel benieuwd hoe het verder zal lopen. Als wij maandag daar zijn zit ik inmiddels alweer op dag 10 van de cyclus. Hopelijk gaan ze meteen alles volgen. Ben je nu, achteraf, wel blij dat je Clomid gekregen hebt? Heeft de gynaecoloog ook verteld waarom hij dit heeft voorgeschreven? * Edit: ik zie dat hij je dit heeft voorgeschreven vanwege de onregelmatigheid in je cyclus
Ja! Ik ben ook nieuw! (in dit wereldje). Vandaag de intake gehad bij de gyn. Leuke vent, stomme co. Eerst met de co gesproken, maar die had van die stomme standaard opmerkingen die niet helemaal goed vielen. 'Als het langer duurt, wordt de kans groter' --> Ja, duh ik wordt echt niet vruchtbaarder als het weer een ronde is mislukt! En zo nog een aantal. Maar goed, de gyn was leuk, lieve leuke man waar ik me prettig bij voel. Daar een inwendige echo gehad, wat er allemaal goed uit zag (gelukkig). BMSV van 19mm en eierstokken waren goed te zien. Verder vond ik het een grijze massa op de echo. Aangezien we bij het zwanger worden van onze dochter ook voor een intake zijn geweest (en ik daarna zwanger bleek), hoeven we nu geen zaadonderzoek en laat hij het bloed ook even zitten. Zodra ik ongesteld ben moet ik bellen en hebben we op dag 11 een samenlevingsonderzoek. Mijn cyclussen zijn ook niet helemaal stabiel, dus ik krijg dan eerst een echo om te bepalen of we wel vlak voor de eisprong zitten, en als dat goed is, dan het onderzoek. Anders moeten we een paar dagen later terug komen. Vind het best spannend allemaal, maar een meedenken oog is wel prettig.
Fijn dat je een goed gesprek hebt gehad met de gyn! Dat hadden wij ook wel met die verloskundige. We staan er ook heel nuchter in. 'Het kan maar uitgezocht zijn'. De echo vond ik ook een grijze massa haha. Ik heb ook echt gevraagd wat nu precies wat is. Ik ben een echte leek wat dat betreft. Wat is een samenlevingsonderzoek? Wat gaan ze dan doen / testen>
Ik zie dat mijn respons mislukt is. Bij een samenlevingstest kijken ze hoe de twee partners samen matchen. Dus hoe toegankelijk mijn lijf is voor mijn man zijn sperma. We moeten dan de avond van te voren knuffelen. Dan kijken ze bij het onderzoek eerst of mijn ei inderdaad bijna is, en als dat zo is nemen ze wat slijm bij de bmm weg en kijken ze of daar nog sperma zit en hoe dat zich gedraagd. Mocht mijn ei niet bijna zijn, dan moeten we het een paar dagen later opnieuw proberen, omdat het moet terwijl ik vruchtbaar slijm heb. Fijn dat jullie er nuchter in staan.
Neen, over zaad van man is nog niet gesproken, ik ga het dinsdag vragen... Clomid gekregen door PCO, ja wel blij, kans is tenslotte groter he maar ik denk dat ik een hogere dosis nodig heb...
Wij zitten sinds een maandje ook in de MMM. We zijn nu een jaar bezig voor een tweede kindje en helaas nog niet gelukt. Bij mij is de menstruatie wel regelmatig. Eerst zaadanalyse gehad. Was top, huisarts zei zelfs dat het zaad excellent was. Daarna moest ik naar de gynaecoloog en kreeg ik een inwendig onderzoek en gelijk ook een uitstrijkje. Dat was in orde. Daarna op dag 10, 12 en 14 in mijn cyclus follikelmetingen gehad. De follikel groeide van 10 mm op dag 10 naar 20 mm op dag 14. Op dag 14 tevens de samenlevingstest gehad. De gynaecoloog doet dan onderzoek naar de hoeveelheid levende zaadcellen en de dikte van het baarmoederslijmvlies. Ik weet nu dat het baarmoederslijmvlies bij de ovulatie een dikte moet hebben van minimaal 7 mm. En de follikel springt bij ongeveer 20 mm en dat is dan de ovulatie. Een week later is weer bloedprikken om te kijken of er genoeg progesteron in het bloed zit. Dat moet namelijk een bepaalde hoogte hebben om te kunnen spreken van een volwaardige ovulatie. Ik krijg nog een HSG onderzoek waarbij er bekeken wordt of de eileiders goed doorgankelijk zijn. Dit wordt nog gepland en willen ze tijdens de volgende menstruatie doen, dan weten ze zeker dat ik niet zwanger ben. De uitslagen van al deze onderzoeken volgt nog. Daarvoor moet ik nog een afspraak inplannen met de gynaecoloog. Bij de intake liet ze al wel voorzichtig inseminatietraject vallen. Dus we verwachten iets in die trant.
Dames bedankt voor jullie reacties! Ik vind het fijn om te lezen hoe jullie traject is begonnen en ben heel benieuwd hoe het bij ons zal zijn. Maandag weten we meer! Wordt vervolgd...