Zwaar ter neer geslagen, wat te doen?!

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door babykonyntje, 6 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. babykonyntje

babykonyntje Actief lid

24 dec 2012
    188
    2
    18
    Hoi dames,

Ik zit hier nu echt met een grote dilemma.
    Ik werk al bijna 3 jaar bij mijn huidige werkgever.
    31 maart is mijn contract verlopen en nu zijn ze verplicht om mij een vaste contract aan te bieden.. Ik dacht dat dit zou gebeuren, want ze waren tevreden over mij.
    Nu ben ik zwanger en heb ik beginnende BI en belde ik vandaag naar mijn werk om mij ziek te melden.
    Zegt mijn Team leider dat er altijd iets met me is ( Vorige week was mijn oma overleden en ben ik dus niet wezen werken logisch... )
    Ze zei dus dat er altijd wat is en ze me op non actief gaat zetten tot mijn contract verlopen is dus nog 3 weken en mijn contract wordt niet verlengd.

Ik was zo boos dat ik moest huilen dat ze zo weinig begrip toonde en heb zo de hoorn erop gegooid. Ze deed ontzettend neerbuigend alsof het allemaal mijn eigen schuld was en fijn dat mijn oma overleden is..

Wat moet ik nu doen? Nu krijg ik geen loon en word mijn contract niet verlengd dus verdien ik niks ??

Moet ik de UWV bellen of iets ?

Heb dit even snel en kwaad getypt dus ik heb niet op mijn spelling gelet.

2. babykonyntje

babykonyntje Actief lid

24 dec 2012
    188
    2
    18
    Ik heb trouwens al een ww uitkering gekregen, want ik was eerder op non actief gezet omdat ze geen werk meer voor me hebben en ik mijn vaste lasten moest betalen dus die kan ik niet aanvragen meer

3. nathalie2012

nathalie2012 Fanatiek lid

5 okt 2012
    1.581
    0
    0
    Sorry maar zo logisch is het niet dat je niet gaat werken omdat je oma overleden is (gecondoleerd nog overigens). Dat je vrij krijgt voor begrafenis/crematie zou wel fijn zijn, maar ook geen must volgens mij. Dat is alleen bij ouders/broer/zussen/kinderen dacht ik.

Het is wel vervelend dat ze je nu ontslaan, net nu je een vast contract zou krijgen. Mij is dat helaas ook overkomen en dat terwijl ze ook heel tevreden waren over mij. Het gebeurt wel vaker. Ik kan moeilijk oordelen over jouw situatie verder. Ik denk dat je het beste inderdaad het UWV kunt bellen of contact opnemen met iemand op het gebied van arbeidsrecht. Wel raar dat je eerder een ww uitkering hebt gehad omdat ze geen werk voor je hadden. Vraag me af of dat wel mag. Succes in ieder geval!

4. MamaPeetje

MamaPeetje Niet meer actief

Voor je oma ook... Het gaat om familie uit de directe bloedlijn en daar oma ook bij...

TS gecondoleerd en wat een rotbaas heb jij zeg pffff zou ook kwaad zijn. Heb helaas geen tips voor je behalve de WW die je al hebt aangevraagd.

5. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Heb je een contract voor een vast aantal uren? Dan moeten ze je die uitbetalen als je op non actief staat. Als je een 0-uren contract hebt moet je denk ik even contact opnemen met het UWV over wat te doen.

Voor wat betreft het feit dat je contract niet verlengd wordt: ik begrijp dat je hier nu niet op zit te wachten maar als jij het idee hebt dat je er al 3 jaar naar volle tevredenheid werkt en je teamleider je zo per direct op non-actief zet, dan is er een verschil in opvatting. Terecht of niet, je teamleider kijkt dan anders tegen je aan dan jij dacht dat hij/zij deed. Je kunt vragen om een gesprek om te kijken wat er nu precies gebeurd is, om zo eventueel lering te trekken voor de toekomst. Want geloof me, (en hier bedoel ik niets mee over je inzet en hoe hard je gewerkt hebt en hoe goed jij vindt dat je het gedaan hebt) als een teamleider zo reageert zit daar meer achter en is er een verschil van mening over je functioneren. En dat kun je beter navragen voordat je ergens anders aan het werk gaat.

6. MWB

MWB Bekend lid

7 dec 2011
    907
    0
    16
    Volgens mij is dat overal anders. Vaak gaat het over eerstegraads familieleden en daar hoort je oma vlgs mij niet bij. Maakt het overigens niet minder vervelend, gecondoleerd dus nog.

7. Zinaa

Zinaa Fanatiek lid

28 mei 2010
    3.719
    22
    38
    Wat een vervelende situatie! Hoeveel dagen heb je niet gewerkt ivm overlijden van je oma dan? Heb je je ziekgemeld of vrijgenomen? En wat voor werk doe je? Want met beginnende BI hoef je je toch ook niet ziek te melden. Ik heb gewoon doorgewerkt ondanks pijn in mijn bekken (op gegeven moment wel nog maar halve dagen).

Anyway, ik denk niet dat het alleen hier omgaat. Er zal vanuit je werkgever wel meer aan de hand zijn (om je op non-actief te stellen moet er vast meer aan de hand zijn).

8. babykonyntje

babykonyntje Actief lid

24 dec 2012
    188
    2
    18
    Ik werk in een call center en momenteel gaat het niet goed.
    Vandaar op non actief zodat ze me niet hoeven uit te betalen.
    Mijn t.m kan zelf geen kinderen krijgen daarom durfde ik het ook niet te vertellen tegen haar en sinds ik dit heb gedaan is haar hele houding om geslagen.
    En over dat ze niet tevreden waren met mij is niet zo, ik denk dat het echt door mn zwangerschap komt.
    Iig bedankt.

9. babykonyntje

babykonyntje Actief lid

24 dec 2012
    188
    2
    18
    En zinaa dat jij door werkt met BI wilt niet zeggen dat ik dat ook doe.
    Mijn verloskundige heeft aangegeven dat ik moet stoppen anders beland ik misschien wel in een rolstoel.
    Volgende keer eerst beter nadenken voor je wat zegt, beetje raar dat je ons vergelijkt.

10. Pluisjee

Pluisjee Fanatiek lid

15 mrt 2012
    4.592
    20
    38
    Vrouw
    Noord Holland
    Ik vind het heel vervelend en vind het ook raar.
    En over je oma , mijn oma is mijn alles en als die overlijdt rekenen maar dat ik een paar dagen niet ga werken. Vind ook heel onbeschoft wat ze nu zegt.

Maar is je oma het enige dan en nu je ziekmelding ?? Lijkt me dat er dan wel meer aan de hand is.
    En anders is het gewoon een kut bedrijf die je er gewoon uit wil hebben omdat je een vast Contract krijgt.

Ik wens je veel sterkte en zou contact opnemen met UWV.

11. jannanas

jannanas Fanatiek lid

10 nov 2007
    1.816
    1.700
    113
    Hoi hoi,

wat een rotsituatie! Maar er komen bij mij toch wel wat vraagtekens naar boven nav je verhaal. Ben je in de drie jaar eerder ziek geweest of heeft er eerder iets gespeeld? Dit kan toch niet ineens out of the blue gebeuren....Lees iets over eerder op non-actief, heeft dat er nog iets mee te maken? Heb je vrije dagen genomen rondom het overlijden van je oma of heb je je ziek gemeld?

Andere vraag is of het echt nodig is dat je bij 11 weken zwangerschap je 100% ziek moet melden?
    Volgens mij ( heb hier scholing in gehad) zullen Vk of artsen niet zeggen dat je moet stoppen met werken, wel dat je rustig aan moet doen/spanning moet mijden/veel bewegen/ enz enz. Volgens mij mogen ze niet eens uitspraken over je werk doen ( behalve als het leven van kind/moeder in gevaar komt), zij hebben niet de expertise om te kijken of jouw klachten te combineren zijn met jouw baan. Daar is de arbo-arts voor ( of het UWV).

Ik zou proberen te doen wat mogelijk is voor je, en zodoende je inzet te tonen. Meer kun je niet doen. De praktijk is wel dat werkgevers tegenwoordig heel snel klaar zijn met een werknemer als deze zich in hun ogen te snel ziek meldt. Overleggen is dan het toverwoord: wat kan wel, wat kan niet? Stukje geven, stukje nemen.

Sterkte met je situatie!

12. mommy1983

mommy1983 VIP lid

30 mrt 2009
    12.507
    5
    38
    de vk zei idd toen ook tegen mij dat ze niet mocht zeggen dat ik MOEST stoppen met werken ze konden alleen aangeven dat ik rustig aan moest doen.
    Ze zei dat ik het met me werkgever moest overleggen.

Ik denk dat er wel een verhaal aan vast zit. Altijd lastig als je het van 1 kant hoort.

13. Zinaa

Zinaa Fanatiek lid

28 mei 2010
    3.719
    22
    38
    Precies dit...met beginnende BI je volledig ziekmelden? Dat heeft niks met vergelijken te maken, maar lijkt mij nogal voorbarig. De verloskundige mag helemaal geen uitspraken doen over je werk, dit is aan de bedrijfsarts om te beoordelen. Je hebt zittend werk, dus waarom zou je bijvoorbeeld niet parttime kunnen werken? Ik zeg niet dat jij dat kan, maar je volledig ziekmelden met 11 weken ivm BEGINNENDE bekkenklachten..daar zou ik echt niet mee wegkomen ook hoor op mijn werk. Eerst naar bedrijfarts en kijken wat je wel kan.

14. Zinaa

Zinaa Fanatiek lid

28 mei 2010
    3.719
    22
    38
    Ik denk wel na hoor. Ik denk zelfs goed na voor ik me volledig ziek zou melden met 11 weken zwangerschap met beginnende bi op advies van en verloskundige (?) ;). Maar goed, ik wil je niet nog dieper in de put praten, want het is nu toch al gebeurd. Succes.

15. DotjePK

DotjePK Bekend lid

11 nov 2012
    959
    0
    0
    Hilversum
    Joh vervelende situatie. Vraag ze eens op papier te zetten waarom je contract niet verlengen.
    Ongeacht de reden kunnen ze gewoon je contract stoppen.

Ik ben min of meer even ver zwanger en heb het om deze reden nog niet verteld, ik krijg mijn verlening eind mei, (dus bij 18 wkn zwangerschap.)

Ik verdenk ze niet dat ze me eruit willen gooien, maar ik ga ze daar ook niet over na laten denken.... En bij jou hebben ze een reden gevonden om je eruit te gooien....

Los van je bekkenklachten, het overlijden van je oma en eventuele andere shit heb je gewoon geen poot om op te staan. Ik zou gewoon naar het uwv gaan en tot je verlof tijdelijk werk doen wat je leuk vind en aan kan.

Veel succes

Oja ga met je bekkenklachten naar de bekkenfysio, ze kan je helpen. Je kan eigenlijk nog geen BI hebben omdat je hormonaal nog niet zo ver bent. Maar je lijf veranderd wel, misschien wat tips en trucs....

16. sietsie

sietsie Bekend lid

13 sep 2012
    615
    0
    0
    Voormalig kraamverzorgende, nu VIG-er op een PG af
    Mag een werkgever je 'zomaar' op non-actief zetten als er minder werk is? Volgens mij zijn ze wettelijk verplicht om je gewoon naar je contract uit te betalen, tot het contract af loopt.

Vind het eerlijk gezegd een vreemd verhaal.. Als er zo met je gecommuniceerd wordt, móet er haast wel meer achter zitten. Weet je zeker dat er niet meer aan de hand is?

17. DotjePK

DotjePK Bekend lid

11 nov 2012
    959
    0
    0
    Hilversum
    Zomaar 'non actief' mag volgens mij wel, echter moeten ze je wel volgens je contract betalen, beetje lullig als je een 0 uren contract hebt....En daarna je contract afloopt....

Wij hebben recent ook een collega op non actief gezet, hij hoorde dat zijn contract afliep (niet verlengt werd) en ging ineens raar doen tegen klanten. Kun je niet hebben als bedrijf, dus op non actief met behoud van salaris en over een maand eruit.....

18. Kweenie

Kweenie Fanatiek lid

12 aug 2006
    3.199
    1
    38
    Ik zou morgen je leidinggevende bellen en vragen om tekst en uitleg.
    Jouw telefonisch te kennen geven dat je op non actief wordt gezet en naar je contract kunt fluiten is wel heel onprofessioneel. Bel ook het UWV want volgens mij moeten ze je gewoon uitbetalen tot einde contract.

Maar ik zou toch graag willen weten waarom het zo wordt neergelegd.

x

19. Samba2013

Samba2013 Bekend lid

27 jan 2013
    693
    0
    0
    NULL
    NULL
    Op een 0 uren contract zetten is volgens mij in de allcenter branche niet heel vreemd.

Maar ze direct ziekmelden bij beginnende bi...tja mijn manier zou het iet zijn. Ik kan me voorstellen dat ze na een aantal incidenten eieren voor hun geld kiezen. Plus het feit dat je al op een 0 uren contract stond en je het dus wel aan had kunnen zien komen....zo naief kun je miet zijn.

20. Nicci1982

Nicci1982 Niet meer actief

Klinkt alsof er wel wat meer speelt. Blijkbaar zien ze het niet zitten om met je verder te gaan. Anders hadden ze nog wel de laatste weken "gebruik" van je gemaakt en daarna eruit gegooid. Ze zijn niet verplicht om je contract te verlengen lijkt mij.

Wat betreft niet werken ivm overlijden van oma. Snap dat je de dag zelf misschien niet ziet zitten en de dag van de begrafenis vrij neemt. Weet niet hoe lang je niet geweest zijn maar kan mij voorstellen dat een baas niet blij wordt als je om deze reden een week thuis zit.
    En 100% ziekmelden vanwege bi in t begin van de zwangerschap zou ook niet mijn manier zijn en lijkt ook wat overdreven. Vooral omdat je geen fysiek zwaar werk doet. Snap wel dat de werkgever hier allemaal wat moeite mee heeft. Persoonlijk zou ik ook niet zitten te wachten op een werknemer die zo gemakkelijk wegblijft.

Deel Deze Pagina