Ja, ik dump mijn kinderen

Discussie in 'De lounge' gestart door Clapat, 27 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jiska

Jiska Fanatiek lid

6 mrt 2007
    1.477
    3
    38
    Overijssel
    Het gaat niet om kinderen begrijpen, aanvoelen of op hun niveau proberen te denken. Ik bedoelde meer dat de ene vrouw kinderen verzorgen/opvoeden meer natuurlijk in zich heeft. Zo ben ik bijv. nooit een echte baby-mama geweest. Ik hield zielsveel van m'n dochter maar vindt het nu ze wat ouder is een stuk makkelijker. Dat heeft niets met zin te maken (waarom moet het gelijk zo negatief ingevuld worden?) maar meer met kwaliteiten/talenten waar ik bij mezelf, volgens mij, een reële kijk op heb.

2. Triskele

Triskele Niet meer actief

Ik ben het dus wel redelijk met veel werkende moeders eens dat er steeds minder keuze is maar ook omdat wij tegenwoordig geen concessies meer willen doen, want ja je kan kleiner gaan wonen, minder luxe leven e.d. als ik om mij heen kijk zouden er genoeg mensen wel wat andere keuzes KUNNEN maken maar lang niet iedereen inderdaad, die groep mensen zie je ook niet vaak fulltime werken maar echt omdat het "moet" voor het geld (en tussendoor gewoon op hun zin hebben qua werk want dan kan natuurlijk) het is vaak juist de groep met grote huizen, 2 auto's, dure verre vakanties en luxe uitgaven e.d. die fulltime werken.

3. raspberry

raspberry Niet meer actief

Een paar eeuwen terug werkten ook de moeders. Op het land, in de fabriek. En de kinderen trouwens ook.
    Het heeft door de eeuwen heen nogal gewisseld, hoe dat ging. Er zijn tijden geweest dat er groepen vrouwen waren die niet hoefden te werken, maar dat was wel de bovenklasse dan vaak.
    Dus dat we nu een tijd gehad hebben waarin dat allemaal kon en we nu weer een tijd in gaan dat het niet meer kan, vind ik persoonlijk nou niet echt te wijten aan de vooruitgang. Die heeft er namelijk juist in eerste instantie voor gezorgd dat het mogelijk werd dat moeders thuis bleven.

4. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Ja, ik wist dat er zoiets zou komen, daarom 'meestal'. Bij het mensendier is t wel het vrouwtje dat voor de kinderen zorgt ;) Natuurlijk zijn er best mannen die heel erg verzorgend zijn, maar over t algemeen minder en/of op een andere manier.
    En toch, de meeste jongens trekken meer naar jongensspeelgoed en meisjes naar meisjesspeelgoed. Ook als je het juist probeert te stimuleren.

5. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Erg herkenbaar allemaal!;)

6. zogelukkig

Voor jou ook respect!;)
    Jouw man is heel veel van huis, je hebt twee kleintjes en klaagt nooit!

Ik voel me wel een luxepaard dat wij best vaak op vakantie gaan, al is het wel een sport om dat zo goedkoop mogelijk te doen hoor. Basis, geen luxe. Gewoon losse vlucht en huisje, that's it. Straks is dat ook onbetaalbaar als de kleine man naar school gaat. Dan worden het autovakanties met de tent achterin (?). Zo heeft iedere fase wel iets leuks.

7. Triskele

ik kan niet oordelen over een paar eeuwen terug ik maakte een grapje gelukkig ben ik nog niet zo oud (alhoewel voelt wel soms zo) maar mijn ervaring van moeder, oma en haar moeder e.d. is dat ze wel een keuze hadden (en die hadden het echt niet breed) die deden van allerlei soorten thuiswerk dat wel, dat kon toen ook gewoon veel makkelijker.

Mijn oma maakte bv lampenkappen thuis idd maar dat was puur omdat ze single was als ze getrouwd had geweest had ze dat niet hoeven doen, maar goed mijn oma was een dolle minaa wat dat betreft en een hele moderne vrouw (4 kids van 4 verschillende vaders haha kan je wel raden wat ze als hobby had) maar toen ze ouder was hebben we over mijn keuze gehad en nu pas begreep ze het toen ze ouder was en wou ze dat ze iets traditioneler had geleefd om meer te kunnen genieten van de tijd van haar kindertjes. Dat begreep ze vroeger totaal niet pas toen ze ouder was en die vond onze tijd geen vooruitgang, die noemde alles gehaast en totaal voorbijlevend aan wat echt belangrijk is. Ik weet dat altijd aan dat ze gewoon een oude muts was :p maar snap haar opmerkingen nu wel wat beter.

Vroeger was niet geweldig hoor maar het had ook bepaalde charmes, ik vind zoals mijn andere oma heeft geleefd echt geweldig, zo'n boerenvrouw met veel kinderen, lekker thuis, de tuin bijhouden, net groentes e.d. het heeft wel iets nostalgisch dat kan dus bijna niet meer tegenwoordig.

8. zogelukkig

Bedankt!:)

Maar ik ben verre van perfect hoor, denk dat alsjeblieft niet!

Ik kan dus niet én een goede huisvrouw zijn én een bewogen moeder. Mijn huis is vaak echt een puinhoop. Maar ik heb gewoonweg niet de energie (ik heb een vervelend lijf;)) om beide goed te kunnen doen. Dus ik heb altijd gezegd: dat komt wel weer. En over 8 maanden is het al zover. Dan gaat de kleine man naar school. De tijd is echt omgevlogen.

Ik denk dat moeders die alles voor kun kind over hebben, geen fouten maken, dat mag je zo niet stellen!;)

9. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Ik heb de keuze om thuis te blijven, maar doe dit niet.
    Ik kies ervoor ruimer te leven, meer te kunnen sparen voor een goede opleiding voor onze kinderen. En de mogelijkheid te hebben om dagjes met ze uit te gaan zonder na te moeten denken of het financieel wel haalbaar is. Wij hebben het financieel al zwaar genoeg gehad, en vind dat het tijd is dat we mogen genieten. En als ik daarvoor 2,5 dag moet werken heb ik dat er zeker van over.

10. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Ja, maar daar hebben ze neem ik aan niet voor gekozen, omdat ze het zelf zo graag wilden?? Dat is natuurlijk een heel ander verhaal, dat wordt ook steeds aangestipt.

Natuurlijk zijn er verschillende typen vrouwen! Uiteraard heeft het niets met opleiding te maken of je graag met mensen/kinderen werkt of niet en of je daar creatief mee kunt zijn. Ik moet er niet aan denken om kinderen van anderen op te voeden. Het is dat ik het geweldig vind om mijn eigen kind te zien ontwikkelen.
    En ik kan best vanalles verzinnen om de hele dag te doen, maar ik heb er niet altijd zin in. Ik ben meer een moeder die haar kind stimuleert om zelfstandig te zijn/worden, ook al ben ik tbm. Het stimuleren en naar een 'doel' toe werken vind ik dan wel weer leuk.

Ik geloof ook niet dat de discussie er om gaat wie het het zwaarst heeft? Dat is zo afhankelijk ook van de hele situatie. Factoren rond het werk, het kind en de moeder/ouder.

11. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ik denk dat als je alles zonder oordeel aanbiedt, de meeste kinderen met alles door elkaar spelen. De ene keer met dit en de andere keer met dat. Het probleem is dat er vaak onbewust allerlei meningen aanwezig zijn over wie waar mee moet spelen en hoe dat er dan uit moet zien.

12. zogelukkig

Ik dus wel!

Juist mensen die op hun werk uitdagingen nodig hebben, creatief kunnen denken en probleemoplossend kunnen werken, daarvan denk ik dus dat die dat thuis ook in de praktijk kunnen brengen. Niet exact uiteraard; je kind is geen formule, maar ik denk dat dat soort mensen dus creatief zijn.
    Misschien geldt dat niet voor iedereen, maar ik zie dat dus wel aan mijn man die exact wetenschapper is. Die is zo enorm creatief! Dan uit zich in hoe hij met zijn zoon speelt, hoe hij hem de wereld laat zien. Ik ben de alpha-bitch :)D) en doe andere dingen. Mooie verdeling.

Ik zou best gastouder willen zijn, maar dan niet van baby's. Vanaf 2 vind ik het veel leuker, dan kan je met ze communiceren en zijn ze niet meer zo hulpbehoevend.

13. zogelukkig

Ik snap je wel hoor!

Hier speelt dat finaciële aspect totaal niet mee, dat scheelt denk ik ook al.

14. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Mijn moeder had juist willen blijven werken en mijn ouders hadden ook eigenlijk niet willen trouwen, maar door de maatschappij is beide anders gelopen... Mijn ouders moesten trouwen omdat ze anders geen huis konden huren en mijn moeder kon niet gaan werken omdat er geen opvanggelegenheid was bij ons in het dorp. Er was uiteindelijk wel een psz en dat was al heel erg revolutionair toen (1980), er werd echt schande van gesproken als je je kind daar naar toe bracht...
    Uiteindelijk ben ik dus wel opgevoed met het idee dat het normaal is dat vrouwen werken en dingen doen en dat mannen ook zorgen.

15. Triskele

ja ben ik op zich wel met je eens, mij boeit het niet onze zoon heeft ook een tijdje een pop leuk gevonden en speelde gezellig met hem mee hoor maar toch vanaf vroeg af aan is het echt een bouwer, kon al vroeg nabouwen e.d. en auto's hebben de voorkeur, onze meid heeft in eerste instantie voornamelijk met haar broer speelgoed gedaan dus ook auto's e.d. en vond ze geweldig maar trok op den duur ook echt naar meisjesachtig speelgoed, en toch al best jong.

Terwijl ik het wel leuk vond dat ze alletwee zo lekker met hun auto's konden bezig zijn (en gelukkig kan ze dat nog steeds ook wel)

Sommige mensen zijn hier echt heel erg in hun jongen mag niet met een barbie spelen want jemig hij zou er homo van kunnen worden ofzo ;) (alsof je dat kan krijgen haha)

Ik ben daar dus helemaal niet moeilijk in als ze maar gezellig spelen ben ik al happy maar toch duidelijk voorkeuren ontwikkeld maar pas toen ze iets ouder waren.

16. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Ik ook hoor. Ik ben echt geen baby-mama. Steeds weer dat gekrijs en nooit eens normaal kunnen gaan slapen, werd er gek van! Het is nu zoveel makkelijker en leuker.
    Maar ik ben er heel erg blij mee dat ik haar toen niet naar een kdv hoefde te brengen. Af en toe even bij oma, maar ik vond het behoorlijk moeilijk om haar bij een ander te laten. Ik wist gewoon dat een ander haar heel slecht stil kon krijgen. Melk uit een fles accepteerde ze lang maar half, dan was ze gewoon níet tevreden, vooral 's avonds niet. Huilde ze net zo lang tot ik er weer was..
    Het verzorgende vond ik overigens wel best leuk en natuurlijk ook de ontwikkeling.

17. Clapat

Clapat Fanatiek lid

10 mrt 2009
    1.059
    17
    38
    Duitsland

18. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.275
    6.802
    113
    Juist in de jaren 80 was de emancipatiebeweging heel actief.
    PSZ was hier in de stad juist heel populair.

Ik denk dat onze generatie allemaal is opgegroeid met: een slimme meid is op haar toekomst voorbereid!!
    Bekijk bijlage 271701

19. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Misschien moet ik er bij zetten dat ik uit een klein (1500 mensen) dorp in Zeeland kom :) in 1980 was de psz bij ons net opgezet.

Die posters ken ik ook idd, was erg populair toen ik opgroeide :) Mijn moeder is ook wel behoorlijk geemancipeerd, ook altijd erg politiek bewust en was ook lid van de Rooie Vrouwen van de PvdA enzo.

20. zogelukkig

Gwahaa, die poster!:D

Eerder was er nog zo eentje: 'Kies exact'. (Puke).

Psz bestond hier al begin jaren 70, want ik ging ernaar toe.

Deel Deze Pagina