Jaarcontract loopt af tijdens zwangerschap

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by Anjena, Jan 8, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Anjena

Anjena Nieuw lid

Jan 8, 2012
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

Ik ben pedagogisch medewerker in de kinderopvang, daar werk ik 3 dagen per week.
    Mijn jaarcontract loopt af op 19 april 2012. Toen ik mijn leidinggevende vertelde van mijn zwangerschap, deelde zij meteen het nieuws mee dat mijn contract niet verlengd gaat worden wegens bezuinigingen.

Ik ben uitgerekend op 20 juli 2012

Nu vraag ik mij af waar ik straks recht op heb.

Alvast bedankt!

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Anjena,

Wat jammer dat je contract niet wordt verlengd.

Je schrijft dat je een jaarcontract hebt. Dan heb je waarschijnlijk in de 36 weken voor 19 april ten minste 26 weken gewerkt. In dat geval heb je recht op WW op het moment dat je stopt. WW kun je aanvragen via de website van het Werkbedrijf. Daar kun je je ook inschrijven als werkzoekende.

Vanuit de WW heb je recht op 16 weken zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO). De WAZO begint in de periode van 6 tot 4 weken voor je uitgerekende datum. Twee weken voordat je met verlof wilt, kun je de WAZO aanvragen via UWV Telefoon (0900 – 9294).

Je WW wordt gedurende het verlof beëindigd. Heb je na afloop van het verlof nog geen ander werk gevonden? Dan kun je een voortzetting van je oude WW-uitkering aanvragen.

Op onze website vind je actuele informatie over de WW en de WAZO.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Share This Page