Ik ben even nieuwsgierig wat voor jullie een reden is om een naam die je mooi vindt niet te geven? Dan denk ik aan de naam googelen en dan iets tegenkomen wat je misschien tegenhoudt de naam te geven. Een beetje vaag, ik weet het, maar ik wil weten hoe anderen hierin staan.
Qua googlen de betekenis denk ik toch wel. Speelt bij mij toch mee. Ja en hier had ik een meisjesnaam die ik mooi vond (sinds mijn tienerjaren zeg maar) maar dat is toevallig ook de naam van zn ex. Dat ging m dus niet meer worden
Te populair, mensen in de omgeving die al zo heten of rare betekenissen (in andere talen) zijn denk ik mijn redenen. Maar vooral te populair.
Bekenden met diezelfde naam, rare betekenis, niet matchen met achternaam, te veel lijkend op broer/zus, niet passende stijl bij de rest van het gezin, de naam moet achterstevoren ook geen vreemd woord vormen (bijvoorbeeld Lana), ontbreken van de wow-factor, partner die minder enthousiast is, missen van een persoonlijke connectie (bijvoorbeeld subtiele vernoeming of betekenis).. En dan het liefst nog 2 losse e's ergens in de naam, dus het is een wonder dat er nog namen over blijven
Rare betekenissen in andere talen, geen Vajèn of Joni dus, negatieve associaties, geen Amerikaanse namen, rare spelling (geen Baz en ook geen Des’Ray) en niet dezelfde naam als die van een nichtje/neefje of het kind van mijn beste vriendin. Verder boeit het me niet of ze populair zijn of dat het wel of niet bij een broertje of zusje past of dat een kind twee huizen verderop zo heet.
- Niet te populair - Geen vrienden/vriendinnen of familie die kinderen hebben die zo heten, ook niet namen die erop lijken (Fenna en Senna) - Geen rare betekenissen in andere talen - Geen naam die niet uit te spreken is in andere talen (Guusje) - Geen ‘bijzondere’ spellingswijze (Vinz, Mayz, Djowie) Je kunt je voorstellen dat wij nog wel even bezig zijn met het vinden van een naam haha
Voorletters. Ik vind meerdere kinderen in éen gezin met dezelfde voorletter heel lelijk en heel onhandig.
Negatieve betekenissen (ook in een andere taal) Nare/rare personen die ook zo heten Vervelende associaties Ook let ik op de uitspraak, of het niet te dicht in de buurt van een raar woord ligt.
- Te veel voorkomend - Achterlijke spelling - Niet passen bij achternaam - Initialen maken rare combinatie - Vrienden of familie met de zelfde naam - Buitenlandse namen - voornaam is oer Hollands, wel heeft dochter en krijgt dit kindje een tweede naam die internationaal is. Mochten ze naar het buitenland gaan en zich ergeren aan de uitspraak van buitenlanders kunnen ze die eventueel gebruiken. - te veel lijkend op naam uit gezin - dit kindje geen verkleinnaam want heeft dochtertje al en dat vind ik gek - betekenis Als ik dit zo opsom snap ik niet dat we met 25 weken al een jongens en meisjes naam hadden
Een aantal mooie namen vielen voor ons af doordat: - de voorletter gek stond bij de achternaam of al voor kwam in het gezin - de voor- en achternaam gek klonken bij elkaar - de naam voorkwam in de top 100 - de naam niet uit te spreken was in een andere taal Namen met gekke spellingen of betekenissen vind ik sowieso niet mooi, dus die kwamen al helemaal niet in aanmerking.
Wij kijken/hebben gekeken naar dat de naam in Engels, Nederlands, Duits, Spaans enz uit te spreken is. Daarnaast geen bizarre spellingen, of rare klanken met de achternaam. En ook dat de naam niet voorkomt bij onze vrienden of familie die we veel zien/spreken, of van oude huisdieren. En niet dat het een vervelende associatie heeft met personen uit ons verleden.
Bedankt voor jullie antwoorden! De reden van vragen is dat wij een naam mooi vinden waarvan de eerste google resultaten niet de naam is maar iets anders, soort bedrijf ook. Niet perse negatief...maar we weten niet of we de naam hierom moeten laten gaan.
Ik zou het dan denk ik niet doen... Al hoewel onze zoon R.ens heet en er ook een circus is die zo heet haha. Bij ons is een populaire naam echt een no go
Een top 10/50 naam sowieso niet. Geen gekke schrijfwijze. Te ingewikkeld om uit te spreken. Naam die totaal niet bij broer zus past. etc.
Lastig! Zou er voor mij aan liggen wat voor soort bedrijf. Je mag me altijd een pb sturen als je een mening wilt.
- top 10 naam - iemand met dezelfde naam waar ik een rare/vervelende associatie mee heb - naam lijkt op achternaam (jan janssen bijv) - namen beginnend met een K, zowel mijn naam als die van mijn vriend beginnen met een K.