Hallo Dames, Deze vraag zal vast al ontelbaar keer gesteld zijn. Maar ik vind het toch moeilijk... Hoeveel kleertjes heb je nu ongeveer nodig voor de eerste twee maanden? De lijstjes op internet gaan volgens mij allemaal alleen over de kraamtijd (8 dagen??). Ik was aan het sorteren en volgens mij heb ik veel te weinig....Help! Groetjes
Ik had 2-3 setjes in 50 (mijn dochter had maat 50, dus daar nog wat van bij moeten (laten) kopen), mijn zoon had 56 en heeft voor het 'leuk' alles wat ik in 50 had een keer aangehad in de kraamweek, daarna paste het echt niet meer. Dus ik zou zeggen: 1-2 setjes in 50 (2 broekjes, 2 truitjes). 3-4 setjes in 56 (broekjes, truitjes). Als een kindje veel spuugt, wissel je vaker het shirt/ truitje dan het broekje, dus misschien iets meer truitjes als broekjes, bijv. 6 truitjes, die allen op 3-4 bijpassende broekjes kunnen, snap je?! En hetzelfde geldt voor maatje 62. Vaak krijg je een hoop en heb je zelf na de bevalling na een tijdje ook wel weer zin om te shoppen nu je echt weet voor wie de kleertjes zijn, dus ik zou 2 setjes in 62 in huis halen en de rest komt wel. Jasjes/vestjes zou sowieso in 62 kopen. Hoe krapper, hoe lastiger aantrekken en daarbij maakt het toch niet zo uit dat het iets ruimer zit. Ik had een leuk vestje (dun jasje) van Lief! gekocht voor mijn zoontje, in 68. Had hij direct na de geboorte aan, in de maxi cosi/ kinderwagen en is nu (ruim 7 maanden) pas echt te klein aan het worden. Dus mooi 7 maanden plezier van gehad! 2 mutsjes. 4 rompers. 4 paar sokjes. een paar slofjes. Dat was het denk ik... misschien vinden anderen dit weinig, maar je vroeg wat je ECHT nodig hebt, dan zeg ik dit... je kunt altijd bijkopen, kan tegenwoordig ook al zo makkelijk vanuit je kraambed via internet tenslotte.
Dat verschilt toch een beetje per situatie en hangt ook een beetje van jezelf af. Vindt je het prima dat je kindje met een vlekje op de kleren in de wieg ligt of ga je dan direct verschonen? Mijn DL heeft bijna 2 maanden in maat 50 gelegen en ik was blij, veel kleding te hebben. Hier namelijk een reflux kindje, die soms vier of vijf keer per dag echt allles onder spuugde. En als je dan niet elke dag (of elk dagdeel) wilt wasssen, is 't handig om wat meer spullen te hebben. Maar ken ook iemand, die vijf setjes had in maat 50 en zich daar prima mee redde.
Ons mannetje is nu 6,5 weken. Hij was ca 55 cm toen hij geboren werd, maar heeft best een tijd maat 50 aangehad. Hij is vrij lang en dun. Sinds twee weken heeft ie alleen maar maat 56 aan, maar hij is nu ongeveer 59 cm lang. Broekjes zijn gewoon veel te wijd anders. Alleen Noppies zit eigenlijk gewoon goed. Pakjes (met voetjes) uit een stuk zijn gewoon niet mogelijk; allemaal te kort. Ik was dus wel blij met mijn 8 pakjes maat 50. We doen hem iedere dag wat schoons aan, ook als de boel niet ondergespuugd is of als er geen luierongelukjes zijn geweest. Toch net wat frisser. We hebben geen droger en draaien ook niet iedere dag een was. Op sommige dagen heb je meer setjes nodig omdat er wel eens wat mis gaat. Maat 56 heb ik ook ongeveer 8 setjes. Maat 62 zou ik nog niet teveel kopen. Wellicht krijg je vanalles, maar de kans is groot, ook met een steviger kindje, dat je dat niet al na 2 weken nodig hebt, en dan is zelf even gaan shoppen (al dan niet online of op MP) ook wel zo leuk. Pas nu ons mannetje er is weet ik wat voor kleertjes ik het leukst voor hem vindt! Heb je het ook over andere dingen dan alleen de kleertjes? Qua smeerseltjes gebruik je maar heel weinig. Druppeltje hier en daar, dus dat gaat ook allemaal niet zo hard. Hydrofiele doeken gebruik ik nog steeds vrij veel, hoewel iets minder dan in de kraamweek (kraamhulp pakte bij iedere beweging een nieuwe doek). Ik ben wel blij dat ik er een stuk of 15 heb. Kruiken gebruik je na de kraamweek eigenlijk nauwelijks. We doen het soms nog in zijn wiegje als hij net warm bij mij heeft gelegen en dan zn koude bedje (want koude slaapkamer, fris geventileerd) in moet. Dan schrikt ie weer wakker, dus even voorwarmen is wel lekker. Ik denk dat je met 3 pakken luiers maat 1 best een heel eind komt. De eerst week gebruik je er wat meer, omdat je vaak moet verschonen om de soorten luiers goed bij te houden. En ook daarvoor geldt: bijkopen kan altijd nog.
Goede vraag Kahlan! Ik zit in dezelfde dub-fase. Wil niet teveel geld uitgeven aan teveel kleertjes, maar het lijkt me ook irritant om te weinig te hebben. Krijg vaak de tip om naar je eigen en je vriend zijn geboortegewicht te kijken. Dat helpt mij echter niets. Ik was een dikke zes pond, hij meer dan 8 pond. Daar waar ik dus echt 50 wel aan kon, scheen hij voor veel 56 al te groot. Wat moet je dan! Ik heb nu niks van maat 50 en zo'n 7 setjes 56 en iets van 2 setjes 62. Denk dat ik toch nog maar een 50 ga scoren?
Dank voor jullie reactie meiden! Lavalamp, dat is een goede tip! Ml en ik waren beiden 3300 ( en alle broers en zussen ook. Dus dat is wellicht goede indicatie. Nu begin ik te twijfelen: is maat 50 van 50 tot 56 cm of is het tot 50 cm??? Ik had het rouwens puur over kleding. Rest heb ik zoveel gekregn dat dat wel goed zit. Misschien wel nuttig voor anderen... Heb nu drie complete setjesin maat 56 echt te weinig...
Ik had heel veel kleertjes in maat 56 gekocht en maar weinig is 50. Na geboorte was maatje 50 soms aan de ruime kant. ( ligt ook aan het merk). Nu past ze maat 50 perfect. Ik heb een hoop bij moeten kopen dus. Maarja je weet het pas na de geboorte, je kan inderdaad snel wat bijkopen maar ik zou toch wat alvast wat kopen. Denk als je 3/4 setjes hebt, je het wel red de eerste dag(en) mocht je kindje maat 50 hebben.
Mocht je niet te veel willen uitgeven is mp zeker een optie! Daar vaak pakketten met kleertjes die vaak amper gedragen zijn.
Ik had voor mijn zoontje een aantal setjes 50, 50/56 en 56. Maar maat 50 was eigelijks al te klein (te kort bij de armpjes) Daarintegen heeft hij 56 wel vrij lang aangehad
Qua broekjes kunnen ze maatje 50 best even hebben. Viel mij op. Zoonlief was 54 cm bij de geboorte maar had toch maatje 50 aan. Hij was lang en dun. Maar in de taille kunnen veel baby's maatje 50 goed hebben volgens mij. Hij ging boven (truitjes) ook sneller naar mt 56 dan bij broekjes. 56 ook best lang aan gehad. Sowieso tot 3,5 maanden rompertjes in mt 50/56, stretch van de Hema.
Na de geboorte kwam er al vrij gauw kraamvisite. Ons humpie was te vroeg en droeg maat 50, daar had ik amper wat van. Een vriendin en mn schoonmoeder zorgde voor drie pakjes. Had zelf 1 pakje en een broekje in 50. Heb er later nog een truitje bijgekregen en dat was genoeg. Had uiteindelijk dus 5 pakjes en die droeg hij zeker acht weken.... De wasmachine draaide vaak genoeg. Mn uk sliep ook in de kleertjes. Pas vanaf maat 62 draagt hij s nachts een pyama
Ik persoonlijk koop alleen vanaf 56 .. Liever iets te groot dan gelijk te klein na een week. Maar nu waren mijn meiden ook 3550 en 53 cm... Ik zou toch wel zeker denken aan een pakje per dag, en dan kun je een kindje krijgen die spuugt en vaker lekker de luiertjes door.. Dus dan een paar extra setjes erbij. Wassen doe je toch al vaker in het begin dus je hebt alles zo weer schoon
Mijn zoontje was 9 pond en heeft zelfs nog 2 weken 50 aangehad dus een paar netjes kan geen kwaad als je portemonnee het toelaat. Of je haalt gewoon bij zeeman ofzo. Ze groeien zo snel dat voor die paar keer zoiets wel kan hoor. Nog een fijne zwangerschap !
Wat je zelf woog zegt echt niets Dus helaas die vlieger gaat niet op.... We hadden hier wel een stuk of 10 rompertje maat 50/56.... Verder meer truitjes in 56... Echter moest ons kindje maat 44 aan Daar heeft mijn moeder toen 4 setjes van gekocht en die heeft hij 2 weekjes aangehad, steeds snel gewassen, maar hadden gelukkig geen spugertje.... Heb je dat wel en hij spuugt 2x alles onder op een dag.... Dan zou ik wat truitjes bijkopen, die passen bij meerdere broekjes, zodat die gewoon aan kunnen blijven....
Mijn zoontje was 4 kilo en heeft alleen bij de geboorte een setje 50 aangehad, daarna direct in 56 verder. Ik had 4 pyjama-achtige setjes voor in het begin en 4 'normale' setjes. Ik had in 62 het jasje (lekker ruim) en in 56 een skipakje ivm januaribaby. Mijn zoontje spuugde veel, dus hij moest regelmatig omgekleed worden, minder had ik het niet mee rondgebreid! Ook had ik al wat setjes 62 liggen (paste hij na een dikke maand wel in), wij hebben geen kleding cadeau gekregen verder.
Joh, ik heb in de kraamweek nog een MEGA bestelling geplaatst bij de Hema (werd de volgende dag bezorgd) met kleertjes in maat 50, want ik had niet verwacht om al met 38.1 weken te bevallen. Met nét geen drie kilo hadden we dus een mini die ruim in maat 50 paste. En daar had ik natuurlijk niet zoveel in. Hij past nu nog sommige kleertjes van maat 50 (en van andere merken zit hij al in mt. 62 ). Koop een paar setjes in maat 50, maat 56 en maat 62, dan heb je eerst echt wel genoeg De rest is zó bijgehaald!
Thanks meiden, heb zo wel een goede indicatie!!! Als ik max 6 setjes heb in 50 en 56 moet ik echt genoed hebben om vooruit te kunnen! En inderdaad mocht ze een mini worden, dan is er snel wat gehaald.
Ik heb mn meisje alleen maar rompers met lange mouwen getrokken uiteindelijk heb ik die bij gekocht. (en andere kleding maar geen korte mouw haha) Toen ze geboren was kwamen we er achter dat de rompers van de v&d perfect waren omdat ze een lange dunne baby was, die van de hema waren vrij breed. Maar via de webwinkel vanuit mn bed de volgende dag in huis. Dus tip koop echt niet teveel want sommige kleertje zitten gewoon niet mooi of passen niet en het is zo bij gekocht!
Rompers zou ik wel voldoende aanschaffen in maat 50/56. Hier een grote baby en ze heeft toch echt tot 2.5 maand a 3 maand die rompers aangekunnen (van de Hema). Ik wissel de rompers iedere dag, maar dat is net wat je prettig vind!