Afgelopen zaterdag had ik een punctie van 18 follikels voor icsi behandeling. Daarvoor heb ik op donderdagavond pregnyl gespoten. althans... dat was de bedoeling. Blijkbaar heb ik iets verkeerd gedaan en is er uiteindlijk geen pregnyl in mijn lichaam gekomen (dit is na de punctie doormiddel van bloedonderzoek bevestigd). Stom, stom, stom, ik vond het ook al een irritante spuit die je zelf moet klaarmaken en als ik terugdenk zat er ook maar weinig vloeistof in en had ik geen branderig gevoel. maar al de keren daarvoor (bij iui's en ivf) ging het goed. Door andere heftige privé omstandigheden heb ik er verder niet bij nagedacht, maar het gevolg bij de punctie was dat er géén eicellen werden gevonden. Heel dramatisch. Gelukkig hebben mijn artsen besloten (als wij dit wilde) nog een keer pregnyl en een punctie te doen. Wat daarvan te verwachten was wist niemand, ook het fertiliteitsteam vond het heel spannend (de schatten), maar wonder boven wonder zijn er vandaag alsnog 8 eicellen gepakt! Nu nog hopen dat er mooie embryootjes uit gaan komen. Wat ik hiermee wil delen....bij twijfel, bel je arts, je poli, de vp. Ik kan me wel voor mijn kop slaan dat ik niet opgelet heb (maar nogmaals door andere omstandigheden er totaal niet bij geweest met mijn gedachtes). Een punctie is niet fijn maar twee in drie dagen is *@#. En ik ben heel blij dat het zo goed is afgelopen tot nu toe.
Maar eh.. Als je alles gewoon optrekt in de spuit, en in je buik weer leegspuit, wat kan er dan misgaan? Ik snap hem niet zo goed en ik begrijp ook niet helemaal waar anderen nu over zouden moeten 'twijfelen'
Bah twee puncties op zo'n korte tijd. vreselijk seg! Ik moet het gelukkig altijd door een dokter of verpleegster laten zetten. Misschien is dit standaard in Belgie. Bespaart me een hoop geknoei en zorgen. Hopelijk was het een vruchtbare oogst!
Nou blijkbaar kan er dus toch iets misgaan hè?, waarschijnlijk heeft het ergens gelekt en dat heb ik gemist, of teveel lucht ipv vloeistof of wat dan ook.. Ik plaats het hier omdat ik andere dit wil besparen. Ik wil niemand aan het twijfelen brengen. Maar van alle injecties die ik tot nu toe in alle behandelingen heb gezet vind ik pregnyl nog steeds het meest irritant. Vooral omdat je het zelf moet klaarmaken. Dus.. Maar wat ik eigenlijk bedoel is aarzel bij niets om aan de telefoon te hangen bij je poli of kliniek. Dat had ik ook moeten doen.
Ah Karnijn, dat is inderdaad handiger. Ik hoop dat het nooit meer nodig is natuurlijk maar ik ga m volgende keer ook iig op de poli laten klaarmaken, het spuiten verder is geen probleem. Jij ook veel vruchtbaarheid toegewenst.
Ja, dat kan ja, dus bij het klaarmaken van pregnyl moet je altijd goed opletten. Sowieso; Als je de kliniek of het ziekenhuis belt omdat je 'denkt dat je gelekt hebt', kunnen ze daar in mijn ogen toch vrij weinig aan doen. Ze kunnen dat niet meteen controleren, dat kan pas als het eigenlijk al te laat is. Ik heb pregnyl de eerste paar keer ook met trillende handjes klaargemaakt, glas in m'n handen gehad en in de ampul zelf, maar als je gewoon de instructies volgt kan er met het zetten weinig misgaan.
Het is idd de meest onprettig om te mengen, zelfs cetrotide mengt nog beter.. maar het is toch wel te doen? Al vond ik ovitrelle wel prettiger!! Qua spuit dan..
Bah, wat onwijs vervelend voor jou dat het mis is gegaan en je 2x een punctie hebt gehad!! Hopelijk levert het jullie uiteindelijk toch iets moois op!! Ik heb maar 1x pregnyl gespoten, maar vond dat helemaal niet lastig klaarmaken, gelukkig. Ook het spuiten zelf vond ik niet vervelend. Misschien ook omdat ik de menopur ook altijd zelf klaar moest maken ? Wel lief dat je andere wil waarschuwen!!
Ja, heb ik ook gehad. Ik had de spuit klaargemaakt. En bij het zetten van de naald ging alles nog goed. Toen ik de vloeistof erin spoot zag ik een spoortje vocht vanuit de spuitplek over mijn buik naar beneden lopen. Blijkbaar was de aanhechting van de naald niet goed! Gelukkig is toen wel een klein gedeelte van de pregnyl op de juiste plek terecht gekomen. Ik controleer hierdoor altijd de aanhechting van de naalden!!
Hallo leuk is het niet 2 keer een punctie maar ik moest ook zelf de pregnyl en menopur klaar maken en steeds met elkaar overbrengen had gelukkig wel geleerd steeds goed aan te drukken met de spuiten zodat je weet dat ie goed erop zit anders is er indd een kans dat het gaat lekken.. ik denk dat als je gaat spuiten dat je er ook gewoon even goed voor moet gaan zitten met concentratie zodat je niet afgeleid raakt en een fout maakt
Wij krijgen altijd 2 setjes ampullen mee, voor als het mis gaat... Maar ik moet eerlijk zeggen, voor de pregnyl zonder ik me altijd af, man weg, tv uit, ik wil alle concentratie hebben. Ik heb namelijk 1 keer een ampul gebroken en toen zat er glas in de vloeistof.. En langzaam inspuiten, als je er teveel kracht op zet kan ik me voorstellen dat er door de stuwing wat mis gaat. Balen dat je 2 puncties in korte tijd moest, maar gelukkig dat het nog kon en je niet direct je poging kwijt bent. Hopen dat het super resultaat geeft!
Sorry dat ik dit een vreemd verhaal vind. Je hebt een punctie gehad (je follikels zijn dus leeg) geen eicellen aangetroffen, geen pregnyl aangetroffen en dan nog een punctie terwijl je follikels al leeg zijn gehaald?
Ja ik zuig het niet uit mn duim ofzo hoor. Sorry als ik een beetje pissig lijk te reageren, maar ik zit hier ook maar helemaal onder de hormonen op de bank al vier dagen, met ellendige pijn. Maar goed. De pregnyl moet het signaal af geven dat de eicellen de eiblaas wand moeten loslaten. Dit wordt door eerdere medicatie tegengehouden (decapeptyl) om zoveel mogelijk eitjes te stimuleren (bij mij met gonalf). Dit is bij mij in voorgevulde pennen by the way. Dus bij de eerste punctie zijn alle eiblaasjes aangeprikt en leeggezogen. Het was erg verdrietig dat het zo lang stil bleef in het lab (ze zoeken meteen in de kamer daarnaast naar eicellen). Er werd niks gevonden. De artsen gingen vragen stellen over de pregnyl, want ooit eerder hadden ze iemand die hetzelfde had en die bleek achteraf op een verkeerde dag gespoten te hebben. Ik had al verteld dat ik het zo weinig vond in de spuit. Dus hebben ze meteen een bloedonderzoek gedaan waaruit bleek dat er geen spoor van pregnyl in zat. De artsen hoopten dus dat de eicellen nog aan de eiblaaswand zaten. iets wat ze eigenlijk nooit doen hebben ze nu toch geprobeerd, namelijk diezelfde avond weer pregnyl en 36 uur later weer een punctie. De eiblaasjes vullen zich na de punctie weer met vocht en bloed. Dat ze daar dus nog 8 eicellen hebben uitgehaald, daar hebben we echt onwijs geluk mee. De artsen zelf vonden het ook superspannend en waren echt onwijs blij dat het gelukt was. W Ik voelde me toen bleek dat ik de pregnyl verkeerd had gedaan onwijs schuldig, vooral tegenover mijn man. Stom stom stom. Kunnen jullie je voorstellen dat je door een zo'n stomme fout een poging op hetgeen wat je het liefst wenst verknald. Twee lange maanden aan medicijnen, zorgen en hopen in een klap weg? Ik had beter moeten opletten, k had de volgende ochtend metéén de poli moeten bellen met mijn twijfels. Maar door andere erg heftige omstandigheden was ik er met mn hoofd niet bij (ik vind het niet nodig om te melden wat deze omstandigheden zijn) Ik ben de artsen super super super dankbaar dat ze hun nek voor ons hebben uitgestoken. Ik snap dat het een ongeloofelijk verhaal is, de vp zei nog "het is wel een mooi verhaal voor de kleinkinderen", en laten we dat inderdaad maar hopen.
Meis ik ben zelf zwanger via IVF dus ik weet echt wel hoe het werkt. Echter wat ik raar vind is dat NA je punctie (het leegzuigen van je follikels) in 1x nog een punctie kan plaatsvinden. Want tijdens de punctie worden namelijk ook alle niet rijpe eicellen geoogst. Beetje vreemd dat je dan binnen 48 uur weer eicellen zou hebben die ze kunnen oogsten.. Dat vind ik een vreemd verhaal....
Ze zaten nog vast in de blaasjes. De laatste spuit zorgt ervoor dat ze loskomen en als dat dus niet gebeurt kan er dus nog een punctie plaatsvinden. Ik snap het wel hoor. Bizar, maar ik snap het wel. En gelukkig toch nog wat gevonden! Wanneer hoor je of er embryo's zijn?
Thanks Poema, Jij snapt m inderdaad. En het is inderdaad bizar, ik had er ook nog nooit van gehoord, en de artsen zeiden ook meteen dat ze dit nooit deden en ook niet wisten of het zou lukken. Maar in theorie wel en gelukkig in de praktijk dus ook. Donderdag hebben we hopelijk een tp. Vind het natuurlijk retespannend, vooral omdat ik bang ben dat dit gedoe al iets aan de kwaliteit van de eicellen heeft afgedaan. Maar daar konden de artsen ook niks over zeggen. Die andere mevrouw (die een dag te laat had gespoten) wat ik net vertelde waarbij ze twee puncties hebben gedaan is er zwanger van geworden. Dus hoop doet leven.
Nou zo zie je maar weer. Weer wat geleerd! Zonde van je 18 eitjes maar gelukkig wel 8!! Hoop op een goede bevruchting en een plakkertje!!! Succes!