Ik woon in Turkije en heb nu clomid gekregen. Maar nu hoor ik van sommige mensen dat ze het van dag 5-9 moeten slikken en andere van dag 3-7 waar ligt dat verschil in en waarom. En wat is dan dus beter?
Ik had van dag 3 tot 7, ik denk (weet niet zeker) dat er geen verschil zit in de werking, maar elk ziekenhuis heeft eigen beleid/ideeen dus wellicht ligt het daaraan?
Je mag op cyclusdag 3, 4 of 5 beginnen. En dan vijf dagen in totaal slikken. Als je later begint, heeft het geen effect meer. Zolang je binnen deze norm blijft, zit je goed. Voor de werking maakt het niet uit of je op dag 3, 4 of 5 begint. Hier wel eens uitgeprobeerd of het sneller aansloeg als ik eerder begon, maar het maakte geen verschil.
De eerste ronde was ik toevallig net ongesteld geweest en begon ik daarom op dag 5. Werkte net zo goed als de rondes daarna waar ik wel op dag 3 begon.
Toevallig begreep ik op mijn laatste afspraak bij mijn gyn dat de kans groter wordt op meerdere groeiende follikels als je later begint dan dag 5. Dus de kans op een meerling wordt groter als je bijv. op dag 7 begint met de 5 dagen clomid.
Ik van dag 3-7 Clomid 50mg meteen gevolgd door dag 8-12 Clomid 100mg. Beiden hadden bij mij geen enkel effect.
Ik heb juist begrepen dat Clomid helemaal niet meer aanslaat, als je er later dan dag 5 mee begint. Want de hormonen moeten iets in je hypofyse triggeren, waardoor je eierstokken in gang worden gezet. Dat heeft tijd nodig. Zit je te laat in je cyclus, dan werkt het niet.