Ja, ik dump mijn kinderen

Discussie in 'De lounge' gestart door Clapat, 27 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tulip

tulip Niet meer actief

Voor mij zit het verschil hem erin dat die alleenstaande fulltime werkende ouder op die manier kiest voor een goed leven voor het kind, dak boven zn hoofd, eten...
    En die andere ouder kiest voor zichzelf.

2. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ja, daar heb ik dus ook al over nagedacht, en ik hoop dus tegen die tijd een eigen praktijk te hebben, waarin ik m'n eigen uren in kan delen en dus flexibel aan kan passen aan de lesroosters van de kids.
    Inderdaad omdat de puberteit in mijn ogen haast nog belangrijker is om er te zijn voor je kids, dan die eerste vroege jaren. In die eerste jaren kunnen ze bij een oppas ook dingen leren die je wilt dat ze leren. In de puberteit gaan ze echt niet meer naar een oppas en als je dan zelf niet thuis bent, hebben pubers dus een behoorlijke vrijheid, die erg vaak niet gezond voor ze is in die levensfase. Het is dan heel belangrijk, in mijn ogen, dat er iemand is die kan bijsturen waar dat nodig is.

Daarmee zeg ik niet dat ik vader en/of moeder tijdens die eerste levensjaren niet belangrijk vind, (ik werk niet voor niets parttime :)), maar wij hebben bijvoorbeeld gekozen voor een gastouder voor Thirza, als 1 vast gezicht waar ze buiten ons mee te maken heeft, (ik vind de wisselingen op KDV's persoonlijk helemaal niks :(). Voor Thirza genoeg tijd om zich aan ons veilig te kunnen hechten, daarnaast dus 1 vast gezicht van iemand die haar ook nog van alles bijbrengt.
    Maar in de puberteit is dat andere gezicht, die 3e vaste vertrouwde persoon er dus sowieso niet, en dan hoop ik dus toch echt thuis te kunnen zijn als de kids uit school komen. Gewoon omdat mijn man en ik tegen die tijd de enige vaste gezichten zullen zijn die bij kunnen sturen.

3. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Maar in beide gevallen geven de ouders in kwestie hun kind toch liefde?

4. tulip

tulip Niet meer actief

Ik hoop het...voor mij is de essentie van ouderschap dat je in belangrijke kwesties je kind boven alles verkiest. Niet zodat je er de dupe van wordt zelf, maar van 27 uur werken ipv 36 of 40 wordt je zelf gewoon echt niet minder. Als dat in,je huidige baan niet kan...tja dan zou ik naar een andere uitdaging op zoek gaan waarin dat wel kan.

5. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Maar goed dat is niet voor iedereen een optie natuurlijk.

Als jij een bepaalde richting hebt gestudeerd en je hart in een bepaald beroep ligt ga je ook niet zomaar om switchen. En al helemaal niet in deze tijd met alle risico's van dien.

Ik moest er zelf nooit aan denken om 4 dagen te werken.
    En nu werk ik 4 dagen en vind ik het heerlijk! Zou echt niet anders willen ( maar dan geen 32 uur )

6. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Mooi! Dank je voor het delen van je verhaal en voor het antwoord op de vraag wat is 'intellectuele uitdaging' ook al ben je LadyXochi niet.

Als ik jouw werk zo lees, ben ik blij dat het mijn vak niet is. Ik zou daar serieus geen ene uitdaging in vinden: werken met computers!

Ik houd van mensenwerk. Daarom vind ik thuis zijn bij mijn kind ook enorm leuk en een fijne uitdaging. Iedere dag weer.

7. zogelukkig

Ik merk dat je graag voor eigen parochie predikt, want het is voor ons zeker wel haalbaar dat ik thuisblijf bij en voor mijn kind.

Verder doe ik niet aan 'thuiszitten' hoor, jammer te lezen dat jij het bij je kind blijven zo ervaart.

8. zogelukkig

Ik begrijp je volkomen! Volgens mij ben jij jij ook een heel leuke moeder die heel veel met haar kinderen doet!;)

9. zogelukkig

Ik denk dat ik bij iedere post van jou wel 'hear-hear' kan roepen!:)

10. kippiekip

kippiekip Niet meer actief

Dankjewel :D Probeer het zo goed mogelijk te doen :D

11. zogelukkig

Je hebt het al wel helemaal uitgestippeld hè! Ik kan jou 1 ding zeggen: komt tijd, komt raad. Begrijp ik dat je zwanger bent van de eerste?
    Ik ben zeker van plan om als zelfstandige weer iets te gaan doen, ik heb de afgelopen jaren niet stil gezeten als het om persoonlijke ontwikkeling gaat. Toch ga ik echt never nooit meer terug de hulpverlening in, blegh.
    Als ik weer iets ga doen, zal ik ervoor zorgen dat ik thuis ben als mijn puberkind thuis komt; een sleutelkind zal hij niet worden.

12. Ladylola

Ladylola Fanatiek lid

19 sep 2009
    4.832
    1.234
    113
    Naarbij Amsterdam ;)
    Jammer dat jij het over die boeg gooit!

Dat jij de eerste paar jaar bij je kind blijft, wil niet zeggen dat werkende moeders het als 'niet' plezant ervaren om bij hun kind te blijven! Er is nooit bewezen, dat een kind beter ontwikkeld met een TBM dan een werkende moeder.
    Volgens mij had ik helemaal geen commentaar op thuisblijven en val ik jou of niemand aan.
    Ik vind het alleen vanuit mijn visie onnodig, omdat kinderen voldoende leren en hechten in een combinatie. Kinderen zijn flexibel en leerbaar.

Opvoeden is, veel meer dan thuis zijn voor je kind!

Ik vind je overigens echt een onbeschoft mokkel om voor mijn situatie te spreken! Jij kent mijn situatie niet. Jij kent mij niet. Je moet nadenken met wat je zegt domme doos.

13. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.097
    2.243
    113
    Brabant
    :(huh? hoezo is thuiszitten onnodig? daar gaat deze hele discussie toch over? hoezo is "thuiszitten" in deze tijd niet meer haalbaar?
    Ik blijf erbij dat dat vaak gewoon een kwestie van kiezen is. (en nee, dan heb ik het niet over alleenstaande moeders, mensen met geldproblemen of andere zaken die het moeilijk blijven om thuis te zijn met je kinderen)

Om op je punt verderop in dit topic terug te komen: ik vind zeker dat je je veilige basis ook nog moet hebben als je kinderen gaan puberen. Dus ik hoop dat we tegen die tijd nog dezelfde situatie hebben. Ik ben nu al minder gaan werken, zodat ik als ze naar school gaan geen opvang nodig heb, behalve 1 ochtend in de vakanties.

14. Ladylola

Ladylola Fanatiek lid

19 sep 2009
    4.832
    1.234
    113
    Naarbij Amsterdam ;)
    Ik ben blij voor je dat je niet stil hebt gezeten en je wat met je kwaliteiten wil doen.

En ja ik heb er genoeg jaren over na kunnen denken over hoe ik het als moeder zou willen doen. En die route is het plan wat ik wil bewandelen. Maar niets in het leven gaat zoals je wilt he. Het komt zoals het komt en met dat gegeven moeten we dealen.

Als mijn voorgaande post nu wel als een aanval overkomt, mag ik je erop attenderen, dat ik echt niet van hou dat jij voor mij bepaald, dat ik niet bij mijn kind wil zijn.
    Zeker niet met het gegeven, dat mijn kind niet gezond te wereld komt. Zo moet ik daar nu mee dealen en ook keuzes maken, die straks voor onze dochter het beste is. Als het beter is dat ik de komende jaren thuis moet blijven, omdat zij mij nodig heeft, dan doe ik dat. Ik zeg ook niet dat thuisblijven voor mij niet mag. Ik zeg dat ik het onnodig vind, mits de situatie erom vraagt dat mijn kind anders nodig heeft.

15. Triskele

Triskele Niet meer actief

Het was ook niet echt aan jou gericht maar wel op je uitspraak zeg maar dus niet persoonlijk ;)

Ik denk dat de waarden gewoon verschillen inderdaad, ik was ook niet thuis als ik er anders over dacht, ik zag iemand iets zeggen over pubers maar juist als die basis goed is scheelt het heel veel als de basis er niet is dan doe je geen bal meer s ze puber zijn hoor, in elk geval aanzienlijk moeilijker.

16. tulip

tulip Niet meer actief

saga, ik vind 24 uur over 4 dagen nog wat anders dan 36 uur in 4 dagen.

ladylola, ik vind je zelf ook nogal onbeschoft tegen ZG...en hoezo is thuisblijven niet haalbaar, genoeg mensen die het doen.

zogelukkig, gastouder worden niks voor jou;)

17. Triskele

Triskele Niet meer actief

Lalola ik lees net je onderschrift inderdaad en ik hoop dat het allemaal meevalt en je een zo gezond mogelijke dochter in je armen mag houden, dat hakt er toch zoiets en ik denk dat je juist door dat wel eens heel anders zou kunnen denken straks omdat je ineens beseft waar het allemaal om gaat en draait. Het is offtopic misschien maar wilde je even al het geluk toewensen hiermee...

Even los van mijn verdere mening over to thuisblijft or not to thuisblijf :p

18. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Ik wil trouwens wel even melden,

Dat ik vind dat deze discussie in tegenstelling tot andere soort gelijke of gelijke discussies er onwijs netjes aan toe gaat!

Zie je we kunnen het wel met zijn alle :D

19. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.097
    2.243
    113
    Brabant
    Sorry hoor, ik vind dit echt een stap ( nou nee, eigenlijk nog meer dan dat) te ver. Dat jij valt over een opmerking van zg, oke. Maar dat je dan gaat schelden? Tja, dan laat je jezelf wel erg kennen. Jammer hoor, zeker omdat je aangaf dat je wel hield van zulke discussies. Jammerjammer.

20. Ladylola

Ladylola Fanatiek lid

19 sep 2009
    4.832
    1.234
    113
    Naarbij Amsterdam ;)
    Dank je wel triskele. Dat waardeer ik :)
    En wie weet veranderd mijn keuze, omdat het moet. Ik ben ook van mening dat ik naar de behoefte van mijn kind kijk. En als dat betekend dat mijn partner en ik voorlopig rustiger aan moeten, zodat mijn dochter de zorg krijgt, die zij behoeft, dan doen wij dat.

Tullip daar heb je gelijk in, dat was even mijn emo dat spreekt. Dat ik 28u blijf werken, wil niet zeggen dat ik minder bij mijn kind wil zijn. Dat doet steekt als iemand anders voor mijn context beweerd. Excuses voor dat.

Overigens wordt mijn tekst te letterlijk gelezen. Thuisblijven is voor velen niet haalbaar. Althans ik ken er meer die werken. En met thuisblijven spreken we toch over Tbm? Ik Spreek niet over de letterlijke vertaling van thuisblijven!

Bizar hoe mensen, waaronder ik ook hoor, zich direct laten meeslepen in verwijten. Volgens mij zijn we bekwaam genoeg om elkaar te kunnen begrijpen.

Deel Deze Pagina