4-maandendip - wat deden jullie?

Discussion in 'Borstvoeding' started by raspberry, Mar 27, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. raspberry

raspberry Niet meer actief

He,

ik hoor steeds over de 4-maandendip in de BV. Niet alleen de kindjes schijnen dan even iets minder hard te groeien, maar ook de voeding schijnt dan in een dip te zitten.
    Nou heb ik het idee dat dat hier ook wel is: 's ochtends heb ik voldoende voeding, maar 's middags neemt het naar mijn idee af. Omdat Thirza gewend is maar 1 borst te drinken, (ik had echt zoveel voeding dat ze aan de tweede echt niet toekwam en bovendien moest ze zo min mogelijk voormelk binnen krijgen ivm de krampjes), pakt ze de tweede gewoon niet als ik die aanbied. Ze komt gewoon 2 uur later weer.
    Uit de fles drinkt ze wel 150 cc en dan gewoon om de 3-4 uur. 's Middags kolf ik nog maar 70-80 cc per borst, en dat zal ook echt wel ongeveer zijn wat Thirza eruit haalt dan. Niet zo gek dus dat ze vaker wil drinken.

Hoe was dat bij jullie en hoe hebben jullie dat opgelost?

2. Linda86

Linda86 VIP lid

Hier ook een flinke 4-maanden-dip gehad. Wat hier heeft geholpen is er gewoon aan toe geven, heel de tijd aanleggen als 'ie er om vraagt (erg vermoeiend, soms was 't wel elk jaar, 's nachts ook). Maar de voeding is toen langzaam weer op peil gekomen. Na ongeveer 2 weken was 't over.

3. mymiracle

mymiracle Niet meer actief

:) leuke verspreking, elk jaar lijkt me inderdaad erg vermoeiend! :)

4. Linda86

Linda86 VIP lid

hahaha :) Moest uiteraard elk uur zijn...

5. ladyrabbit

ladyrabbit Bekend lid

Apr 13, 2008
    704
    1
    0
    Begeleider psychiatrie
    Noord-Limburg
    Gewoon aan toegegeven, ik vind nog dat je aardig kolft hoor! Ik kom tussen voedingen (Merle drinkt iedere 2-3 uur) niet verder dan 50cc uit twee borsten. En op het werk kolf ik maximaal 130-150cc!

Als je op verzoek blijft voeden en beide borsten aan blijft bieden komt alles goed! Veel succes!

6. raspberry

@Ladyrabbit: dat is dus op het werk, wat ik kolf.... s dus als ik het met jou vergelijk idd niet al te veel. Tussen voedingen door haal ik hooguit 20-40 cc :(
    En als ik 2 borsten kolf, kolf ik uit de ene wel 70-80, maar uit de andere dus een magere 20-40.
    Nouja, blijf er wel gewoon aan toegeven en dan maar eens zien of het over een paar weken wat meer weer is... Vind het wel vermoeiend hoor!

7. Devy

Devy Fanatiek lid

Aug 23, 2008
    3,437
    1
    0
    Tilburg
    Het IS gewoon vermoeiend! Maar inderdaad hier heeft het eraan toegeven ook het beste geholpen. Dus even de tanden nog op elkaar, blik op oneindig, en hopen dat de dip snel over is.

8. ladyrabbit

ladyrabbit Bekend lid

Apr 13, 2008
    704
    1
    0
    Begeleider psychiatrie
    Noord-Limburg
    Rond de vier maanden dip kolfde ik ook maar 80cc per keer. Ik ben toen vaker gaan kolven op het werk, en dan korter (4x 15 minuten). Zo kreeg ik wat meer hoeveelheid. En dan op mijn vrije dagen extra kolven.

Dat laatste moet ik nu nog steeds. Ik kolf totaal ongeveer 210ml en mevrouw drinkt 250ml. Dus op mijn vrije dagen kolf ik extra 50 ml per dag.

9. raspberry

@Ladyrabbit: je dochter drinkt 250 cc per voeding of per dag? Als ik hier de hele dag weg ben, drinkt Thirza per voeding 150 cc, gisteren bijvoorbeeld heb ik haar alleen de ochtendvoeding (bijna nog een nachtvoeding) van 5 uur gegeven en 's avonds om 22 uur. Tussendoor heeft ze 3 keer 150 cc en 1 keer 100 cc gedronken. Ik moet er dus aardig tegen kolven. Nou kolf ik, als ze 's nachts niet om de haverklap komt, 's ochtends wel behoorlijk, maar de rest van de dag is het idd aardig zwoegen om dan aan die 550 cc te komen die ze drinkt...

10. ladyrabbit

ladyrabbit Bekend lid

Apr 13, 2008
    704
    1
    0
    Begeleider psychiatrie
    Noord-Limburg
    Bij mij is het inderdaad 250 ml per "werkdag" van 8 uur. Maar ik woon maar tien minuten van mijn werk. Dus ik voed op mijn verzoek net voordat ik ga, en weer meteen als ik thuis kom. Dus ik heb maar 2 flesjes nodig. En dan drinkt ze 2x 125 ml.

Bij jou hoeveelheden moet je aardig je best doen ja :confused:

11. raspberry

OK... ja, dan zou ik het wel redden ook, :S
    Ik werk een eindje uit de buurt en helemaal als er files zijn, ben ik lang onderweg. Gisteren een medewerkersdag gehad van 9 tot half 5. Maar dan moet ik dus om half 8 rijden en ik was door extreme files pas om half 7 terug. Tja, 4 voedingen kolven met een dame die best behoorlijk drinkt, (nu is ze ook al bijna 70 cm en 7 kilo).
    Maar goed, verstand op nul en tijdens het kolven een goed boek erbij. Heb ik tenminste nog eens tijd om te lezen, want dat zijn tegenwoordig eigenlijk de enige momenten dat ik nog lees... ;)

12. raspberry

Nou, sinds gisteren drinkt de dame om de 3 uur, behalve 1 moment op de dag en de nacht: gisteren kwam ze om half 2 en 3 uur, vannacht om 3 uur en half 5 en nu vanmiddag om 2 uur en net om 4 uur... Maar verder dus om de 3 uur, ('s nachts wat langer ertussen :)).
    Benieuwd hoe het dan maandag met kolven gaat, of ik dat ga merken in de hoeveelheden...

13. ladyrabbit

ladyrabbit Bekend lid

Apr 13, 2008
    704
    1
    0
    Begeleider psychiatrie
    Noord-Limburg
    Ik hoop voor je dat je productie nu weer wat is opgekrikt! Veel succes met kolven maandag! Neem maar weer een lekker boek mee ;)

14. princesje83

princesje83 Fanatiek lid

Apr 1, 2008
    1,402
    0
    0
    regio rotterdam
    drinkt mijn mannetje dan zoveel?
    hij is 5 maanden en drinkt al tijden overdag om de drie uur 180/200 ml uit een flesje weg...
    ik voed hem in de ochtend zelf (06.00) en dan krijgt hij om 09.00 uur een fles, om 12.00 uur, om 15.00 en dan tussen 18.00/19.00 weer een live voeding en voordat wij gaan slapen een papfles met gekolfde melk 200cc. (rond 23.00 uur. )

als ik twee borsten kolf is het in de ochtend vaak 180 cc, in de middag meestal 140 cc.
    dus hij drinkt ongeveer 6x per dag gemiddeld 180 cc..
    is dat dan zo veel of lijkt dat maar zo?
    hij heeft vandaag ook maar 5 voedingen gehad, dan maak ik me zorgen of hij wel voldoende krijgt..... zal toch wel?

15. raspberry

@princesje: bij BV verschillen de hoeveelheden die ze drinken nogal... en dat maakt ook niet uit. Deels heeft het natuurlijk ook met gewicht te maken, (Thirza is zo'n beetje 7 kilo en 70 cm nu, behoorlijk groot dus, en groeit gemiddeld een kleine cm per week). En deels heeft het te maken met de kwaliteit van je BV. Als jouw melk wat minder vet is, zal je kindje er wat meer van willen drinken, dan wanneer je hele vette melk hebt.
    Zolang je kleintje goed groeit, si er niets om je zorgen over te maken, :)

16. ladyrabbit

ladyrabbit Bekend lid

Apr 13, 2008
    704
    1
    0
    Begeleider psychiatrie
    Noord-Limburg
    Dat is allemaal prima hoor, het verschilt heel erg per kindje. Mijn dochter haat de fles, daarom drinkt ze zo weinig overdag als ik er niet ben. Er zit geen maximum aan de borstvoeding die een kindje nodig heeft. Zolang je kindje goed groeit, genoeg plas/poepluiers heeft, alert is, hoef je je geen zorgen te maken!

17. raspberry

Nou, waar een topic openen al niet goed voor is, ;) Ben door de dip heen geloof ik, want zit hier nu vanmiddag super te kolven: steeds maar 1 borst, zoals Thirza dus ook drinkt, en had de eerste keer 120 cc, nu 90 cc, beiden dus uit 1 borst, vorige week moest ik daar twee borsten voor leegpeuren, nu ging het met gemak! :)

18. ladyrabbit

ladyrabbit Bekend lid

Apr 13, 2008
    704
    1
    0
    Begeleider psychiatrie
    Noord-Limburg
    Zie, komt allemaal goed :D

19. raspberry

Gelukkig wel, want my goodness, wat kostte dat veel energie zeg! En de timing is perfect, want de laatste 2 nachten komt Thirza na 12-en ineens weer om de 2 uur :( Als ik nu ook nog zo mega had moeten kolven.... :(

20. ladyrabbit

ladyrabbit Bekend lid

Apr 13, 2008
    704
    1
    0
    Begeleider psychiatrie
    Noord-Limburg
    Mijn dochter is dat ook gaan doen rond die leeftijd, en ze doet het nog steeds :(

Om het wat leefbaar te maken slaapt ze bij ons in bed. Manlief zei laatst: waarom ligt ze niet in de co-sleeper? Ik zei: als jij haar pakt, aanlegt, en weer terug legt, dan gaat ze zo in de co-sleeper. Nu doe ik alles half slapend aangezien madam zichzelf wel aanlegt. Dan hoef ik alleen bij het wisselen even na te denken. En dan nog kom ik er vaak een uur of wat later achter dat ze nog aan mijn tepel hangt, haha!

Share This Page