Ondanks een moeizame bv periode bij dochter.. wil ik het deze keer toch weer gaan proberen. Ik heb me goed ingelezen en weet nu dat ik het in het begin heel anders moet gaan aanpakken. Al vraag ik me soms wel af hoe ik het allemaal moet gaan doen, omdat mijn dochtertje straks pas 15 maanden is, als de baby wordt geboren. Zijn er mensen die nog praktische tips hebben die haalbaar zijn met een kindje van 15 maanden tijdens het voeden van de baby? Dingen als samen een boekje lezen op de bank tijdens het voeden, zie ik haar nog niet doen, niet genoeg geduld voor. Hoe kan ik voorkomen dat mijn dochter zich achtergesteld voelt/"jaloers" wordt tijdens de voedmomenten? hopelijk zijn deze gedachten normaal en komt het allemaal goed..
Hier ook zo gedacht hoor! Op het begin is het even zoeken naar een ritme dat werkt voor jou en je kindjes samen. Hier op het begin speelgoed gepakt dat nieuw was voor haar en ze ging me na doen met een pop.en in het uiterste geval iets te eten dat ze zelf kon eten. Of een filmpje van nijntje hielp ook als afleiding. En als de baby dan in bed lag ging ik even iets met haar samen doen. Edit. Nu is het heel normaal geworden voor haar dat haar zusje ook moet drinken enz
Spannend he? Helemaal in het begin gaf ik bijv de oudste wat fruit en ging ernaast voeden. Nu zet ik soms een filmpje op, boekje lezen oid. Ik laat hem ook 'helpen', dan knijpt ie in mn borst want dat had ie de kraam zien doen hihi. En soms ga ik bij hem op de kamer zitten in een stoel terwijl hij speelt. Het wisselt zo een beetje. Mn jongste drinkt gelukkig niet zo lang, dat scheelt.
Mijn oudste is af en toe ook wat jaloers, meestal gaat het heel goed en vindt ze de baby lief. Dat baby moet eten is ook geen enkel probleem, alleen af en toe wil ze zelf eerst en soms laat ik dat ook toe, dan neemt ze even een hapje borst (want het echte drinken lukt niet meer), zegt vol overtuiging "hmmm, lekker mama, nu baby" en dan is het weer klaar en mag de jongste.
Ja ik hoop dat het straks allemaal voor zich wijst.. Dat is inderdaad wel n goeie.. Op haar kamer voeden zodat ze kan spelen. Daar kan ze ook echt nergens aanzitten wat niet mag haha. En afgezien van de clusterperiode.. Zijn er in principe maar een paar voedingen dat ik echt alleen ben met ze. Als ik dan probeer die ene voeding tijdens haar dutje te plannen scheelt dat ook alweer. Maarja je kunt nou eenmaal niet alles plannen he. Dat zal ik, maar vooral ook mijn vriend, moeten leren loslaten.
Heb zelf 1 kindje, maar heb wel wat tips gehoord van moeders met meerdere kinderen: - Voeden in de draagdoek/ringsling, zodat je intussen handen vrij hebt voor je andere kindje - Een borstvoedingskit voor je oudste, met speelgoed erin dat alleen tevoorschijn komt tijdens de borstvoedingsmomenten. Zo gaat het nieuwere er niet zo snel af. Je kunt ook af en toe wat "nieuws" erin doen en het "oude" speelgoed wat zijn aantrekkingskracht tijdelijk heeft verloren eruit halen.
Mijn oudste zoon was (en is) wel wat ouder dan 15 maanden, maar hier inderdaad vaak proberen zijn fruitmoment te plannen tijdens een voeding en verder weinig speciaals. Hij heeft echt wel een jaloerse periode gehad, dat hij echt ging uitproberen (hangt ook erg samen met de leeftijd, dus wat dat betreft heb je wellicht geluk). Maar een paar keer resoluut kind van de borst halen en oudste duidelijk maken dat niet alles zomaar kan als mama aan het voeden is heeft wel geholpen. Nu weet het gewoon dat "mama R voeden" erbij hoort en is hij meestal gewoon lief aan het spelen en komt hij af en toe even kijken of aaien. Ook schattig trouwens was dat hij door kreeg dat R dus iets anders dronk dan hijzelf. T melk koeien, R melk mama!
Raket Ja die tips heb ik inderdaad ook gelezen. Weet alleen niet of voeden in een draagdoek voor mij zou werken.. Ik ben nog niet zo ervaren dat ik dat makkelijk zou doen. Van dat speelgoed is wel een goeie. Ik hoop wel dat ze dan wat langer aandacht kan hebben voor dingen. Nu is ze namelijk snel "klaar" met iets. En momenteel vindt ze onze spullen net iets interessanter. Vriend en schoonmoeder praten constant maar over in de box als ik moet voeden.. Maar die box is ze nu al helemaal beu aan het worden. Ik wil haar ook niet "wegstoppen" tijdens het voeden. En dan erbij.. Als ze de hele tijd staat te jengelen/dwingen/huilen kan ik ook niet echt rustig voeden lijkt me.. Haar standaard in de box doen lijkt me dat gedrag juist triggeren. Denken jullie niet? Jessie dat is ook wel n goeie.. Tijdens een fruitmoment, maar dan moet je dus al wel wat handigheid hebben met het voeden. Situatie is hier nu zo dat ze heel snel ongeduldig is in de kinderstoel.. Hahaha oh god ze is ook zo beweeglijk en druk. Hoop echt dat het allemaal goed komt..
Komt vast goed ! Mijn eerste bv periode was ook verschrikkelijk en maar 6 dagen kunnen geven. Nu met goede begeleiding en voorbereiding al 3,5 maand en counting. De oudste is wel iets ouder net 2. De tv staat geregeld aan en ik ben een mindere speelmama op t moment maar t lijkt als vanzelf te gaan ! Dus laat t op je af komen En als de oudste op bed ligt heb ik de jongste lekker huid op huid op de bank..
Tweekids ja ik denk dat ik het maar allemaal op me af moet laten komen. Wat goed dat de borstvoeding nu wel goed gaat! Ik heb bij mijn dochter n kleine 2 maanden gegeven maar de laatste maand ging het niet van een leien dakje. Ik heb er nu al wel veel meer over gelezen en ik ga het ook heel anders aanpakken. Eerste borst leeg laten drinken, tweede borst als toetje aanbieden. Eerst kreeg ik t advies iedere borst 10 min op vaste tijden. Dat werkte echt niet.
Ja ben er ook heel trots op dat het nu wel lukt, wel met veel problemen snelle toeschierreflex, borstontstekingen enzovoort. Maar dochtertje is flesweigeraar dus zal wel moeten, ook zijn er nog teveel geniet momentjes hihi. Ja dat 10 minuten gedoe zei de eerste kraamhulp die s'avonds even kwam ook ene oor in andere uit . Heb je t boek van Stefan Kleintjes borstvoeding? Die heeft mij echt over veel heen geholpen..
lang leve de ipad Hihi, nee dat is flauw. Mijn zoontje is iets ouder (was net geen 2 toen zijn zusje geboren werd) Maar eigenlijk is hij nooit jaloers geweest. Ik heb hem nooit weg gestopt in de box. Hij mag ook gewoon naast mij zitten. Ik heb hem trouwens een pop met wagentje gegeven. En er zat een flesje bij. Dus als zijn zusje moest eten, en hij wilde ook aandacht dan vroeg ik hem of zijn 'baby' ook niet moest eten. Dan ging hij zijn babypop de fles geven. En van te voren ook uitleggen dat (voor dat je de baby gaat voeden) dat de baby moet drinken. Nu komt hij vaak even kijken of naast ons zitten. Gaat hij haar aaien over haar bolletje. Echt heel lief. Het komt wel goed Nu moet ik wel zeggen dat mijn dochter een snelle drinker is, binnen 10 minuten heeft ze beide borsten wel leeg gedronken.
Tweekids ja daar mag je ook trots op zijn! En bv is ook gewoon het beste. Ik hb dat boek inderdaad aangeschaft. Ben al druk aan het lezen. Vooral dat stuk van de productie en melk"cellen" activeren vond ik leerzaam.. Dat laat precies zien waarom op verzoek voeden in het begin zo belangrijk is. Zelf en vooral mijn vriend is nogal van ritme en regelmaat.. Dus hoop wel dat hij er begrip voor heeft. En zelf zal ik ook relaxt moeten zijn en go with the flow hihi Luna Dat is wel fijn! Alleen mijn dochter zit op dit moment echt in de uitprobeerfase. Juist dingen gaan doen die niet mogen enzo. Op de bank klimmen gaat goed, maar er af doet ze soms te lomp dus dan moet ik echt opletten. Maar misschien is dat begin nov weer anders. Ze is wel erg enthousiast voor andere kinderen en baby's. Maarja ze is nu gewend altijd alleen te zijn met mama he.. Dus is afwachten Hoe ze zal reageren. En een pop heeft ze inderdaad ook alvast gekregen hihi
hihiih aan zijn eigen borst? Maar jullie zijn dus ook begonnen met meteen een borst aanbieden (net zo lang tot ze effectief drinken.. en dan de volgende) Want in het begin komt er natuurlijk nog niet zo veel uit.. Of hebben jullie in het begin een andere tactiek aangehouden? Ik wil in ieder geval niet meer iedere borst 10 min doen, want dat stimuleerde de productie voor geen meter en mijn dochter ging steeds onrustiger aan de borst drinken toen.
Ik denk dat de kleine meid een half uurtje oud was, gelijk aangelegd. En maximaal 3u ertussen laten. Ik ben op dag 2 of 3 gaan kolven, omdat het aanhappen niet zo goed lukte. Een paar dagen met tepelhoedje gevoed en toen ging het al snel beter. Vaak aanleggen. Vraag bij je kraambureau een kraamhulp die veel van bv af weet. Eventueel lactatiekundige en bezoek een bv info avond. Heb je Facebook? Daar is een besloten groep voor bv, ik wil je best toevoegen. Pb anders maar even
Ja aan ze eigen borst haha Ja 1 borst en dan luier verschonen als ze niet meer wakker te krijgen zijn en dan de andere. En dan waar je geëindigd bent ook weer beginnen, ik wissel steeds mijn haar elastiekje van pols In t begin is het wel belangrijk dat ze beide gestimuleerd worden maar beide 10 minuten werkt niet. Komt gewoon goed, misschien kan je lid worden van fb pagina Natuurlijk borstvoeding, veel ervaren mama's die ook snel reageren mocht t nodig zijn ook midden in de nacht..
Dat van die 10 min is met name eerste dagen om beide borsten gelijk te stimuleren en te voorkomen dat kindje na bijv half uur te moe is om andere kant nog te drinken. Dit dan minimaal a 3u maar mag zeker vaker op verzoek! Evt nakolven eerste dagen maar bij goed zuigen niet nodig... Volgende voeding beginnen bij laatste borst etc etc Hier uiteindelijk toen voeding op gang kwam gewoon 1 kant laten drinken tot loslaten en dan nog aan tweede borst. Dan bij volgende voeding weer starten met laatste borst... Etc etc Gewoon op verzoek, maar Max a 3 uur... Bij dochter ook anders aangepakt en heel het half jaar gerommeld met productie... Steeds matig... Nu bij zoonlief dus zo aangepakt als boven en het loopt zoveel gemakkelijker en beter! Heerlijk... We zijn de 6 maanden inmiddels voorbij, nog geen productiedip gehad en we denken nog lang niet aan stoppen! On topic: hier natuurlijk al stukje ouder, maar ze gaat altijd zelf spelen als ik voed, of lees een boekje of ze gaat ook haar pop voeden oid. Of ook gezellig met bakje fruit op de bank, zelf laten eten... Zorg dat je kindje al wat zelfstandiger is voordat de baby er is (op het niveau van je oudste dan), scheelt je ook veel tijd/moeite/ellende etc
Luna en tweekids hebben jullie het over dezelfde Facebookpagina?? Nova81 wat had je dan anders gedaan bij je dochter?? En dat is dus precies wat ik bedoelde met beginnen.. Iedere borst 10 min zorgt er wel voor dat beide borsten melk aan gaan maken. Daarom vroeg ik me af of je meteen kan beginnen met een borst en "toetje"