ik zou gewoon de keuze voor jezelf maken wat jullie het beste past, en jammer dan als je iemand teleurstelt, het is kerst en je moet ook nog werken, en dan als gezin splitten vind ik echt bizar. ik zou 1e schoonouders en 2e kerstdag jou ouders. Hier maar 1 familie waar we naar toe gaan, soms is het zo praktisch geen familie te hebben en de 2e kerstdag dan helemaal niks en lekker eten met het gezin, heerlijk rustig.
Wat mimi voorstelt! Hier is het ook elk jaar weer even spannend maar tot nu toe lukt het nog altijd. Bij schoonfamilie zijn we met z'n 10en waarvan er twee ook weekenddiensten (feestdagen) hebben. Gelukkig is mijn familie vrij makkelijk en volgens mij de familie van de andere aanhang ook want elk jaar lukt het weer om met z'n 10en bij elkaar te zijn op eerste of op tweede kerstdag. Gelukkig wonen families dicht bij elkaar en doen we soms brunch bij de een en diner bij de ander, heb zelf gescheiden ouders dus het is al jaren creatief doen. Succes TS!
pff dat gezeur hebben wij ook elk jaar, nu zijn we het echt beu en blijven we lekker thuis en mag wie wil 2e kerstdag langskomen.. Ik zou Kijken naar wat het makkelijkst voor jullie is en niet naar wat hun willen..
De beste oplossingen zijn al aangedragen gelukkig. Ik mag hopen dat je er uit komt met zn allen. Hier houden we standaard de eerste kerstdag vast voor mijn familie omdat mijn zusje 2e Kerstdag altijd verplicht moet werken (geen uitzonderingen, behalve zwangerschapsverlof ) Voor schoonfamilie hebben we daar nooit echt problemen mee gehad. Al was dat nog lastiger plannen met zeven kinderen plus aanhang en kleinkinderen.
Gelukkig hebben wij die stress niet meer. Mijn zoon is 2 kerstdag jarig dus iedereen komt bij ons 2e kerstdag voor zijn verjaardag. 1ste kerstdag hebben we dus heerlijk voor ons gezin. Ik zou dus 1ste kerstdag gaan naar diegene die het verst weg woont en 2e kerstdag naar diegene die het dichtst bij je werk woont.
Bij ons staan de oliebollenkramen er alweer een tijdje, ik heb me nog in kunnen houden maar begin er nu toch ook wel zin in te krijgen. Tja bij ons is het heel makkelijk, wij gaan naar schoonfamilie (mits ik niet lig te baren of vlak daarvoor gebaard heb) Met mijn ouders heb ik geen contact meer..
O zo herkenbaar. De rede dat ik alles heb afgekapt. Kerst is voor ons gezin en verder niet. Geen verplichtingen en als we 2 dagen in onze pyjama willen lopen doen we dat
Hier ook geen stress. Eerste kerstdag meestal thuis omdat we dan 2x naar de kerk gaan en tussendoor weg vind ik niet handig. Tweede kerstdag na de kerk gaan we vaak naar mn ouders, enkele keer komen ze hier. Heb nog een thuiswonende broer en zus met aanhang dus ligt er aan waar hun zijn, anders dus 6 personen plus wij en mn zus in de buurt komt vaak dus 9 man. soms komen mn andere broers en zussen van ver dus kan maar zo gebeuren dat het er 30 zijn Maar dan haken wij vaak af omdat ik dat mn moeder niet aan wil doen. Komt mn zus hier met man en kind en hebben we twee groepen.
Heel herkenbaar, mijn zusje gaat een weekje met schoonfam weg, prima, probeer ik het op een dag te doen dat ze er wel bij kan zijn is het, ja ik wil wel rust hebben van te voren en toen kwam mijn moeder met willen jullie dit jaar kerst thuis vieren, wij willen wat rust hebben (met schoonfam weinig contact) dus wij zitten beide dagen juist thuis
Ohhh wat een hel is het he die kerstdagen. Ik zou eerste kerstdag naar je schoonfamilie gaan en tweede kerstdag naar je eigen familie. Hier vieren beide families het al jaaaaren eerste kerstdag. Wij doen daarom om en om. Ene jaar bij hem thuis, andere jaar bij mij thuis. Soms ga ik dan zelf nog op kerstavond bij mijn ouders eten, maar vaak heb ik daar ook niet zo'n zin in. Het is nogal een gedoe met OV in de vakantie en soms ligt er sneeuw, waardoor ik niet eens meer thuis kan komen. Dit jaar gaan we uit met vrienden op kerstavond en eerste kerstdag bij zijn familie. Tweede kerstdag gaan we een filmmarathon houden en ons volproppen met eten
Wij zijn er erg makkelijk in en hebben het ook vaak genoeg met beide families bij ons thuis tegelijk gedaan. In jullie geval zou ik eerste kerstdag gaan naar de familie het verst weg en 2e kerstdag naar degene dicht bij je werk. Opsplitsen zou hier een No-go zijn. Gebeurt gewoon niet. Degene die vorig jaar ervoor gekozen hebben om volledig weg te gaan moeten nu niet denken dat hun maar even kunnen beslissen. (Mijn man zou zeggen, beslissen kunnen wij heel goed zelf )
Zou dit ook doen, meest logische oplossing. Opsplitsen met kerst moet je niet doen hoor. Is jullie eerste kerst samen!
Als je gaat opsplitsen lijkt het alsof kerstviering een moetje is, dat moet je niet willen, het moet wel leuk blijven voor iedereen. Kijk gewoon wat voor jullie het handigst is (ik denk de oplossing van Mimi) en als er tegengestribbelt gaat worden hebben ze de keus: of ze gaan er in mee of jullie hebben een dag lekker samen thuis. Hoe groter je familie hoe meer kans je hebt dat er mensen zijn die niet kunnen omdat ze ergens anders zijn uitgenodigd, je kunt ze dus zoiezo niet alemaal verwachten.
Ik zou in dit geval juist zeggen, lekker thuis blijven met je eigen gezin! Wij gaan wel altijd een dagje naar mijn ouders (10 minuten rijden) of naar mijn zus (2 uur rijden). Schoonpa en vrouw zien we om het jaar ongeveer (3 uur rijden). Tja, voor man is het een hele drukke periode op het werk en ik heb dus ook helemaal geen zin in stress over bij wie de feestdagen doorgebracht worden. Mijn ouders verplichten ons niks, maar dat vinden we gewoon gezellig. En wil sowieso ook een dag lekker met ons eigen gezin zijn. Wat schoonouders willen (zaten vorig jaar in de US), geen idee.
Lastig hoor. Hier geen stress want wij vieren kerst met zowel so als mijn ouders.. Hier thuis.Probleem opgelost.
Al dat gepuzzel ieder jaar lijkt me ook niet fijn. Wij deden voorheen (toen mijn moeder nog leefde) ééne jaar bij mijn ouders kerst en oudjaar bij schoonouders en het jaar daarop andersom, zodat we 1 kerstdag samen hadden. nu met onze dochter vindt ik het fijn om op oudjaar thuis te zijn, lekker in haar bedje en meestal slaapt ze ook door (het is dat wij haar toch ff wakker maken om vuurwerk te kijken, vaste slaper hahah). Nu mijn moeder er niet meer is boeit het me sowieso niet meer, wel vinden mijn zusje en ik het fijn om bij elkaar te zijn met kerst (ook leuk voor de meiden ze schelen 5 maandjes). Dus eerste kerstdag gaan we of naar mijn zusje en gezin of ze komen naar ons, altijd gezellig lekker kletsen, meiden samen spelen. en tweede kerstdag thuis. oudjaar ook thuis. Nu vieren we Sinterklaas met schoonouders. Ik vindt kerst bij mijn schoonouders niet zo bijzonder, daar zit je dan met zijn 5en, dochter die zich verveelt want een speelkameraadje is er niet (man is enigskind). (het echte kerstgevoel is verweg.......vroeger was het altijd super leuk en gezellig bij mijn ouders met mijn zusjes en broertje heerlijk grote groep altijd druk en lache, twister spelen, sjoelen etc. Nu mijn moeder er niet meer is is alles uiteen gevallen, vader heeft een nieuwe vriendin, broertje is gaan inwonen bij zijn vriendin en schoonouders, andere zusje is ook gaan samenwonen....iedereen doet nu met de feestdagen wat appart. dus als we dan bij mijn schoonouders zitten vindt ik het behoorlijk saai....op de bank zitten met slaapmuziek op de achtergrond.
ik zou ook eerste dag naar de familie die het verst woont. en 2e dag na je werk naar je ouders die dichtbij wonen de rest zie je heus wel weer een keer wij hebben dit jaar de schoonfamilie gevraagd om kerst hier te vieren.. wij gaan al 5 jaar daarheen (2 uur rijden) en het is echt enorme stress met de kinderen.. drukte daar en blijven slapen (ze worden altijd ziek als we ergens anders slapen) maar ze hebben overlegd met z'n allen en hebben besloten dat het te ver rijden is voor hun allemaal... leuk he!!! ik moet het er nog met mijn vriend over hebben.. maar zelf wil ik al helemaal niet meer gaan