Hallo dames, Ik heb lange tijd gedacht dat een bezoek aan de gyn net als een bezoek aan de huisarts gewoon 100% vergoed wordt, zonder je eigen risico aan te spreken. Vandaag dus erachter gekomen dat dat niet zo is. Ik vroeg me dus af wat voor rekening jullie thuis gestuurd hebben gekregen voor zo'n consult met de gyn en de kosten voor bijvoorbeeld zo'n eerste kijkecho. Ik hoor graag van jullie!
Volgens mij moet je inderdaad eigen risico betalen over de bezoeken aan de gyn. 2 jan heb ik mn eerste afspraak gehad, inmiddel ben ik er al zo'n 5/6 keer geweest. Maar ik heb nog geen rekeningen ontvangen. Dus ben benieuwd. Dit wordt het eerste jaar dat ik mn eigen risico volledig zal moeten betalen. Meer dan 350 euro hoef je dus sowieso niet te betalen verder kan ik je er nu nog niet mee helpen.
Ik kreeg in december een factuur van 333,- via de zorgverzekering. Waar het precies voor was weet ik niet en ik weet eigenlijk ook niet of de rekening eigenlijk hoger was. Maar ik heb meerdere bezoeken gehad vorig jaar, incl. samenlveingstest, diverse folikelmetingen en een hsg.
Afhankelijk van de reden waarom je naar de gyn gaat wordt er een dbc (diagnose behandelcombinatie) aangemaakt. Dit zijn vaste tarieven. Je betaalt dan niet voor 1 consult, maar voor een compeet pakket, waarvoor je (meestal) een jaar lang voor hetzelfde geld nar de gyn mag. Je betaalt dus meestal niet slechts voor 1 consult. Je kan ervan opaan, dat als er idd een dbc wordt geopend, dat je dan zowiezo je hele eigen risico kwijt bent. Het ziekenhuis kan je er meer over vertellen.
Ik krijg er niet echt bericht over maar kan het wel inzien, maar waarvoor het nou precies is weet ik niet. Er staat nl geen code bij. Ik heb vorig jaar maart een HCG gehad en in okt een laparascopie. DBC loopt echter van 28 feb t/m 27 mei denk dat ik 3x lang ben geweest in die tijd en die HCG heb gehad. Dat in oktober kan daar niet bij zitten. Ben dit jaar mijn ER toch ook wel kwijt. Deze DBC - DOT was in totaal 476,33
Nog even aanvullend opgezocht, tarieven zijn nl op te zoeken bij ziekenhuis waar ik loop. Voor 2012: Code zorgproduct: 972804034 Declaratiecode Verzekerde zorg: 14B194 Declaratiecode onverzekerde zorg: -- Zorgproduct consumentenomschrijving: Consult op de polikliniek bij Verminderde vruchtbaarheid Kosten Ziekenhuisdeel: 331,45 Kosten honorarium: 144,88 Totaal: 476,33 dat klopt precies met wat ik kon terugvinden (beide bedragen stonden apart benoemd in overzicht. Die laparascopie is apart terug te vinden: Kijkoperatie in de buikholte bij Verminderde vruchtbaarheid Kosten Ziekenhuisdeel: 1.723,33 Kosten honorarium: 419,23 Totaal: 2.142,56
Ik kreeg laatst ineens een rekening van mijn verzekering, een bedrag van ergens in de 300 euro. Ik moest nog 85 euro zelf betalen (eigen risico). Ik heb deze week een lelijke brief gestuurd 9Ga nu nog niet betalen). Want in de brief zat geen enkel DBC nummer en ik kan dus totaal niet controleren waar het voor staat en of het bedrag wel klopt. En dat terwijl je zelf altijd facturenmee moet sturen als je iets declareert. Bovendien mag een DBC pas worden afgerond als de behandeling is afgerodn (of na een jaar geloof ik). Nou, ook dat is niet aan de orde. Ben benieuwd hoe er op gereageerd gaat worden. Gezien de hierboven al genoemde bedragen denk ik dat ik heel snel door mijn eigen risico heenschiet dit jaar en vorig jaar ook al (IUI's, laparascopie, HSG, afspraken..)
Thanks ladies!! Ik vroeg dit omdat ik naast het verplicht eigen risico ook een vrijwillig eigen risico heb. Dat wordt heel wat neertellen, maar het is voor een goed doel!
Ik heb het net even nagekeken, en het meest simpele bezoek bij een gyn (alleen even snel een echo omdat ik na de punctie zo bizar veel pijn had, checken of er een ontsteking zat), kostte 212 euro. Zag trouwens dat de verzekering nu, terwijl het pas net februari is, dit jaar al ruim 1990 euro voor me heeft betaald.. Wat ben ik blij met de verzekeringen in Nederland zeg..