Geslachtsvoorkeur

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door beebje082011, 7 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. beebje082011

beebje082011 Fanatiek lid

29 jul 2011
    1.498
    275
    83
    #1 beebje082011, 7 aug 2011
    Laatst bewerkt: 7 aug 2011
    Ik heb dit al een tijdje door mijn gedachten spoken, maar wil het toch even kwijt...

Ik weet sinds de 20-weken echo dat we een jongetje krijgen. Nu is het mij opgevallen dat veel mensen óf vantevoren óf erna wel een opmerking maakte als, 'een meisje zou schattig zijn he' 'oh meisjeskleren zijn zoooveel leuker' 'meisjes zijn zo leuk voor jou als mamma om later mee op te trekken', 'een meisje zou echt wat voor jou zijn' en blabla... Ik heb zelfs een familielied die voordat ze haar kindje kreeg doodleuk beweerde dat ze géén jongen wou eerlijk gezegd, want ze vindt een meisje gewoon veel leuker, al die meisjesdingen. Gek genoeg kreeg ze ook een meisje. Haar man beweerde dat die nóg wel zo'n tweede meisje wou na dit kindje, want ja, knuffelen met een jongetje dat doe je toch minder.... en is toch iets minder schattig.

Ik ben een tijdje verdrietig geweest in het begin. Het kwam me echt zo over dat vaak jongetjes 'tweederangs' worden gezien, want een meisje is toch echt 'schattiger', 'knuffeliger' etc.
    Dan ben ik zelf ook nog dol op kleding en valt het me wel op dat er idd veel leukere dingetjes voor meisjes te krijgen zijn.
    Ik was er gewoon even van slag van in het begin.

Heeft iemand dit ook meegemaakt, dat je ff zo'n gevoel krijgt van, ja blijkbaar wordt over het algemeen duidelijk de voorkeur gegeven aan meisjes? Ik zou een meisje ook leuk gevonden hebben omdat ik me niet voor kan stellen hoe een jongens-mamma band kan zijn. Als ik naar mijn broers kijk is die inderdaad minder hecht dan met mij bijvoorbeeld.

Ik heb gewoon een tijd allerlei verdrietige gedachten erbij gekregen, dat is natuurlijk onterecht. Het is ons kindje, eender welk geslacht... maar is er dan echt zo veel voorkeur voor een meisje??
    Ook kreeg ik erna te horen, 'ach, je krijgt je meisje wel, het volgend zal een meisje zijn!' (had geen voorkeur laten blijken, dus vanwaar de bezorgdheid?)
    of, 'aaaah gaan jullie zeker zo lang door totdat er ook een meisje komt toch?!'

Wáárom?

2. tamara28

tamara28 Lid

26 mrt 2011
    24
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi. ik vind het zelf echt onzin dat meisjes veel knuffeliger en schattiger zijn.
    Ik ben zelf moeder van 2 jongens, 1 meisje en 24 weken zwanger van een meisje.
    Maar ik moet zeggen dat mijn zoontjes veel meer naar mij trekken dan mijn dochter, zij is niet van het knuffelen en kan ook best heel kattig zijn.
    Hoewel mijn zoontjes juist heel aanhankelijk zijn.
    En wat kleertjes betreft er zijn ook zat schattige dingetjes voor jongetjes.

groetjes tamara.

3. Me81

Me81 Bekend lid

9 mei 2011
    780
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nou ja....
    Ik kan me wel voorstellen dat je zelf een lichte voorkeur zou hebben voor het ene of andere geslacht. Dat vind ik heel menselijk. En dat betekend ook niet dat je met de ander minder blij zou zijn.
    Maar echt, ik vind het nergens op slaan dat ANDEREN gaan lopen zagen.
    Je kan gewoon zeggen: Als je ze zo leuk vind, dan ga je er toch nog een keer voor.
    Potdikkie, wat kunnen mensen toch zeiken...

4. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    Ah meis niks van aantrekken! Als ik naar mn broertjes kijk zijn het allemaal mama kindjes hoor! Ik was het papa kindje haha..
    En zelfs bij mn man zie ik ook nog hoe sterk de band tussen moeder/zoon is en kan zijn..
    Don't worry! Jullie zijn straks de trotse ouders van een stoere knul, en ach elk geslacht heeft zn leuke en 'minder' leuke kanten en kleertjes zijn er voor beide leuk genoeg. Oke meisjes hebben ook nog maillots/leggings etc. en haarspeltjes etc etc dus je kunt meer freubelen, en ach jongens doen dat weer met lego later.. Ik vind het cliche nog steeds echt waar; Als het maar gezond is en gelukkig wordt,ongeacht geslacht!

5. nikkie83

nikkie83 Fanatiek lid

16 jun 2007
    2.054
    2
    0
    tussen hier en daar
    ik had geen voorkeur voor n meisje maar wel diep van binnen een wens voor n dochter , toen we hoorden bij de 20 weken en pretecho's dat we jongens kregen was ik ook helemaal blij maar heb geen moment gehuild dat het jongens waren . maar toen we in mei hoorden dat we nu n dochter krijgen moest ik wel huilen zo blij was ik maar dat ben ik ook met mijn knulletjes ;)
    en misschien is ons meisje wel n haaibaai en kattekop en dan ben ik maar al te blij met mn mannen haha
    ze zijn alle 2 dikke knuffelkonten en hebben hun lieve dingen maar ook echte jongensdingen .
    mij is ook gevraagd wat ik zou doen als dit meisje ook een jongen zou zijn toen heb ik maar geantwoord dat ik heeeeel hard zou gaan janken :S
    zulke mensen praten alleen om geluid te maken ;)

6. Loezzz

Loezzz Fanatiek lid

5 feb 2009
    2.226
    0
    0
    overijssel
    ik herken het wel een beetje. Ik had zelf helemaal geen voorkeur, maar we krijgen nu dus een meisje na een jongen. Dat is ook geen geheim, we hebben het gewoon aan iedereen verteld. En krijg inderdaad heeeel veel reacties van: wauw! wat een geluk dat het nu een meisje is! of; Wat zal JIJ gelukkig zijn dat je een meisje krijgt! of; nou, dan ben je er direct klaar mee. Dan heb je ze mooi allebei.
    Ik vraag me af hoe mensen gereageerd hadden als het een jongentje zou zijn.
    En mijn jongentje is ook inderdaad heeeeel erg een mama'skindje. Altijd lekker knuffelen en kusjes geven. Volgens mij zijn jongens gewoon wat makkelijker (over het algemeen)
    Heerlijk genieten van het feit dat je een jongentje krijgt!

7. kellox

kellox Fanatiek lid

25 apr 2007
    4.533
    544
    113
    Vrouw
    Hier exact hetzelfde ervaren :D
    En mijn menneke is ook echt een knuffelkont!!!

8. tamtam78

tamtam78 VIP lid

12 jul 2008
    5.303
    41
    48
    Vrouw
    huisvrouw en schoonmaakster
    Gelderland
    Ik had bij mijn eerste ook een voorkeur voor een meisje.
    Het leek mij zo leuk ook later samen winkelen en zo, maar het is een jongen geworden en daar ben ik net zo blij mee:)
    Hij is idd aanhankelijk naar mij toe en dat schijnt vaker zo te zijn met jongens.
    Ik ben nu zwanger van de 2e en ik zou het leuk vinden als het een meisje is, maar een jongen is natuurlijk net zo leuk ook voor mijn zoontje.
    Met kleertjes moet ik zeggen dat er voor meisjes meer keus is, maar er zijn ook leuke jongens kleertjes.

9. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.284
    36.148
    113
    Ik vind het eerlijk gezegd maar raar dat mensen zoiets zeggen. Kijk, als je al 3 jongens hebt, dan kan ik me voorstellen dat mensen zeggen dat het leuk is als je een meisje zou krijgen, maar anders..

Hier een jongetje en een meisje en ze zijn allebei ontzettend knuffelig, lief en schattig. Een jongetje is echt superleuk! Ik zag mijzelf echt als meisjesmama voor ik zwanger raakte, maar een jongetje is echt zoo leuk!

10. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Ik kan me voorstellen dat je een voorkeur hebt voor geslacht; dat had ik ook! Zo wilde ik mn eerste echt perse een jongen... ik vond mezelf helemaal geen meiden moeder, al dat getrut met haarelastiekjes en poppen... dat kattige wat je vaak hoort van meisjes... en YES!! het werd een jongen!! Wat was ik blij!
    Nu met de tweede was het helemaal anders. Ik had echt een zware voorkeur voor een meid, vraag me niet waarom, maar al mijn "bezwaren" bij mn eerste zwangerschap waren weg. Nog erger dan bij de eerste had ik een voorkeur en ik schaamde me er best voor! Want tsja, het kon natuurlijk ook gewoon nog weer een jongen zijn.... 50/50% kans....
    We hebben zelfs een vroege pretecho laten doen omdat we het ZO graag wilden weten... ik had al helemaal een plaatje in mn hoofd van een meisje... zo erg dat ik van te voren mezelf inprentte dat ik ook blij zou doen. zijn als het een jongetje zou zijn. En natuurlijk zou ik dat ook zijn, want leuk voor de oudste, etc etc. Maar toch... voor mezelf zou ik graag een meisje willen. En... het wordt een meid!!
    MAAR....
    ik hiu het bij voorkeur want natuurlijk is het t meest belangrijk dat alles gezond is. En alles gaat ook over karakter. De cliches dat jongens moederskindjes zijn, meisjes kattig zijn... etc etc... je hebt altijd weer uitzonderingen.
    Ja, ons zoontje is een mamma's kindje, maar is dat niet altijd en snel zo als je als moeder zijnde vaker thuis zit dan je man?
    En knuffelen..... doet ie net zo graag hoor! Kleertjes kopen: ja, voor meiden hebben ze meer, maar je hebt zulke stoere kleding voor jochies...!!
    belachelijk dat mensen voor ju zouden gaan invullen wat je er van zou moeten vinden!!
    Ik heb overigens nooit reacties gehad toen ik zwanger was van mn zoon. Wel nu ik zwanger ben van mn dochter: "Goh, dat is wel een koingswens he, van beide wat!" Maar zouden ze ook niet vanalles zeggen als het een jongen zou zijn geweest? Mensen moeten toch altijd wat op te merken hebben??

11. moonlight159

moonlight159 Fanatiek lid

20 mei 2008
    3.051
    1
    0
    In m'n huis
    Ik herken het wel hoor. Ons eerste kindje is een jongetje, daarbij hebben we na de 20weken echo onze mond gehouden. Mensen wisten pas na de geboorte wat het geslacht zou zijn. Toen heb ik nooit wat gehoord.
    Bij ons 2de kindje wisten we met de 20weken echo dat we een meisje zouden krijgen, maar dit keer hebben we onze mond niet gehouden.
    Wat een reacties zeg.....alsof een jongetje inderdaad niet goed zou zijn dit keer. Ik heb altijd gereageerd met de mededeling dat een meisje heel bijzonder is, omdat we nu van beide geslacht hebben. Maar dat een jongetje even welkom was geweest, dat wij dit keer gingen voor gezond (zie weblog). En toch....nadat we dit gezegd hadden, durven ze altijd nog even het laatste woord te hebben, door te zeggen dat een meisje het leukst is. ....

12. ToTheMoon

ToTheMoon Fanatiek lid

2 mei 2009
    1.062
    0
    0
    Ik heb het in mijn directe omgeving nog niet echt meegemaakt... Maar ik kan mij voorstellen dat het niet altijd even leuk is om steeds weer te moeten aanhoren. Ik had geen voorkeur. Beide geslachten hebben hun speciale dingetjes. Natuurlijk is er voor meiden meer te shoppen, maar mijn meid is bijvoorbeeld helemaal niet zo knuffelig als dat ze zeggen dat een meisje altijd is. Ze kan geen seconde stil zitten en is altijd aan het klimmen en stunten. En ja... soms is ze schattig, maar het volgende moment een echte heks. Kan mij niet voorstellen dat een jongen minder zou moeten zijn. Het lijkt mij zelfs wel leuk om een jongetje te mogen krijgen! En dan hopen dat deze tweede wel een knuffelkont is.

13. Assje

Assje Fanatiek lid

8 okt 2010
    1.440
    1
    0
    Ik heb het heel anders ervaren, althans wat buitenstaanders ervan zeggen.

Zelf had ik vanaf het begin het gevoel dat we een jongen zouden krijgen. Dat vond ik wel jammer, ik had een lichte voorkeur voor een meisje. Geen idee waarom, want ik ben zelf helemaal geen meisje-meisje en ik kan over het algemeen eigenlijk niet zo goed met vrouwen overweg. Zelf ben ik ook meer een vaderskindje. Waarschijnlijk gewoon omdat ik zelf een vrouw ben? Ik heb toen de voor- en nadelen vanuit mijn oogpunt eens op een rij gezet en ineens leek een jongen me toch leuker. We bleken inderdaad een jongen te krijgen ;) en daar ben ik heel blij mee. Hoewel het me uiteindelijk niet uitgemaakt had.

Of een kindje knuffelig is maakt me echt niets uit, bovendien denk ik dat dat van het kind afhangt en niet van het geslacht. Ik was zelf totaal niet knuffelig en mijn broer juist wel. En kleertjes, het is maar net waar je van houdt. Ja, als je van jurken houdt dan heb je het leuker met een meisje. Maar als dat je uitgangspunt is bij een kinderwens zit er iets niet helemaal goed denk ik ;)
    En waarom zou je als moeder minder met een jongen samen kunnen doen? Als je alleen maar van winkelen en klassiek ballet houdt heb je met een zoon minder kans dat je dat deelt, maar er zijn meer dingen in het leven. En alsof je als jurkdragende moeder op hoge hakken niet trots kunt zijn als je zoon met zijn voetbalteam wint?

Wij vertellen het niet iedereen, maar de mensen die we het wel vertellen zijn hartstikke enthousiast over een jongen. Mijn vader ziet hen al helemaal samen voetballen, mijn broer wil met hem vissen :D Schoonouders vinden het leuk omdat de familienaam dan nog een generatie door kan gaan en ook gewoon zomaar omdat ze weten dat een zoon leuk is natuurlijk.
    Ik krijg dus alleen maar leuke reacties, niemand vraagt me of ik niet liever een meisje gehad had. Iedereen die het niet weet gokt ook dat ik een jongen krijg :p omdat ze dat beter bij mij vinden passen.

Hoe dan ook, ik zou me er niets van aantrekken als je een jongen krijgt en iedereen zanikt over meisjes. Het is jouw zoon, niet die van hen. Wacht maar, straks vechten al hun meisjes om jouw knappe vent ;)

14. Iefie

Iefie Niet meer actief

Ik hoor dat ook best vaak. Wij krijgen een meisje, maar we waren net zo gelukkig geweest met een jongetje. Het geslacht maakt ons echt helemaal niets uit! Maar is het je niet opgevallen dat mensen nu je zwanger bent overal een mening over hebben en er kennelijk heel er om verlegen zitten die met je te delen? 'Ik zou niet teveel maatjes 50 kopen hoor, want daar groeien ze zo uit..', 'je gaat toch wel borstvoeding geven, want ik..' bladiebladiebla...Volg je gevoel! Jongetje, meisje...als het maar gezond is!! Geniet van je mannetje!!

15. Gizje

Gizje Fanatiek lid

11 feb 2010
    1.661
    0
    0
    Ik hoor toch echt veel vaker dat jongetjes juist veel knuffeliger zijn en naar mama trekken en meisjes wat meer op zichzelf zijn en uiteindelijk meer naar papa trekken.

Ik vind het echt belachelijk dat mensen zo reageren. Wij hebben een dochtertje verloren, en krijgen nu weer een dochtertje. Maar denk je dat het ons uit zou maken wat het geslacht is. Ik ben blij als dit kindje een gezond leven tegemoed gaat, wat het geslacht ook is.

16. Lily2006

Lily2006 Actief lid

14 jan 2008
    367
    0
    0
    Kinderpsychologe
    Eindhoven
    Nou ja zeg! Ik herken het niet echt, maar ik vind het wel echt heel erg om te horen dat mensen dat gewoon zeggen! Wat een flauwekul ook, HOEZO is een jongetje niet schattig en knuffelbaar?

Ik had tijdens mijn vorige zwangerschap wel een lichte voorkeur voor een meisje, maar ik ben echt dolgelukkig met mijn prachtige, schattige en knuffelige ZOON.

Overigens, ik heb een beetje de indruk dat vooral (veel) oudere mensen juist blij zijn als je een 'stamhouder' produceert ;)

Helaas zie je ook bijv in kledingwinkels dat jongens duidelijk minder bedeeld zijn. ZO stom!

Maar jij moet lekker genieten van je zoontje in je buik hoor! Trek je er niets van aan, iedereen denkt altijd overal iets van te moeten vinden. Ik weet ook zeker dat er commentaar komt als er nu weer een jochie komt bij ons, maar IK zal er heel gelukkig mee zijn.

17. fairy2011

fairy2011 Fanatiek lid

28 nov 2010
    3.509
    295
    83
    Allemaal onzin. Mijn vader heeft drie meiden en wij zijn allemaal papakindjes, dit zie je juist heel erg vaak met meiden is mijn ervaring. Mijn vader is trouwens altijd super blij geweest met zijn meidengezin.

Mijn zus heeft een tweeling, jongen en meisje. Meisje doet compleet haar eigen ding (super grappig en een heerlijk kind) en jongen hangt de hele dag aan mama en wil de hele tijd wel knuffelen.

Mijn vriend is een moederskindje, ik weet dat er twee vrouwen in zijn leven zijn haha. Bij ons is er een derde vrouw in zijn leven voor hem in aantocht en dat vinden wij helemaal geweldig. Ik fantaseer nu hoe hij met een kleine meid in jurk door het park wandeld. Maar was het een jongen geweest dan had ik gefantaseerd over hoe ik een mini-Daantjeman zou hebben gekregen, ook heel leuk.

1 puntje ben ik het wel mee eens, ik kan ook meer leuke meidenkleding vinden haha.

18. Assje

Assje Fanatiek lid

8 okt 2010
    1.440
    1
    0
    Ik vind die kleding wel handig eigenlijk, want dan heb je ook geen oneindige keuzes en minder kans dat je met veel te veel thuiskomt ;)

19. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Merk het ook wel een beetje hoor, ook in mijn familie. Mijn moeder had al 3 kleinzoons en mijn oma 5 achterkleinzoons toen ik zwanger werd. Ze staken niet onder stoelen of banken dat ze stiekem toch hoopten op een meisje. In hun geval omdat er uiteraard al een aantal jongetjes geboren waren en nog geen meisjes. Maar mijn moeder gaf ook aan dat er voor meisjes zulke leuke dingetjes te koop zijn. Ze wilde zo graag roze kunnen shoppen bijvoorbeeld.

Desondanks zijn ze dolblij met Aiden hoor, daar niet van. Ze vinden hem des temeer speciaal, omdat we zo lang op hem hebben moeten wachten. En hij is heel erg knuffelbaar! :D

Qua jongens-mamaband heb ik wel een goede ervaring trouwens. Mijn vriend en zijn moeder hebben bijvoorbeeld een veel nauwere band met elkaar dan mijn vriend en zijn vader (ondanks dat die twee ook goed met elkaar kunnen opschieten). Dus ik denk dat dat wel meevalt. Heb wel vaker gehoord dat jongens juist vaker naar hun moeder toe trekken.

20. Tord

Tord VIP lid

26 okt 2009
    7.304
    299
    83
    Ik vind meisjesdingen ook leuker. Kleding, kleur voor het kamertje... ik heb daar gewoon meer mee. Maar dat wil niet zeggen dat ik niet van mijn zoon ga houden, het karakter blijft prachtig, al zijn de omhulsels (kleding) dan iets minder van mijn smaak :).

Deel Deze Pagina