Dames, ik ben even wat praktische tips nodig Een aantal weken geleden hebben we voor Lenn een fiets met zijwieltjes gekocht. Hij vond het geweldig, maar het lukte nog niet zo goed. Dus dat het steeds regende op mijn vrije dagen kwam wel goed uit. Maar sinds vorige week is fietsen helemaal hip. Gaat ook hartstikke goed op zich. Maar nu begint hij behoorlijk snelheid te maken. Remmen gaat nog niet zo goed. Of hij remt ineens heel hard, waardoor hij zowat voorover kukelt, of hij remt gewoon niet. Hij gaat wel langzamer fietsen, maar hij zet dan zn stuur schuin, zodat hij ineens een bocht maakt. Tot nu toe liep ik er gewoon naast met Elise in de kinderwagen. Maar nu gaat hij te snel. Sta gewoon rennend naast hem. Wanneer is het verstandig om er zelf met de fiets naast te fietsen? Of hebben jullie andere praktische tips? Hem langzamer te laten fietsen heeft eigenlijk geen zin, dan staat ie praktisch stil Leuk, dat fietsen
Ik fiets sinds hij "hard" fietst ernaast, maar dat is nog lastig ( zeker met jonger zusje voorop), want zo hard gaat ie ook nog niet en bij elke oversteekplek of kruispunt moet ik er toch naast gaan staan. Als hij stil staat kost het hem nog wel wat moeite om weer 'op gang te komen". En vaak gaat hij nog even de berm in, of neemt een bosje mee. Moet ik toch weer afremmen. Nee, mn hobby is het nog niet...
Hier gelukkig geen last van de berm of bosjes. Paar weken geleden wel, maar sinds vorige week niet meer. Maar hij is het fietsen enorm aan het ontdekken dus ik ben bang dat hij een keer zo de weg over schiet.
Mja waarom niet gewoon op de stoep beetje laten oefenen? Gewoon zonder meteen ergens heen te gaan zodat hij het remmen wat beter onder de knie krijgt. Dan hoef je ook niet steeds mee te rennen. Enige echte oplossing is tenslotte gewoon oefenen
Wij doen het ook gewoon op de stoep hoor terwijl ik erbij loop. Ruim voordat de stoep ophoudt meld ik dat ze moeten stoppen en dan gaat het best goed. Kylian is nu 6 en als wij erbij zijn mag hij op de grote weg fietsen, hij fietst dan nog steeds voor mij en als ik stop roep dan stopt hij ook direct. Maar dan is het nog rottig om er met mijn grote fiets bij te fietsen (+ de kleine meid achterop) omdat hij met wat doortrappen hooguit 10 km/pu fietst.
Ik geef meestal steeds een doel waar ze moeten stoppen. Bijv tot de lantaarnpaal en daar moet je even stoppen, of tot het bruine huis en daar weer even wachten.. Etc
Het nadeel hier is voornamelijk dat het op de stoep niet past, omdat de autos daarop geparkeerd worden. Een pleintje hebben we niet. Park is 10 minjten lopen. Een doel geven waar hij moet stoppen is wel een handige tip. Ga ik dat eens proberen. We wonen trouwens in een dorp met voornamelijk eenrichtingswegen die overdag heel rustig zijn. Hij is alleen zo enthousiast aan het fietsen dat hij me soms gewoon niet hoort terwijl ik vlak naast m sta.