IVF in UZ Gent

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Marizje, 22 feb 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Melainie

Melainie Lid

22 sep 2016
    6
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi allemaal,

Ik ben nieuw hier. Ondertussen hebben wij 4 IUI behandelingen (waarvan wij ons nog steeds afvragen waarom wij hier mee moesten beginnen) en 5 ICSI behandelingen achter de rug (< dan een miljoen zaadcellen waardoor wij niet in aanmerking komen voor IVF). Hierom is ronde 1 voor ons afgerond. Helaas hebben al deze pogingen niet tot een zwangerschap geleid. Momenteel lopen wij in Zwijndrecht en in het Erasmus. Ik heb vd week contact gehad met Gent omdat wij graag willen overstappen. Wij kunnen pas 5 december op intake komen. Heeft dit bij jullie ook een tijdje geduurd? En kan je na zo'n intake wel snel verder of is jullie ervaring dat hier ook nog weken overeen gaan?

Ik zit zo te twijfelen wat te doen? maar heb eigenlijk geen vertrouwen meer in het ziekenhuis waar wij nu zitten.

Bedankt alvast voor de reactie en ik ga even lezen ;)

2. Spikkeltje

Spikkeltje Fanatiek lid

#762 Spikkeltje, 22 sep 2016
    Laatst bewerkt: 22 sep 2016
    Hi Melainie, wij moesten ook een tijdje wachten voordat we op intake konden komen hoor. Maar vanaf dat moment kan het best snel gaan. Wel kan ik je aanraden om tussendoor af en toe te bellen of er iemand uitgevallen is, soms kan je daardoor eerder terecht.

Wij hebben ook een keer IUI gehad in Zwijndrecht en zouden daarna waarschijnlijk IVF of ICSI krijgen, alleen moest mijn man eerst een spataderoperatie ondergaan. Wij hebben ons toen op de wachtlijst laten zetten voor Gent. Geen seconde spijt gehad van de overstap, hoewel ze ook in Zwijndrecht aardig waren voelden we ons in Gent veel meer op het gemak, het traject is veel meer maatwerk daar en er werd (bij ons dan) ook veel meer van te voren onderzocht.

Uiteindelijk ben ik van de eerste ICSI in Gent zwanger geraakt, zie mijn banner! Het traject viel me mee, natuurlijk is het zwaar maar dat is met name vanwege de onzekerheid en de periodes dat je moet wachten. De momenten dat er "iets gebeurde" vond ik goed te doen, zelfs de punctie viel me 100% mee --> ze zijn niet kinderachtig met verdoven :)

3. Spikkeltje

Spikkeltje Fanatiek lid

Om je een beter beeld te geven heb ik even m'n agenda erbij gepakt: ik heb begin oktober 2015 contact gehad met Gent en toen moesten we tot eind april 2016 wachten. Alleen kregen we een mail dat er iemand was uitgevallen, waardoor we ineens eind oktober al konden komen.

Mijn man moest toen die operatie nog, waardoor we pas in januari 2016 weer terug konden komen, dit is ivm wachtlijst februari 2016 geworden. We hadden toen een zaadtest en dezelfde dag nog een consult bij de prof, hierbij bleek dat we in aanmerking kwamen voor ICSI. Hier was geen wachtlijst voor en we mochten de maand daarna starten. Al met al is het dus nog best snel gegaan voor ons.

4. Melainie

Melainie Lid

22 sep 2016
    6
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Spikkeltje,

Bedankt voor je reactie!! Bedankt voor de tip, ik kan tot nu toe alleen een mailadres vinden maar ga nog even zoeken. Dat scheelt wel een hoop van eind april naar oktober :)

Wat fijn dat je van de eerste ICSI zwanger bent geraakt!

Inderdaad het steeds wachten vind ik erg zwaar. De punctie in Zwijndrecht viel mij opzich mee, alleen had ik overstimulatie wat minder prettig was. Maar extra verdoving kan nooit kwaad ;)

Het liefst zou ik doorgaan in NL tot we in Gent terecht kunnen, maar ik ben bang dat het zo niet werkt. Het ziekenhuis in Zwijndrecht kan pas over een maand een afspraak plannen en via de mail krijg ik geen antwoord op mijn vragen, hier baal ik wel echt van. Moeten nu dus helemaal zelf de knoop doorhakken. weer beginnen met prikken voor ronde 2 of wachten...pff zo moeilijk....

Ga even uitvogelen hoe die banner werkt, zie het inderdaad bij iedereen staan.

5. Lovelyrose

Lovelyrose Actief lid

29 okt 2010
    218
    0
    16
    Wij hadden begin juni geïnformeerd hoe lang wachttijd was en omdat er iemand uitviel konden we de week erop terecht &#128561;.
    Na een paar consulten nu gestart met icsi. Dit had al eerder kunnen plaatsvinden als advies voor spatader verwijderen partner er niet geweest was.
    In principe is er geen wachtlijst voor ivf/icsi als je eenmaal een afspraak hebt gehad.
    Succes Melainie!
    @spikkeltje: heeft jouw partner de ingreep aan spatader wel vergoed gekregen? Cz wilde het bij ons niet vergoeden waardoor we daar niet voor konden gaan.

6. Spikkeltje

Spikkeltje Fanatiek lid

Melainie, het e-mailadres waar je moet zijn is arg at uzgent.be, gewoon mailen hoor, je krijgt meestal met 48 uur wel antwoord en ze zijn echt ontzettend aardig daar! Zwijndrecht gaat inderdaad vaak niet inhoudelijk op vragen in, dat is mij ook opgevallen. Maar wij bleven dus wel gewoon daar totdat we in Gent terecht konden hoor, man is in NL geopereerd. Je moet het natuurlijk zelf weten, maar gezien de kosten van ICSI zou ik als ik jullie was gewoon voor Gent gaan.

Lovelyrose, mijn partner heeft de spataderbehandeling vergoed gekregen en hij is ook verzekerd bij CZ! Maar hij had er ook echt klachten van en was daarvoor al naar de uroloog geweest, misschien daardoor? Hij had pijn en bij een echo zagen ze toen die spatader zitten, anders hadden we het niet geweten. Hoe zijn ze er bij jullie achtergekomen dat je man dit heeft?

7. Melainie

Melainie Lid

22 sep 2016
    6
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dankje lovelyrose, hopelijk gaan we hier meer geluk hebben! Wat fijn dat ook jullie eerder terecht konden. Toevallig kreeg ik net een mailtje dat ik me inderdaad vrij moest voelen om af en toe te mailen of de consultatie eerder kan. Dit ga ik dan ook zeker doen ;)

Ja mijn gevoel zegt ook dat we beter kunnen wachten op Gent, alleen is geduld niet mijn sterkste kant:D

Wel fijn dat er hier zo snel gereageerd wordt zeg! Ik vind het alleen lastig om het forum steeds terug te vinden? Kan dit op de een of andere manier makkelijker? Haha

8. Spikkeltje

Spikkeltje Fanatiek lid

In je favorieten zetten een idee? Ik begrijp dat het wachten moeilijk is, ik vond het ook afschuwelijk. En die klok tikt maar door hè... Maar IVF/ICSI is hartstikke duur, volgens mij in Gent wel 5000 euro. Zou zonde zijn om zoveel geld neer te tellen voor een procedure in Zwijndrecht die waarschijnlijk gewoon hetzelfde is als de eerdere 5. In Gent controleren ze je eerst volledig, krijg je een protocol op maat en krijg je een 5 dagen oude blasto terug ipv een emmy van 3 dagen, weet niet hoe dat in Zwijndrecht zit? En welke medicatie gebruik jij hier?

PS Banner zit bij Gebruikersinstellingen- handtekening wijzigen

9. Melainie

Melainie Lid

22 sep 2016
    6
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt, ik ga straks mn laptop even ophalen en het zo uitvogel, is op mijn telefoon bijna niet te doen (verhuizing ;) ).

Die verlengde cultuur van 5 dagen is inderdaad ook de reden dat ik wil overstappen. Alleen las ik net dat VGZ niet alles vergoed?? Merendeel hier zit geloof ik bij CZ, jij ook?

In NL gebruikte ik decapeptyl en menopur, de hoogste dosis. De laagste dosis deed bij mij helemaal niks. Dit hadden we uitgeprobeerd tijdens de laatste IUI, in de hoop een extra eitje aan te maken. Hierdoor met de hoogste dosis wel overstimulatie gekregen, had 23 eitjes! Maar mocht gelukkig doorgaan, omdat de pijn draagbaar was (moest nog maar 2 dagen spuiten). Hierna wel veel last gehad en 8 kilo aangekomen door vocht. Dus weet niet hoe dit een volgende keer gaat. Wat gebruikte jij?

10. Liekje23

Liekje23 Actief lid

18 sep 2016
    335
    12
    18
    Hallo dames..

Ik ben hier nieuw.
    Ik zit zelf in een ivj traject vanwege verkleefde eileiders.
    Nu heb ik 1 verse tp gehad en 2 cryo's tp. Alle 3 geen zwangerschap uitgekomen helaas. Ik heb nog wel 4 cryo's over in de diepvries.

Ik zit er ook wel eens aan te denken om naar buitenland te gaan want ik heb echt het idee dat ze hier niet verder kijken dan hun neus lang is.

Zijn er verzekeringen die dit vergoeden? En hoe gaat het verder in ze werk? Het is ook best wel ver.. Blijf je dan een peroide in Gent of echt telkens heen en weer? Want bijvoorbeeld voot de punctie moet je best vaak echocontrole doen toch?

11. Spikkeltje

Spikkeltje Fanatiek lid

Melanie, ik zit ook bij CZ. Ik zat eerst bij Univé en ben overgestapt toen ik wist dat CZ de behandelingen in Gent volledig vergoed. Als jouw eerste afspraak pas in december is, zou je mooi per 1 januari kunnen overstappen. Zo heb ik dat ook gedaan. Je medicatie moet je dan bestellen bij een apotheek van CZ, wordt thuisbezorgd. De recepten kan je gewoon inscannen en mailen.

Ik had ook Menopur, eerst twee flesjes en daarna drie (weet niet meer welke dosis daarbij hoort). Om de eisprong tegen te houden had ik Cetrotide, maar ik heb er nog niet veel gehoord die dat ook hadden. Bij de punctie had ik 11 eitjes waarvan er 6 gebruikt zijn voor ICSI en 5 bevrucht. Op dag 5 waren er nog maar twee emmies in de race, waarvan er eentje eigenlijk al achter begon te lopen. Die ene die het precies volgens schema deed heb ik teruggeplaatst gekregen en voilà, hij zit er nog steeds :)

Ik zou Utrogestan krijgen om 'm binnenboord te houden, maar omdat ik mee deed met een onderzoek kreeg ik progesteronpillen die je gewoon moet slikken.

Liekje, mijn man en ik reden heen en weer. Voor ons is het anderhalf uur met uitloop naar drie uur i.v.m. files, dus op de heenweg trokken we er drie uur voor uit. Alleen de nacht voor de punctie hebben we in Gent geslapen. Ik ben 5 keer geweest voordat ik Pregnyl moest zetten: de eerste week 2 dagen na elkaar, toen de week daarop in het midden van de week en tegen de Pregnylprik aan nog twee dagen na elkaar, omdat ze dachten dat de eitjes nog een heel klein beetje verder konden rijpen.

12. Liekje23

Liekje23 Actief lid

18 sep 2016
    335
    12
    18
    Hey Spikkeltje! Bedankt voor de snelle reactie. En nu ben je zwanger zie ik. Wat een goed nieuws is dat he. Gefeliciteerd meid!
    Heb je in nederland ook behandeingen gehad? Of ben je gelijk in Gent begonnen? Ik vraag me af wat het verschil precies is.. Ik weet niet of het voor mij verschil zou maken.. Bij mij ligt het probleem volgens mij echt bij het innestelen.

13. Spikkeltje

Spikkeltje Fanatiek lid

Dank je Liekje! Ik heb in NL één behandeling ondergaan, dat was IUI. Er waren toen niet veel goede zaadjes en de dokter zag het een beetje somber in, man moest maar zijn spatader weg laten halen en als het dan na een half jaar wachten nog steeds zo slecht was, moesten we IVF of ICSI gaan doen. Ik vond een half jaar wachten na de operatie erg lang en was aan het kijken naar alternatieven (ook omdat ik zo bang was voor een punctie bij IVF/ICSI) en las toen zo veel goeds over Gent, dat ik daar heen móest. Bijkomend voordeel was dat zij drie maanden wachten na de operatie lang genoeg vonden.

Verschillen die ik ervaren heb: in Gent zijn dingen onderzocht waar in NL nooit naar gekeken is (vorm van het zaad, mijn AMH). In België voelde ik me veel meer gezien en gehoord, er werd meer tijd genomen voor ons en ik kon ook mailen bij vragen. Er werd een persoonlijk protocol opgesteld i.p.v. een standaardstrategie. Verdoving bij de punctie was veel beter geregeld en ik kreeg het embryo na 5 dagen terug in plaats van na de 3 dagen die er in NL voor staan.

Oh en in België krijg je Utrogestan voorgeschreven om de innesteling te bevorderen, krijg je hier volgens mij ook niet en als wel, dan maar tot een positieve test.
    Maar goed, ik ben he-le-maal weg van Gent, dus echt objectief is mijn verhaal misschien niet.

14. Liekje23

Liekje23 Actief lid

18 sep 2016
    335
    12
    18
    Hey Spikkeltje.. Ik begrijp wel goed wat je bedoelt ja. Hier in NL kijken ze echt naar persoon maar gaan gewoon de standaard protocol door. En als de innesteling niet goed gaat (in mijn geval) zeggen ze gewoon dat je moet blijven proberen, want je moet gewoon geluk hebben ipv verder te onderzoeken.

Fijn dat het goed voor je heeft uitgepakt om naar Gent te gaan!

15. Melainie

Melainie Lid

22 sep 2016
    6
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Spikkeltje, hier een beetje een late reactie maar druk met verhuizen en weinig tijd over gehad.

Maar dat is dan inderdaad een goede oplossing overstappen naar CZ, moet alleen even uitzoeken of dat zo middenin een traject kan, ronde 1 is natuurlijk voorbij.

Wel ben ik er nu volledig van overtuigd dat ik naar Belgie wil. Als we zelf iets moeten betalen vind ik dat ook geen probleem, maar als het duizenden euro's worden, wordt het wel lastig. Gendt gemaild met de vraag wat het daar kost, dus hopelijk krijg ik antwoord. VGZ vergoed ongeveer 2700 euro en dan de hormonen.

En mooi hoe het bij jou is gegaan! Beter 1 hele goede, dan embryo's waarvan ze niet weten of ze t uiteindelijk redden! En die utrogestan lijkt me ook fijn, vind het ook zo raar dat ze dat in NL niet doen. Lijkt me dat dat verschil kan maken.

Nou wij gaan aftellen tot 5 december! Groetjes!

16. Melainie

Melainie Lid

22 sep 2016
    6
    0
    0
    NULL
    NULL
    En jij een fijne zwangerschap verder Spikkeltje!!

17. Vrouwke87

Vrouwke87 Fanatiek lid

26 jun 2013
    1.451
    322
    83
    Ik heb een reactie van mij van vorige maand even naar voren gehaald voor de dames die vroegen om de verschillen met Nederland.

Verder heb ik in oktober contact opgenomen met UZ Gent. Ik wilde graag bij de Sutter of Gerris. Zij hadden beide een wachtlijst tot mei '16. In december opnieuw contact gehad en er was inderdaad iemand uitgevallen. Op 18 jan hadden wij de eerste afspraak in Gent, uiteindelijk heb ik op 13 mei de punctie gehad en op 18 mei een terugplaatsing.

Voor de dames die een stukje moeten rijden is er mogelijk een andere oplossing namelijk thuis zelf de echo's maken. Prof dr Gerris doet dit en ik vond het erg prettig! Ik kreeg een iPad met echokop mee naar huis. Ik maakte de echo en de iPad verzond dit naar dr Gerris. Hij belde of maile mij dan met de vervolg stappen. De dag voor de punctie zijn wij idd ook blijven overnachten in de buurt. Je wil dan echt niet te laat komen door ongelukken ofzo.

Verder ben ik verzekerd bij UMC

18. Vrouwke87

Vrouwke87 Fanatiek lid

26 jun 2013
    1.451
    322
    83
    Spikkeltje hoe gaat het met jou?
    Ik heb sinds een paar weken harde buiken. Dat maakt mij af en toe wel wat onzeker/ bang dat ik veel te vroeg ga bevallen

19. Amy8

Amy8 Lid

2 apr 2016
    66
    0
    0
    Hoi hoi,

Ik ben ook in behandeling in uz Gent. Alleen geen ivf maar iui. Vanwege mijn pco is ivf een te groot risico. Ik heb net mijn 3e iui behandeling gehad. Ik moet zeggen zeer tevreden te zijn met de artsen. Spannend ben nu aan het afwachten.

20. Spikkeltje

Spikkeltje Fanatiek lid

Hi Vrouwke, leuk je hier nog eens te lezen! Wij schelen precies 10 dagen, ik had op 3 mei de punctie en op de 8e de terugplaatsing. Alles verloopt gelukkig voorspoedig, 20 weken echo was helemaal goed en ik voel ons kleintje inmiddels echt vaak schoppen! Mijn man voelt het soms ook, leuk hè. Voel jij jullie ukkie al?

Ik heb geen harde buiken gelukkig maar ik moet ook zeggen dat ik vrij rustig aan doe en echt naar mijn lichaam luister, soms slaap ik ook weleens een half uurtje overdag. Ik ben zzp-er en kan mijn eigen tijd indelen, dat is echt heel handig in dezen! Als ik lang loop ofzo krijg ik wel pijn maar ik weet niet of dat harde buiken zijn, het doet zeer aan de onderkant en zijkant van mijn baarmoeder, net onder de bolling zeg maar, met name links. Ik denk dat het bandenpijn is? Als ik een buikband draag zakt het vaak en als ik mijn buik "optil" ook. Wat zegt je vak over de harde buiken?

Deel Deze Pagina