Jaarcontract wordt niet verlengd en 8 weken zwanger

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Tiala, 24 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tiala

Tiala Nieuw lid

24 aug 2011
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste UWV,

Ik heb vandaag erg slecht nieuws gekregen:(, mijn contract wordt per 1 november a.s. niet verlengd:$. Ik ben erg teleurgesteld en heb het vermoeden dat ze weten dat ik zwanger ben, aangezien ik elke dag erg misselijk ben. Ik ben momenteel 8 weken zwanger :D en mag pas per 1 november weg.

Ik kan nu gaan solliciteren (je ziet nog niks) op een andere baan, maar dan moet ik verzwijgen dat ik zwanger ben, anders is de kans erg klein dat ik aangenomen wordt. Als ik dan vervolgens per 1 november bij een nieuwe werkgever kan beginnen zien ze gelijk dat ik zwanger ben en dus dit verzwegen heb, dit vind ik erg vervelend en krijg het gevoel dat je dan gelijk op de verkeerde voet begint bij je nieuwe werkgever.

Nu vraag ik mij af (als ik niet ga solliciteren):

*heb ik recht heb op WW-uitkering? (ik werk al 11,5 jaar aaneengesloten)

*hoeveel procent WW krijg ik dan van mijn laatst verdiende loon? Wordt dit berkekend op bruto jaarsalaris of bruto maandsalaris?

*heb ik sollicitatieplicht? Zo ja tot hoever in mn zwangerschap?

*en hoe zit het met zwangerschapsuitkering?

Het zijn nogal wat vragen, ik hoop dat jullie mij hier mee kunnen helpen!

Alvast bedankt!

Tiala

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Tiala,

Jammer dat je contract niet wordt verlengd. Hoewel je tijdens zwangerschap ontslagbescherming geniet, zijn werkgevers niet verplicht een tijdelijk contract te verlengen, ongeacht of je zwanger bent. Ik begrijp dat je met een hoop vragen zit.

- Als je contract niet wordt verlengd, heb je in principe recht op WW. Maar je hebt naast rechten ook plichten. Eén daarvan is dat je je beschikbaar stelt voor de arbeidsmarkt. Je moet ook actief op zoek gaan naar werk. Als je dat niet doet, kan je uitkering worden beëindigd.
    Op onze website vind je actuele informatie over de voorwaarden voor een WW-uitkering. Daar kun je ook berekenen hoe lang je recht hebt op WW.

- Om de hoogte van je WW-uitkering te berekenen, wordt het dagloon bepaald. Dat is het gemiddeld SV-loon van het laatste jaar voorafgaand aan je werkloosheid, gedeeld door 261 werkdagen. Van dit dagloon krijg je de eerste twee maanden 75% uitgekeerd, en de daaropvolgende maanden 70%. Actuele informatie vind je hier.

- Voor de WW moet je beschikbaar zijn voor de arbeidsmarkt. Je moet ook actief zoeken naar werk. Met de werkcoach maak je afspraken over hoeveel sollicitaties je moet doen. De werkcoach kan je ook tijdelijk ontheffen van je sollicitatieplicht, als hij van mening is dat solliciteren geen nut heeft.

- Vanuit de WW heb je ook recht op in totaal 16 weken zwangerschaps- en bevallingsuitkering (WAZO). Je kunt kiezen of het zwangerschapsverlof 6 tot 4 weken voor de uitgerekende datum moet ingaan. Afhankelijk van de ingangsdatum houd je nog 10 tot 12 weken bevallingsverlof over. Tijdens het verlof hoef je niet te solliciteren. De WAZO-uitkering bedraagt 100% van je WW-dagloon. Actuele informatie over de WAZO vind je hier.

Ik wens je veel succes bij het vinden van een nieuwe baan.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina