Wij zijn inmiddels al drieënhalf jaar (!!) bezig voor een kindje, vorig jaar aug dan eindelijk zwanger maar helaas geen plakbeeb. In april 2015 de eerste IUI gehad, met een teleurstellend aantal zaadjes: 3.5 miljoen, waarbij er 500.000 overbleven na opwerking. Nu heeft mijn man een steeds wisselende pijn in z'n balzak, de ene keer is het er wel, de andere keer weer niet. Daarom is er een echo gemaakt en daaruit bleek dat hij een spatader heeft links. De spatader zit er waarschijnlijk al heel lang, vanaf z'n 15e ofzo zei de uroloog, want zijn linkerbal was wat achtergebleven in groei. Hij dacht niet dat de pijn weg zou gaan door een operatie aan de spatader. Over het verbeteren van de zaadkwaliteit waren de meningen verdeeld zei hij, zeker na lange tijd (omdat mijn man die spatader al zo lang heeft). Vandaar mijn vragen: 1. Zijn er mensen die de pijnklachten herkennen en bij wie een operatie wel/niet geholpen heeft? 2. Ervaringen (zowel positief als negatief) met het verbeteren van de zaadkwaliteit? 3. Hoe lang zat jullie man z'n spatader er al toen deze verwijderd werd? 4. Hoe is de ingreep, valt het erg mee? Voor mijn man (bang voor ziekenhuizen in het algemeen en naalden in het bijzonder) is de gedachte alleen al een gruwelijke kwelling, zijn "voorwaarde" is volledige narcose, want hij is bang dat hij het anders niet trekt. Alvast bedankt voor jullie antwoorden/adviezen, we moeten van de fertiliteitsarts eerst verder met het urologietraject en dan pas terugkomen, maar ik ben inmiddels 35 en krijg eerlijk gezegd een beetje last van tijdsdruk, angst dat het nooit gaat lukken enzo. Oh ja, mans eerdere zaaduitslagen waren 2.5 miljoen, 5 miljoen en 7 miljoen. Niet zo denderend dus. Hij zit nu aan allerlei vitamines en drinkt niet meer, hoop dat dat helpt (hij dronk 1 a 2 biertjes per dag.)
Spannend Spikkeltje! Jullie zijn al lang bezig zeg voor een kindje! Ik vrees niet dat ik heel veel antwoord kan geven op je vragen... Bij mijn man is wel een kleine spatader geconstateerd, maar bij hem is het niet pijnlijk. Ons is dan ook geadviseerd om geen operatie te doen, omdat hiervan onvoldoende bewijs is dat dit daadwerkelijk zal helpen en hij er dus geen last van heeft. Zijn uitslagen waren nog lager dan die van jouw man. Onze arts zou nog wel iets verder de literatuur in duiken om te kijken wat er over meer vergelijkbare gevallen bekend is. Daar horen wij volgende week meer over, dus lees wel even mee in je topic nog. Succes! En hopelijk krijg je antwoorden waar je iets meer aan hebt.
Ze hebben bij mijn man een spatader operatie gedaan in uz gent. Dit moest de zaad kwaliteit verbeteren. Dit is echter niet het geval, en man zit nu met veel ergere pijn die zo goed als constant is... Andere urologen geven aan dat het nooit bewezen is dat het werkt voor de zaadkwaliteit, en werkt meestal dus ook niet.
Wat voor pijn heeft jouw man dan Niny? En hoe komt dat, door die operatie? Kunnen ze daar wel nog iets aan doen?
Een stekende pijn in ballen, straalt meestal nog uit naar rug enzo. Dit doordat ze de bijbal hebben beschadigd. Hier kunnen ze niks aan doen, het zou moeten beter worden na een aantal jaren... maar fijn is het zeker niet. Komt hier ook op en verdwijnt soms.
Wat zielig voor je man Niny! Bij mijn man hebben ze een doorverwijzing gegeven naar de pijnpoli, dit om evt in aanmerking te kunnen komen voor en zenuwblokkade. Is dat voor jouw man wellicht ook een idee?
Dit zei een uroloog ook, maar al het gevoel in die regio kan sterk verminderen of volledig verdwijnen. Vond mijn man dan nog erger. Dus zeker eerst goed inlichtingen nemen, kuur ibuprophen helpt hier wel tijdelijk.
Mijn vriend bleek al vanaf zijn geboorte te hebben En na zijn spatader operatie is zijn zaadcellen wel verbeterd Ik ben doormidden van ivf en verbeterde zaadkwaliteit van me vriend nu zwanger
Hoe weten ze dat hij de spatader al vanaf de geboorte had Chanty? En hoe oud was hij toen de boel behandeld werd? Was het een erge ingreep of viel het mee? En hoe groot was de verbetering? (Sorry voor de vele vragen.) @Niny, dat van dat verminderde gevoel heb ik doorgegeven aan man, dank voor je verhaal en sterkte voor jouw man!
Mijn man heeft ook zijn spatader laten emboliseren. Hij kan zich herinneren dat hij er als kind al eens voor naar de dokter is geweest, die toen verteld heeft dat het een onschuldige ontsteking is, wat geen kwaad kon (!!). Helaas heeft de spatader er dus zijn hele puberteit gezeten, en nu zijn waarschijnlijk zijn stamcellen aangetast. Dat betekent dus dat het zaad nooit meer echt goed zal worden. We hebben hem wel later verwijderen, omdat hij er regelmatig last van had. Soms kon hij gewoon niet meer lopen van de ineens opzettende pijn. Dat is nu helemaal weg. Hij kon kiezen tussen 3 soorten behandelingen. Embolisatie onder narcose, embolisatie onder plaatselijke verdoving of het compleet verwijderen van de ader. Hij heeft voor embolisatie onder plaatselijke verdoving gekozen, want hij wilde juist niet onder narcose. De operatie duurde 45 minuten en is gelukkig goed gegaan. Hij heeft het als goed te doen ervaren, hoewel hij natuurlijk ook gespannen was. Vier maanden na de operatie leek het zaad een beetje verbeterd te zijn, maar de morfologie is nog steeds 0%. (dus alles afwijkend qua vorm) Niny, wat heftig! Dat je man nu eigenlijk veel verder van huis is! Dat vind ik echt heel kwalijk... Hoe kan het dat ze de bijbal beschadigd hebben? Is bij hem de ader helemaal verwijderd dan? Want hier gingen ze voor de embolisatie naar binnen via de lies, en zijn niet eens in de buurt geweest van de ballen, behalve in de ader.