Hoihoi daar ben ik alweer.... Ik heb dus een ontsteking in mn tandvlees en vandaag heeft de tandarts deze open gesneden. Maar de ontsteking is al zodanig groot dat hij een antibiotica kuur voor stelde. Nu heb ik dus mijn huisarts gevraagd en hij heeft me (wetend dat ik 5wkn zwanger ben) amoxicilline clavulaanzuur voor geschreven met de mededeling dat dit een veilig middel is tijdens de zwangerschap. Ben dus vandaag begonnen met slikken, moet 5 dagen lang 3 per dag nemen. Maar nu lees ik op internet verschillende en tegenstrijdige berichten, op de ene site staat dat het veilig genomen kan worden maar op de andere weer dat je het niet in het eerste trimester vd zwangerschap mag nemen. (in de bijsluiter staat ook dat het beter vermeden kan worden) Ik ben zo bang dat er iets mis zal gaan, weet u meer over het gebruik van amoxi... tijdens de eerste weken van de zwangerschap? Liefs een onzekere...
Hoi Eleonora, juist amoxi wordt wel vaker voorgeschreven in de zwangerschap, ook in het eerste trimester. Ik kan je niet met 100% zekerheid zeggen dat het geen kwaad kan, ik weet alleen dat het vaak wordt voorgeschreven. En ook bij een termijn van 5 weken is de uitwisseling tussen jou en die kleine minimaal, dus die zal van de AB weinig meekrijgen en het is ook maar een korte kuur. Het is een beetje aan jou wat je wil, maar ik denk dat het wel kan. Groetjes Brigitte
Hoi brigitte, Bedankt voor je reactie! Stelt me wel gerust. Het feit wil nu dat ik van de tandarts nog 5 dagen langer moet blijven doorslikken omdat de ontsteking dermate groot is dat ie nog niet helemaal weg is na de eerste 5 dagen... Je zei dat het waarschijnlijk geen kwaad kan, mede doordat de kuur zo kort is, maar nu blijkt ie toch lang te zijn! Ik vind het maar niks die pillen te nemen maar mn tandarts zegt dat een ontsteking gevaarlijker voor de baby is dan de amoxi.. Moet ik dat dan maar gewoon aannemen en er op vertrouwen dat de huisarts assistente (die het vervolg recept uitschreef) wel weet wat ze doet? Sorry dat ik zo zeur maar ben steeds zo bang dat er iets zal gebeuren met ons nieuwe wondertje... Groetjes Eleonora
hoi Elenonora, amoxiciline kan echt geen kwaad en het is inderdaad belangrijk om die ontsteking goed aan te pakken. Ook als je meerder malen in de zwangerschap een lange kuur moet is dat geen probleem. Geen zorgen dus! Mirjam