Het zal opvoedkundig wel niet goed zijn en ook niet haalbaar als je meerdere kinderen hebt maar ik ga altijd even naast mijn meisje liggen tot ze slaapt, en dat is meestal binnen 10 minuten. Geniet er zelf ook wel van even zo´n avond onderonsje saampjes. Vervolgens leg ik haar in haar eigen bedje en slaapt ze meestal tot de volgende ochtend. Geen taferelen dus met het naar bed gaan hier.
We hebben hier een haakje op de deur, ze heeft 1 keer een periode gehad. Ze mag nog wel uit bed of even een boekje bekijken maar niet uit haar kamer en op de overloop lawaai maken ivm haar broertje die daar wakker van word. 1 keer de haak gebruikt en verder niet weer gebeurt. Verder heb ik dochter ook wel eens buiten gezet. Als niks goed is, gillen krijsen etc. Broertje ligt op bed dus dan werkt de gang niet omdat ze hem wakker krijst. Heb gezegd dat ze maar lekker in de tuin moet gaan gillen en als ze klaar was kon ze binnen komen. 1 keer nodig gehad. Volgens mij ben ik ook best streng, ze mag een heleboel en heeft ook inspraak maar als ze dingen doet die echt niet mogen dan is het klaar. Ik tel niet tot drie of ga een gesprek aan, dat komt direct na de tijd.
Dit dus. Hier word ze wel s nachts nog regelmatig wakker. Vaak slaapt ze naast mij en soms wil ze in haar eigen bed. Als ik naast haar lig meestal slaapt ze binnen 10 min geen gegil... En zo deed ik het met zoon lief ook. Vaak wat je zegt even knuffelen het voelt vertrouwd er naast gaan liggen vertrouwd in slaap vallen enz. Merk gewoon dat ik het zelf zo ook prettiger vind. Die nanny methode staat mij persoonlijk niet aan.
Mijn zoontje heeft een paar keer per jaar even zo'n periode. Hij is niet bang of iets, hij wil gewoon spelen en niet slapen. Dan pas ik wel de nanny-methode toe en dat werkt goed.
ik denk het wel dat ik dat doe. mijn zoontje komt savonds ongeveer 3x uit bed, en zeurt dan om drinken, nog een boekje lezen, etc, ik ga daar niet op in maar zeg wel je moet nu gaan slapen, leg hem terug en dan ben ik weer weg, na 2x zeg ik ook niks meer en leg hem gewoon terug. meestal geeft hij het na 3x wel op en slaapt hij binnen 5 min. in het begin had mijn zoontje veel problemen savonds dan was ik echt 2 uur bezig met hem slapend te krijgen. ik ben bang dat als ik nu 1x toegeef dat het dan weer zo word. dus ik ben nu echt wel streng. als het bedtijd is dan moet hij gewoon op bed. bij mijn zoontje blijven doe ik niet dat heeft hier ook nooit gewerkt, dan blijft hij druk en mij uitdagen met meer verhaaltjes en smoesjes. alleen als hij ziek is blijf ik bij hem tot hij slaapt.
Hier duurt het juist uuuuren voor ze in slaap valt, als ik erbij blijf. En het werkt bovendien gewenning in de hand. Naughty chair of in de hoek/gang blijven werkt hier ook niet. Na 100x blijft ze op dr plekje en de volgende keer gaat t dan wel beter. Maar dan is t vervolgens weer een periode niet nodig en kun je t weer een half uur doen. Hier dus als ze echt straf nodig heeft, stuur ik dr 3x ofzo naar de gang, en anders kan ze naar dr kamer. Daar blijft ze wel, en anders is er boven een traphekje. Gaat ze daar maar 3 minuten staan roepen. Met slapen dus een beloonmethode, werkt veel sneller hier. 's Ochtends (ze moet tot half 8 op dr kamer blijven) breng ik dr wel steeds terug. Maar dat laatste is sporadisch. Over t algemeen weet ze t wel.
Wat een leuk verhaaltje is: Klein konijntje, staat in het stoute-dingen-boek van Marianne Busser en Ron Schröder (of zijn die achteranmen andersom?). Oudste had een tijdje een handje van uit bed komen en toen lazen we dat verhaaltje een paar keer voor, en ohoh, wat was dat konijntje stout he, dat hoort niet zo toch? Toen was het gelijk over, want híj wilde natuurlijk niet zo'n stout konijntje zijn.
Voor het naar bed gaan hebben we geen enkele methode nodig, hij is nog nooit uit zijn bed gekomen. (hij gaat 's ochtends weleens heel hard zingen waar ie dan wel een standje voor krijgt, kreeg er pas nog een opmerking over van de buren, oeps) De naughty chair werkt hier niet, hij gaat er gewoon af of als we de gang gebruiken komt hij er steeds weer uit, kan de deurkruk niet eens loslaten. En ik heb echt geen zin om hier een hele ochtend mee bezig te zijn hoor, op mijn mamadag, heb wel wat beters te doen zeg. Ik doe meer met triple p, positief zijn dus. Het ouderwetse negeren (bij de honderdste zeurende vraag om een koekje) en speelgoed tijdelijk afpakken werken hier ook goed. En een stuk sneller
Nanny methode is enige wat werkt hier. Zoonlief wil nooit, maar dan ook nooit gaan slapen. Al anderhalf jaar niet. Vanalles geprobeerd: middag dutje skippen, lekker bad met lavendel, halve biliotheek voorgelezen, boos worden, er bij liggen, in ons bed liggen... Alleen als we de nannymethode gebruiken geeft hij het op en het werkt ook meerdere dagen. Vond het eerst zo stom om iets van TV te gebruiken, ipv mijn eigen instinct, maar het werkt!
Hier gelukkig niet nodig... en buiten zetten en haakjes op de deur zou voor mij al helemaal geen optie zijn... Traphekje boven en soms iets meer geduld, maar over het algemeen gaan ze gewoon lekker slapen.. Wel heb ik een eigen ritueel... Ik lig altijd 's avonds met z'n drietjes nog even in het grote bed, dan krijgen ze een beker melk en lezen we een boekje of kijken nog even samen tv. En dan breng ik ze een voor een naar bed. Zo heb ik nog even alle aandacht voor ze en als hun vader oppast doet hij hetzelfde.