Op linkerzijde liggen

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door lisa27, 30 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lisa27

lisa27 Bekend lid

25 sep 2013
    557
    91
    28
    Vrouw
    Ik ben nu bijna 18 weken zwanger en heb begrepen dat je beter niet op je rechterzijde kunt slapen. Nu heb ik een forse vergroeiing in mijn rug waardoor ik onmogelijk altijd op dezelfde kant kan liggen. Ik wil nu ook dolgraag even op de bank gaan liggen maar dan op de rechter kant want links doet teveel pijn nu. Wat is wijsheid?

2. robijntje1982

robijntje1982 Niet meer actief

dat heb ik nog niet eerder gehoord, ik lig op de kant waarop ik het lekkerste lig. en wissel de hele nacht door want na een tijdje doet de kant waarop ik lag pijn.

3. MamaSamm

MamaSamm Bekend lid

23 okt 2011
    942
    24
    18
    Bloggen op weerzownmamablogger.wordpress.com
    Drenthe
    Ik lig juist vaak op m'n rechterzijde, heb dit toevallig laatst nog aan de vk gemeld en die zei dat dit geen kwaad kon. Je lichaam geeft het wel aan als je andere houding aan moet nemen.

4. Yc86

Yc86 Actief lid

15 jul 2012
    295
    0
    16
    Zuid-Holland
    ze zeggen dat je het beste op je linker zijde kan liggen omdat de doorbloeding van de placenta dan beter zou zijn.

Eerlijk gezegd heb k er nooit zo rekening mee gehouden ik ben al blij als ik überhaupt lekker kan liggen.

Ze zeggen ook dat je beter niet op rug kan liggen veder in je zwangerschap omdat hrt gewicht je slagader dicht kan drukken. Dit heb ik aan mn verloskundige gevraagd omdat k graag op mn rug slaap en zolang je er geen last van krijgt zoals duizelig, misselijk enz kan het geen kwaad.

5. lisa27

lisa27 Bekend lid

25 sep 2013
    557
    91
    28
    Vrouw
    Oh oké want ik krijg elke week zo'n zwangerschaps mailtje en deze week stond erin dat deskundigen adviseren om op de linkerzijde te gaan liggen omdat dan de bloedtoevoer naar de placenta het beste is. Op internet staat ook dat op je rechterzijde liggen de kans op vroeggeboorte 2x verhoogd:(

6. Yc86

Yc86 Actief lid

15 jul 2012
    295
    0
    16
    Zuid-Holland

7. flippo

flippo Actief lid

3 dec 2010
    396
    5
    18
    NULL
    NULL
    Inderdaad is de doorbloeding vd placenta optimaal als je op je linkerzijde ligt. Maar als je op je rechterzijde ligt is de doorbloeding ook goed.

Als je op je rug ligt kan het gewicht vd baarmoeder grote bloedvaten indrukken, zodat de doorbloeding voor jezelf niet meer helemaal goed is. Dan kan je echt even duizelig worden, als je dit merkt: gelijk even naar je linkerzijde draaien en even rustig zo blijven liggen.

Ik heb op verloskunde gewerkt en ik kan me herinneren dat als de baby het wat moeilijk had door de weeën (tijdens de bevalling) en de baby niet zo goed herstelde in de rust tussen de weeën, dat de moeder dan wel op haar linkerzijde moest liggen, want dan was het wel erg belangrijk.
    Maar nu, tijdens de zwangerschap heeft het kindje het gewoon goed in je buik (geen heftige weeën waar hij van moet herstellen) dus kan je prima op je rechter zijde liggen.

8. lisa27

lisa27 Bekend lid

25 sep 2013
    557
    91
    28
    Vrouw
    Volgens mij is het vooral belangrijk om er in het laatste trimester om te denken toch?

9. LCLL

LCLL Bekend lid

14 jan 2010
    845
    0
    0
    NULL
    Ik houd me er wel mee bezig, maar als ik wakker word lig ik gewoon vaak op mn buik (het kan nog net) of rechterzijde... :p

10. nana33

nana33 VIP lid

17 nov 2008
    5.536
    3
    0
    Er is een onderzoek uit 2011 van onderzoeks uit Nieuw Zeeland dat idd laat zien dat je in je laatste trimester het bete op de linkerkant kan liggen, omdat dit vanwege de betere doorbloeding de kans op late miskramen iets verkleint. Dit geld dus echter alleen voor het laatste trimester. Ik zou me er nu nog geen zorgen over maken!

11. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.289
    10.260
    113
    Ik slaap nu afwisselend links en rechts op mijn zij, het lichaam roept hard genoeg wanneer ik moet wisselen.

12. bulakgirl

bulakgirl Fanatiek lid

4 aug 2013
    3.155
    2.542
    113
    Ik slaap ook afwisselend op links en rechts.... Was een vervent buikslaper.... En kan echt niet de hele nacht op links blijven liggen! ;) ik merk wel dat als ik op mijn rug lig ik gauw het gevoel in m'n benen kwijt raak... Denk toch dat dat te maken heeft met de baby die iets bekneld! ;p

13. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Ik begin op mijn linkerzij, maar als ik wakker word lig ik meestal anders, op rechts
    of op mijn rug. Missch draai ik wel binnen 10min nadat ik in slaap val, geen idee. Lijkt trouwens wel dat ik de baby meer voel bewegen als ik op mijn linkerzij lig, herkent iemand dat? Zou dat ook door doorbloeding komen?

14. dpbovenkamp

dpbovenkamp Fanatiek lid

14 jan 2014
    1.628
    3
    36
    Dit klopt, heb ik toevallig net ook geleerd bij BHV cursus. Dat als een vrouw in het laatste trimester is en je moet haar in de stabiele zijligging leggen, NIET OP RECHTS. Daar loopt een belangrijke slagader die de placenta van bloed voorziet en die kan wat bekneld worden.

15. toetie

toetie Fanatiek lid

14 dec 2010
    2.310
    7
    38
    noord brabant
    ik heb juist tijdens het bevallen op mijn rechter zij moeten liggen..

16. dpbovenkamp

dpbovenkamp Fanatiek lid

14 jan 2014
    1.628
    3
    36
    Da's op zich logisch, omdat het kind er dan ook echt uit moet:D

17. PollyBaby86

PollyBaby86 Bekend lid

15 jul 2013
    510
    37
    28
    Ik heb het laatst aan m'n verloskundige gevraagd. Die gaf aan dat op je rug inderdaad minder goed is, maar of je op je linker- of rechterzij ligt niet zo veel uitmaakt. De kans kan misschien verdubbelen maar blijft super klein. Zij zei dat het gewoon het belangrijkste is dat je een goede nachtrust krijgt, dus niet panisch hiermee bezig bent :)

18. HuiBooBee

HuiBooBee Fanatiek lid

1 feb 2011
    4.355
    72
    48
    Ik ben zo'n miep die, tot vorige week, al die regeltjes panisch heeft gevolgd..
    Met als gevolg: gebroken nachten, een rothumeur, rugpijn en ga maar door!
    Je lichaam geeft het zelf echt aan als je niet goed/prettig ligt.

Baby ligt rechts in mijn buik en word vaak wakker op mijn rechterzij/buik (zo schuin) wakker.
    Het doet geen pijn, mijn benen knellen niet af, de baby doet niet anders dan normaal.
    De nachtrust is terug, de pijn in mijn rug is afgenomen, de rothumeur blijkt gewoon hormoonwerk :)
    Dus ga gewoon liggen hoe jij het lekkerst ligt.

19. toetie

toetie Fanatiek lid

14 dec 2010
    2.310
    7
    38
    noord brabant
    kweet niet of dat logisch is is alsnog een keizersnee geworden omdat de hartslag af en toe wegdipte wel herstelde.

20. dpbovenkamp

dpbovenkamp Fanatiek lid

14 jan 2014
    1.628
    3
    36
    Nee, maar ik bedoel dat het dan niet uitmaakt of je op rechts ligt, omdat het toch al de bedoeling is dat het kind geboren wordt, op welke manier ook. Maar als het nog te vroeg is en je ligt te lang op je rechterzij, dan kan dat de toevoer naar de placenta belemmeren en complicaties opleveren, dus wordt het over het algemeen afgeraden.

Deel Deze Pagina