Jaar langer kleuteren of groep 3

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Novi, 31 mei 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Klopt. Hier heeft de oudste bijna de 2,5 jaar gekleuterd en de middelste 1,5 jaar en ze hoeven er allebei niets voor te doen en de middelste verveelt ze zich misschien nog wel meer dan de oudste. Zij is daar iig gevoeliger voor dan de oudste. De oudste en de jongste zijn allebei van februari en slim en hebben een prima tijd gehad bij de kleuters. Nu hadden/hebben zij ook erg leuke juffen gehad en dat maakt ook wel een verschil.

2. tuc

tuc Niet meer actief

Inderdaad, en een kind met een dusdanige voorsprong gaat zich evengoed vervelen, ook na maar 1,5 jaar kleuteren. Groep 3 is wel interessant vanwege leren lezen, en groep 4 vanwege het werken met grotere getallen. Maar zodra die "trucjes" onder de knie zijn is het reguliere schoolwerk sowieso saai.
    Onze jongste heeft 2,5 jaar gekleuterd (januari) en dat heeft dat probleem echt niet opgelost. De lengte van kleuteren is volgens mij alleen van belang voor de middenbouw groepen. Verder is het helemaal afhankelijk van hoe de school/ leerkracht ermee omgaat.
    Meer werk is ook niet de oplossing, en alleen maar moeilijker werk ook niet. Het gaat om uitdagender werk. Plusopdrachten zijn ook vaak zo klaar.
    Om een voorbeeld te geven, onze school krijgt een grote verbouwing, klassen moeten verhuizen enz.
    Zoon kreeg van de leerkracht van de verrijkingsklas de opdracht om de plattegrond van de nieuwe indeling te maken. Niet eentje van een half uurtje werk, hij kreeg ook feiten die erin verwerkt moesten worden, dus hoeveel groepen, de samenstelling (combi's) en welke groepen bij elkaar op welke verdieping moeten. Die opdracht werd nog met allerlei zaken uitgebreid. Maar een leerkracht moet zoiets bedenken. Hier op school geven ze ook aan dat vaak gezegd wordt dat de leerkrachten geen tijd hebben om zoiets te doen, maar zij ervaren juist dat wanneer je deze kinderen goed aan het werk zet, je er geen omkijken naar hebt.

Een kind dat zich zijn volledige schooltijd verveelt omdat hij langer gekleuterd heeft, heeft mi niks met het langer kleuteren te maken, maar met de begeleiding van school.

3. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Ja, dat is altijd complex, had je maar een glazen bol. Wat voor het ene kind werkt, hoeft voor het andere niet te werken.
    Het idee dat mijn kinderen echt goed passend onderwijs zullen hebben, heb ik allang laten varen. Voor sommige kinderen gaat het nooit passend zijn.
    Overigens was kort kleuteren de standaard bij hun op school en daardoor viel jong gedrag niet op, mochten ze ook extra spelen in groep 3 en zo'n beetje iedereen komt gewoon mee op school op sociaal gebied, op een enkeling na, maar dat heeft een andere oorzaak. En op een enkele zittenblijver na, zitten ze nu allemaal in de brugklas of de derde.
    De kleuterjuf van mijn zoon zei dat hij halverwege groep 2 gewoon klaar was met de kleuterschool in alle opzichten. Tja, dan moet je nog een half jaar. En hij kreeg al extra uitdaging en mocht al met de middenbouw overblijven. Bij hem zou ik er als hij van december was dus waarschijnlijk wel voor hebben gekozen om kort te kleuteren.
    Je zelfverzekerd voelen en sociaal op je plek zitten, hangt van meer dingen af dan klasgenoten die ouder of jonger zijn.

NiekeKris en femkes vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina