IVF - lage kwaliteit embryo’s

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door TTCfirstbaby, 2 mei 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. TTCfirstbaby

    29 jul 2022
    28
    6
    3
    Vrouw
    Even nood aan wat succesverhalen of andere ervaringen..

    Na 12 natuurlijk cycli, 4 met ovulatieinductie, 3 inseminatie, zijn wij vorige maand gestart met IVF in UZ Gent. Tot nu toe werd geen verklaring gevonden voor het uitblijven van een zwangerschap.

    Uit onze punctie kwamen 14 eicellen, waarvan 10 bevrucht werden. Goede score toch wel dus we waren heel blij. Op de dag van de terugplaatsing kregen we echter te horen dat er nog 5 overbleven (op zich ook heel blij mee) maar alle 5 van de laagste kwaliteit. Daarvan werd eentje teruggeplaatst.

    Een enorme tegenslag want het is ook nog niet zeker of er eentje kan ingevroren worden. Als ze tegen vrijdag of zaterdag niet verder ontwikkeld zijn, kan dit niet en starten we dus helemaal opnieuw indien ik nu niet zwanger blijk.

    - Nog iemand ervaring met lage kwaliteit van embryo’s? Zwanger van geraakt?
    - Varieert de kwaliteit per cyclus en kan het dus volgende ronde wel goed lopen?
    - Wat is de kans dat die overige embryo’s na dag 5 nog verder ontwikkelen en toch kunnnen ingevroren worden?

    Ik zie het allemaal even (te?) somber in, maar had dit nieuws helemaal niet verwacht,
     
  2. Narcisje

    Narcisje VIP lid

    17 mrt 2016
    11.567
    7.011
    113
    Vrouw
    Mijn arts zegt altijd dat kwaliteit weinig zegt. Ik heb zelf ook terugplaatsingen gehad van embryo's met prima kwaliteit en daar ben ik ook niet zwanger van geworden.

    Het kan idd dat volgende cyclus beter verloopt maar dat weet je idd niet van tevoren. Wat je wel kunt doen is supplementen slikken die kunnen bijdragen aan de eicelkwaliteit. Ook dit is geen gegeven maar het kan ook geen kwaad. Ik had na het slikken van supplementen wel betere opbrengsten wat mogelijk o.a daardoor kwam.

    Als het goed is doen ze in Gent trouwens ook AOA (eicelactivatie), heb je daar al eens over gelezen?
     
    Asil vindt dit leuk.
  3. TTCfirstbaby

    29 jul 2022
    28
    6
    3
    Vrouw

    Ja die supplementen kunnen misschien wel geen kwaa…

    Momenteel zijn we natuurlijk nog aan het afwachten of er iets ingevroren kan worden dus veel verder willen ze momenteel nog niet kijken. ‘Te vroeg om conclusies te trekken.’ Ben heel benieuwd naar morgen.

    Heb wel al eens iets gelezen over die AOA, maar het kan natuurlijk ook aan het sperma liggen veronderstel ik..

    Bij zo’n slecht nieuws gaan de worst case scenario’s altijd even door mijn hoofd.
     
  4. Narcisje

    Narcisje VIP lid

    17 mrt 2016
    11.567
    7.011
    113
    Vrouw
    Ik vermoed dat je dan minder bevruchtingen zou hebben als het zaad het probleem is.

    Hopelijk kunnen er toch een paar ingevroren worden!
     
  5. Liliane92

    Liliane92 Fanatiek lid

    7 sep 2020
    1.917
    3.003
    113
    Vrouw
    Wat ontzettend balen zeg! Hier zelfde verhaal gehad. Veel bevruchtingen (10) en maar twee redelijk goede embryo's. Ziekenhuis weet niet hoe dat komt. Eerste poging ook van de 6 bevruchtingen 1 goed embryo.

    Ik was zelf al gestart met ibuquinol 200 mg. Nu blijk ik zwanger van onze enige cryo. Een wat slechter embryo kan zich vaak ook nog goed ontwikkelen, dus dat zegt niet alles, wel is de slagingskans wat lager. Ze gaven aan dat het misschien aan de eicellen lag maar daar twijfel ik toch een beetje aan aangezien de eerste mindere poging op mn 28e was. Bij onze tweede IVF poging hadden we wat meer goede embryo's, dus het kan ook nog per ronde verschillen.

    Heel veel sterkte!
     
  6. TTCfirstbaby

    29 jul 2022
    28
    6
    3
    Vrouw
    Oh zo blij voor jou dat er dan toch eentje bleef plakken. Geeft moed.

    Ik vraag me ook af of ik volgende maand meteen opnieuw punctie kan laten doen indien nodig. Of is daar altijd een rustcyclus tussen nodig? Zal misschien van ziekenhuis tot ziekenhuis verschillen ook..
     
  7. Liliane92

    Liliane92 Fanatiek lid

    7 sep 2020
    1.917
    3.003
    113
    Vrouw
    Volgens mij zit daar altijd minimaal 1 maand rust tussen en het liefst 2. De behandeling is best een aanslag op je lichaam en je wilt deze toch in de beste staat hebben om weer te starten.

    Maar ik hoop dat het niet nodig is en je gewoon lekker zwanger bent!
     
  8. SamaMari14

    28 sep 2023
    66
    19
    8
    Vrouw

    Wat vervelend om te horen.. Ik heb twee ICSI pogingen achter de rug met een vergelijkbare uitkomst. Nog nooit cryo's gehad. Elke keer een prima opbrengst wat betreft eicellen, en bevruchtingen, en vervolgens stoppen de embryo's met delen.

    Het is echt super kut, maar het enige wat je nu kunt doen is afwachten tot je hoort hoe het met de rest is afgelopen, wie weet delen ze nog door en kunnen ze de vriezer in. Zoals veel al zeggen: je hebt echt nog wel kans op zwanger worden van een 'slecht' embryo. Alleen statistisch gezien is die kans wat kleiner.

    Ik heb dus nog geen succesverhaal voor je, maar wij hebben met AOA in Gent in onze afgelopen poging in ieder geval 1 blastocyst (5-daags) embryo gehad. Niet zwanger van geworden maar wel een iets beter resultaat. We zitten bij Dr. Vanden Meerschaut en die gaf vandaag aan dat er vrouwen zijn die met zulke slechte opbrengsten uiteindelijk wel een baby hebben gekregen, al ben je wel heel snel door je pogingen heen.

    Houdt dus hoop, en vraag inderdaad eventueel naar Dr. Vanden Meerschaut of eicelactivatie. Als je daar meer over wilt weten mag je me zeker een berichtje sturen!

    Liefs en heel veel succes met wachten voor nu <3
     
  9. TTCfirstbaby

    29 jul 2022
    28
    6
    3
    Vrouw
    Dankje voor je reactie! Altijd fijn.

    We hebben dus te horen gekregen dat er geen enkel ingevroren kon worden. Het is nu nog even afwachten wat het embryootje in mijn buik doet.

    Wij zijn eigenlijk in behandeling in Sint Lucas maar die werken wel nauw samen met UZ Gent. De terugplaatsing is bv ook daar. Als ik maandag negatief test dan moet ik eens bellen en zal ik hopelijk wat uitleg krijgen. Ik ga die eicelactivatie zeker vernoemen.

    Het maakt me inderdaad gewoon bang dat je zo snel door die pogingen bent op die manier. 6 lijkt zo weinig.. Wat als… Ik mag er niet teveel aan denken.

    Merci voor de hoop want het is inderdaad waar.. Elke kans is een kans!
     
  10. SamaMari14

    28 sep 2023
    66
    19
    8
    Vrouw
    Wat verdrietig dat er niks was ingevroren.. ik dacht altijd dat de terugplaatsing dan geen zin had maar ze doen dat niet als er geen kans is dat je er zwanger van wordt.

    Ik duim met je mee!

    En misschien wat perspectief: in NL krijgen we maar 3 pogingen en voor ons is het dan ook de laatste… geef het nog niet op, met 6 pogingen zou ik wel echt een stuk meer vertrouwen hebben!

    Liefs
     

Deel Deze Pagina