progesteronwaarde?

Discussion in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' started by Rooz88, Jan 7, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Rooz88

Rooz88 Niet meer actief

Hallo dames

afgelopen donderdag, dag 25, heb ik bloed laten prikken om de progesteronwaarde te bepalen. Mijn ei zou het weekend daarvoor gesprongen zijn en mijn waarde was 25. Helaas heb ik geen uitleg gehad wat deze waarde inhoud.. weet iemand hier er iets meer over?

2. citroen

citroen Fanatiek lid

Jan 23, 2012
    2,993
    0
    36
    droomland
    volgens mij moet je progesteron waarde minimaal 30 zijn, dan heb je een goede eisprong gehad...

verder kan ik je er niet heel veel over vertellen

3. vogel

vogel Actief lid

Oct 23, 2009
    276
    0
    0
    Gelderland
    Alle normaalwaarden zijn op de website van Freya te vinden:
    Normaalwaarden

Progesteron na eisprong moet tussen de 12-60 zijn volgens deze site.

4. Rooz88

Rooz88 Niet meer actief

bedankt meiden :)
    het kan dus best dat mn ei gesprongen is, maar de waarde vind ik dan nog wel aan de lage kant. Nog een weekje, dan zullen we het weten ;)

5. maartje84

maartje84 VIP lid

Oct 8, 2008
    12,810
    4,446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Wanneer was je ei?

Je progesteron daalt weer als je niet zwanger bent en je richting je menstruatie gaat. Je zou het het beste een klein weekje na je ei kunnen laten prikken. In principe zou ik zeggen dat 25 een twijfelwaarde is, maar als jij een keurige 28 daagse cyclus hebt met een ei op dag 14 dan heb je denk ik wel een mooie waarde gehad en is je progesteronwaarde nu weer aan het dalen.

6. Rooz88

Rooz88 Niet meer actief

I kkDat is t m nou net.. de week ervoor had ik een mooi ei, maar bij de echo op zondag bleek het een cyste te zijn.. ruim 3cm dus echt te groot voor een ei. De gyn wil toch dat ik donderdags zou laten prikken, voor de zekerheid.
    Ik had alleen een lagere waarde vewacht, dus vandaar mijn vraag
    mn cylcus schommelt nogal waardoor ik niet precies weet waneer i, ongi word. k verwacht ergens eind deze week maar kan ook neg zo makkelijk volgende week pas

7. maartje84

maartje84 VIP lid

Oct 8, 2008
    12,810
    4,446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    De week ervoor? Zondag?

Kun je je bericht nog eens schrijven maar dan in cyclusdagen?

Dus op welke cyclusdag was je echo? Op welke cyclusdag heb je bloedgeprikt? Het is nu erg onduidelijk ;)

8. Rooz88

Rooz88 Niet meer actief

bij deze even wat overzichtelijker

ma 24 dec dag 15, echo ei 14mm
    do 27 dec dag 18 echo ei 18 mm
    zo 30 dec dag 21 echo cyste 32mm
    do 3 jan dag 25 progesteron 25

de verwachtig was dus dat mn ei dag 19 of 20 zou springen, maar denk nu dat er niet veel gebeurt is. Hoop dat k snel ongi word, kunnen we tenminste door met de volgende ronde

9. maartje84

maartje84 VIP lid

Oct 8, 2008
    12,810
    4,446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Is dat ding van 31 mm echt een cyste of is je ei gesprongen en is het Geel Lichaam een beetje raar van vorm en groot geworden?

Als je wel echt een ei hebt gehad... Met een progesteronwaarde van 25 zo kort na je ei zou het dus een twijfelwaarde zijn.

Maar stel dat het idd een cyste is geworden en dat je dus geen eisprong hebt gehad...
    Heb je dit eerder gehad?
    Google eens op Unruptured luteinized follicle syndrome en overleg eens met je arts of dit bij jou ook het geval kan zijn geweest en als je dit vaker hebt is het tijd voor actie.

Veel succes!!

10. Kara

Kara Fanatiek lid

Dec 2, 2010
    3,037
    15
    38
    Randstad
    deze grafiek heb ik altijd heel handig gevonden om te zien wat de progesteron waarde precies zegt, misschien heb je er wat aan?

11. Rooz88

Rooz88 Niet meer actief

@ maartje, dankje voor info. Heb inderdaad al vaker cystes gehad in mn eigen cyclus. Ga het zeker navragen als k de volgende keer bij de gyn ben

@ kara, ik zit op mn tablet, kan het plaatje helaas niet goed zien en inzoomen werkt ook niet helemaal lekker.. Heb je misschien een linkje?

12. Kara

Kara Fanatiek lid

Dec 2, 2010
    3,037
    15
    38
    Randstad
  13. Rooz88

Rooz88 Niet meer actief

Share This Page