IVF met jongere eicellen?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door fitty, 21 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Wij hebben in Gent gekozen voor blastocyst transfer. Dat betekent dat je de embryo's laat doordelen tot dag 5. Hierbij vallen er veel embryo's af, daar moet je wel mee om kunnen gaan. Wij begonnen met 10 en hadden er op dag 5 nog 3 over. Maar dat zijn dan wel de allersterksten, is de overtuiging in Gent. Als deze poging niet gelukt was, dan waren wij voor een vijfde poging met PGS gegaan. Daarbij worden van de embryo's alle chromosomen gecontroleerd, zodat je zeker weet dat je een levensvatbaar embryo teruggeplaatst krijgt.
    Bij mij was het probleem nooit om zwanger te worden, maar wel om zwanger te blijven.

2. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Embryoglue: is geen lijm, maar ik meende een eiwit die het innestelen zou moeten kunnen bevorderen. Als ik het perse wilde gebruiken wilden ze het bij het lab van DD wel bestellen. Maar ze gaven aan dat het zinloos was. Ze noemen het daar onzin en ik kon m'n geld beter gewoon in de plomp gooien, gaf men daar aan.

Van eitjes doneren, oftewel een ivf te ondergaan wordt een donor niet onvruchtbaar. Althans: niet per definitie. Ik las hier net onzin dat de eileiders konden worden beschadigd en dat het daardoor niet zou mogen. Bullshit, sorry.
    De redenen dat ze doorgaans geen donor in behandeling nemen die nog geen vervulde kinderwens heeft is omdat:
    1. De ienieminie kans bestaat dat de donor als gevolg van de punctie een ontsteking krijgt aan haar eierstokken. Dit is dus wel ff wat anders dan de eileiders. De donor krijgt dan antibiotica. Maaaaaaaaar stel nou dat die niet aanslaat en dat de eierstok er uit zou moeten, dan heeft de donor zelf een verkleinde kans op een zwangerschap later. Of nog erger: wat als beide eierstokken verwijderd dienen te worden? Dan zou de donor zelf gebruik van een donor moeten gaan gebruiken voor het realiseren van haar kinderwens, als ze die ooit krijgt.
    De kans op een ontsteking is trouwens zo ontzettend klein, je zou het eens moeten onderzoeken (polletje starten?? ;)) hoeveel vrouwen een punctie hebben gehad en hoe vaak ze een ontsteking hebben gehad. In al die jaren ben ik het nog nooit tegen gekomen. Niet op ZP en niet IRL. Kun je nagaan bij hoe weinig van dat weinige aantal de AB vervolgens niet zou gaan aanslaan..

Wat wil ik hier mee zeggen? Ik wil onwaarheden weg nemen. Ik wil niet dingen baggataliseren, maar ook niet erger maken dan dat het is.

Er zijn wel klinieken in NL die een donor zou willen benutten die nog geen kinderen heeft. Nadeel is dan alleen dat die vrouw niet bewezen vruchtbaar is.

3. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Topic startster:

Wat ontzettend frustrerend dat het alsmaar niet gelukt is. Het is mij even ontgaan hoeveel ivf's je inmiddels hebt ondergaan en hoe deze precies zijn verlopen. Als jouw eicellen nog gewoon goed zijn kan het zijn dat eiceldonatie geen enkele toegevoegde waarde zal hebben.

Kun je er wat meer over vertellen? We/ik zijn/ben geen dokter(s) maar misschien kunnen we met je meedenken.

Ik zelf zit op dit moment midden in een eiceldonatie ivf als ontvanger.

4. fitty

fitty Bekend lid

9 jun 2014
    913
    0
    0
    Hi Maartje : Ik heb 11 IUIs en 2 IVFs gehad met ass. hatching waarvan 1x 7 embryo's terug geplaats en de 2e x zijn 2x4 (dus 8 embryos in totaal maar iedere keer 2 per keer) teruggeplaatst en bij de 2e ivf was de eerste terugplaatsing na 4 of 5 dagen (preciese dag weet ik niet meer precies maar wel blasto. Een van de IUI's was succesvol maar heel kort, daarna kreeg ik menstruatie / dus miskraam maar was nog zo kort dat het officieel geen miskraam mag heten. Daarom hoop ik sindsdien dat het met IUI weer zou lukken maar dan wel blijvend.. maar geen geluk meer.. :( Wat is PGS ? En wat is het verschil tussen IVF en ICSI ? qua kansen?

5. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Uitleg over PGS: PGS - Preimplantation Genetic Screening of IVF Embryos for Success PGS (ook wel bekend onder de term CCS) wordt in Nederland nog niet toegepast. In Amerika hebben ze er al wel resultaten mee behaald. Het is een gegeven dat bij alle vrouwen een deel van de eicellen qua chromosomen niet goed zijn. Dat noemen ze aneuploidy. Deze eicellen kunnen echter wel bevrucht worden en gedragen zich een tijdje lang 'normaal'. Bij IVF en ICSI maken ze een keuze op basis van visuele inspectie en worden deze 'foutieve' eicellen embryos er dus niet uitgepikt. Met een chromosoomscreening onderzoeken ze een cel van een embryo en weten ze dus zeker of een embryo chromosomaal goed is. Deze techniek (of de voorloper ervan PGD) wordt nu toegepast bij stellen waarbij een erfelijke ziekte speelt. Maar in Gent waren ze bereid om deze techniek ook open te stellen voor paren met onverklaarde miskramen of andere problemen. Geen idee of het iets voor jullie kan zijn, maar je kunt je er in ieder geval in verdiepen. (PS Je moet dit niet verwarren met de vroegere FISH methode van PGS, want die was niet zinvol. Prof De Sutter heeft hier zeer uitgebreid met ons over gesproken en ook over de nieuwste inzichten en onderzoeken. Zéér interessant!)

Bij ICSI selecteren ze 1 zaadcel en injecteren die in een eicel. Bij IVF moet de snelste zaadcel als eerste een eicel bereiken. Meestal wordt ICSI toegepast als er te weinig zaadcellen zijn. Maar datwas in ons geval niet aan de orde en toch koos Gent voor ICSI.

6. fitty

fitty Bekend lid

9 jun 2014
    913
    0
    0
    Okay.. bedankt , we hebben morgen gesprek bij de arts dus ik ben benieuwd wat er uit gaat komen

7. Klaartje863

Klaartje863 VIP lid

10 mei 2012
    6.606
    57
    48
    Hoe is het gesprek gegaan?

8. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.032
    6.135
    113
    Happyland
    Hoi Fitty
    Wat ontzettend naar en frustrerend dat het zwanger raken zo moeilijk gaat.
    Hier jaren bezig geweest en uiteindelijk bleek het toch aan mijn eicellen te liggen.
    Wij zijn ook in Duitsland geweest en daar hebben we een aantal icsi pogingen gedaan en de arts vond het verontrustend dat ik steeds minder opbrengst qua eicellen had.
    Tot ik uiteindelijk met de hoogste dosis hormonen met veel moeite 3 eicellen had die alle 3 niet bevrucht werden; inmiddels waren mijn eicellen sterk verouderd.
    Wij zijn toen naar Spanje uitgeweken voor ecd en meteen raakte ik zwanger.
    Het lag dus overduidelijk aan die eicellen.
    Ik durf dus niet te zeggen of ecd bij jou iets gaat toevoegen als jouw eicellen nog goed van kwaliteit zijn.
    Ik ben benieuwd hoe je gesprek is verlopen.

9. fitty

fitty Bekend lid

9 jun 2014
    913
    0
    0
    Wat is ECD precies ? Ik heb iedere keer genoeg eicellen en van goede kwaliteit de arts heeft aangeraden om nog 1 x IVF met eigen eicellen te proberen, mocht dit niet lukken dan gaan we andere mogelijkheden bekijken... Ik ben vandaag begonnen met de hormonen, over een weekje menstruatie en dan afspraak maken voor echo

Deel Deze Pagina