Allemaal vragen, heeft iemand antwoorden?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door cici, 3 okt 2005.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. cici

    cici Lid

    3 okt 2005
    8
    0
    0
    Over twee weken heb ik mijn eerste afspraak bij de VK. Gaat dit van mijn vrije tijd af of valt dit gewoon onder "doktersbezoek"?
    Mijn baas (helaas valt de van mij ook onder de categorie boze baas) weet nog van niets. Aangezien mijn baas de enige is waar ik de hele dag mee op kantoor zit, zal ik het wel snel moeten vertellen. Ik kan het namelijk niet voor me houden, ook als gevolg van de misselijkheid en de vermoeidheid niet. Ik weet dat hij het ontzettend vervelend zal vinden als ik zwanger ben. Zeker omdat ik na mijn bevalling nog maar twee dagen wil gaan werken. En dat wil hij niet. Tevens heb ik een erg drukke baan en werk ik vaak alleen omdat hij zelf veel weg is. In mijn situatie nu is dat nauwelijks vol te houden. Kost me teveel energie. Kan hier helaas niets aan veranderen, ik heb namelijk niet meer collega's op kantoor. Wie zit er nog meer in zo'n situatie??? Please help me. Ik wil graag van mijn zwangerschap genieten en me niet te druk maken. Maar op dit moment voel ik me ten opzichte van mijn baas alleen maar schuldig :( :(
     
  2. Monika

    Monika VIP lid

    12 aug 2005
    8.246
    72
    48
    Vrouw
    Thuishulp
    Landgraaf
    Je moet je zeker niet schuldig voelen dat je zwanger bent want dat staat je geluk in de weg.

    Hij zal er maar aan moeten wennen dat je minder kan werken.
    Daarbij valt het onder doktersbezoek en moet je er vrij voor krijgen.
     
  3. tjenna

    tjenna Bekend lid

    31 mrt 2005
    646
    0
    0
    emmen
    goed gezegt muppie
     
  4. Sientje

    Sientje Fanatiek lid

    4 mei 2005
    2.747
    0
    0
    Mama
    Hallo Cici,
    dit is een vervelende situatie maar je moet ECHT aan jezelf denken en niet aan je baas, je baas interesseert jouw wensen en behoeftes immers ook niet.

    Hoe vervelend het ook is, als het niet gaat en het je te veel wordt heb je het recht om in de ziektewet te gaan, en aangezien het om zwangerschapsklachten gaat zal je baas geld van het UWV ontvangen en kost jouw afwezigheid hem, in financieel opzicht, niks.

    Wat betreft het vertellen, ik zou wachten tot na je eerste echo en verzoek aan de vk meestal is dit dus met 12 weken, je bent het overigens ook niet verplicht het nu al te vertellen.

    Doe waar je jezelf goed bij voelt, en denk aan jou en je kleine wondertje, en laat je baas voor wat t is.

    Succes!
     
  5. cici

    cici Lid

    3 okt 2005
    8
    0
    0
    Bedankt voor jullie raad en meningen erover. Ik zit nog te veel met mijn hoofd bij mijn werk en geniet inderdaad nog niet echt van mijn zwangerschap :cry: :cry: . Ben nu een dagje ziek (ben nooit ziek!) en net belde mijn baas voor de tweede keer of ik morgen weer aanwezig ben :evil: . Ik snap het van hem ook wel, want hij zit nu helemaal alleen op kantoor en dat is best zwaar. Al heeft hij er nooit moeite mee als ik dagen lang alleen zit. Hmm, misschien moet ik eens meer aan mezelf en mijn kindje gaan denken. Jullie berichtjes zijn in ieder geval een enorme steun voor me.
    Bedankt :D , groetjes cici
     
  6. Jenny

    Jenny Fanatiek lid

    14 mei 2005
    1.432
    0
    0
    Begeleiding dagbesteding
    WW
    Ik wil je veel succes wensen en denk alsjeblieft aanjezelf. Je baas doet dat niet! Liefs
     
  7. Moppie

    Moppie Actief lid

    26 jul 2005
    213
    0
    0
    hoi cici
    Ik weet precies hoe je je voelt. Ik ben ook sinds vorige week maandag ziek thuis. Eerst de griep en daarna non stop kots misselijk....
    Mijn baas weet van niets en zal er ook alle behalve blij mee zijn,
    Vanavond hebben we de echo en als alles goed is ga ik het van de week maar meteen vertellen.
    28 sept is mijn contr van een jaar verlopen en omgezet in onbep tijd! ( heb hier alleen geen bev van.
    Hoop dat het goed wordt opgevat...Ik werk ook samen met 1 collega op kantoor en ziek zijn is er loastig dan, maar je bent toch niet voor je lol thuis???
    Succes met vertellen

    en dat van afspraken vk in baas zijn tijd wist ik ook niet! weer wat wijzer
     
  8. cici

    cici Lid

    3 okt 2005
    8
    0
    0
    Bedankt Yvonne. Knap dat je het zolang voor je hebt kunnen houden op je werk. Ik weet niet of mij dat gaat lukken. Gelukkig heb ik volgende week lekker een weekje vrij en moet ik die maandag erop voor de eerste keer naar de VK. Mijn echo zal pas half november zijn, als ik tot die tijd wil wachten met het vertellen op het werk, mag ik nog wel wat smoesjes gaan verzinnen. Heb jij nog tips hiervoor ? :) :) :)
    Gefeliciteerd trouwens met je vaste contract. Bevestiging is niet nodig. Zodra een contract is verlopen en er is besproken dat na het verlopen je in vaste dienst komt, ben je van rechtswege in vaste dient.
    Geniet van de echo en je zwnagerschap.

    Groetjes Cindy
     
  9. Moppie

    Moppie Actief lid

    26 jul 2005
    213
    0
    0
    pffff wat fijn om dat te lezen!!!!!! weer een zorg minder
    Ik heb wel een beetje geluk gehad op mijn werk. De 6e en 7e week was mijn collega op vakantie en had ik ( niet iedere dag) een invaller. mijn andere houding en gedrag evtentueel is dus niet zo opgevallen omdat wij niet veel hebben samengewerkt voor mijn zwangerschap!! ( gelukkig)
    De dagen dat ik mijn flink beroerd voelde ben ik redelijk god doorgekomen. Had me wel voorgenomen dat als ik me echt niet oed zou voelen ik dan een vrije middag op zou nemen....
    verder heb ik veel tussendoortjes gegeten toast en soeppie ed)

    Je weekje vrij zal ook goed doen. Probeer we(l dat heb ik gemerkt) een beetje ritme te houden. Bijtijds opstaan en eten helpt een heleboel. Bijna ieder weekend (vanwege late opstaan en late eten) was ik dubbel zo beroerd.......
    Hopelijk heb je niet al te veel kwaaltjes en als dat wel het geval mocht zijn vertel het dan gewoon......... als dat kan??!!!
    succes alvast
     
  10. Nadje

    Nadje Actief lid

    7 okt 2005
    335
    0
    0
    Ik heb het alvast verteld op mijn werk omdat mijn kids wel eens langskomen en ik bang was dat ze hun mond voorbij praten. Mijn ene baas raegeerde door met zijn hoofd op zijn buro te gaan bonken!! (kwam me een uur later alsnog feliciteren) en de ander deed net of hij niks gehoord had! Even later stond er al een verslag op de server (weten niet dat ik dat ook kan lezen) hoe ze van me af konden komen omdat ze verwachten dat ik wel vaak uit zou vallen en dat ik het met 4 kids wel te druk zou hebben om me op mijn werk te concentreren! Het lef zeg, maar ik wens ze veel succes! Dat zou natuurlijk discriminatie op grond van sexe zijn! Maar hoe dan ook, vond de reactie bijzonder lullig en dat komt mijn motivatie op mijn werk zeker niet ten goede, terwijl hun geen enkele last van mijn zwangerschap ondervinden, ondervinden ze nu wel last van hun reactie!
     
  11. manuela6

    manuela6 Actief lid

    12 dec 2005
    490
    0
    0
    Noord-Holland
    Jemig sommige werkgevers zijn echt erg zeg!!
    Kon het bijna niet geloven toen ik het las!
    Ik vraag me dan altijd af of ze zelf wel kinderen hebben.

    Nou heel veel succes met alles!

    Groetjes manuela
     
  12. manuela6

    manuela6 Actief lid

    12 dec 2005
    490
    0
    0
    Noord-Holland
    Hey nog even een vraagje zou je ze er dan niet mee willen confronteren wat je hebt gelezen? Of mag/kan dat niet?
    En als je dat doet heb je het misschien helemaal gedaan..

    Ik hoop dat het allemaal goed komt!
     
  13. Nadje

    Nadje Actief lid

    7 okt 2005
    335
    0
    0
    1 van de 2 heeft 2 (ouderen) kinderen, degene die met zijn hoofd ging bonken heeft er geen.

    Ik ga ze er (heb overlegt met mijn rechtsbijstand) niet mee confronteren, als ze echt van me af willen zullen ze uiteraard andere argumenten proberen te gebruiken, maar is dit mijn bewijs van de echte reden!
    Jammer dat het zo moet gaan, na bijna 3 jaar dienstverband. Zal ook zeker tzt een andere baan zoeken, als we na mijn verlof weer helemaal 'gesetteld' zijn met zijn 6en.
     
  14. manuela6

    manuela6 Actief lid

    12 dec 2005
    490
    0
    0
    Noord-Holland
    Jeetje mina zeg wat een gedoe allemaal!

    En je hebt wel leukere dingen aan je hoofd..

    Groetjes manuela
     
  15. Monika

    Monika VIP lid

    12 aug 2005
    8.246
    72
    48
    Vrouw
    Thuishulp
    Landgraaf
    Ik zou het kopieren en opslaan en dat tegen ze gebruiken als ze je willen ontslaan.

    Zo van, ja leuke reden bedenk je, maar dacht je dat ik dit niet gelezen had? En dan een print laten zien van wat op de server stond.
     
  16. Nadje

    Nadje Actief lid

    7 okt 2005
    335
    0
    0
    precies! Ik heb het document op floppy gezet en naar mezelf gemaild.
    Dus mochten ze dat proberen, heb ik een sterke troef in handen.
     
  17. manon

    manon Bekend lid

    27 dec 2005
    837
    0
    0
    Rotterdam
    Hoi meiden ;)

    Ik had ook zo'n rare baas :( die was er ook niet blij toen ik vertelde dat ik zwanger was :x
    En mijn colega's ook niet, want ik was nog geen 3 maanden zwanger en ik viel over rommel van iemand anders :( weet je wat ze zeiden MOET JE UIT KIJKEN. :)

    Ik heb me daar na ziek gemeld ik wou die koppen even niet meer zien :x
    Ze lieten me zwaren dingen doen en toen ik zei dat kan ik allemaal niet meer stonden ze nog raar tekijken ook :(

    Ze hebben me daarna werk gegeven waar ik ook niet blij van wert.
    En ik mocht zittend werk doen.

    Maar ik werkte bij een bedrijf waar je een kettel pak aan moest en kaplaarzen.

    Nou dat zat niet lekker meer en dat liep voor geen meter.
    Ik moest toen op een krat zitten en maar lekker werken .

    Nou dacht ik ECHT NIET.

    IK heb me ziek gemeld en ik ben er nooit meer terug gegaan :)
    Hij wilde me niet eens meer betalen :)
    Maar gelukkig kreeg ik daar na van het GAK wel geld.

    Hij belde me nog op na de bevalling KOM JE NOG WERKEN OF NEEM JE ONTSLAG.

    Wat een L*L ZEG

    Dit wilde ik ook even kwijt ;)
    Sterkte Cici en Nadje ;)
    gr.manon
     
  18. Jade

    Jade Lid

    1 mrt 2005
    99
    0
    0
    Hay meid,

    Wat de meiden al zeggen: probeer te genieten van je zwangerschap!

    Als je baas je belt en vraagt of je morgen weer komt werken is dit omdat het geld kost als jij een dag thuis bent. (Geld omdat hij jou moet betalen en geld omdat er geen productie wordt verricht) Dus hij wil dat jij komt werken (dat is te verklaren). Maaarrrrr.........

    .....als jij ziek bent (door zwangerschap) moet je werkgever dit melden bij het UWV. Als je ziek bent DOOR je zwangerschap (dus niet een griepje of een gebroken been bijvoorbeeld) dan krijgt je werkgever dit (tot een bepaalde hoogte) vergoedt via VANGNET.
    Ook val jij onder vangnet als je met zwangerschapsverlof gaat.

    Als je een bedrijfsarts hebt, neem hem of haar dan in vertrouwen. Zij zijn er om jou advies te geven. (Zij dienen ten aller tijden onpartijdig te zijn!)
    Indien je dit niet vertrouwd, vraag om een afspraak met een andere bedrijfsarts.

    Nogsteeds lijkt het of zwangerschap niet geaccepteerd wordt en als een last wordt gezien... jammer...want het is zo'n geweldige ervaring!

    Veel succes!
    Jade
     

Deel Deze Pagina