Ik heb toch nog een vraag en kan het antwoord niet echt vinden. Ik heb tot en met vorige week zo een kuur gehad. Op ma werd ik ongesteld (redelijk licht, vergelijkbaar met de bloedingen tijdens de hormooninjecties) en dit duurde tot ong. gisteren. Op cd 3 bloed laten prikken en over ong een maand moet ik terug komen. Dit alles met als doel om te kijken of ik zelf weer iets van een cyclus kan krijgen, wat ik al jaren niet meer heb. Maar een provera kuur is toch gewoon enkel om een bloeding op te wekken? Sinds wanneer - en met hoeveel successen - wordt het gebruikt om echt weer een normale cyclus te krijgen? De gyn gaf zelf wel aan dat de kans zeer nihil is dat ik die weer ga krijgen maar waarom heb ik hem dan eigenlijk gekregen? de vorige keer heb ik ook geen kuur gehad om een bloeding om te wekken…
Provera dient inderdaad om een bloeding op te wekken. Het werkt eenmalig en heeft in principe geen effect op de cyclus die erna komt. Het kan echter zijn dat je lichaam door de opgewekte menstruatie als het ware gereset wordt, waarna je lichaam het zelf weer oppakt. Maar de kans dat dat gebeurt, is niet zo heel erg groot. Ik had PCOS en heb heel wat kuren gehad. Maar het had daarna helaas geen enkel effect op het krijgen van een eisprong. Daar had ik aanvullende medicatie voor nodig. Ik weet niet waarom je de Provera gekregen hebt. Het wordt gegeven aan vrouwen die al heel lang niet uit zichzelf ongesteld geworden zijn. Of als je bijvoorbeeld een cyste op je eierstok hebt en daardoor niet ongesteld wordt. Of het wordt gegeven als je hormoonmedicatie hebt gehad die niet goed aansloeg, waardoor je geen eisprong kreeg en dus ook niet uit jezelf ongesteld zult worden.
Bedankt v je antwoord. Heb pcos en heb v mezelf idd geen cyclus. Ik menstrueer dus ook niet. Nouja door de kuur dus wel. Maar de vorige x tijdens de behandelingen heb ik dit nooit gekregen. Dat ik het krijg om een bloeding op te wekken omdat ik uit mezelf niet menstrueer, oké dat begrijp ik. Ik vraag me alleen af waarom dan eigenlijk. Je bereikt er toch niks mee en aanvullende hormoonstimulatie zal toch moeten. Ik was denk ik bij de afspraak toch een beetje overwhelmed dat ik het een beetje over me heen heb laten lopen..
Je begint altijd met hormoonmedicatie aan het begin van een cyclus. Als je uit jezelf niet menstrueert, wordt er eerst een bloeding opgewekt, zodat je daarna fris kunt starten. Het heeft geen zin om hormoonmedicatie ergens midden in een cyclus te geven, want dan slaat het sowieso niet aan. Dus er wordt eerst een kuur gegeven, daarna wordt je ongesteld en dan pas begin je met Clomid of hormooninjecties, meestal rond cyclusdag 3. En bepaalde bloedonderzoeken naar hormoonwaarden kunnen ook alleen aan het begin van je cyclus gedaan worden, anders is de uitslag niet betrouwbaar.
Snap ik maar ik ben eerder ook 'blind' gestart omdat ik geen cyclus had, vandaar Inmiddels staat de vervolgafspraak gepland
Volgens mij is starten met een bloeding beter dan blind starten. Zo begin je echt op een nullijn. Succes!
Hoi Nina, Ik heb ook PCOS en start ook met provera om een cyclus te beginnen. Er is dan een "nulmeting" zoals Nizzie omschrijft. Volgens mij is het standaard procedure dat ze eerst een cyclus meekijken of je lichaam in staat is om het zelf op te pakken. De provera dient als het ware als een 'reset'. Succes met de vervolgafspraak!
@Wish1987 thnx. Ben benieuwd straks hoe het allemaal gaat lopen. We hebben geen haast en voelen geen druk dus dat is een stuk prettiger dan de vorige keer. Toen kon het allemaal niet snel genoeg gaan. Nu hebben we al een draakje rond lopen dus dat is toch wel anders. Ahhhh ik kan niet wachten om twee draakjes te hebben die ons lekker tegen elkaar op zetten, gaan stoeien in de tuin, met elkaar spelen en natuurlijk nog gewoon samen met papa en mama dingen te doen. Want niemand kan tussen mij en mn zoon en onze quality time komen! Wij hebben nu 1 dag met zn tweetjes samen en dat is zo fijn! Alleen maar liefde en giebelen!
Leuk om je verhaal te lezen. Wie weet gaat het heel snel nu er geen druk achter zit. Ik sta er ook wat relaxed in dan vorige pogingen, 2012. Maar het is ook wel weer spannend, en de twee weken na de eisprong gaan exht heeeeeel traag.
Oef dat kan ik me helemaal voorstellen. Hoe gaat het met jou? Ik vind het ook spannend allemaal maar kijk er toch heel erg naar uit!
Het gaat goed. Zondag 29 mei pregnyl gezet dus de helft van het "wachten" zit erop. Ben in 2012 ruim 11 weken zwanger geweest. Dat eindigde helaas in een miskraam. Nu bezig met de eerste ronde (na ruim een jaar zelf geprobeerd te hebben) met ovulatie inductie. Gonal F en pregnyl. Omdat ik al een keer een zwangerschapsymptomen heb meegemaakt probeer ik (on)bewust toch een beetje te vergelijken of ik hetzelfde voel als toen. Maar iedere zwangerschap is verschillend, dus het kan anders lopen. Afgelopen dagen ben ik vermoeid, hoofdpijn, gevoelige/ gespannen borsten en mijn vriend zegt dat ik wit zie. Alle symptomen horen natuurlijk ook bij een menstruatie. Dinsdag is mijn NOD. Wacht het rustig af. Heb afgelopen vrijdag een test gedaan om te kijken of de pregnyl weg was, en de test was helemaal wit. Nu maar duimen. Hoe staat het met jouw cyclus?