Ik heb laten registreren dat ik de beslissing aan mijn man overlaat. Hij weet wat ik wel en niet wil. In principe zou ik wel donor willen zijn, maar ik vind dat er meer mogelijkheden voor de registratie moet worden gegeven. Reden hiervoor ligt in het feit dat tegen mijn alcoholistische moeder werd gezegd (nadat een bacterie haar lever bijna stillegde, gestimuleerd door de alcohol) dat als ze 2 jaar nuchter zou zijn ze op de transplantatielijst werd gezet. Ik hield zielsveel van m'n moeder, maar deze toezegging van de arts schokte mij. In dit geval was de alcohol niet de enige oorzaak, maar voor iemand die z'n lever kapotdrinkt en vervolgens alleen 2 jaar stopt om een nieuwe lever te kunnen krijgen, wil ik mijn organen niet beschikbaar stellen. Voor rokers idemdito. Als je stopt en daarna te horen krijgt dat je een transplantatie nodig hebt vind ik nog anders. Maar zulke voorkeuren kan je helaas niet vastleggen. Mijn man zal dus ter zijner tijd die afweging moeten maken.
Een redenering van niks, vind ik. Sommige mensen, die dus wel ervoor gekozen hebben om donor te zijn, vinden het niet erg dat er na hun dood gesneden wordt in ze. Heb ik respect voor. Maar ik kan dat gewoon niet. En iets wat je niet kunt, moet je ook niet doen. Ik kan geen donor zijn, als ik niet achter die keuze sta toch ?? Ik neem aan dat de mensen die donor zijn, volledig achter die keuze staan.
Aan de ene kant wil ik natuurlijk graag zo lang mogelijk overleven en wel een donororgaan aanpakken, aan de andere kant kan ik me voorstellen dat het niet eerlijk is, omdat ik ook niet geef, en ik denk dat ik er best vrede mee zou kunnen hebben dat ze mij overslaan om een ander te redden. Mijn vriend is wel donor, en bij hem zou ik het daarom ook heel graag zien dat, mocht het nodig zijn, hij wel gewoon mag ontvangen. Ons kindje is er nog niet, maar daarvoor zou ik het wel willen. Ik zou haar echter niet registreren als donor, ik wil dat ze daar zelf de keuze over maakt, net als mama en papa dat hebben gedaan..
Maar hoezo krom...jij kan het niet zeg je..maar iemand anders moet het dus maar wel kunnen om jouw leven te redden.
Onzin. Niemand is iets verplicht, dus het woordje MOETEN is hier compleet onzin Iedereen die donor is, die is dat niet verplicht, en er is ook niemand die zegt dat ze donor MOETEN zijn.
Als niemand donor is ga jij dood hoor als 1 van jr organen het begeeft en je kindje ook. dus ja in mijn ogen is het donorschap moeten...het moet om levens te redden.
Er is geen MOETEN bij. En om nou te schrijven : en je kindje ook Misschien even mijn kind er buiten laten. Ik ben de persoon die reageerd in dit topic, en niet mijn kind toch Donorschap is geen moeten, het is niet verplicht. En als ik geen donor ben, om de reden dat ik het niet kan, dan is dat toch zo. Neemt niet weg dat ik respect heb voor mensen die wel donor zijn. Laat ieder in zijn eigen waarde, alsjeblieft.
Het ging net over kinderen maar daarbij is het wel eens goed als mensen daarmee geconfronteerd worden...ik wil er ook niet over nadenken dat er iets met mijn kindjes gebeurd, maar als het wel zo is den ze hebben een donororgaan nodig dan ben ik zielsgelukkig en blij dat er mensen zijn geweest die niet zo bekrompen roepen: tja tis mijn keuze maar wel de noodzaak in hebben gezien en daardoor mijn kindje konden redden.
Kijk als ik met mijn kinderen in de situatie kom of zij donor mogen zijn dan betekend dat dat zij niet meer te redden zijn...dat is al het ergste dat kan gebeuren als ik met doneren ervoor kan zorgen dat misschien 1 ouderpaar niet hetzelfde mee hoeft te maken dan zou dat de enige troost zijn die er is
We kunnen een hele discussie voeren, die nutteloos is, want mijn gedachten veranderd niet. Nogmaals, ik heb er over nagedacht om WEL donor te worden, maar ik sta niet achter die keuze. Dat kan toch ?? Moet ik dan iets gaan doen waar ik niet achter sta ?? En ik heb er echt niet kort over nagedacht hoor. Ik heb er wekenlang over nagedacht, maar mijn antwoordt is NEE. So be it. En om kindjes erbij te gaan betrekken, vind ik nogal krom. Zo iets zou ik niet doen. Want ik ben degene die reageerd, en niet mijn kind. Maar goed, dat is mijn mening.
Op elk forum komen elke keer weer dezelfde vragen en discussies voorbi, als dat niet mag, kun je het forum wel sluiten. En als een bepaald onderwerp je niet boeit, bijvoorbeeld omdat het al eerder voorbij is gekomen, lees en reageer je gewoon niet mee. Maar er zijn misschien mensen die minder lang lid zijn. Of die sinds de vorige discussie iets hebben meegemaakt waardoor hun mening veranderd is. En voor die mensen is zo'n topic dan wel intereesant.
Nee ben geen donor. zou bij leven wel een nier bijv. afstaan aan familie. Hoef zelf ook niet te ontvangen.
ik heb je discussie met tuc gelezen. maar eigenlijk geef je helemaal geen antwoord op de vraag. je verdedigd je wel waarom je jouw keuze maakt. dat snap ik. maar vind je nou echt met volle overtuiging dat jij of je kindje recht hebt op organen als je zelf geen donor bent? klinkt hard hoor maar ik vind eigenlijk dat het zo moet. of in ieder geval dat mensen die zelf donor zijn.voorrang moeten krijgen op de wachtlijst.
Op zich ben ik het met veel eens. Maar donor betekend nou eenmaal dat je iets afstaat zonder daar wat voor terug te verwachten of er eisen aan te verbinden. ( al ben ik het gevoelsmatig helemaal met jullie eens hoor!!!)