Even buiten beschouwing gelaten dat veel mensen tegenwoordig van tevoren het geslacht weten en dus maar voor één geslacht een naam hoeven te bedenken... Stel: bij kindje #1 vind je de jongensnaam Ties mooi en de meisjesnaam Merel. Het blijkt een jochie te zijn. Paar jaar later raak je in verwachting van een meisje. Noem je haar dan alsnog Merel of hou je die naam voor je oudste zodat ie altijd 'een eigen naam heeft voor als ie een meisje was geweest'? Waarom ik me afvraag hoe anderen hierover denken: Toen ik zwanger was van de tweede hebben we voor beide geslachten zulke mooie namen bedacht dat ik het ergens zonde vind om nu de jongensnaam 'weg te moeten gooien'. Maar toen bedacht ik me dat ik zelf dus wel altijd heb geweten hoe ik zou hebben geheten als ik een jongetje was geweest, en dat eigenlijk ook wel weer grappig vind en vooral ook héél persoonlijk dat mn ouders deze naam (en die van mezelf ) speciaal voor mij hebben uitgekozen en niet voor iemand anders (lees: oudere broer of zus). Ben gewoon even benieuwd hoe anderen dit zien
Ik zou de naam gewoon bij een volgend kindje gebruiken. Eerste kindje met de naam kun je later zeggen dat je de andere naam die je had zo mooi vond dat je hem hebt doorgegeven aan de volgende kindje En het kindje dat de naam krijgt kun je zeggen de naam hebben we uitgezocht bij je broer/zus maar toen konden we hem niet gebruiken, dat vonden we heel erg jammer want we vonden het een heeeeele mooie naam. toen werd jij gelukkig geboren we waren zo gelukkig en konden we jou ook nog de nAam geven die we moesten bewaren maar wel het aller mooist vonden. Of iets in deze trant
Zodra de kindjes ernaar vragen zal ik geen idee meer hebben welke naam ze anders hadden gehad. Ik weet het nu van de jongens al niet eens meer zeker. Ik weet alleen nog de jongens namen die buikbaby zal krijgen als ze het fout blijken te hebben gehad bij de echo’s.
Wij hebben nieuwe namen verzonnen maar dat is omdat de smaak veranderde. Anders hadden we het gewoon gedaan Mijn jongere broer heeft ‘mijn jongensnaam’ gekregen, dat is alleen maar grappig om te vertellen. Mijn ouders vonden die naam prachtig, voor een meid zouden ze iets nieuwe moeten verzinnen.
Bij ons dochtertje wisten we het geslacht niet en hadden we dus een meisjes- en jongensnaam. De jongensnaam bleef dus over en dat voelde al zo lang als ‘onze’ naam, dat het voor ons alleen maar logisch was om die dan te gebruiken bij een volgend kindje. Dit bleek een jongetje en dus was het voor ons meteen duidelijk dat ons zoontje die naam zou krijgen. Alleen om de reden dat je anders later niet kunt zeggen dat je speciaal voor je kind een nieuwe naam hebt bedacht, zou ik je nr 1 naam echt niet laten schieten. Tenzij je smaak is veranderd. Mijn zus en ik zouden Roy heten als we een jongen zouden zijn. Mijn jongere broer heet uiteindelijk anders.
Mocht het ons nog gegeven zijn en we krijgen een meisje, dan gebruiken we indd de meisjes naam ja. Nog steeds heel mooi
Ik zou de naam gewoon gebruiken als dat echt de mooiste naam is voor jullie. Mijn broertje heeft inderdaad de naam gekregen die ik zou hebben gehad als ik een jongen was. Zusje heeft niet de naam gekregen die broertje zou hebben gehad als broertje een meisje was, omdat die ineens heel vaak voorkwam bij ons in de buurt. Ze hebben wel voor een naam gekozen die er een beetje op lijkt.
J zou Bram hebben geheten als ze ineens toch een jongetje zou zijn bij de geboorte. Altijd gezegd dat als ik een jongen zou krijgen ik voor bram zou gaan. Bij r vond ik Bram niet meer zo leuk. Veeeel te populair en hoorde echt bij J. Tot week 35 zou R Pim worden. Tot ik begon te twijfelen... Soms nog wel eens spijt van dat we gewisseld hebben. Een meisjesnaam hadden we niet. Dit kindje had dus echt Pim geheten als het een jongetje was... nu moesten we dus opnieuw beginnen..
Wij hebben de naam die niet gebruikten steeds bewaard. Wij hebben onze kinderen allemaal vernoemd. We hebben iedere keer de overgebleven naam erbij gepakt en opnieuw besloten of we die nog steeds mooi vonden. Zo hebben wij al 15 jaar een meisjesnaam 'in de kast liggen' want het werd iedere keer een jongen.
Mijn ouders hebben eerst 3 meiden wij hadden allemaal dezelfde jongensnaam gehad toen de 4e zich aandiende veranderde die jongensnaam (gelukkig) Als er hier nog een 2e mag komen dan heb ik denk ik andere meidennamen maar komt meer omdat er in de tussentijd een kindje is geboren met die naam maar anders was het zeker een kanshebber.
Wij hebben de naam wel gebruikt. Ik zie het niet dat we de naam toen speficiek voor alleen dat kindje uitgekozen hadden maar het was toen voor ons gewoon de mooiste jongensnaam. Bij de tweede voelde het nog steeds als DE naam. Hebben ook over andere namen gedacht maar keer op keer kwamen we weer bij de naam uit die we destijds ook op nummer 1 hadden. Imo is het dus totaal geen tweede keus gevoel voor onze zoon ofzo. Dus als hij er later naar zou vragen dan zal ik gewoon zeggen dat het voor ons gewoon de mooiste naam was.
Ik zou dan wel die naam kiezen en de naam 'los' zien van je eerste kindje die die naam had gekregen als het geslacht anders was geweest. Tenzij je smaak is veranderd natuurlijk, maar als je echt verliefd bent op die naam is het doodzonde om het om die reden achterwege te laten vind ik. Denk ook niet dat een kind er nou echt mee zit dat zijn/haar jongere broertje/zusje de naam draagt die hij/zij had gekregen bij een ander geslacht.
Nooit over na gedacht dat dat een probleem zou kunnen zijn. Het is gewoon X voor een jongen en Y voor een meisje, en dan doet alleen de volgorde van geboorte er toe. Je geeft het dan toch niet aan een bestaand kindje als dat specifieke geslacht niet eerder heeft bestaan? Ik kan me wel voorstellen dat smaak in de tussentijd is veranderd, er een baby in de buurt is geboren met die naam, of als het gaat om bijvoorbeeld Julia vs Julian, maar als het puur een kwestie is van eerder bedacht zou ik het gewoon houden.
Ik heb altijd gezegd dat ik L en S zo mooi vond. Mijn man was het daar gelukkig mee eens. De eerste was een jongen dus kon ik mijn L naam gebruiken. De 2e een meisje en dus kunnen we de S naam gebruiken. Voor ons voelt dat gewoon zoals het hoort. Was er een derde kindje gekomen, of deze baby een jongen geweest dan had ik écht geen namen geweten haha. Mijn ouders wisten wat mijn broer werd dus die hadden alleen een jongensnaam. In mijn geval was ik een verrassing dus ze hadden 2 opties voor mij. Na mij geen kinderen meer gekregen dus de jongens variant niet nodig gehad.
Wij wisten beide keren de geslachten niet. Onze zoon heeft de naam gekregen die we hadden voor als onze dochter een jongen was geweest. Mocht de 3e een meisje zijn (als het ons gegund is) dan krijgt zij een andere meisjes naam als dat we in gedachte hadden als onze zoon een meisje was geweest. Ik kwam ineens met een in mijn ogen prachtige combinatie qua namen die de andere naam volledig deed verbleken. Mocht het een jongen zijn gaat die naamloos door het leven. Er is nog geen enkele jongensnaam die we beide mooi vinden naast de naam van zoon.
Onze zoon heeft de naam gekregen die we bij onze dochter al als jongensnaam hadden. Dat vonden we nog steeds de mooiste naam. De meisjesnaam die we bij zoon hadden, wordt het ook nog steeds als dit een meisje blijkt te zijn. Onze smaak verandert blijkbaar niet zo.
Wij hebben de meisjesnaam die we voor Kleutermuis hadden ook bewaard voor een eventueel zusje. Maar door een plotselinge populariteit van de naam en doordat mijn schoonvader overleden is gaat het toch wat anders worden. Maar misschien dat hij nog doorgaat voor tweede of derde naam. Gelukkig hebben we nog even
Wij wisten beide keren dat we een jongen kregen, we hebben het niet eens over meisjesnamen gehad. Daarbij vind ik namen veel te leuk om overna te denken!