Ivf waarschijnlijk niet meer vergoed na 43e

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Gerdatjuh, 15 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Gerdatjuh

Gerdatjuh Bekend lid

27 feb 2012
    992
    23
    18
    Vrouw
    Fryslân
  2. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.192
    431
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Ja ik hoorde het net ik weet niet wat ik daarvan moet vinden eigenlijk.

3. Purk

Purk Niet meer actief

Als ik het artikel zo lees, betekent dat dat er gewoon drie vergoedde pogingen blijven, maar dat je pech hebt als je 43 bent geweest. Tja als freya erachter staat zal het wel de beste keuze uit twee kwaden zijn...

4. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Of de grens van 43 wel of niet goed gekozen is daar kan ik geen uitspraak over doen. Maar ik snap wel dat ergens een grens gesteld moet worden.

5. Juleah

Juleah Actief lid

17 nov 2011
    471
    0
    0
    NULL
    Twente
    op je 43e heb je toch ook niet meer de leeftijd om een kindje te krijgen...dus lijkt me vrij logisch.
    Wat was voorheen de maximale leeftijd dan?
    De meeste vrouwen zijn toch ook wel in de meno-pauze op je 43e, dus op natuurlijke wijze zwanger worden zit er dan ook niet meer in, in de meeste gevallen.
    En zeg nou zelf: er zullen toch weinigen zijn die uberhaupt een kindje willen nog op die leeftijd.

6. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.027
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    Als het zo'n grote besparing oplevert vraag ik me wel af hoeveel vrouwen van 43 en ouder er nu nog een behandeling ondergaan.

Daarnaast viel me ook de volgende zin op: "Verder mogen stellen na een jaar 'proberen' een spontane zwangerschap uitblijft, beginnen met een vruchtbaarheidsbehandeling." Betekent dit dat er niet eerder geholpen gaat worden en/of dat iedereen vanaf nu dan al geholpen gaat worden?

Er zijn toch mensen in mijn kennissenkring die echt langer dan een jaar moesten wachten omdat 'zij' nog geen 30 was. Toen er eindelijk serieus naar hun problemen gekeken werd, zijn ze daar bovenop nog jaren bezig geweest (inmiddels hebben ze een dochter).

7. Purk

Purk Niet meer actief

??? Heel apart.....

De leeftijd was voorheen niet duidelijk tussen 40 en 45 jaar, was aan de arts en ziektekostenverzekeraar zelf om dat te bepalen

8. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Veel ziekenhuizen nemen zowieso al geen dames van 42+ in behandeling als ze nieuw als patiënt binnen komen.
    Nu behandelen ze door tot 43 jaar als iemand al voor zijn 42ste in behandeling was bij desbetreffende ziekenhuis. Zoveel veranderd er dus niet.

9. Juleah

Juleah Actief lid

17 nov 2011
    471
    0
    0
    NULL
    Twente

Hoezo apart?

10. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Tja, en terecht. Als je op zo'n leeftijd opeens bedenkt kinderen te willen, ben je gewoon te laat. Helaas. Kans op afwijkingen wordt steeds groter, leeftijdsverschil met het kind..
    Als het spontaan niet meer lukt én je hebt een hogere leeftijd, lijkt dat me ook wel een teken dat je gewoon te oud bent.

11. Purk

Purk Niet meer actief

Jij moet denk ik terug de biologiebanken in. De meeste vrouwen gaan niet in de menopauze op hun 43ste hoor. Ja je bent verminderd vruchtbaar, maar dat komt doordat de eitjes ouder zijn, niet omdat je al in de overgang zit.

Of vrouwen al dan niet aan kinderen moeten beginnen op die leeftijd vind ik discutabel, maar niet vreemd of abnormaal. We worden allemaal veel ouder, levens lopen anders dan 40 jaar geleden. De meeste mensen van 42 zijn allesbehalve oud!

12. Tord

Tord VIP lid

26 okt 2009
    7.304
    299
    83
    Mee eens.

13. Jel

Jel Niet meer actief

Ben het ook met averinol eens. Ik vind dat je dan ook al best oud bent.

14. Juleah

Juleah Actief lid

17 nov 2011
    471
    0
    0
    NULL
    Twente
    Hoi Plurk, ik vind je vrij gefrustreerd overkomen. Maar oké
    Ken jij vrouwen die na hun 43e een kindje krijgen? Ik niet. Biologisch ben je daar wel zo ongeveer te oud voor.
    En ik ben van mening dat je, als je je gezonde verstand gebruikt, geen kind meer op de wereld moet willen zetten. Maar dat vind ik ook als je 40 bent hoor. Gevoelsmatig ligt mijn eigen grens al bij 38 jaar. Maar da's mijn mening.
    En ik vind het gewoon niet meer dan logisch dat ze die grens trekken op die leeftijd.
    En echt waar, de overgang komt er echt wel aan als je 43+ bent. Denk dat het goed zou zijn om je eigen kennis eventjes te resetten.

15. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.178
    10.719
    113
    Op je 42e heb je in principe je kans wel gehad denk ik. Als het dan nog op natuurlijke manier lukt, go for it, maar ik vind niet dat de gemeenschap dan nog voor de kosten van jouw verlate kinderwens op hoeft te draaien door middel van het vergoeden van ivf.

overigens deel ik de vraag van een eerdere poster hoeveel kostenbesparing dit werkelijk oplevert en in hoeverre het wederom een staaltje symboolpolitiek is!

16. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.178
    10.719
    113
    Juleah, de tante van mijn man heeft na haar 43e nog een (tiende) kind gekregen... anticonceptie zat/zit niet in haar systeem, vruchtbaarheid wel ;)

17. Juleah

Juleah Actief lid

17 nov 2011
    471
    0
    0
    NULL
    Twente

Nee, iemand van 42 vind ik ook niet oud, dat beweer ik ook niet,maar wel te oud om kinderen te krijgen!!!
    Ben het helemaal eens met Averiol.
    Zij legt het denk ik het beste uit.

18. Juleah

Juleah Actief lid

17 nov 2011
    471
    0
    0
    NULL
    Twente
    Mijn eigen oma ook hoor, die was zelfs al 46 bij haar laatste. Allemaal prima, maar het gaat hier om vruchtbaarheidsbehandelingen als je 43+ bent. Maar echt; zou jij het willen op die leeftijd? ALs het dan niet lukt spontaan om op je 43e nog aan ivf te beginnen? Nee, ik vind het echt te oud.

19. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    Hmmm lastig. Op zich is 43 best wel oud om nog aan een kind te beginnen maar het is niet altijd een vrijwillige keuze he. Ik denk dat als je al jaaaaaaaaaaaaaaren probeert, of je komt pas op latere leeftijd de liefde tegen..dat je je grens dan al snel verlegt. Ik vind het een harde/scherpe grens hoor..

20. Laris

Laris Fanatiek lid

27 jun 2008
    1.917
    2
    0
    Tja, het zou mijn keuze ook niet zijn, maar veel vrouwen gaan pas midden 50 in de menopauze hoor, niet op hun 43ste ;). Ik ken wel vrouwen die tussen de 40 en 45 voor het eerst mama zijn geworden. Vaak wel met een lange voorgeschiedenis van behandelingen. Of dat wel of niet je eigen keuze zou zijn...das wat anders. En vaak is het ook makkelijker oordelen, als je zelf wel kinderen (eerder) kan krijgen.

Overigens snap ik wel dat ze die leeftijd als grens aanhouden.

Deel Deze Pagina