MMM, echt geholpen worden of commercieel?

Discussion in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' started by Mompelientje, May 10, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Mompelientje

Mompelientje Fanatiek lid

Sep 20, 2011
    1,956
    0
    36
    Star Craft 2
    Kopenhagen
    Leuk land, die Denemarken. Ik betaal een vermogen aan medicijnen. Ik moet blij zijn dat ik geholpen word, maar is het commerciële gedoe ofzo? Waarom staat er 3 pennen op m'n receptje? Ik heb aangegeven dat ik 1 ongebruikte pen heb van m'n vorige behandeling (toen kreeg ik er 2). Er was op de ivf voorgeschreven dat ik 150 mg per dag nodig had.

Die stomme pen had een defect, elke dag spoot ik 125 ipv 150, wonderbaarlijk waren m'n eitjes toen goed gegroeid. Maar de behandeling was mislukt, IVF was niet voor ons bedoeld, het was een fout van de ziekenhuis. Ze wisten dat de kans minimaal is, en daarom gaan ze het vergoeden en dit niet als een poging tellen. Daar ben ik wel blij om, maar het is de medicijnen...
    Nu doe ik ICSI, en er is voorgeschreven 125 mg, maar ik heb nu 4 gonal f pennen! Per pen heb ik er 1 nodig per behandeling (900 mg per pen) want ik doe de korte schema.

Dit is niet leuk, ik betaal 500 euro o_O begin een beetje cranky te worden. Ik heb er alles voor over om te beginnen met de behandeling, maar het moet wel leuk blijven...

2. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

Apr 11, 2008
    10,680
    3,692
    113
    MMM is nu eenmaal duur, medicijnen in NL kosten ook veel geld en je krijgt vaak eerder teveel dan te weinig. Ik heb ook nog een hoop over, aan de andere kant, je wilt in je cyclus echt geen stress als je onverhoopt net ff te weinig hebt. Ik heb het meegemaakt toen de pregnyl bijna niet verkrijgbaar was. Ik was op van de zenuwen ... wat als ik het niet op tijd kon krijgen, en was de synthetische versie (die wel verkrijgbaar was) wel net zo betrouwbaar. Of wat als je een pen of een flesje uit de handen laat kieperen. Is mij ook wel eens gebeurd ... knal, flesje in 1000 stukjes ... Dan ben je blij dat je toch over hebt nog ...

Ik vind het geen commercieel verhaal in die zin dat ziekenhuizen ook gewoon een inkomen moeten hebben, en een uitkomst voor stellen die het moeilijk hebben. In jou geval denk ik dat het ziekenhuis erg coulant is. Dat zou in NL niet gebeuren hoor ... dat zou tellen als een poging die je gewoon kwijt bent dan.

Wij hebben 1 poging zelf betaald, en zonder de medicatie was dat € 1700 euro, medicatie geloof ik in een zelfbetaalde poging ligt rond de 1500 euro. Nu heb ik altijd geluk gehad, mijn medicatie is door de verzekeraar betaald, maar ik had het met liefde betaald ;)

3. panter1984

panter1984 Actief lid

Nov 6, 2012
    175
    2
    16
    Ik merk in nederland niet dat het commercieel is of wordt.
    Ik krijg nog het gevoel in nederland dat de arsten zoveel mogelijk proberen het mmm traject zo makkelijk mogelijk willen laten verlopen en dat bv extra medicijnen voorschrijven juist bedoelt is om gebruikersgemak van patient voorop te laten lopen en niet dat je als patient zelf elke keer moet vragen of bellen om nieuw recept te krijgen als bv de dosis wordt aangepast.

Helaas is nu door de overheid en het ziekenfonds beperkingen opgelegd in het ziekenhuis waar ik bij zit en ervaar ik de 2e icsi behandeling veel minder prettig dan de andere maar dit terzijde.

Adoptie dat is denk ik commercieel en puur op winst gericht, maar mmm is nog echt gericht op de persoon zelf. (zolang de artsen niet verder worden beperkt in hun doen en laten)

4. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,473
    4,923
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Bij mijn apotheek kan ik gewoon zeggen: 'Doe mij nu twee pennen en zet die andere twee op een herhaalrecept, dan kom ik die later wel halen als dat nodig mocht zijn.'
    Misschien een ideetje?

5. Hmm.. Ik krijg heel soms wel het idee dat het alleen maar om geld, geld, geld draait.

Een van mijn artsen heeft in mijn dossier gezet dat ik een zwangerschapstest, a 30 cent, had gedaan na de pregnyl, omdat ik wilde zien hoe positief die zou zijn. Die test was spierwit, dus ik vroeg me af of er water in die spuit had gezeten ofzo. Mooie aantekening in m'n dossier, met de opmerking 'zonde van het geld' erbij.. Maaaaar; Diezelfde arts is wel akkoord gegaan met een IUI met 6 zaadcellen. 6 zaadcellen, wat voor ICSI eigenlijk al erg krap is. Wat is de slagingskans van een IUI met 6 zaadcellen? 0,00000000000000001%? Hooguit! Volgens mij heeft de verzekering voor die behandeling in totaal zo'n 870 euro betaald. Toen was ik heel blij dat ze akkoord gingen met 'nog 1 keertje IUI', maar achteraf vind ik dat toch wel heel vreemd.

Arts heeft, 2 minuten na de IUI, ook aangegeven dat het volkomen zinloos was. Toen konden ze die 870 euro al declareren natuurlijk, hun geld was binnen..

Maar goed, over het algemeen heb ik dit gevoel gelukkig niet bij de MMM. Wel bij bepaalde ziekenhuizen/klinieken.

6. Jolien2

Jolien2 Bekend lid

Jul 22, 2011
    652
    1
    0
    NULL
    NULL
    Over kosten en de mmm viel t mij op dat ze bij mij begonnen met clomid omdat dat het goedkoopste middel is en je niet elke cyclus hoeft te volgen als t aanslaat.

Ze gaan pas over op spuiten na 1 jaar of als je bijwerkingen hebt, ik vond dat wel apart om te horen. Het kost veel meer geld om te spuiten, zowel de medicatie als elke controle.. Wel logsich misschien maar wel een vreemd idee...

Over mensen op kosten jagen heb ik dus juist geen ervaring mee...

Maar moet jij alles zelf betalen dan?

7. Mompelientje

Mompelientje Fanatiek lid

Sep 20, 2011
    1,956
    0
    36
    Star Craft 2
    Kopenhagen
  8. love2beme

love2beme Actief lid

Jul 7, 2012
    259
    0
    16
    Female
    Verzorgende
    noord holland
    Waar ik loopGG heb ik juist het idee dat ze je zo snel mogelijk zwanger willen maken.
    Klinieken sluiten ieder jaar een contract met bepaalde zorgverzekeraars.
    (bepaalde doen niet eens meer mee)of je moet zoveel zelf betalen.

Als het kliniek slecht scoort met het aantal zwangerschappen per jaar.
    Kan het kliniek wel binnen een paar jaar de boeken sluiten.
    Er is meer vraag dan aanbod vandaar ook die mega lange wachttijden.
    iedere zwangere laat de teller weer omhoog gaan .
    Dus placebo medicatie sorry daar geloof ik niet in.
    Bij mij schreven ze ook op dat ik mijn hele cyclus bij hield en dat ik zoveel ovulatietesten deed.
    Weg gegooid geld zij hij dan dr wishman;)
    Soms duurt het gewoon wat langer en als je,je echt niet prettig voelt hoe bepaalde dingen verlopen .
    Het nooit opkroppen gewoon zeggen heb ik ook altijd gedaan
    Hoe het in het buitenland verloopt dat weet ik niet.

Share This Page