Mentaal voorbereiden op punctie

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Happyhope, 14 sep 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Happyhope

    Happyhope Fanatiek lid

    15 sep 2018
    1.520
    671
    113
    Vrouw
    Hoi lieve meiden,

    Binnenkort heb ik voor het eerst een punctie. Ze hadden me toegezegd dat ik een roesje kon krijgen, maar helaas loopt de planning nu anders, waardoor dat niet meer gaat.
    Waar ik eerst super relaxt en ontspannen was, ben ik nu heel gestresst en bang voor de punctie. Ik weet niet exact waarom, maar ik ben de hele tijd zo nerveus en angstig. Helaas reageer ik niet goed op morfine (wat ik krijg), dus denk dat dat ook een rol speelt.

    Ik wil heel graag dat relaxte en ontspannen gevoel weer terug! En met zelfvertrouwen de punctie in gaan!

    Ik ben daarom op zoek naar ervaringen hoe jij je voorbereid hebt op de punctie. Wat heb je van tevoren gedaan om te ontspannen? Wat heeft je geholpen? En zijn er nog meer mogelijkheden van pijnstilling naast morfine? Hoe kan ik mijn zelfvertrouwen weer terugkrijgen ?

    Alvast bedankt voor het reageren!
     
  2. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Misschien kun je ipv morfine een ander middel krijgen?
    Hier ga ik altijd hallucineren van morfine, dus krijg dipidolor. Daar kan ik wel tegen.

    Even overleggen met de gyn, er is vast iets wat wel pijn bestrijd waar je wel tegen kunt.

    Weet je wat je kunt verwachten verder, hoe zo'n punctie gaat? Soms kan dat ook al helpen om het beter te kunnen overzien.
     
  3. Happyhope

    Happyhope Fanatiek lid

    15 sep 2018
    1.520
    671
    113
    Vrouw
    Bedankt! Ik ga eens vragen naar dat middel!
    Toen ik de verpleging aan de telefoon kreeg en ik aangaf niet tegen morfine te kunnen, zei ze ‘dan moet je wat lichts eten van tevoren, dat helpt’... uhhh Thanks :roflmao:

    ik weet niet goed wat ik ervan moet verwachten.
    Denk dat ik het daarom ook zo spannend vind. Ik had me ook al helemaal voorbereid op dat ik in slaap zou vallen, weer wakker zou worden en dat het dan voorbij zou zijn. Nu krijg ik alles mee, moet ik naar een onbekende ruimte, met onbekende mensen erbij, mijn man die niet mee mag.. en bang voor de pijn. De inwendige echo’s doen bij mij al pijn, dus ben daarom ook angstig denk ik :oops:
     
  4. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Zal uitleggen wat er gebeurd. Mss helpt het.
    Je ligt met je benen in de beugels, met een eendebek brengen ze je baarmoedermond in beeld, ze maken je schoon van binnen. Daarna krijg je 4 prikjes van binnen. Dat voel je praktisch niet, maar ben je daarna verdoofd.

    Daarna pakken ze de punctienaald, deze steken ze onder echo begeleiding in 1x door de wand van je schede. Daar schrik je van omdat het best een klap is, maar pijn doet dat door de verdoving niet.
    Daarna prikken ze 1 voor 1 de follikels aan en zuigen die leeg. Dat kan pijn doen, voelt als flinke menstruatiekramp.
    Als die eierstok leeg is, herhalen ze het aan de andere kant.

    De pijn vh aanprikken is weg te zuchten. Er is een verpleegkundige die je daarbij helpt en je begeleid. Je hoeft het dus niet moederziel alleen te doen, zij is speciaal voor jou daar.

    Hier duurde het de 1ste poging ongeveer 20.minuten in totaal. Had toen 15 follikels.
     
  5. Do1981

    Do1981 VIP lid

    9 dec 2016
    5.483
    3.341
    113
    Wat is het effect van de morfine voor jou? Als het gaat om misselijkheid (dat heb ik zelf namelijk), dan kun je om iets vragen tegen te misselijkheid. Bij mij helpt een zetpil primperan echt perfect daarvoor. Anders ga ik echt overgeven.

    Als het een ander effect is heb ik geen tips.

    bij mij hielp de steun en hulp van de verpleegkundige echt heel goed. Die gaf precies aan wanneer ik moest ademhalen. Dat hielp heel erg.

    Ik vond het zelf echt meevallen, maar het is wel echt per persoon verschillend. Er zijn echt voldoende vrouwen die het hebben ervaren als dat het meeviel. Probeer daar kracht uit te putten!
     
    Happyhope vindt dit leuk.
  6. Happyhope

    Happyhope Fanatiek lid

    15 sep 2018
    1.520
    671
    113
    Vrouw
    Dankjewel voor de beschrijving! 20 minuten is gelukkig niet heel lang! Daar houd ik me maar aan vast. En goed om te weten dat je er doorheen kunt ademen. Thanks!
     
  7. Happyhope

    Happyhope Fanatiek lid

    15 sep 2018
    1.520
    671
    113
    Vrouw
    Ik krijg er een soort “slechte trip” van. Ga me ontzettend beroerd voelen: draaierig op een verkeerde manier, kreeg niet goed mee wat de arts vertelde, zelfs hij vond me er erg witjes uit zien toen, inderdaad ook erg misselijk, en de pijn blijft. Het werkt niet goed. Heb eens 3 verschillende soorten morfine gekregen na een operatie en een middel tegen misselijkheid, omdat ik me zo misselijk voelde, maar ik voelde me pas weer goed toen de morfine uit mijn lijf was. Heb toen ook een paar keer overgegeven (zelfs met het middel tegen misselijkheid). Heb toen gezegd: liever pijn dan morfine. Hoewel ik daar nu wel van terugkrabbel hoor met de punctie in aantocht :D
     
  8. Do1981

    Do1981 VIP lid

    9 dec 2016
    5.483
    3.341
    113
    deze beschrijving komt ook aardig overeen met mijn ervaring.

    zoals gezegd toch kijken of je dan iets anders kunt krijgen.

    ik zag er zelf ook echt tegenop, maar het is me echt meegevallen.

    weet je al wanneer het is?
     
    Happyhope vindt dit leuk.
  9. Happyhope

    Happyhope Fanatiek lid

    15 sep 2018
    1.520
    671
    113
    Vrouw
    Overmorgen :oops: wel fijn om te lezen dat het is meegevallen! Ik spreek vanmiddag de verpleegkundige weer. Ga dan indd om andere medicatie vragen. En misschien ook een middel om rustig van te worden.
     
  10. Do1981

    Do1981 VIP lid

    9 dec 2016
    5.483
    3.341
    113
    oh, dat had ik ook. Combi van dat en morfine (pethidine). Een tablet dormicum.

    dat is standaard combi bij mijn ziekenhuis. Ik werd daar ook heel lacherig van. Ze moest nog een katheter zetten. Was eerder wel naar toilet geweest, maar toch te volle blaas. Dat bleken nieuwe katheter slangetjes te zijn en sijpelde er zo heel langzaam uit. Dus duurde een eeuw. De arts reageerde daar ook heel grappig op. Het hele gebeuren was zo grappig dat ik heel erg moest lachen en daardoor super ontspannen begon.

    Humor en ontspanning werken vaak het beste. Beetje lastige misschien, maar kun je niet iets meenemen wat je heel grappig vind of waar je heel relaxte herinneringen aan hebt. Wat je vast kunt houden terwijl je daar ligt.

    Dat helpt je misschien om op het moment daar de ontspanning te vinden. Humor is wat lastiger op ‘commando’. Zou nou geen scheetkussen mee gaan nemen ofzo, haha.

    heel veel succes! Je kunt het!!!!
     
  11. Happyhope

    Happyhope Fanatiek lid

    15 sep 2018
    1.520
    671
    113
    Vrouw
    Hahaha nou ik ga wel denken aan je scheetkussen :roflmao: je hebt me aan het lachen gemaakt. Ik zie mezelf er daar al mee liggen:p

    maar ik krijg gelukkig dormicum! Via een infuus. Wel blij dat ik het hier heb gelezen. Heb net de verpleegkundige gesproken. Heb er nu namelijk zelf om gevraagd en ze maakte er een notitie van dat ik het krijg, anders had ik het waarschijnlijk niet gekregen. Geeft me wel een hoop rust! Ze vertelde dat je er slaperig en rustig van wordt.

    dankjewel!
     
    Do1981 vindt dit leuk.
  12. Do1981

    Do1981 VIP lid

    9 dec 2016
    5.483
    3.341
    113
    Super! Heel veel succes!
     
  13. Mercurius

    Mercurius Actief lid

    23 jun 2020
    208
    88
    28
    Vrouw
    #13 Mercurius, 14 sep 2020
    Laatst bewerkt: 14 sep 2020
    Ik heb afgelopen vrijdag mijn punctie gehad. Was ook enorm bang, heb in de ochtend voor vertrek nog gehuild thuis en gezegd dat ik echt niet drufde :roflmao:.

    Ik kreeg eerst de morfine (via infuus) en hierdoor word je vooral rustig. Niet op een vervelende manier, ik vond het best lekker. Daarna krijg je aan de binnenkant ook nog plaatselijke verdoving. Die prikken deden bij mij flink zeer, vervelende steken. Daarna was het wel echt goed verdoofd. Je voelt wel dat ze bezig zijn maar echt geen heftige pijn. Beter 2 pijnlijke prikken dan pijn bij al de follikels die ze aan moeten prikken.

    Toen ik naar huis mocht dacht ik ohh valt mee joh, ik voel mij prima. Thuis pas werkte de morfine uit, want toen kreeg ik best buikpijn. Je voelt je eierstokken echt zitten en dat ze "gewond" zijn.

    Wat ook helpt is vooraf licht ontbijten en niet teveel drinken, dan blijft je blaas ook echt leeg. Echt even 1 glaasje drinken bij de ontbijt. Na de punctie kreeg ik in het ziekenhuis ook eten en drinken aangeboden. Heel fijn, dan kom je echt even bij.
     
    Happyhope vindt dit leuk.
  14. Happyhope

    Happyhope Fanatiek lid

    15 sep 2018
    1.520
    671
    113
    Vrouw
    Dankjewel! Ik sta er nu gelukkig wat rustiger in. Hoorde vanmiddag dat ik een middel krijg wat ze ook gebruiken met roesjes, alleen dan een lichtere variant. Dus ben helemaal gelukkig haha. Maar voordat ik wist dat ik dat kon krijgen heb ik ook echt meerdere keren gehuild.. zo stom wat angst met je kan doen.
    Ben uiteraard nog lichtelijk gespannen, meer omdat ik het gewoon wat spannend vind, maar ben wel weer rustig gelukkig :)
     
    Mercurius vindt dit leuk.
  15. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Nou, we duimen voor een prachtige oogst. Veel bevruchtingen en nog belangrijker, allemaal "gezonde" embryo's.

    Laat je weten hoe het is gegaan, en wat de opbrengst is?
     
  16. Happyhope

    Happyhope Fanatiek lid

    15 sep 2018
    1.520
    671
    113
    Vrouw
    Ahh dankjewel! Zal ik zeker laten doen!
     
  17. Do1981

    Do1981 VIP lid

    9 dec 2016
    5.483
    3.341
    113
    succes vandaag!! You can do it!
     
  18. Happyhope

    Happyhope Fanatiek lid

    15 sep 2018
    1.520
    671
    113
    Vrouw
    Dankjewel!! Lief dat eraan denkt!
    Ben gelukkig heel rustig nu, heb er vertrouwen in dat het goed komt :)
     
    Do1981 vindt dit leuk.
  19. Happyhope

    Happyhope Fanatiek lid

    15 sep 2018
    1.520
    671
    113
    Vrouw
    Nou het zit er weer op!
    Het is me alles meegevallen gelukkig :D
    Het vervelendste vond ik eigenlijk de eendenbek. Die deed eigenlijk alleen pijn. De rest voelde ik niet, ook het prikken van de verdoving voelde heel oppervlakkig.
    Het aanprikken van de eicellen voelde meer gek. Als een soort plopjes ofzo? Maar ging heel snel verder.
    Had trouwens alleen dormicum gekregen, geen morfine. Ze gaven aan dat het geen pijnstilling was, maar echt alleen een kalmeringsmiddel.
    oh wat ben ik blij :D
    Zou dit zo weer doen de volgende keer!

    ze hebben trouwens 12 eicellen gevonden! Super blij mee!! Horen volgende week vrijdag hoeveel embryo’s het zijn geworden en nu nog 8 weekjes wachten op de PGD uitslag.
     
    Do1981 en Believe89 vinden dit leuk.
  20. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Wat fijn dat het je is meegevallen. En wauw, 12 eicellen. Dat is echt een supermooie opbrengst. Hopelijk komen er geschikte embryo's van, dat zal nog even een afvalrace gaan worden. Maar met 12 eicellen zal/zullen er vast een of meer gezonde embryo's ontstaan. Veel succes!!
     
    Happyhope vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina