Begin april zal mijn dochter naar het kinderdagverblijf gaan, ze is dan 4,5 maand. We hebben deze week nog een rondleiding gekregen en op zicht hebben we een goed gevoel bij het kdv. Er waren daar ook 2 andere baby's van een paar maanden en ze zorgden goed voor ze hoor, maar mijn hart brak. Ik dacht die kleintjes hier. KDV is leuk voor kindjes als ze interactie met elkaar hebben maar voor die baby's is het alleen 'opvang'. Ze liggen in bed, in de box, krijgen de fles en worden ook wel vast gehouden door de leidsters. Ik weet eigenlijk niet goed wat ik probeer te zeggen maar wat ik wil weten is, hoe hebben jullie het ervaren toen jullie baby naar de opvang ging? Voor jezelf maar ook wat merkte je aan je baby?
Ja ik deel dat gevoel helemaal, ik had ook het gevoel dat de baby's in de kinderopvang "opgestapeld" werden en de oudere kindjes meer konden rennen en spelen. Toch wordt er voor de kleintjes ook heel lief gezorgd, het is alleen anders omdat er veel meer kinderen zijn die ook aandacht nodig hebben. Het wordt inderdaad pas leuker als ze wat meer wakker zijn en gaan kruipen en lopen maar aan de andere kant, omdat mijn dochter sinds ze 3 maanden was al naar de opvang ging wist ze niet beter en was het afscheid nooit moeilijk en pakte ze snel dingen op omdat ze dat veel om zich heen zag
Hier helemaal niet dat gevoel. Dochter gaat vanaf dat ze 5 maanden is. Ze proberen de baby's gewoon helemaal mee te laten doen. Mee boekjes lezen, mee aan tafel in de wipstoel, mee knutselen etc. Al snel bleek dat onze dochter graag op de grond tussen de andere kindjes speelde en lag ze vrijwel nooit meer in de box of stoel. Maud heeft het echt super naar haar zin op de creche! Ze zit trouwens in een 0-2 jaar groep en dat is voor die hele kleintjes wel echt fijn. Zoon zat in een 0-4 groep en daar had ik dat gevoel een klein beetje. Tot hij stevig kon kruipen en begon te lopen, toen was het ook weer helemaal weg.
Hier ook verticale groepen en daar herken ik het gevoel ook erg van. ik ben dan ook erg blij dat onze jongste pas vanaf 1,5 jaar naar het kdv hoeft en dat we het tot die tijd met ouderschapsverlof kunnen regelen. Maar mijn ervaring is wel dat er goed voor de babies gezorgd wordt hoor, mijn oudste ging al vanaf 8 weken en de tweede vanaf een half jaar.