IVF of eerst nog IUI ?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Scarabee, 6 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Morgaine82

Morgaine82 Actief lid

17 feb 2011
    394
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi scarabee,
    Jeej wat een verhaal, ook over je miskramen dat ze dat niet beter onderzoeken...
    Ik zit ook in dilemma, 9 iui in natuurlijke cyclus gehad, 10e met hormonen 20 follikels en nu 11e poging voel ik al dat mn buik op knappen staat. Morgen heb ik echo maar ik weet nu al dat puregon veel te hard gaat. Vorige poging ook cystes gehad en alles moest weer tot rust komen. Ik wil zelf echt geen iui meer maar ga liever door met ivf. Ik weet alleen niet zo goed hoe ik het moet vertellen, ze houden zo strak het protocol aan. En wat jij ook beschrijft, afgelopen maanden voel ik me niet meer mezelf, ben er best klaar mee.
    Hopelijk vind je een middenweg. Is het bespreekbaar om de wachtperiode tot ivf nog iui te doen?

2. Scarabee

Scarabee VIP lid

12 dec 2010
    6.482
    1
    38
    n.v.t.
    Hoi Morgaine,

Ook al zoveel IUI's gehad dus. Waarom hebben ze je niet eerder een gestimuleerde cyclus gegeven ? Of was dat je eigen keuze ?
    Protocol is hier 3x natuurlijke cyclus, 3x gestimuleerd. Als het dan niet raak is, door naar IVF. Maar omdat ik toen zwanger raakte en een MK kreeg, gingen ze weer opnieuw tellen.

20 follikels.....jemig meid !! Mijn eierstok ging al tekeer met die 5 grote en paar kleintjes die ik had vorige maand...Heb je wel een maand rust gehad tussendoor ? Dosis nu lager neem ik aan ? Wat spuit jij ? Ik spoot 100 eenheden elke keer.

Hoop echt niet voor je dat het weer afgeblazen moet worden door teveel follikels :(

Toen ik de intake had eind januari geloof ik voor IVF, hadden zij al gezegd dat we wat hun betreft IUI mochten doen bij m'n IUI-ziekenhuis ( om het zo maar even te noemen) maar mijn IUI-zh wees dat af. Ze vonden de kans veel te klein en wilden er geen energie meer in steken.

Ik ga morgen het IVF-zh bellen om te vragen of ik gewoon een datum voor IVF mag afspreken, bijv. in juni, en dat ik tot die nog 1 of 2 pogingen mag doen met IUI. Hoe meer ik erover nadenk, hoe meer ik denk van ik heb weinig zin in nog meer IUI's en daar weer van herstellen etc. Maar als ik weer denk aan 'hoe meer kansen, hoe groter de kans op... " dan denk ik weer : ja ik doe de IUI's nog wel. Pfff. nog steeds dilemma dus

Succes morgen en, hoop dat je gewoon 2 of 3 eitjes hebt, en dat het zo pijn doet omdat je lichaam wat gevoeliger is geworden door afgelopen maand.. ! *duimt*

3. Damar

Damar Lid

14 aug 2012
    39
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Scarabee,

Ik weet het niet. Ik wil je niet aan het twijfelen brengen maar zou je je niet eerst wat beter laten onderzoeken naar de oorzaak van de vmk's en mk's, voordat je verder gaat met IUI en IVF? Ik zou eerst wat dingen willen laten uitsluiten. 10 IUI's i en 3x zwanger ((v)mk's) in 1 jaar? Respect :(

Er zijn hier vast dames op het forum (onderdeel miskraam) die beter weten waardoor vmk's en mk's worden veroorzaakt. Volgens mij gaan die vaak naar het UZ Gent, waar de onderzoeken grondiger zijn dan in Nederland. Zou je het niet bij prof. de Sutter proberen?

Straks zijn je drie pogingen op en sta je met lege handen/moet je het zelf betalen. Je raakt blijkbaar makkelijk zwanger, dus daar ligt het niet aan.

Veel sterkte met het nemen van je beslissing wat te doen!

4. Scarabee

Scarabee VIP lid

12 dec 2010
    6.482
    1
    38
    n.v.t.
    Hoi Damar,

Valt niet veel over te twijfelen.. Heb al meerdere malen verzocht of ze meer willen onderzoeken maar willen ze gewoon echt niet doen.

Naar Gent of ergens anders ziet mijn vriend absoluut niet zitten. Dus daar valt ook weinig over te denken..

We hebben 3x (misschien 4x) IVF, en als het daarmee niks wordt, is het gewoon einde verhaal..

5. Jane1981

Jane1981 VIP lid

21 sep 2008
    7.451
    98
    48
    Omgeving Utrecht
    Ik heb dan geen ervaring met iui alleen met IVF.
    Kan me heel goed voorstellen dat je geen zin meer hebt om weer de teleurstelling en de ellende die je hebt gehad mee te maken van de iui.
    Toen ik mocht starten met IVF viel er wel een last van mijn schouders, in ieder geval een datum dat ze ons echt gingen helpen.

Ik zou zelf inderdaad ook om een start datum IVF vragen en duidelijke afspraken maken hoeveel iui's nog tot de datum incl de rust periode.
    En ik zou vragen of het mogelijk is om het korte IVF protocol te kunnen doen.
    Dit houd in dat je tijdens je menstruatie al begint met spuiten van follikelstimulerende hormonen.
    Mijn 1e IVF poging vanaf start eerste spuit tot punctie heeft welgeteld 11 dagen geduurd.
    Ik ben op 08-10 begonnen met de eerste spuit en ik had 19-10 mijn punctie.

Heel veel sterkte voor jou en je man gewenst.

6. betties

betties Fanatiek lid

24 feb 2011
    1.954
    168
    63
    Hi Scarabee,
    Wij gingen voor een tweede vanaf jan 2010. In maart 2010 was ik meteen zwanger (van mijn eerste ook in 1x, dus dat was het verwachtingspatroon). Dat ging mis met 6 weken. Pas in april 2012 was ik weer zwanger, nog steeds zonder ziekenhuis. Wel wat dingen laten onderzoeken,maar er was niets. Sinds zomer 2012 in de mmm, 6x iui gehad. In eigen cyclus was keuze van het ziekenhuis, er is niets mis met mijn cyclus dus stimuleren zou niets toevoegen. Inmiddels ben ik het daar niet mee eens en lees ik ook in het algemene gyneacologie protocol dat het in een gestimuleerde cyclus had moeten gebeuren. Protocol van mijn ziekenhuis is echter dat er dan veel te veel kans is op tweelingen en dat is een risico... Nu maken we de stap naar IVF. Ik heb het er nog wel over gehad, maar aan de andere kant: ik wil niet langer wachten, ik wil nu de maximale kans en dat is dan IVF.

Misschien zou je wel iui in eigen cyclus kunnen doen? Dat telt dan toch wel als een normale cyclus/menstruatie?

In elk geval sterkte!

7. betties

betties Fanatiek lid

24 feb 2011
    1.954
    168
    63
    Net de test gedaan uit nieuwsgierigheid: twijfel of ik het percentage beweeglijk zaad goed heb, maar kom uit op 30,7. Haha!
    Wat een grap. Als ik kijk naar de duur van invruchtbaar heid dan was de kans in het eerste jaar 44%, het tweede jaar 35%.
    Nou dan zit ik dus al drie jaar aan de verkeerde kant van de kansen :x

8. Ik vind het sowieso een stomme test. Ze kunnen beter vragen hoeveel zaad er is en dán hoeveel % er goed beweeglijk is. Als er bij mijn man 10 zaadjes worden gevonden en er blijven er 6 over die goed beweeglijk zijn, is dat dus 60%. Dan zouden we 55,4% kans hebben op een natuurlijke zwangerschap, terwijl dat gewoon onmogelijk is ;)

Er staat natuurlijk wel onder dat de test niet geldt bij 'ernstige mannelijke factor', maar goed. Hij geldt ook niet als er bij de vrouw problemen zijn met de eisprong. Eigenlijk dus echt alleen maar als je onverklaarbaar onvruchtbaar bent, en als dát zo is doen die percentages er toch niet toe? Je raakt niet zwanger, maar je weet wel dat het volgens de percentages zou moeten kunnen. Nou en?

9. Scarabee

Scarabee VIP lid

12 dec 2010
    6.482
    1
    38
    n.v.t.
    Wat zou ik moet invullen bij jaren in onvruchtbaarheid ? Ik ben 15 jaar geleden al met de pil gestopt, verder nooit anticonceptie gebruikt. Met mijn 3 exen dus in totaal 8 jaar ook geen zwangerschap.

Vind het wel een stomme test, je moet je leeftijd invullen, maar iemand maar van 25 kan ook een heel lage amh waarde hebben. Maar dat doen ze graag, iedereen over 1 kam scheren. De kans dat je meerdere miskramen heb is volgens mij 2 % heb ik ergens gelezen. 1 op de 10 zw. gaan mis percentage, terwijl er zoveel zijn waarbij er al 4 van de 4 misgaan.

10. Silinde

Silinde Fanatiek lid

8 dec 2011
    1.385
    29
    48
    NULL
    Bij mijn mannen
    Ik zou in jouw geval kiezen voor IVF, en dan mede doordat een screening van de embryo's voor terugplaatsing mogelijk is. Met IUI kan dat niet. Ze kunnen dan de embryo's waarbij ze een defect zien (en die dus waarschijnlijk uitmonden in een MK) op voorhand niet terugplaatsen. Is er eigenlijk genetisch onderzoek gedaan bij jou en je partner?

11. Scarabee

Scarabee VIP lid

12 dec 2010
    6.482
    1
    38
    n.v.t.
    #31 Scarabee, 7 mrt 2013
    Laatst bewerkt: 7 mrt 2013
    Zo was ik net ook al een beetje aan het denken. Ik vroeg me net ook af, waarom doen ze geen chromosomen onderzoek oid ? Genetisch onderzoek is dus niet gedaan... Bij het IUI ziekenhuis vonden ze dat ook onnodig. Het IVF ziekenhuis heeft er niets over gezegd. Ik vrees ook dat ze het afwijzen als ik het vraag. Kan het allicht proberen.

12. betties

betties Fanatiek lid

24 feb 2011
    1.954
    168
    63
    Misschien heb je het al gezeg dhier, maar met welke termijnen had je je miskramen? Volgens mij zijn ze sneller geneigd onderzoek te doen bij miskramen die wat later zijn gekomen, dan bij vmk's. Dan wordt het meer op innestellingsproblemen gegooid volgens mij.
    Ik vind het bij jou best lastig, omdat je vrij makkelijk zwanger werd toch? Ik heb het idee dat IVF misschien meer doet om zwanger te worden. Zwanger blijven is dan een moeilijke volgende stap. Maar wat ook al gezegd is: bij IVF heb je wel een screening dat de beste embryos teruggeplaatst worden. Lastig...
    Misschien gewoon mar starten met een eerste poging en hopnelijk meteen zwanger. Maar dan kan je ook echt bespreken wat de kwaliteit van de embryos en celdeling is. Misschien kun je dan verder met die info en zo bekijken of je een tweede poging wil doen of dan eerst onderzoek? Lijkt me dat dit best te bespreken valt met een gyn?

13. Vlinder73

Vlinder73 Fanatiek lid

22 feb 2011
    2.146
    1
    38
    In mijn paradijs
    Jeetje wat een dilemma.
    Ik had volgens de kinderwenzcentrum in Dusseldorf een AMH waarde van 0.6 en dat was volgens de nederlandse arts ( Dr. Scholtes) die daar werkt niet bepaald hoog. Maar er was nog wel een kans.

Ik heb in augustus op eigen kost een immunologisch onderzoek laten doen en daarin kwam naar boven dat mijn vit. D veelste laag was en dat ik omega vetzuren nodig had.

Ik had toen al wel 5 mk gehad. En eigen kosten omdat mijn verzekering niet mee wilde werken en ik geen tijd wilde verliezen. Dit onderzoek hebben we laten doen nadat onze 1e icsi poging was mislukt en de arts eerst wilde weten waardoor dat kwam.

Geloof het of niet maar ik ben begin september met de vitamine D en omega verzuren begonnen en spontaan zijn wij zwanger geraakt in oktober.

Misschien kan je vragen aan de arts of ze jou vitamines en vetzuren willen prikken.

Ik heb gelezen dat je man niet naar het buitenland wil, maar daar zijn de slagingspercentages hoger dan hier in nederland.
    Van Dusseldorf weet ik dat ze verder kijken en onderzoeken dan hier. In Dusseldorf is hun doel ook echt om mensen te helpen met zwanger worden. Daar zijn ze ook veel verder met technieke dan ons bekrompen land.

Ik wens je heel veel succes

14. Scarabee

Scarabee VIP lid

12 dec 2010
    6.482
    1
    38
    n.v.t.
    Hee meiden,

Ontzettend bedankt voor het meedenken allemaal hoor!! Heb er veel aan in ieder geval.
    Heb nu even geen tijd om de laatste berichten te lezen, maar ik doe dat zsm.

Net het IUI-zh gesproken, en zij willen mij best nog 1 IUI poging geven, maar ik moest wel weten dat ik een risico loop dan op een cyste en dat ik dan zo 6 maanden plat moet, en dat IVF dus nog langer gaat duren. Dus ik vraag: Maar dat risico liep ik dan toch al 10 x, of heb ik nu een verhoogd risico? Nee dat is waar zegt ze, maar zal je net zien dat er dan bij die ene IUI poging gebeurt waar je zo bang voor bent. Ik gaf aan dat ik daar niet bang voor ben.. maar ok. Ze zei ook dat ze best 3x IUI wilt doen in alle rust, maar dat het dan allemaal heel lang kan duren. Zij vindt mij eigenlijk klaar voor IVF. Hun kant is iig nu ook helder dan.

15. betties

betties Fanatiek lid

24 feb 2011
    1.954
    168
    63
    Vlinder, zo n vitamine ondezoek is toch ook gewoon een bleodtest? Ik heb al een keer vit d laten prikken via de huisarts en dat was toen prima. Hoe kan hte dat je verzekering ineens een bloedonderzoek niet wil verrgoeden?
    Ben even benieuwd hoe dat is gegaan en wat het heeft gekost. In elk geval super dat je doorgezet hebt. Mag ik vragen wat je nu precies slikt? Op voorschrift, of gewoon potjes van de kruidvat? En wat voor dosis?
    Top dat je zwanger bent!

16. Happy1978

Happy1978 Bekend lid

15 apr 2011
    502
    0
    0
    Hey meid,
    Waardeloos dit he. Ik was op een gegeven moment echt helemaal klaar met de IUI's, had er ook geen vertrouwen meer in. Natuurlijk is onze situatie anders als die van jullie, bij ons lag het aan het zaad kwaliteit en wisten we dat we zwanger konden worden. Ik was blij dat ik uiteindelijk met IVF kon beginnen. Heb toen nog wel een aantal iui's gedaan, omdat ik nog niet kon starten. Bij ons is het de 2e poging gelukt. Ik was blij dat ik utro kreeg omdat mn lf korter is dan normaal, dus had zelf ook het gevoel dat het nooit een kans had om in te nestelen, maar jij had al utro toch??

Heel veel succes met je beslissing! Hopelijk wordt dit jaar nou eens jullie jaar!

17. Switi

Switi Fanatiek lid

22 feb 2013
    1.234
    28
    48
    Hallo Allemaal,

Ik lees graag mee, ik sta op het punt met IUI in natuurlijke cyclus te beginnen maar wil graag alle opties openhouden, en zo goed mogelijk voorbereid zijn.

We zouden eigenlijk (en eindelijk na alle onderzoeken en verplicht zelf proberen) in januari beginnen maar we werden spontaan zwanger, helaas werd dat een MA.
    N.a.v. mijn MA wil het zkh opnieuw mijn geval in het team overleggen en zodra ik weer mijn 1e cyclus na de MA heb gaan we weer verder, wat het wordt is nog onduidelijk omdat IVF eerst direct en resoluut van tafel werd geveegd en nu toch weer bespreekbaar leek. Vooralsnog gaat de arts uit van IUI in natuurlijke cyclus, omdat ze na alle standaard onderzoeken vinden dat onze eigen kansen net zo hoog liggen.

Ik ben er nog niet helemaal over uit of een aantal IUI pogingen, in eigen cycli, zonde van de tijd is en of ik toch niet om medicijnen of IVF moet vragen. Ik ben inmiddels 43 dus heb ik geen tijd meer te verspillen..

Ik heb via de huisarts bloedonderzoek laten doen en daar kwam iig een gebrek aan Vit D aan het licht ondanks dat ik gravitamon slik. Ook mijn trombocyten waren weer aan de lage kant, maar daar kan ik zelf weinig aan doen is me gezegd. Ik ben dus ook erg benieuwd naar de vit d en omega vetzuren en alle andere tips wat nog meer te laten onderzoeken, te vragen, te doen, etc.

Tips, advies, vragen, welkom!

Bedankt!

Zoë

18. Jusi

Jusi VIP lid

4 mei 2007
    8.057
    2
    38
    Ik heb ook Pregnyl gebruikt 5 dagen ná mijn laatste IUI, en zie, ik ben nu zwanger...
    Ik moest het spuiten, omdat mijn lf te kort was bij mijn eerste IUI.
    Ik werd toen na 9 dagen namelijk al ongesteld.

Zoals je kunt lezen in mijn handtekening kun je zien dat ik 3 mk's heb gehad, dus het zwanger worden was het probleem eigenlijk ook niet.
    Al duurde het wel erg lang voor ik weer zwanger was ná mijn laatste mk in dec. 2011.

19. Jane1981

Jane1981 VIP lid

21 sep 2008
    7.451
    98
    48
    Omgeving Utrecht

Ik weet niet of je het weet, maar er worden geen vruchtbaarheidbehandelingen meer vergoed voor vrouwen vanaf 43 jaar.
    Dat is sinds 2013 veranderd.
    Het word alleen nog vergoed als je in 2012 begonnen bent aan de behandeling.
    Dus als je dan gestart zou zijn met iui word die poging nog vergoed, maar starten aan IVF word helaas niet meer vergoed.

20. Switi

Switi Fanatiek lid

22 feb 2013
    1.234
    28
    48
    Hi Jane,

Dank voor het meedenken en je reactie! Ik hoorde het helaas pas in januari anders had ik er vorig jaar meer op aangedrongen om toch zsm de IVF te doen. Ik weet dat er een overgangsregeling is maar weet de details niet, wat wordt bijv, gezien als de behandeling, vallen daar ook de intakegesprekken, onderzoeken etc onder of moet je al daadwerkelijk gestart zijn met medicijnen, metingen etc. Weet jij of iemand anders dat toevallig?

Alvast bedankt!

Deel Deze Pagina