Hoi allemaal, Ik zal me eerst even voorstellen. Ik ben Jennifer 37 jaar uit Overijssel. Na vorig jaar miskraam te hebben gehad (na 8 weken) zijn we gestart met IUI (3x eigen cyclus en 3x met medicatie) helaas niets uitgekomen. We gaan dus voor IVF... helaas niet zonder slag of stoot. Moest eerst 2 weken aan de pil en daarna beginnen met spuiten (wat een hel om die erin te krijgen zeg) hebben op 2 mei een punctie gehad en tja dat ging gepaard helaas met veel pijn achteraf, doordat ze bang waren voor overstimulatie (18 eitjes weggehaald ipv 10) moest ik die zelfde week bloedprikken en nog eens terugkomen voor een echo. De echo gaf aan dat mijn eierstokken beide flink opgezet waren (moesten 2 hij 2,5 zijn maar waren 9 bij 4,5 en andere vergelijkbaar), toch mochten we een terugplaatsing doen, was medisch verantwoord (met kanttekening dat pijn aanwezig bleef of terugkwam) Zaterdag 6 mei dus terugplaatsing gehad, nog altijd last van de buik maar kon het wel hebben. Afgelopen week kwam er onderrugpijn bij... en donderdagavond kwam de erge pijn terug.... gelukkig na een paracetamol ging het wel weer en de volgende ochtend ook. Tot ik ongeveer 3 uur op werk was en de tranen over m'n wangen liepen toch de kliniek gebeld. Zij gaven aan dat het best een innesteling kon zijn... toch even overleg gehad.en smiddags belde het ziekenhuis dat ze me direct wouden zien (doodeng natuurlijk) Bloedgeprikt en weer een echo... blijk vocht in m'n buik te hebben en tja de eierstokken nog altijd groot (dus toch milde overstimulatie) Nu weer spuiten mee gekregen voor vergroot risico op bloedproppen (en was zo blij dat ik van de de spuiten af was) (Moet wel maandag weer terugkomen, want er is een kans dat ik alsnog opgenomen moet worden) 1 lichtpuntje... de bloedtest gaf HCG aan... (had ook stiekem een 6 dagen vroege clearblue test gedaan die positief was, en gisteravond nog 1 van de kruidvat) Nog meer mensen met deze ervaring van pijn enzo), hoop het natuurlijk niet hoor... Liefs Jennifer
Hi Jennifer, wat vervelend dat je overstimulatie hebt. Aan de andere kant, gefeliciteerd met de prille zwangerschap! Ik heb ook milde overstimulatie gehad, eierstok was 10x5 cm, de andere iets kleiner en vocht in de buik. Gelukkig bleef dit mild en heb ik niet veel pijn gehad en hoefde ik niet te prikken en/of naar het ziekenhuis. O.a. @Kruimel14 @Ava101 @Maan84 hebben het wel heftiger gehad. Misschien kunnen zij hun ervaringen met je delen. Ik hoop dat je snel herstelt!
Wat vervelend! Ik heb hier ook last van gehad en ben bij de eerste poging (ongeveer net zoveel eicellen als jij) een kleine week opgenomen geweest met liters vocht in mijn buik (ik heb een hoog amh; bij de laatste poging was de oogst meer dan 40 eicellen). Hcg verergert het, dus heel goed dat ze je maandag weer willen zien. Bij twijfel, denk nooit dat je je aanstelt, maar trek aan de bel! Verder, veel rusten en veel water drinken.
Heel vervelend. Normaal gesproken zijn je eierstokken ongeveer 3cm groot. Het feit dat ze bij jou toch een verse terugplaatsing hebben gedaan, terwijl ze al 3x zo groot zijn dan normaal, vind ik een enorm risico. Hoe zijn je bloedwaarden? Ik heb in februari een verse terugplaatsing gehad met keurige bloedwaarden. (Hier 15 eitjes geoogst). Vlak na de terugplaatsing (en toen ik zwanger bleek) is mijn eierstok gaan groeien tot bijna 12cm. Ik heb weken vreselijke pijn gehad, ondanks goede bloedwaarden. Veel vocht in mijn buik en mijn eierstok zat op het dieptepunt ter hoogte van mijn navel en kon de zwelling gewoon door mijn buik heen voelen. Hij hoort diep onderin je buik te liggen... Niemand heeft mij ooit verteld dat een eierstok vanaf 5cm of groter kan draaien. Dat is mij gebeurd, tot twee keer toe. Een keer met 9 weken en een keer met 11 weken. Dat betekent twee spoedoperaties onder algehele narcose. Ik heb de eerste keer 30 uur met een gedraaide eierstok gelopen en toen belde ik pas (en 38 uur na draaiing geopereerd: na 48 uur sterft de eierstok af...!) en de tweede keer heb ik 7 uur na draaiing gebeld en lag ik na bellen binnen 3 uur op de OK. Tot aan 14 weken zwangerschap heb ik alleen maar pijn en stress gehad en dat wens ik niemand toe. Nu pas begin ik een beetje te genieten. Moraal van het verhaal: onderschat je klachten niet en zou nog eens navragen waarom het ZH met een eierstok van 9cm toch hebben gekozen voor een verse terugplaatsing. Ik heb twee keer algehele narcose gehad (opiaten = dus harddrugs) in een prille zwangerschap en had geen keus, maar dat is niet wat je wil voor je kindje. Ik wil je niet bang maken, maar je wel laten weten dat je een serieus risico loopt. Wens je veel sterkte. Hier was mijn eierstok pas weer normaal bij 13 weken (dan neemt de placenta het over en wordt het gele lichaam kleiner).
Wow wat bizar dat ze je wel die terugplaatsing hebben laten doen.. sorry maar dat vind ik echt onverantwoord.. Ik kan je helaas geen geruststellende woorden geven. Bij mij was er sprake van late overstimulatie. Ik had maar 6 eicellen bij de punctie, geen vergrote eierstokken en geen enkele sprake van overstimulatie. Maar sommige dames reageren toch erg gevoelig op de aanmaak van HCG icm de aangeprikte follikels waardoor er dan vocht in komt. Doordat m’n zwangerschap gelukkig voort bleef zetten werd dit steeds erger tot ik niet meer kon gaan staan zonder bijna flauw te vallen. de pijn in m’n buik is tot twee keer toe zo heftig geworden dat ik twee keer ben opgenomen in het ziekenhuis. Ik bleef cystes van 8-10 cm in m’n buik te hebben. Aan de rechterkant was m’n eierstok zo vergroot dat die was gaan draaien. De eerste keer is die uit zichzelf terug gedraaid, heb kk morfine gekregen en mocht ik na 1 nacht naar huis. Een week later begon de helse pijn weer en besloten ze me te opereren. Ze hebben m’n eierstok teruggedraaid en twee cystes leeggeprikt. sindsdien gaat het gelukkig iets beter al heb ik daar wel weken over gedaan. Ik zou je echt adviseren om zo rustig aan als mogelijk te doen. Bij te veel beweging kan je eierstok gaan draaien. Je moet eigenlijk bedrust houden totdat ze gaan slinken. nogmaals ik vind het echt bizar dat als je eierstokken al voor de tp vergroot waren ze toch door zijn gegaan.. als ze je eierstok niet teruggedraaid krijgen sterft ie af.. dus die ajb voorzichtig.. ik ben het dus helemaal eens met wat @Kruimel14 zegt.. Ik zou maar een goed gesprek met de gynaecoloog aan gaan maandag.. heel veel sterkte!!
Dit dus...jij hebt dus ook een operatie achter de rug. Ik dus twee...verschrikkelijk he. Hier hebben ze de cyste pertinent niet door willen prikken (grootste blaasje was 54mm en eierstok dus bijna 12cm), omdat ze aangeven dat deze essentiële hormonen af gaf voor de baby en dan een miskraam ook nog op de loer zou liggen. Fijn dat jij ook weer aan het opknappen bent. Wat een HEL he? Hopelijk neem jij je tijd, want wij weten dan allebei hoe zwaar, verdrietig en stressvol is geweest. Wens jou dus ook sterkte!
Ow gelukkig wist ik dat niet.. anders had ik me daar ook nog druk om gemaakt.. maar ik had verder misschien ook nog genoeg cystes.. Ja verder gaat nu wel echt beter.. Met jou? Hoe ver ben je nu?
Ja, daar hebben ze echt wel rekening mee gehouden, geen zorgen hoor! Ik ben nu bijna 16 weken en heb door al die ziekenhuisbezoeken en twee operaties ontelbare echo's gehad. Baby was alleen steeds bijzaak . Ben heel dankbaar voor een goede NIPT en 13 weken echo en uitgebreide geslachtsbepalingsecho met 15 weken (een dame die 15 jaar in ons ziekenhuis heeft gewerkt als echoscopiste, dus ook naar de hersenen, maag, nieren, etc. keek.) Nu pas een beetje beter. Na operatie 1 was ik binnen een week weer aan het werk (idioot achteraf gezien) en na operatie 2, 2 weken 100% thuis gebleven (was lichamelijk nog niet eens hersteld van nummer 1) en werk nu 4 uur per dag. Had een hele begripvolle praktijkondersteuner van de bedrijfsarts, die mij, ondanks dat ze mij niet zag (telefonisch) en/of kent dwars door me heen prikte en mij vertelde dat ik niet moest onderschatten wat er is gebeurd (impact van stress, pijn op lichaam en mentale zijn). Zij had het liefste gezien dat ik weer de ziektewet in ging voor 100%, maar dat heb ik geweigerd. We houden het nog voor twee weken op 4 uur per dag. Ik ben na mijn bbz ook na een week gaan werken en kan je zeggen dat ik echt harde plekken heb gehad, totdat ik naar een osteopaat ging. Reguliere geneeskunde gelooft daar misschien niet in, maar links voelde als een taai biefstukje en rechts soepel. Met andere woorden: hoop dat jij ook echt de tijd neemt en krijgt om je rust te pakken. Je bent en zwanger en hebt een operatie achter de rug. Hou je taai!!
Ah fijn dat je al 16 weken bent. Lijkt me idd zo fijn om die nipt test positief te hebben en dan verder in het tweede trimester.. kan echt niet wachten.. ik vind dit nu echt nog een hele onzekere tijd waar ik nog niet durf te genieten..
Hoi Dames.... Begin ergens wel beetje bang te worden nu.... wat heftig jullie verhalen.... Maar even paar antwoorden: Bloed is goed, 2 dagen voor tp en gisteren ook in ziekenhuis. Eierstokken waren beide nu ook wel iets minder groot, alleen doordat ik nu meer vocht in m'n buik heb dan de week daarvoor de pijn gekregen. Waarschijnlijk wel in combinatie gegaan met de innesteling zei de kliniek en het ziekenhuis. Wij mochten zelf kiezen of we tp deden of 2 maand weer zouden wachten.... mijn vriend was heel stellig en zei alleen als medisch verantwoord was, en op dat moment was het dat dus wel, want ze gaf wel aan dat ze ons anders niet de keuze had gegeven. Ben absoluut geen persoon die niets kan zitten doen, en vind het wat dat betreft ook verschrikkelijk... meeste mensen weten dat ook van mij en roepen me ook echt terug nu als ik wat in m'n hoofd heb haha Luisteren naar m'n lichaam tja dat is ook wel een dingetje (collega zei gisteren nog: je bent ook zo'n kuiken dat je pas iets laat merken als pijn te erg wordt.... heb ook wel hoge pijn grens) Gelukkig scheelt het voor mij nu heel veel dat werk op de hoogte is en ik thuis ook super geholpen wordt. Tot nu toe gelukkig alleen nog iets last van m'n onderrug gehad en wat minder van de buik...
belangrijkste is denk ik naar je eigen lichaam luisteren en het serieus nemen als je pijn hebt. Verder hoef je niet nu bang te worden van onze verhalen hoor, het is meer bedoeld om te zorgen dat je het wel serieus neemt. We zijn allemaal liever aan het werk dan dat we op de bank liggen de hele dag
luister zeker nu.... En tja hele dag thuis nietsen is volgens mij niemand zijn favoriete bezigheid. Scheelt bij mij gelukkig wel dat m'n directe collega's ook zeggen dat ik maar even aan mezelf moet denken werk is maar werk Gaan sowieso maandag aan het ziekenhuis even advies vragen.... dank jullie wel in ieder geval voor alle tips.... Ben wat dat betreft wel blij dat ik niet de enige hierin ben.... (klinkt misschien niet zo aardig haha)
Bang worden is niet de bedoeling. Ik wil wel met klem benadrukken dat bloedwaarden alleen niks zeggen. Mijn bloedwaarden waren iedere keer keurig en toch ben ik twee keer met spoed geopereerd. Ik snap dus ook niet dat ze enkel daar naar hebben gekeken? Ik ben geen arts en mijn eierstok is pas gaan groeien na de innesteling, maar de jouwe was al zo groot voor de terugplaatsing. Een teken aan de wand is mijn bescheiden mening. Je kunt er nu niks meer aan doen, in die zin: gelukkig ben je zwanger. Het tegenstrijdige is echter, daardoor duurt het zeer waarschijnlijk nog even voordat je eierstok slinkt (denk aan week 12/13) en tot die tijd loop je een serieus risico dat ie draait. Ik hoop oprecht dat de ellende van @Ava101 en mijzelf jou bespaard blijven.
We gaan alles maandag zeker nog even alles navragen in het ziekenhuis.... vrijdag ging eigenlijk alles zo snel en waren we beetje overrompeld door alles... dan laat ik zeker even weten hoe het is gegaan.... Dat de pijn wel even zou blijven wist ik, is me wel verteld.... dus ergens heb ik rekening meegehouden, alleen dus niet met feit dat gisteren dus zo erg werd.... weet nu in iedergeval waar ik op moet letten....
Fijn als je ons laat weten hoe het maandag is is gegaan. Hier was de pijn vanaf week 4 constant aanwezig met pieken bij 5+6, 6+5, 9+2 (operatie) en 11+5 (operatie). Heeft jouw ziekenhuis een noodnummer voor fertiliteit/zwangeren? Want een HAP heeft hier geen kaas van gegeten. Bij twijfel, bel een keer te veel dan te weinig. Hoeveel weken ben je nu? Klopt het dat je pas 11 dpo bent??? Ik vind het eerlijk gezegd wel zorgelijk dat je nu al zulke erge klachten hebt, terwijl je hCG nu nog relatief heel laag is en de komende weken exponentieel gaat stijgen (en de klachten dus flink kunnen toenemen). Weet je wat je hCG bloedwaarde was en hoever was je toen? Op het moment dat je pijn dwars door paracetamol en ibuprofen heen komt en je kan niet meer zitten/lopen/liggen van de pijn en alleen nog maar opgerold liggen als een kat, dan kun je er van uit gaan dat ie gedraaid is en bel dan direct! Sterkte en hoop dat je een onbezorgde zwangerschap zal hebben.
Dank je wel... Heb nu gelukkig geen constante pijn hoor.... Ja hebben een noodnummer van ziekenhuis meegekregen vanuit de fk al... Was qua testen eigenlijk de bedoeling dat ik volgende week vrijdag pas zou testen (de 19e), maar tja je kent het vast vol spanning en heb getest met een clearblue test (vroege test 10 iu/i )nadat ze zeiden dat donderdagavond de innesteling wel eens kon zijn (ook gezien onderrugpijn , onderbuik en schaamstreek) Dus dacht maar eens kijken.... en ja die was positief.... ziekenhuis bevestigde dit dus met bloedtest... ze gaf aan we zien hcg wat te verwachten is zo vroeg) volgende dag kruidvattest (25 iu/i ook positief ) Dus samengevat 02-05 punctie 06-05 terugplaatsing En gisteren 12-05 testen gedaan (Pijn ging gisteren dus ook dwars door de paracetamol heen en ook direct gebeld)
Jeetje wat een duidelijke test voor 10dpo! Heb je een trigger gespoten? Is daar rekening mee gehouden bij de bloed en urine testen? Heel spannend!
Ja heb gevraagd of het van de ovitrelle kon komen maar was niet het geval.... (heb keren nadat ik ovitrelle spoot ook zelf getest net zolang tot die negatief was dus wist zelf ook wel dat het daar niet van kon komen)
Ik werd net getagt en jk heb het heel extreem gehad. Laat je goed monitoren en blijf niet lopen met klachten. Het kan serieus misgaan, vooral (juist!) als je zwanger bent. Je mag me altijd een berichtje sturen.