misschien een vreemde vraag

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door apenkop, 15 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. apenkop

apenkop Lid

28 feb 2013
    11
    0
    0
    NULL
    NULL
    ik heb chlamydia gehad en heb er een aardig tijdje mee rond gelopen. ik denk zo 1,5 a 2jaar.
    ik ben hiervoor behandeld met een pil.
    met toeval is dit ontdekt toen (voor onderzoek andere klachten)
    ze hebben toen ook gelijk gekeken naar me baarmoeder,eierstokken enz. (niet voor chalmydia) dit bleek goed te zijn.

nu probeer ik zwanger te worden van me vriend (ook hij is gelijk behandeld voor chlamydia)
    toen ik gestopt ben met de pil ben ik gelijk gaan menstrueren. de maand erop ook gewoon elke maand.
    me cyclus is rond de 32dagen soms een paar dagen eerder soms een paar dagen later.
    nu heb ik ook ovulatietesten gebruikt en daaruit kwam dat ik een eisprong had.
    dit heb ik een paar x herhaald en elke keer gaf hij dit aan op dat moment.

kan ik er nu gewoon vanuit gaan dat ik gewoon vruchtbaar ben? of zou ik alsnog onvruchtbaar kunnen zijn geworden door chlamydia. en moet ik me toch zorgen gaan maken?

Vind het een rare vraag en schaam me er best voor

2. Cooks

Cooks Fanatiek lid

9 mrt 2011
    1.312
    66
    48
    Overijssel!
    Ik denk als je gewoon ovuleert je vruchtbaar bent. Voor de zekerheid kan je altijd even de huisarts bellen met jou vraag.

3. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.824
    19.145
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Als alles destijds op de echo geen verklevingen en littekenweefsel te zien waren, denk ik dat jij je niet direct zorgen hoeft te maken. Maar ik kan me best voorstellen dat je dat toch doet, want dat zou ik ook doen.
    Kun je voor de zekerheid niet eens langs de huisarts gaan en daar je zorg bespreken? Misschien kun je nogmaals een echo krijgen om specifiek op deze punten te controleren.

Overigens betekenen positieve ovulatietesten niet per definitie dat je een eisprong hebt. Deze sporen namelijk alleen het hormoon op dat vlak voor de eisprong vrijkomt en niet de eisprong zelf. In verreweg de meeste gevallen, geeft dit aan dat je ook een eisprong hebt. Maar mocht er reden zijn om daaraan te twijfelen, dan is de temperatuurmethode beter. Die geeft namelijk wel met (vrijwel) zekerheid aan dat de eisprong heeft plaatsgevonden.

Dat is puur ter informatie hoor, niet omdat ik denk dat er in jouw geval iets mis zou zijn.

4. apenkop

apenkop Lid

28 feb 2013
    11
    0
    0
    NULL
    NULL
    Kan wel naar de huisarts gaan. Maar die weet niks van de chlamydia. En ik moet zeggen dat ik me er eigenlijk ook erg voor schaam. Terwijl de chlamydia niet van mij afkomt. (ex van me vriend ging vreemd). Maar het blijft voor mij iets om me voor te schamen. Maar is jet niet zo dat als de ovulatietest aangeeft van de eisprong is er bijna en ik word regelmatig ongesteld, dat ik ook daadwerkelijk een eisprong heb gehad? Of werkt dat anders? En temperatuur opmeten kan dat met een oor thermometer? Bedankt voor de info zowieso hierboven

5. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.824
    19.145
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Het is niet iets om je voor te schamen. Zeker niet bij een huisarts.

Als je gewoon regelmatig ongesteld wordt en ook positieve ovulatietesten hebt, mag je er wel gewoon van uit gaan dat je gewoon een eisprong hebt. Het is meer mijn feitjes-kennis die me soms in de weg zit. ;) Het komt heel soms voor dat vrouwen die geen eisprong hebben, toch positieve ovulatietesten hebben. (Deze zijn dan vaak wel wat onduidelijker, ze zijn bijvoorbeeld meerdere dagen achter elkaar positief.)

Als je zou willen temperaturen, moet je elke ochtend om dezelfde tijd voordat je je bed uitkomt, je temperatuur opnemen. Liefst rectaal, maar vaginaal of oraal kan eventueel ook. (Dat is wel iets minder betrouwbaar.) En dan zou je dat eigenlijk moeten doen met een thermometer die twee cijfers achter de komma kan aangeven.
    Die gegevens kun je online invoeren (bijvoorbeeld FertiltyFriend.com) of zelf in een grafiekje zetten. Als je ziet dat je temperatuur een paar dagen achter elkaar duidelijk hoger is dan in de periode ervoor, dan heb je op de laatste dag met een lagere temperatuur je eisprong gehad.

Een nadeel van deze methode is dus dat je altijd pas een paar dagen ná je ei weet, dat je een eisprong had. En dan ben je dus te laat om er nog wat nuttigs mee te doen. ;)

Een voordeel, vind ik, is dat je tegelijk met de temperatuurmethode ook op allerlei andere signalen van je lichaam kunt letten. Zoals bijvoorbeeld 'vruchtbaar slijm'. (Wat natter en uhm.. elastischer? dan de rest van de maand.) Daardoor leer je je eigen lichaam en cyclus goed kennen.

Dat is trouwens met ovulatietesten waarschijnlijk ook wel zo hoor. Die heb ik zelf nooit gebruikt.

6. Elisa205

Elisa205 Actief lid

12 apr 2013
    105
    0
    16
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Ik heb ook chlamydia gehad. Hoe lang weet ik niet precies maar minstens 2 jaar. De HA deed er bij mij nonchalant over toen ik vroeg of ik onvruchtbaar kon zijn. Gaf mee niet echt een gerust gevoel toen :(

Nadat ik met de pil ben gestopt ben ik ook elke maand ongesteld geworden en bleek in ronde 4 zwanger te zijn. We waren op dat moment nog niet bezig met zwanger worden dus heb helaas geen ervaring met ovulatietesten.

7. apenkop

apenkop Lid

28 feb 2013
    11
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zal het is overwegen om die methode te gaan gebruiken. En ga nu deze maand gewoon weer verder met de ovulatietest. Heel erg bedankt voor de info erover zo weet ik ook hoe en wat. Wel zo makkelijk.

En Elisa jij hebt het dus ook gehad? Best eng dan het idee he. Zit er stiekem wel een beetje mee. Het blijft toch ergens in je achterhoofd spoken.

Maar hartelijk gefeliciteerd met je zwangerschap.echT super. Heb je die onzekerheid teminste niet meer :)

8. flowerpower

flowerpower Bekend lid

7 feb 2011
    557
    0
    16
    ik wil niet vervelend overkomen maar is deze vraag al niet eerder gesteld de afgelopen dagen en ook al vaker met bijna dezelfde tekst? ik heb hem namelijk al een paar keer voorbij zien komen....... volgens mij is eenmaal plaatsen voldoende ik snap je onzekerheid en als dat niet zo is mijn excuses

9. apenkop

apenkop Lid

28 feb 2013
    11
    0
    0
    NULL
    NULL
    Sorry als dat zo is. Er zijn ook zoveel vragen en dingen hier , en ben hier nog niet veel geweest dus kan ookniet alles bijhouden. En vind het gewoon een vervelend iets. Zat erg met die vraag

10. Klaartje863

Klaartje863 VIP lid

10 mei 2012
    6.606
    57
    48
    Ik heb ook zo'n 2 jaar met chlamydia rondgelopen een paar jaar geleden, cadeautje van mn ex:(:( Volgende week krijg ik een hsg om te kijken of mn eileiders goed doorgankelijk zijn. Maar ik ga er eigenlijk wel vanuit dat het goed is.

Mn gyn gaf aan dat als je geen duidelijke ontstekingsreacties (koorts ed) hebt gehad, dat de kans dan erg klein is dat het schade heeft aangericht. Chlamydia komt heel vaak voor, maar verklevingen hierdoor maar heel weinig.
    Gezien het bij jou eerder is onderzocht zou ik me daar niet te veel zorgen om maken.

11. apenkop

apenkop Lid

28 feb 2013
    11
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb wel koorts gehad en ontstekingswaarde in me bloed. Maar dit is niet bewezen dat het van de chlamydia kwam. Met toeval is dit ontdekt vanwege onderzoek waardoor ik die klachten had.

Maar ik denk eigenlijk niet dat dit in verband heeft gestaan hiermee.
    Want ook na de kuur van chlamydia heb ik nog die waarde enz in me bloed gehad.

Het stelt me dus wel een stukje gerust als ik dit dan Lees.

De gynaecoloog heeft gekeken naar buitenbaarmoederlijke zwangerschap, uitstrijkje gemaakt. Gekeken naar me baarmoeder en me eierstokken en eileider. Hier was echter op dat moment niks vreemds te ontdekken (alleen na het uitstrijkje) uiteindelijk chlamydia.
    Fijn dat er "lotgenoten" zijn

12. Elisa205

Elisa205 Actief lid

12 apr 2013
    105
    0
    16
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Dankjewel, hoop voor jou dat het snel raak is!!

13. Vlindertjuh1987

Vlindertjuh1987 Niet meer actief

#13 Vlindertjuh1987, 16 apr 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 apr 2013
    Ik heb een aantal jaar geleden (weet niet meer precies hoelang geleden) voor mijn huidige relatie, ook chlamydia gehad. Ben ervoor behandeld en heb toen ik en mijn vriend bezig waren met zwanger worden om een bloedtest gevraagd om te kijken of het echt weg was (had nooit een nacontrole gehad). En er was niks meer te zien in mijn bloed en urine. En nu na negen rondes, ben ik zwanger. Heb me ook vreselijk veel zorgen gemaakt, maar gewoon vragen om nog een controle hoor!! Je hoeft je niet te schamen het is juist verstandig om dat te doen!!

Succes!!

Deel Deze Pagina