Jaarlijks tientallen doden door negeren oproep uitstrijkje

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door femkes, 6 aug 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Ze gaan niet je baarmoeder in, het gaat om je baarmoedermond. Ik heb nooit een Piepelle gehad, dus ik weet niet hoe dat is, maar ik vond het minder vervelend dan de inwendige echo's. Niet echt pijnlijk, maar gewoon onprettig.

2. Nougat

Nougat Fanatiek lid

27 mei 2018
    2.958
    1.294
    113
    Je kan het ook thuis zelf doen en opsturen, zo gebeurd.

Denk maar zo, mocht er wel iets gebeuren dan kost het nog veel meer tijd en gedoe. Het kan helaas iedereen gebeuren.

3. Nougat

Nougat Fanatiek lid

27 mei 2018
    2.958
    1.294
    113
    Ik begrijp niet dat er mensen zijn die niet heen gaan. Je kan het nu ook thuis zelf doen, dus wat mij betreft geen excuus meer om het niet te doen. Mocht er wel wat zijn dan ben je er tenminste nog in een vroeg stadium erbij.

4. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Inwendige echos doen hier ook zeer maar half niet zo erg als de pipelle :p daar gaan ze erin en krassen ze in je baarmoederslijmvlies.

Dus no worries voor mij? Ik heb nog twee jaar om aan t idee te wennen :p althans, 30 toch??

5. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.269
    28.330
    113
    Geen idee of dat hier kan (Ik woon in het buitenland) , ik ga ooit wel een afspraak maken.

6. Mythique

Mythique Fanatiek lid

3 apr 2015
    4.778
    3.907
    113
    Die thuistest voel je echt helemaal niets van.

Bubblez vindt dit leuk.
  7. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Het is echt een soort wattenstaafje (met puntig topje) waarmee ze even langs je baarmoedermond gaan/draaien. Bij de huisarts doen ze het even met een eendebek zodat ze echt goed weten dat ze wat cellen hebben om te kunnen onderzoeken in geval van hpv, bij de zelfafnameset (die je opstuurt om op hpv te testen) komt geen eendebek kijken. Ik heb er echt niks van gevoeld met die zelfafnameset.

8. Sophy

Sophy VIP lid

28 aug 2011
    5.879
    2.881
    113
    Noord-Holland
    Ik heb vaginistische klachten en na jaren mmm is dat speculum echt een nachtmerrie. Ook geweldig dat de gyn destijds bij t eerste uitstrijkje zei dat ik echt niet normaal was met vaginistische klachten (serieus.. hóe gaat zo"n opmerking me helpen). Maar met twee kindjes durf ik geen risico te nemen dus uiteindelijk met tranen over mn wangen de zelfafnametest gedaan en mega opgelucht dat alles ok was. Die zelftest is echt een uitkomst.

9. Bootcamp babe

Bootcamp babe Niet meer actief

Ik ben 38 en ben 1x geweest. De reden? Ik ben telkens zwanger of net bevallen. Ik gad zelfs het thuis-test-setje al in huis toen ik weer zwanger bleek. Man wat had ik graag die vaccinatie gewild toen ik 12 was. Dan had ik deze onzekerheid niet gehad.

10. Lieke1989

Lieke1989 Niet meer actief

Ook met de vaccinaties zijn uitstrijkjes nog steeds nodig aangezien er veel meer virussen zijn die baarmoederhalskanker kunnen veroorzaken. De hpv virussen waartegen wordt gevaccineerd zijn maar een paar daar van.
    Ik denk eerder dat er gewoon veel vaker en eerder uitstrijkjes moeten worden gemaakt dan 1x per 5 jaar en pas vanaf 30 jaar. En dat net zoals in oa Duitsland er ook bij een zwangerschap een uitstrijkje zou moeten worden gemaakt. Dat zou veel meer kunnen betekenen.

11. Bootcamp babe

Er is maar één virus dat baarmoederhalskanker veroorzaakt en dat is HPV. Er zijn wel meerdere typen en het vaccin beschermt tegen typen 16 en 18 die samen 70% van alle gevallen van baarmoederhalskanker veroorzaken.

Lijkt me toch wel significant, niet? Daarom had ik 'm graag gehad, ook al had het me geen 100% beschermd, maar 70% is beter dan 0%.

CoffeeJunkie vindt dit leuk.
  12. Lieke1989

Ik zeg alleen dat niet tegen alle hpv virussen word ingeënt en dat daarom uitstrijkjes nodig blijven en dus niet moet worden gedacht dat die niet meer nodig zijn na vaccinatie. én ik geef aan dat ik het beleid hier in Nl van weinig uitstrijkjes, geen uitstrijkjes tijdens of vlak na een zwangerschap, en pas vanaf 30 jaar niks vind aangezien ze in het buitenland een heel ander beleid hierin hebben.
    Overigens is jou bewering dat baarmoederhalskanker alleen maar door hpv wordt veroorzaakt niet waar. Dat zijn alleen de virussen waarvan ze het kunnen bewijzen. Anders was het ook niet nodig om vrouwen die nooit seks hebben of hebben gehad te controleren.

13. Bootcamp babe

Mijn bewering over hpv is zeker waar. Het is alleen zo dat baarmoederhalskanker ook wordt veroorzaakt door niet-virale factoren, dus iets dat niet een virus is. Daarom moet je virgo's ook controleren.

14. Lieke1989

Laat maar lezen is schijbaar moeilijk.

15. ShineBright

ShineBright Fanatiek lid

29 jan 2014
    2.251
    670
    113
    Ik snap die angst of die drempel niet.

Is dat vanwege de dokter die je in je blote doos ziet of voor de eventuele negatieve uitslag?

Ik heb totaal geen schaamte en laat het zonder pardon doen dus misschien heb ik makkelijk praten maar ik begrijp het gewoon niet zo waarom je zo’n uitstrijkje niet laat maken. Kleine moeite en het kan je leven redden.

16. 2littlemonkeys

2littlemonkeys Fanatiek lid

27 feb 2015
    4.563
    2.765
    113
    Vrouw
    Noord Nederland
    Ik ben wel geweest en had Pap3b....
    Direct bij de gyn behandeld en nu de komende 3 jaar onder controle.

Oké, het is allemaal echt niet leuk, maar ik sta nu onder controle. Wie weet wat er was gebeurd als ik de oproep had genegeerd. Misschien had ik dan over 5 of 10 jaar een écht probleem gehad.

Echt gaan dames! Ik kan ook leukere dingen bedenken, maar met die dingen kun je je leven niet redden ;)

17. jolien 1986

jolien 1986 Niet meer actief

Ik vond het wel even spannend. Bij mij deed gewoon de assistente het (oud klasgenootje) beetje onwennig maar binnen 5 min gepiept. Pijn? Nou menstruatie kramp gevoel dat was het

Ik snap niet dat zo'n big deal is ...

18. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ze controleren enkel op hpv bij het uitstrijkje; geen hpv, dan geen verder onderzoek van de cellen.

19. Lana1986

Lana1986 Fanatiek lid

2 okt 2014
    1.194
    400
    83
    Vrouw
    Ik snap niet dat er vrouwen zijn die deze oproep vrijwillig negeren. Een uitstrijkje laten maken is echt zó gepiept. En met de zelftest van tegenwoordig hoef je niet eens langs de dokter als er geen HPV wordt gevonden.

Mijn eerste uitstrijkje was direct foute boel: PAP3A (dat viel dan nog mee), maar bij de gyneacoloog bleek ik dus al CIN3 te hebben. Dit is het laatste voorstadium van bmhk. Cellen zaten ook nog eens diep, dus er is dmv een conisatie een heel stuk baarmoederhals weggehaald. Bij uitstrijkje halfjaar later was ik helemaal schoon, maar de komende 5 jaar sta ik wel onder strenge controle en moet elk halfjaar uitstrijkje laten maken.

In de tussentijd ben ik zwanger geweest en tijdens deze zwangerschap ook voortdurend onder controle ivm verhoogd risico vroeggeboorte door die conisatie. Uiteindelijk na 40 weken bevallen, maar dat wist ik niet van te voren.

Ik ben blij dat ik op mijn 30ste de oproep niet heb genegeerd. Moet er niet aan denken wat er 5 jaar later mogelijk was gevonden...

20. Tupps

Tupps Actief lid

7 jul 2018
    301
    82
    28
    Vrouw
    Waar kun je dat aanvragen?

Deel Deze Pagina